ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

تأخیر در پرتاب 59 امین ماهواره GPS

 

تأخیر در پرتاب 59 امین ماهواره GPS

 

با توجه به پیش بینی پرتاب 59 امین ماهواره GPS با نام IIR-19M در ژانویه 2008 و سؤال بعضی از دوستان مبنی بر اینکه چرا هنوز این ماهواره پرتاب نشده است، بر طبق آخرین اخبار، این ماهواره در تاریخ 13 مارس (23 اسفند ماه 1386) به همراه ماهواره IIRM-6 پرتاب خواهد شد. برنامه جدید پرتابهای ماهواره های GPS به ترتیب زیراعلام شده است:

2010: possible launch of GPS Block IIF-10

2009 Oct — Dec: possible launch of GPS Block IIF-7 — IIF-9

2008 Dec: possible launch of GPS Block IIF-2 — IIF-6

2008 Oct: possible launch of GPS Block IIRM-8/IIR-21M

2008 Aug: possible launch of GPS Block IIF-1

2008 June: possible launch of GPS Block IIRM-7/IIR-20M

2008 Mar 13: possible launch of GPS Block IIRM-6/IIR-19M

 

 

آتلانتیس ماموریت خود را آغاز کرد


شاتل فضایی آتلانتیس بالاخره پس از تاخیری دو ماهه روز پنجشنبه راهی ماموریت فضایی خود شد.آتلانتیس در این

ماموریت یک آزمایشگاه علمی ساخت اروپا موسوم به "کلمبوس" را به ایستگاه بین المللی فضایی (آی اس اس) می

برد.پرتاب آتلانتیس اصلا برای اوائل دسامبر برنامه ریزی شده بود که به دنبال کشف ایرادهایی در دو اندازه گیر سوخت این

فضاپیما عقب افتاد.به گفته جاناتان آموس، خبرنگار بی بی سی در فلوریدا، علیرغم نگرانی ها در طول روز پنجشنبه در مورد

هوا ی بارانی و پرباد در مرکز فضایی کندی در این ایالت، هوا درست در لحظه مناسب یاری کرد تا پرتاب به راحتی انجام گیرد.

منبع سایت فارسی BBC

معرفی پروفسور نهاوندچی

 

معرفی پروفسور نهاوندچی

 

دکتر حسین نهاوندچی که مدارک لیسانس نقشه برداری و فوق لیسانس ژئودزی را از دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی اخذ نموده است، درجه دکتری مهندسی ژئودزی را از دانشکده سلطنتی استکهلم (سوئد) اخذ نمود. تحقیقات ایشان در زمینه فیزیکال ژئودزی و تعیین ژئوئید ایران بوده است. از سال 1989 بالغ بر 140 مقاله و ارائه در این زمینه داشته است.

 Nahavandchi

 

ایشان مدتی استاد و مدیر گروه نقشه برداری دانشگاه اصفهان بودند. سپس بعنوان استاد یار دانشگاه تهران و مسئول دانشکده نقشه برداری سازمان نقشه برداری کشور (از سال 1994) فعالیت داشتند. در سال 2001 از کشور خارج شده و در دانشگاه های سلطنتی استکهلم و دانشگاه علم و فن نروژ بعنوان همکار پژوهشی و استاد یار مشغول شدند. در سپتامبر 2004 ایشان موفق به اخذ درجه استاد کاملی از دانشگاه علم و فن نروژ شدند. ایشان در این دانشگاه هر ساله هدایت تعدادی دانشجوی دکتری و امور پژوهشی را بر عهده دارند.

 

گزارشی از بیست و هشتمین کنفرانس آسیایی سنجش از دور

گزارشی از بیست و هشتمین کنفرانس آسیایی سنجش از دور

گرچه دو ماهی از برگزاری بیست و هشتمین کنفرانس آسیایی سنجش از دور (‏ACRS‏) در مالزی می گذرد ولی نظر به اهمیت آن بر ‏آن شدیم تا ترجمه گزارشی مختصر از این کنفرانس را در وبلاگ قرار دهیم.‏
کنفرانس با حضور هزاران متخصص از سرتاسر آسیا و حضور بسیار کمرنگ اروپایی ها برگزار گردید. ‏کنفرانس علاوه بر اینکه محل تجمع متخصصین قاره کهن بود، فرصتی شد تا به آسیاییها دلایل موجه سرمایگذاری ‏در بخش سنجش از دور را تفهیم نماید. و این شاید مهمترین چهره این دوره از کنفرانس بود. چره های برتر ‏سنجش از دور آسیا کاملا جایگاه خود را پیدا کرده بودند و به وضوح مشخص بود که آسیا به سوی برتری بر ‏رقیبان اروپایی خود پیش می رود. شاید بتوان گفت که چینیها و هندیها پیشروترین افراد این جریان به شمار می ‏روند.

در کنفرانس بعدی اولین ماهواره تایلندی مشاهده زمین به نام ‏Theos-1‎‏ در مدار خواهد بود. و ماهواره مالزیایی ‏Razaksat-1‎‏ هم که ماهواره ای مدار پایین است نیز شروع به کار خواهد نمود. سری ماهواره های ‏Kompsat‏ ‏‏(کره جنوبی) در حال تصویر برداری هستند و سری ماهواره های ‏Formosat‏ برای تایوانیها کار می کنند که ‏تصاویر این دو سری ماهواره با قدرت تفکیک بالا (1 متر) را شرکت فرانسوی- بلژیکی ‏Spot Image‏ ارایه ‏می کند.‏
البته این همه پیشرفت که حاصل بیست سال تلاش و کوشش است غیر قابل پیش بینی نبود. آنچه که غیر قابل پیش ‏بینی بود کیفیت عالیی کار بود که متخصصین در ورود فن اوری به منطقه در کار وارد کردند. علیرغم همه اینها ‏هنوز چیزهایی باقیمانده که شرق باید از غرب یاد بگیرد. رایرسون یکی از پیشکسوتان سنجش از دور کانادا ‏هشدار داد که سلامت این صنعت به سیاستهایی است که در قبال توزیع و فروش داده ها و تصاویر پیش می گیرد.‏
این هشدار در آسیا کاملا بجاست؛ جایی که توزیع داده ها و اطلاعات به یک میدان مین می ماند. در آسیا هنوز داده ‏های ارزان وجود ندارند و کاربران هنوز چشم به داده های آمریکایی دوخته اند. البته آزانس فضایی ژاپن تلاتش ‏بسیاری برای ارایه ارزان و وسیع داده های ماهواره ‏Daichi‏ کرده است.

مهمترین نقطه ضعف کنفرانس عدم توجه کافی به مباحث تجاری و اقتصادی بود. حضور کمرنگ شرکت های ‏فعال و مطرح در این زمینه به جز شرکت ‏PCI Geomatics‏ و ‏Leica‏ و نماینده محلی ‏ESRI‏ کاملا مشهود ‏بود. شرکت ‏Spot Image‏ با توزیع کننده های خود حضور داشت ولی هیچ یک از شرکت های فروش داده ‏های با قدرت تفکیک بالا حضور نداشتند. و این جای بسی تاسف است چرا که اگر قرار است آسیا کانون فعالیت ‏های سنجش از دور باشد شرکت های تجاری و فعال در این زمینه باید که در مهمترین رویداد علمی – فنی این ‏منطقه حضوری چشمگیر داشته باشند.‏
به این ترتیب مجموعه فعالیتها در زمینه سنجش از دور در آسیا بسیار امیدوار کننده است. امیدواریم که دوباره برخواستن این قاره کهن ‏را هرچه زودتر به چشم ببینیم و شاید حتی در آن ولو کوچک؛ سهمی داشته باشیم.
بیایید دعا .... نه بیایید تلاش و دعا کنیم.!‏

خورشید گرفتگی 18 بهمن در ایران قابل مشاهده نیست

 

خورشید گرفتگی 18 بهمن در ایران قابل مشاهده نیست

 

سالانه حداکثر 7 گرفتگی در زمین روی می دهد که در اکثر مواقع 4 تای آنها که دو خورشید گرفتگی و دو ماه گرفتگی است، از روی زمین قابل مشاهده هستند. 18 بهمن امسال که 7 ام فوریه 2008 است، خورشید گرفتگی حلقوی روی می دهد که در قطب جنوب، شرق استرالیا و زلاندنو قابل مشاهده است. تصاویر زیر نقشه مسیر گرفتگی را نشان می دهد.

 

 d1

d2

اما 11 مرداد 1387 خورشید گرفتگی کاملی روی خواهد داد که نیمه شرقی ایران آنرا بصورت جزئی مشاهده خواهند کرد. البته روسیه و چین در مسیر گرفت کامل قرار دارند.  

تا آن موقع می توانید از نشانی های زیر اطلاعات کامل را در آورید:

http://www.clocktower.demon.co.uk/eclipse2008t/

 

 

امتحان تمرکز

‏ سلام دوستان
‏ اکنون که دوره امتحانات تقریبا گذشته می شود کمی تفریح نمود. البته این موضوع بی ربط به امتحانات هم نیست.‏
چطور؟ مسئله اصلی در مطالعه و امتحان تمرکز است و در آدرس زیر می توانید میزان تمرکز خود را امتحان ‏کنید.

http://www.3jokes.com/games/concentration_test.htm

شاد باشید.......‏

دو جرم خطرناک از بیخ گوش زمین و مریخ گذشتند!

 

دو جرم خطرناک از بیخ گوش زمین و مریخ گذشتند!

 

اولین سؤالی که مطرح می شود این است که این روزها بالای سرمان چه خبر است؟ با راه اندازی بخش NEO یا برنامه اجرام نزدیک زمین- محافظ فضایی (Near Earth Object Program یا Space Guard) در سازمان فضایی ناسا از چند سال گذشته، بحث کشف اجرامی که از کنار زمین عبور می کنند، روز به روز بالا می گیرد. در خبرهای قبلی احتمال برخورد سیارکهایی با زمین و مریخ و در خبر قبلی برخورد یک ماهواره جاسوسی با زمین دنبال شد. اکنون هم دو خبر داغ و جدید:

 

1-     از قدیم گفتند سنگ سنگین باش تا به این طرف و آن طرف پرتاب نشی! سیارک سبک 50 متری WD5 که به طرف مریخ در حال حرکت بود، در مشاهدات جدید بوسیله تلسکوپ 2.2 متر دانشگاه هاوایی در کوه های مانواکی و 3 رصدخانه دیگر، نشان می دهد این سیارک فردا 10 ام بهمن ساعت 15 و 30 دقیقه به وقت ایران، از فاصله 25700 کیلومتری سطح مریخ (7 برابر شعاع مریخ) خواهد گذشت و احتمال برخورد نیز حدود 0.01 درصد (تقریباً صفر) می باشد. محاسبات نشان می داد که اگر این سیارک با مریخ برخورد می کرد، گودالی به قطر 800 متر را ایجاد می نمود.

حتی با عبور سالم این جرم از کنار مریخ، بعلت جاذبه مریخ، مدار حرکت این سیارک را به زمین و مریخ نزدیکتر خواهد کرد. اما این محاسبات و مشاهدات جدید در حالی است که احتمال برخورد این سیارک در 100 سال آینده با زمین و مریخ وجود ندارد.

 

2-     مریخ که از سیارک 50 متری جان سالم به در برد. اما امروز 9 ام بهمن سیارک 250 متری 2007 TU24 ساعت 12 و 3 دقیقه به وقت ایران، در نزدیک ترین حالت از فاصله 554 هزار کیلومتری سطح زمین (1.4418 برابر فاصله متوسط ماه و زمین) با سرعت نسبی 9.25 کیلومتر بر ثانیه عبور کرد. با توجه به نقشه زیر امشب و فردا شب به دلیل نزدیکی با زمین، با تلسکوپهای آماتوری بزرگتر از 7.6 سانتیمتر (3 اینچی در یک هوای کاملا صاف و تاریک) به ترتیب از قدر 10 و 11 در صور فلکی زرافه و دب اکبر قابل مشاهده می باشد و حرکت آن کاملا محسوس است (6 تا 8 دقیقه قوسی در هر دقیقه).

2007 TU24 

این سیارک که در 19 مهر 1386 بوسیله گروه کاتالینا وابسته به ناسا و بوسیله رادیو تلسکوپ 70 متری کشف شد، بین 150 تا 600 قطر آن برآورد شده بود که در تصاویر بدست آمده از این سیارک در 5 ام بهمن 1386، قطر آن 250 متر قطعی شد. حدود 7000 جرم مشابه اطراف زمین از این نوع تخمین زده می شوند که هیچکدام تا سال 2027 مانند این جرم به این اندازه به زمین نزدیک نخواهند شد! با این حال خطرناکترین جرم در 19 سال آینده امروز از کنار زمین گذشت.

NASA

این هم تصاویر گرفته شده راداری از این جرم

دانشمندان بوسیله تلسکوپ راداری Goldstone را در کالیفرنیا و تلسکوپ راداری  Arecibo در پورتوریکو، رصد این سیارک را برای مشخص کردن مسیر حرکت آن قبل و بعد از لحظه‌ای که از نزدیکترین فاصله را با زمین عبور کرد و اندازه‌ گیری چرخش و ترکیب این سنگ آسمانی استفاده می کنند.

 قابل ذکر است که سیارک 2004 XP14  به قطر 300 تا 900 متر در 3 ژولای 2006 از فاصله 432 هزار کیلومتری زمین و از بالای سواحل غربی امریکای شمالی عبور کرده بود.

یک ماهواره با زمین برخورد می کند

فعلا مثل اینکه اوضاع جهان و کره زمین اوضاع شیر توشیری است. و دوران دوران برخورد این هم یک برخورد دیگر پس از حتمال برخورد سیارک آپوفیس با زمین!!!!!
‎ ‎
یک ماهواره بزرگ جاسوسی آمریکا از کنترل خارج شده و آنطور که منابع دولتی می گویند احتمال دارد اواخر ‏ماه فوریه و یا اوایل ماه‎ ‎مارس با زمین برخورد کند‎.‎
مقاماتی که حاضر به افشای نام خود نشدند گفته اند این ماهواره قدرت و نیروی محرکه خود را از دست داده و ‏ممکن است حاوی مواد مضری‏‎ ‎باشد‎. ‎یک سخنگو گفته است ظرف سالیان گذشته "تعداد زیادی" ماهواره از مدار ‏خارج شده اند و با زمین برخورد کرده اند بدون اینکه آسیبی در‎ ‎بر داشته باشند‎." ‎گوردون جاندرو، سخنگوی ‏شورای امنیت ملی آمریکا گفت:" ما در حال بررسی گزینه های پیش رو هستیم تا آسیب های احتمالی ناشی از ‏برخورد‎ ‎این ماهواره را کاهش دهیم‎." ‎

خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از مقامی که حاضر به افشای نام خود نشده نوشته دولت آمریکا درحال حاضر ‏قانون گذاران و کشورهای دیگر‎ ‎را در جریان وضعیت قرار داده است‎. ‎این مقام حاضر نشده به این پرسش ‏خبرگزاری پاسخ دهد که آیا دولت آمریکا ممکن است احتمالا با استفاده از موشک این ماهواره را نابود‎ ‎کند یا نه‎. ‎به گزارش این خبرگزاری بزرگترین ماهواره ای که با خارج شدن از مدار به زمین برخورد کرده ماهواره ‏‏"اسکای لب"، یک ایستگاه فضایی‎ 78 ‎تنی‎ ‎بوده که سال 1979 از مدار خارج شد. ‎قطعات این ماهواره بدون آسیب رسانی، در اقیانوس هند در ناحیه ای دورافتاده در غرب استرالیا فرریخت‎.‎مقامات ‏معتقدند در سال 2002 قطعات‏‎ ‎یک ماهواره تحقیقاتی 7 هزار پوندی به جو زمین برخورد کرد و بر فراز خلیج ‏فارس، در چند هزار‎ ‎مایلی مکانی که برای ریزش این قطعات پیش بینی شده بود فرو ریخت‎.‎

منبع سایت فارسی ‏BBC

سازمان نقشه برداری و داده های جدید

در ذیل خبری را که مهندس جعفری برای ‏Geoinfo‏ ارسال کرده اند ضمن تشکر از ایشان درج می کنیم.‏

سازمان نقشه‌برداری کشور نسخه‌های جدیدی از نقشه‎ ‎راه‌های کشور را با ساختار جدید طراحی و تهیه کرده است‎. ‎به گزارش سرویس‎ ‎علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این نقشه‌ها براساس آخرین اطلاعات وزارت راه‎ ‎و ‏ترابری به صورت کتابچه و مجموعه‌ای نواری تهیه شده است‎. ‎استفاده از‎ ‎این نقشه‌ها در خودروها با سهولت ‏انجام می‌شود و درضمن این نقشه‌ها در مقیاس‌های یک‎ ‎و نیم میلیونیم و یک میلیون و ششصد و پنجاه هزارم تهیه ‏شده است‎. ‎نقشه‎ ‎راه‌های ایران به صورت کتابچه‌ای در مقیاس یک و نیم میلیونیم در پایگاه اطلاع‌رسانی‎ ‎سازمان ‏نقشه‌برداری کشور به نشانی‎ www.ncc.org.ir ‎نیز قرار گرفته است‎. ‎

سازمان‎ ‎نقشه‌برداری کشور همچنین موفق به تهیه دو پوشش تصاویر ماهواره‌یی تصحیح شده و‎ ‎همچنین نقشه‌های ‏تصویر کشور شده است‎. ‎پوشش تصاویر ماهواره‌یی تصحیح شده و‎ ‎نقشه‌های تصویری کشور امکان نمایش ‏عوارض مختلف طبیعی سطح کشور با ابعاد 15 و 6 متر‏‎ ‎را فراهم می‌کند‎. ‎در انجام تصحیحات هندسی مربوطه از ‏نقشه‌های پوششی کشور در‎ ‎مقیاس بیست و پنج هزارم و مدل رقومی زمین با وضوح ده متر استفاده شده است‎. ‎قشه‌های تصاویری و تصاویر ماهواره‌یی تصحیح شده، کاربردهای متعددی از جمله‎ ‎مطالعات زیست محیطی، ‏مطالعات طرح‌های عمرانی، امدادرسانی و مقابله با سوانح و‎ ‎بلایای طبیعی و توسعه مناطق محروم دارند‎. ‎