ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

تحولات در ارشد نقشه برداری

حذف دوره سنجش از دور اصفهان و اضافه شدن سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی در دانشگاه فردوسی و خاوران مشهد٬ اضافه شدن رشته ژئودزی در دانشگاه های تبریز و اصفهان و رشته فتوگرامتری در دانشگاه تفرش از عمده تغییرات در انتخاب رشته کارشناسی ارشد نقشه برداری می باشد. جدول زیر خلاصه آمار پذیرش رو به صورت مجموع روزانه و شبانه٬ اموزش محور و پژوهش محور و همچنین پردیس های خودگردان می باشد:

دانشگاه

ژئودزی

فتوگرامتری

سنجش از دور

سیستم اطلاعات

تهران

21

9

9

12

خواجه نصیر

7

15

16

42

تبریز

21

-

-

-

اصفهان

9

-

-

-

زنجان

6

-

-

-

کرمان

-

-

7

7

فردوسی مشهد

-

-

6

6

خاوران مشهد

-

-

15

-

تفرش

-

6

-

-

مجموع

64

31

53

67


مقارنه بی نظیر سیارات در آسمان شامگاهی

هفته آینده در شامگاه روز یکشنبه 5 خرداد ۱۳۹۲ برابر با 26 می 2013 سیارات زهره٬ مشتری و عطارد کنار هم قرار خواهند گرفت. این نمایش به شکل یک مثلث به صورت زیر و در فاصله حدود ۲ و ۲.۵ درجه می باشد. البته با فاصله گرفتن عطارد به سوی بالا و مشتری به سوی پایین٬ مشتری در روز سه شنبه 7 خرداد به ملاقات زهره خواهد رفت و از فاصله حدود یک درجه ای از کنار این سیاره عبور خواهد کرد تا در اواخر تیر ماه شاهد این غول سیاره ای در سحرگاه باشیم

Venus, Jupiter, and Mercury on May 26, 2013

خورشید گرفتگی روز جمعه در ایران دیده نمی شود

جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ مصادف با ۱۰ می ۲۰۱۳ میلادی٬‌ رخداد خورشیدگرفتگی یا کسوف در حالی رخ می دهد که ساکنان استرالیا و اقیانوسیه همزمان با طلوع خورشید در منطقه خود٬‌ شاهد گرفتگی خورشید به صورت حلقوی خواهند بود (حدود ساعت ٓک و ۵ دقیقه بامداد به وقت ایران).

File:SolarEclipse2013May10A.GIF

به تدریج این گرفتگی بر روی اقیانوس آرام گسترده خواهد شد و در باندی به عرض ۱۷۳ کیلومتر خورشیدگرفتگی حلقوی را به مدت حدود ۶ دقیقه در هر منطقه خواهد داشت. بلاخره در ساعت ۷ و ۵۵ دقیقه به وقت ایران خورشید گرفتگی در جزایر هائو (قطب مقابله مکه در طرف دیگر کره زمین) در هنگام غروب خورشید به پایان خواهد رسید. نقشه زیر میزان گرفتگی را در مسیر گرفت بر حسب درصد نشان می دهد.

File:Overview map of the annular solar eclipse of 10 May 2013.jpg


نکته: در این فصل سال به دلیل قرار گرفتن خورشید در نزدیکی  دورترین فاصله (یا اوج) و همچنین قرار گرفتن ماه در نزدیکی نقطه اوج خود٬ هر دو جسم در آسمان کوچک بوده و ماه نمی تواند کل سطح خورشید را بپوشاند. لذا نوع خورشید گرفتگی حلقوی است.

طبیعت بکر دانشگاه بجنورد برای نقشه برداری

کم کم خبر های دانشگاه بجنورد هم زیاد می شوند. زلزله ۴ ریشتری هفته قبل٬ ما رو از خواب بیدار کرد و الان هم تازه از عملیات نقشه برداری گروه شهرسازی برگشتم و زمینهای بکر دانشگاه رو که دیدم٬ به یاد دانشگاه هایی افتادم که آرزوی چنین فضایی را برای رشته های خود دارند. خصوصا دانشگاه های تهران و بعضی مراکز استانها که اجرای عملیات نقشه برداری در محوطه دانشگاه هم مشکل است. چند عکس زیر را با دانشجویان عمران و شهرسازی گرفتیم که برای این بخش انتخاب کردم:

 

اولین ماهواره مشاهده زمین ویتنام پرتاب می شود

دنیا به سرعت به سمت استفاده از فن آوری فضایی پیش می رود.


اولین ماهواره مشاهده زمین ویتنام با نام VNREDSat-1 توسط شرکت فرانسوی Astrium طی قراردادی سه ساله ساخته شده و به فضا پرتاب می شود. این ماهواره یک سنجنده نوری با قدرت تفکیک حدود 2.3 متر خواهد داشت. تمامی تاسیسات زمینی نیز در ویتنام و توسط شرکت فرانسوی ساخته شده اند. این ماهواره از مرکزی در گینه به فضا پرتاب خواهد شد.

 


پرتاب ماهواره جدید گلوناس

ساعت 3:24 (به وقت ایران) دیروز جمعه هفتم اردیبهشت ماه٬‌ یکی دیگر از ماهواره های مدرنیزه سیستم تعیین موقعیت گلوناس را با موشک سایوز به فضا پرتاب کرده و با موفقیت در مدار قرار داد. به این ترتیب تعداد ماهواره های فعال این سیستم در حال حاضر به ۲۵ ماهواره رسید.

روش جدید روسیه برای الحاق سریع محموله فضایی

با پایان یافتن ماموریت شاتل های فضایی٬ نقل و انتقالات بین زمین و ایستگاه فضایی از طریق محموله های نصب بروی موشک صورت گرفت. محموله سال قبل دراگون از طریق شرکت خصوصی spcse x و روسیه از طریق progress 48 ارسال کردند.  

شب گذشته نیز روسیه محموله 2.9 تنی را با نام progress 50 بوسیله موشک سایوز به فضا پرتاب کرد و با انتخاب یک مسیر جدید٬ پس از 6 ساعت (حدود ساعت 00:05 بامداد امروز) به ایستگاه فضایی منتلق شد. قبلا این زمان به دو روز وقت نیاز داشت.  

 Ракета-носитель Союз-У Прогресс М-19М байконур

Progress cargo spacecraft

بررسی گرمترین نقطه زمین با تصاویر ماهواره ای

یک بررسی بسیار جالب بوسیله ماهواره ناسا بر روی تصاویر  MODIS نشان داد که در سال 2003 صحرای کوئینزلند در استرالیا با دمای 69.3 و کویر لوت در ایران با دمای 70.7 درجه در سال 2004 و 2005 گرمترین نقطه زمین بوده است. در این بررسی تصویر مورد بررسی در هر محل در ساعت 13.5 محلی که گرمترین زمان روز می باشد٬‌ انتخاب شده است. نقاط روشن بر روی تصویر مناطق گرم و نقاط آبی و تیر مناطق کوهستانی برف گیر و سرد می باشد. تا قبل از این تحقیق٬ بر اساس مشاهدات زمینی تصور می شد بیابانی در لیبی با دمای 57.8 درجه گرم ترین نقطه زمین است. بعضی از دانشمندان اعتقاد دارند قطب حرارتی دنیا در شهر خیالی در حاشیه کویر لوت و در شمال شهر شهداد می باشد.

The Hottest Spot on Earth

لینک دانلود مقاله ۹۶ هلال سال 1392

مقاله ای با عنوان ۹۶ هلال ماه در سال ۱۳۹۲ به بررسی تخصصی رویت پذٓری انواع هلال ها ماه در سال 1392 می پردازد. برای مطالعه این مقاله٬ فایل مربوطه را به فرمت pdf به حجم ۶۲۰ کیلو بایت در۱۸ صفحه از نشانی زیر دانلود نمایید:

http://www.helalemah.ir/files/1434/96_Crescents_1392(1).pdf

رقابت در عملیات نقشه برداری

حدود ۳ ماه است که به دانشگاه دولتی بجنورد منتقل شدم. بعضی از بازدیدکنددگان سایت خواسته بودند تا در مورد دانشگاه بجنورد و اوضاع و احوال اینجا بنویسم. دانشجویان اینجا هم نظرشون این بود که عکسشون رو توی ف.ی.س بوک بذارم! اما امروز یک اتفاق جالب افتاد و بهونه شد تا مطلبی در مورد دانشگاه با چند عکس بگذارم. عملیات نقشه برداری و ترازیابی و رقابت برای سرعت و دقت. کاری که در مسابقات نقشه برداری سال 89 انجام شد و دیگه تکرار نشد. وقتی رقابت باشه٬ اگر دقت رو زیر پا نگذاریم٬ می تونیم تجربمون رو بالا ببریم. در مورد دانشگاه هم فعلاْ به چندتا عکس اون از این رقابت تنگاتنگ که گفتم می گذارم تا بعد ببینم چی میشه. با احترام٬ رستمی: