ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

آیا گرمای زمین بی سابقه است؟

امروز در خبرها اعلام شد که ناسا اعلام کرده است افزایش دما در تابستان آتی بی سابقه بوده و قرار است رکورد 0.67 درجه سانتیگراد گرمتر از حد متوسط جهانی زده شود. اگر چه تغییرات دمایی در نقاط مختلف یکسان نیست و سایت NOAA این تغییرات را مرتبا بررسی و ارزیابی می کند اما گرم شدن زمین بعد از پردازش در کل جهان مطرح شده و لزوما برای یک منطقه خاص نمی تواند صحیح باشد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به نشانی زیر مراجعه کرده و هر ماه تغییرات دمایی را نسبت به متوسط بلند مدت در نقاط مختلف جهان پیگیری نمایید. در انتها نقشه تغییرات دمایی در مرداد ماه و ۷ ماه نخست میلادی امسال را برای نمونه قرار داده ایم.

http://www.ncdc.noaa.gov/temp-and-precip/global-maps.php?imgs%5B%5D=map-percentile-mntp&year=2014&month=8

در این نقشه مشاهده می کنیم که در اکثر مناطق ایران دما بیشتر از حد میانگین بوده و در مناطق مرکزی ایران این افزایش دما در حد رکورد می باشد.

اما متوسط ۷ ماه نشان می دهد که هیچ نقطه ای از ایران دارای افزایش دمای رکوردی نیست و بلکه افزایش رکوردی درجنوب افغانستان مشاهده می شود. در منطقه خاور میانه بهترین نقطه مربوط به فلسطین، لبنان و سوریه می باشد که تغییری با متوسط بلند مدت در این نقاط مشاهده نمی شود. جالب است بدانیم که مناطق مرکزی قاره افریقا و در نزدیکی خط استوا سردتر از حد متوسط را به ثبت رسانده اند. نکته مهمی که در این نقشه های به چشم می خورد،‌وضعیت مطلوب در اکثر نقاط کشورهای چین، استرالیا و امریکا و اکثر کشور های اروپایی است. پس معلوم است که یکی از دلایل برای کسانیکه برای ادامه تحصیل به این کشور ها می روند و تمایلی برای بازگشت ندارند،‌ ممکن است پایداری وضعیت جوی بلند مدت آنها باشد!

برگزاری کارگاه اجرای کاداستر نوین (تفکیک آپارتمان)

کارگاه آموزشی اجرای کاداستر در ایران با رویکرد تبدیل سنتی به ثبت نوین توسط مهندس فرهاد صادقی (کارشناسی ارشد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور) و به همت معاونت پژوهشی دانشکده نقشه برداری دانشگاه خواجه نصیر طوسی برگزار می گردد. این کارگاه در روز دوشنبه ۵ آبان ماه از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵:۳۰ در محل سالن سمینار شهید اشرف پور این دانشگاه برگزار می گردد. در این کارگاه مراحل تفکیک آپارتمان تا صدور سند تک برگی و اجرای فرایند های مختلف عملیات ثبتی شامل اصلاح، تفکیکُ افراز و تجمیع امکلام بحث خواهد شد.

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

فراخوان مقاله برای همایش ژئوماتیک 94

سازمان نقشه برداری کشور اعلام کرد قرار است همایش ژئماتیک ۹۴ در روز های ۲۷ تا ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ برگزار گردد. علاقه مندان می توانند از تاریخ 12 آذر تا 25 دی ماه ۹۳ مقالات خود را به این همایش ارسال نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی همایش در زیر مراجعه نمایید:

http://ncc.org.ir/HomePage.aspx?site=conf94.ncc.org&tabid=6316&lang=fa-IR

خبرگزاری های ایران در دام شایعات سه روز تاریکی زمین!

صاحب نظران غربی اعتقاد دارند در سالهای اخیر از سوی بزرگان کاتولیک شایعاتی در خصوص تاریک مطلق زمین در حوالی 21 دسامبر منتشر شده است. این شایعه در سال گذشته ۶ روز بود که امسال به سه روز کاهش پیدا کرده است! جالب اینجاست که خبرپراکنان این شایعه درست در زمانی اقدام به این عمل می کنند که یک اتفاق بزرگ نجومی به وقوع پیوسته است و شایعه خود را در کنار آن خبر چاشنی کرده و به خورد افکار عمومی می دهند. 

روز جمعه 2 آبان 1393 در سطح خورشید لکه عظیمی ایجاد شد که قطر آن حدود 15 برابر قطر زمین برآورد شده است. چند رصدگر ایرانی نیز از آن در حین رصد هلال ماه عکس برداری کردند. گزارشات حاکی است که این لکه حتی با کمک فیلتر خورشیدی، با چشم غیر مسلح نیز قابل رویت بوده است. کارشناسان اعلام کردند ظرف این هفته آثار برخورد طوفانهای مغناطیسی شدید حاصل از این لکه به زمین را شاهد خواهیم بود که به صورت اختلالات مخابراتی، تلوزیونی و مخابراتی و همچنین بوجود آمدن شفق های قطبی در نواحی شمالگان زمین می باشد. ضمنا تاریخ نجومی هیچگاه شاهد تاریک شدن زمین ناشی از طوفانهای خورشیدی نبوده است. لذا خبرهای منتشره خصوصا از سوی بعضی خبرگزاری های کشور که به اشتباه از یک سایت سرگرمی به نشانی http://huzlers.com/nasa-confirms-earth-will-experience-6-days-total-darkness-december-2014/ منتشر شده است،‌ پایه و اساس علمی ندارد.

در انتها تصویر این لکه بزرگ که توسط رصدگران ایرانی (آقی محمد سلطان الکتابی) به دست آمده است و تصویر مستقیم بزرگ شده از این فعالیت عظیم خورشید از سایت space.com، تقدیم م گردد:

A massive X3.1 solar flare erupts from the giant sunspot AR 12192 on Oct. 24, 2014 in this close-up view from NASA's Solar Dynamics Observatory, a spacecraft that constantly watches Earth's nearest star.

خورشید گرفتگی جزئی امروز در امریکا و شمالگان

خورشید گرفتگی جزئی بامداد امروز به وقت ایران از ساعت 0 تا ساعت ۳:۲۵ ادامه داشت و در آلاسکا و شمال کانادا تا ۸۰ درصد و در ایالات های جنوبی امریکا تا ۲۰ درصد سطح خورشید گرفت. ضمنا این گرفتگی در ایران غیر قابل مشاهده بوده است. 

Animation showing the moon's penumbral shadow sweeping from west to east across the Earth's surface on October 23, 2014.

October 23, 2014 solar eclipse via shadowsandsubstance.com