ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

شب یلدا طولانی ترین شب در کجا؟

 

شب یلدا، بزرگترین شب سال در کدام نقطه کره زمین است؟

تمام کسانی که با نجوم و آرایش فضایی زمین و خورشید آشنا هستند، می دانند که زمین در اول دیماه هر سال به نقطه انقلاب زمستانی خود می رسد. نقطه ای که در آن، ناظران نیمکره شمالی دارای کوتاهترین روز و بلندترین شب سال بوده و بر عکس در نیمکره جنوبی بلندترین روز سال اتفاق می افتد.

اما باید توجه داشت که در این شب همه ناظران نیم کره شمالی دارای طول شب یکسان نیستند. در استوا طول شب و روز برابر و مساوی با 12 ساعت است و هرچه به طرف قطب می رویم طول شب یلدا افزایش می یابد. بطوریکه با یک محاسبه ساده می توان به نتایج زیر رسید:

نام شهر

کشور

طول شب یلدا

مکه

عربستان

13 ساعت و 18 دقیقه

مدینه

عربستان

13 ساعت و 32 دقیقه

چابهار

ایران

13 ساعت و 36 دقیقه

یزد

ایران

14 ساعت و 5 دقیقه

اصفهان

ایران

14 ساعت و 9 دقیقه

تهران

ایران

14 ساعت و 26 دقیقه

مشهد

ایران

14 ساعت و 29 دقیقه

تبریز

ایران

14 ساعت و 39 دقیقه

برلین

آلمان

15 ساعت و 36 دقیقه

پاریس

فرانسه

15 ساعت و 59 دقیقه

لندن

انگلیس

16 ساعت و 25 دقیقه

مسکو

روسیه

17ساعت و 17 دقیقه

استکهلم

سوئد

18 ساعت و 18 دقیقه

هلسنکی

فندلاند

18 ساعت و 35 دقیقه

ریکجاویک

ایسلند

20 ساعت و 31 دقیقه

لولیا

سوئد

21 ساعت و 44 دقیقه

همانطور که در جدول فوق مشاهده می شود، شب یلدا برای بعضی کشورها مشکلات زیادی را بوجود می آورد. مثلا در پایتخت سوئد، خورشید ساعت 8 و 55 دقیقه طلوع و ساعت 14 و 37 دقیقه غروب خواهد کرد. یعنی طول روز تنها 5 ساعت و 42 دقیقه است و چه زود شب فرا می رسد! البته خورشید هم در این روزها چه کم فروغ است. زیرا در وسط روز به حداکثر ارتفاع خود از افق یعنی حدود 8 درجه می رسد! آیا می توانید تصورش را بکنید؟

شب یلدای خوبی در کنار خانواده و دوستان داشته باشید.

 

هشدار دانشمندان نسبت به ذوب شدن یخهای قطبی

گروهی از محققان مرکز ملی پژوهشهای جوی  در آمریکا و دانشگاه مک گیل کانادا هشدار داده اند که اگر تولید گازهای گلخانه ای درسطح کنونی در جهان ادامه یابد، ممکن است تا سال 2040 میلادی، لایه یخی که سطح قطب شمال و اقیانوس منجمد شمالی را دربرگرفته در ماههای تابستان کاملاً ذوب و ناپدید شود. بنابر نتیجه این محققان که در مجله نامه های پژوهش جغرافیایی چاپ شده، تداوم تولید گازهای گلخانه ای در سطح کنونی باعث خواهد شد که در مناطق قطبی، تنها در محدوده ای واقع در سواحل شمال گروئنلند و کانادا یخبندان دائمی در ماههای تابستان برقرار بماند.گازهای گلخانه ای به گازهایی همچون بخار آب، گاز کربنیک، متان و ئیدروکسید آمونیم گفته می شود که بازتاب پرتو نور خورشید را از زمین به خود جذب می کنند و باعث بالا رفتن دمای جو زمین می شوند.بنابر تحقیقاتی که نتیجه آن در مجله نامه های پژوهش جغرافیایی چاپ شده، ذوب شدن یخهای قطبی نیز بر گرم شدن زمین اثر می گذارد، چرا که آب بیش از یخ نور خورشید را به خود جذب می کند و با افزایش سطح آب روی زمین که از ذوب شدن یخهای قطبی ناشی می شود، روند بالا رفتن دمای جو نیز شتاب می گیرد.

گیرنده GPS چینی به بازار آمد

 

گیرنده GPS چینی به بازار آمد

 

hg 

چند سال قبل خبر ساخت گیرنده های سیستم ماهواره ای GPS را توسط یک شرکت معتبر چینی داشتیم که بالاخره امسال پس از تستنهایی این گیرنده در دو مدل تک فرکانسه و دو فرکانسه به باز آمد. این گیرنده دارای سیستم RTK با برد 30 کیلومتر بوده و در ایران بوسیله شرکتهای بازرگانی امیر و نماپرداز رایانه به فروش می رسد. قیمت دو فرکانسه آن حدود 22 میلیون تومان و تقریبا نصف قیمت گیرنده های لایکا می باشد. از دیگر خصوصیات آن این است که کابل برای باطری یا کامپیوتر همراه ندارد و مستقیماً می توان با قسمت کنترل کار کرد.

 

سیستم تعیین موقعیت ماهواره ای چینی( GPS چینی)

چین نیز به جرگه دارندگان سیستم ناوبری ماهواره ای خواهد پیوست. این سیستم چینی از 35 ماهواره، شامل 5 ماهواره زمین ثابت (geostationary) و 30 ماهواره چرخان در مدارهایی با ارتفاع متوسط تشکیل خواهد شد. معادل چینی GPS یک نام چینی دارد : Beidou ، که به معنی قطب نما است. چین در سال 2007 دو ماهواره از این مجموعه ماهواره را به فضا ارسال خواهد کرد. ماموریت Beidou در ابتدا پوشش چین و کشورهای همسایه است و در نهایت کل کره زمین را پوشش خواهد داد. این پروژه  در آکادمی فن اوری فضایی چین (CAST، که از 12 زیرمجموعه تحقیقاتی و یک مرکز تولید تشکیل شده است)، طراحی و هدایت می شود. سابقه این مرکز در ارسال ماهواره ها به 1970 می رسد.

ماموریت اولیه Beidou نظامی است ولی چین قول داده است که برای کاربران غیر نظامی نیز امکان دریافت این اطلاعات را در حد دقت 10 متر فراهم نماید. البته باید توجه داشت که این نسخه چینی GPS  در رقابت دقت برای کاربران غیر نظامی عقب خواهد بود. زیرا در حال حاضر دقت مطلق سیستم GPS  ده متر است که با ورود سیستم اروپایی گالیه که دقت ۲متر را خواهد داشت، وزارت دفاع امریکا وعده داده است که دقت را در سال ۲۰۰۸ به ۵ متر و در سال ۲۰۱۱ با افزودن موج L5 علاوه بر موجهای L1 و  L2  به ۲ متر خواهد رساند(دوستان استحضار دارند که دقتهای نسبی ماهواره ای به میلیمتر نیز می رسد). علاوه بر این تا این سیستم چینی بخواهد تکمیل شود گیرنده های ترکیبی GPS, Galileo ،  Glonass در بازار به صورت استاندارد در خواهند آمد و این مشکل نیز به مشکل­های  Beidou افزوده خواهد شد.

CAST عنوان می دارد که ایجاد اجماع جهانی در مورد سیستمهای ناوبری بسیار مشکل است. اروپا، روسیه، ژاپن، و آمریکاراه درازی برای سازگاری سیستمهایشان با هم دارند و هند و چین هم آرام  و بی صدا دو راه مختلف را پیش گرفته اند. هند نیز اخیرا اعلام کرده است که درصدد ایجاد یک سیستم ناوبری مجزا است که از باند S استفاده می کند و به این ترتیب از سیستم گالیله هم بی نیاز خواهد شد.

دزدی بزرگ نقشه ها

یک شهروند آمریکایی که نقشه هایی با ارزش حدود 3 میلیون دلار دزدیده بود به پرداخت 2 میلیون دلار و بازگرداندن نقشه ها و سه و نیم سال حبس محکوم گردید. E. Forbes Smiley  یک دلال نقشه های کمیاب است. قاضی دادگاه فدرال آمریکا، خانم Arterton ،عنوان کرد که در هنگام صدور حکم به ندامت وی و همچنین تلاش های او در بازگرداندن نقشه های دزدیده شده توجه داشته است!!

این دزد 50 ساله به دزدیدن حدود 97 نقشه کمیاب به ارزش حدودی 3 میلیون  دلار از British Library و همچنین چندین سازمان مهم آمریکایی محکوم شده است. Library  British در سال 1972 با ادغام کتابخانه های چندین سازمان بریتانیایی ایجاد گردید. معروف ترین این کتابخانه ها، کتابخانه موزه بریتانیا بود. موزه کتابهای چاپی  موزه در سال 1753 تاسیس گردید. طی 250 سال گذشته موزه بریتانیا به یکی از بزرگترین ها در نوع خود تبدیل شده است. بسیاری از متفکران بزرگ جهان نظیر مارکس، لنین، برنارد شاو، و برتراند راسل در این محل به مطالعه پرداخته اند و البته جناب آقای Smiley هم همینطور!!!!

حالا این آقای Smiley چطور این نقشه ها را دزدیده است؟؟ خیلی ساده؛ او کاری را انجام داده است که بسیاری از اهل مطالعه انجام می دهند: یعنی تحویل گرفتن کتاب برای قرائت در قرائتخانه. والبته که آنها را نمی خوانده است بلکه با یک تیغ تیز برگه های با ارزش آنها را جدا می کرده و بعد کتاب را باز می گردانده است. از 33 کتاب قرض گرفته توسط  وی، تنها 4 کتاب مورد دستبرد قرار گرفته اند.

یکی از این نقشه های نادر، نقشه ایست که توسط کارتوگرافیست آلمانی Peter Apian در 1520 م ترسیم گردیده است. اهمیت این نقشه از آنجاست که برای اولین بار آمریکا را به صورت یک قاره جداگانه نشان داده است. به خاطر ارزش بالای این نقشه ها از لحاظ تاریخی، وکلای کتابخانه بریتانیا از حکم صادره راضی نیستند و تقاضای حداقل 8 سال زندان برای آقای Smiley کرده اند چرا که صدمات وارده از حد برآورد مالی بسیار فراترند.

اهمیت این موضوع از این لحاظ است که ارزش تاریخی  نقشه ها در یک دادگاه مورد توجه قرار می گیرد و  جایگاه نقشه ها از جنبه اطلاعات مکانی  نیز مورد تاکید قرار می گیرد.

۳۶۵ روز گذشت

365 روز گذشت

بلاخره روز 8 آذر ماه، سالگرد تأسیس وبلاگ اطلاعات موضوعی در علوم ژئوماتیک رسید. در این یکسال بیشتر از 14 هزار نفر بازدید کننده داشتیم که خود باعث شد تا با جدیت به کار اطلاع رسانی علوم ژئوماتیک ادامه دهیم. بدلیل اهمیت اهدافمان از راه اندازی این وبلاگ، مطلب روز اول را با همین عنوان مجدداً در اینجا درج کرده ایم. و این هم یک عکس یادگاری از خودمان:

kalpoosh 

سید باقر فاطمی و سید قاسم رستمی

مرداد 1385 در روستای کالپوش- جنوب جنگل گلستان

روز اول و ...

سلام

علوم ژئوماتیک امروزه بسیار گسترش پیدا کرده اند و زیر شاخه های گوناگونی از آن در کشور ما وجود دارد. سنجش از دور، فتوگرامتری، سیستمهای اطلاعات جغرافیایی و ژئودزی ، تعیین موقعیت ماهواره ای و نقشه برداری زمینی از زمره  شاخه های  اصلی این رشته محسوب می شوند.

امروزه در دنیای  ژئوماتیک اتفاقات متعددی می افتد که بسیاری از ما گاه از آنها اگاه نمی شویم. برگزاری کنفرانسهای متعدد، انتشار مقالات و کتب جدید، مباحث مختلف، تشکیل انجمن های مرتبط  و همچنین مجلات علمی مرتبط با این موضوع و ... همه از نمونه مسایلی است که اطلاع رسانی در مورد آنها به طور ناقص انجام می پذیرد. بر آن شدیم که محفلی دوستانه و راحت برای اطلاع رسانی در این موارد ایجاد کنیم. علاوه براین این وبلاگ محفلی خواهد بود برای ابراز عقاید علمی و مرتبط با علوم ژئوماتیک. گاه بحثهای جدیدی مطرح می شود که استفاده از عقاید همگانی در آن به حل مساله کمک شایانی خواهد نمود. از همه دوستان و متخصصان در این رشته خواهش می کنیم تا ما را از نقطه نظرات خود آگاه سازند و اگر در این حیطه از خبری جدید اطلاعا پیدا کردند ما را نیز آگاه سازند.

 

کتاب جدید در زمینه نقشه برداری

 

((فرهنگ اصطلاحات ولغات نقشه برداری)) عنوان کتابی است که با تلاش و همکاری آقایان مهندس ساعتی (فوق لیسانس RS)، مهندس نوری(فوق لیسانس فتوگرامتری) و مهندس نجفی(فوق لیسانس ژئودزی) از اساتید نقشه برداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان تهیه و توسط انتشارات مروا در مهرماه ۱۳۸۵منتشر شده است.

saati 

از ویژگی های این کتاب ارائه برخی مفاهیم نقشه برداری به صورت تصویری می باشد