ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

کشف چهاردهمین قمر نپتون

تیمی از رصدگران به سرپرستی مارک شوالتربا استفاده از تصاویر ترکیبی به دست آمده از تلسکوپ هابل و تصاویر حاصل از سفینه های فضایی راهی منظومه شمسی که در بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ گرفته شده اند٬ چهاردهمین قمر سیاره نپتون را کشف کرده اند. این قمر با نام  S/2004N1 بر خلاف حرکت دیگر اقمار به دور این سیاره می چرخد. تصاویر زیر وضعیت این قمر را در کنار  حلقه های این سیراه نشان می دهد. این تصاویر از تلسکوپ هابل در  سال ۲۰۰۹ به دست آمده است:

Hubble view of moon S/2004 N 1

Neptune's inner moons & rings

معرفی دو کتاب در زمینه زبان تخصصی

در زیر دو کتاب از انتشارات ماهواره در زمینه زبان تخصصی نقشه برداری معرفی شده است. یکی زبان تخصصی توسط مهندس سبزعلی و دیگری کتاب زبان و لغات RS و GIS توسط مهندس حاجی زاده. جهت تهیه این کتب با موسسه ورنال و مرکز پخش زیر می توانید در تماس باشید:

تهران، خ کارگر شمالی، خ خسروی، پ 89، واحد 4، 02188351183

طول مدت روزه داری در نقاط مختلف ایران

ماه رمضان که میشه، سوالات نجومی هم از هلال و ساعات شرعی و قبله و ... به سراغ مردم می آد و مرتب سوال می کنن. همین امروز یکی تماس داشت و می گفت چرا اذان مغرب تهران و اهواز یکی میشه؟

در شکل زیر با استفاده از نرم افزار hp3planet مرز روز شب برای ورود روز به کشور و شب به کشور را تهیه کرده ام. این تصویر برای اول ماه رمضان که نزدیک به انقلاب تابستانی است، می باشد (برای انقلاب زمستانی در اول دی ماه، تصاویر سمت راست و سمت  چپ را باهم عوض کنید). در اعتدالین (اول فرودین و اول مهر) طول و شب برای تمام نقاط کره زمین برابر با 12 ساعت خواهد بود و ساعات اذان صبح، ظهر و مغرب مناطق مختلف، از روی اختلاف زمان محلی بین آنها به دست می آید (مثلا مشهد و تهران 30 دقیقه و تهران و تبریز 20 دقیقه و ...).


در ادامه برای درک بهتر تصویر فوق محاسباتی را برای اذان صبح و مغرب شهرهای خاص به دست آورده و طول مدت روزه داری را در آنها به دست آورده ام. مقادیر مینیمم را با رنگ سبز و مقادیر ماکزیمم را با رنگ قرمز مشخص کرده ام. نتایج جالب زیر را ببینید:

کمترین طول مدت روزه در بندر جاسک حدود 14 ساعت و 34 دقیقه

بیشترین مدت روزه داری در پارس آباد مغان حدود 17 ساعت و 6 دقیقه 

 

ثبت اولین تصویر از هلال رمضان در فرانسه

یک عکاس خبره از پدیده های نجومی در فرانسه به نام دیری لگالت امروز صبح توانست در ساعت ۱۱ و ۴۴ دقیقه به وقت ایران و همزمان با مقارنه ماه و خورشید٬ از هلال رمضان با جدایی 4.4 درجه از خورشید بوسیله تلسکوپ و سی سی دی در طول موج مادون قرمز تصویر برداری نماید. تصاویر این شاهکار نجومی را در زیر می بینید:

برای دیدن دیگر کارهای خارق العاده ایشان به سایت http://www.astrophoto.fr/ مراجعه نمایید.


چند خبر کوتاه از جهان ژئوماتیک

هند اعلام کرده است که برنامه سیستم تعیین موقعیت منطقه ای خود به نام IRNSS (Indian Regional Navigation Satellite System ) را تا سال 2015 میلادی به پایان می رساند. این سیستم تعیین موقعیت محلی از 7 ماهواره یکسان تشکیل می شود. فعلا یکی از این ماهواره ها در فضا ست و دومی نیز طبق اعلام هندیها تا اوایل سال 2014 به فضا پرتاب می شود.

از طرف دیگر روسها بدبیاری آوردند و یک موشک روسی که از پایگاه بایکنور قزاقستان به فضا پرتاب میشد پس از پرتاب به علت خاموش شدن ناگهانی موتور منهدم شد. این موشک حامل سه ماهواره تعیین موقعیت بود که هر سه نابود شدند. از این واقعه روسها ضرری حدود 200 میلیون دلار متحمل شدند. در اثر این حادثه حجم زیادی از مواد سمی در فضای منطقه پخش شد.

در قسمت دیگر آسیا چینیها بیکار ننشته اند و اعلام کردند که اولین تصاویر از یک ماهواره با قدرت تفکیک بالای چینی به نام Gaofen-1 را دریافت کرده اند. این تصاویر از مناطقی از شهرهای مهم چین نظیر پکن و شانگهای گرفته شده اند. این ماهواره تماما ساخت چین است و توسط موشکهای چینی نوع Long March-2D rocket در 26 آوریل 2013 به فضا پرتاب شد. Gaofen-1 اولین ماهواره از 6 ماهواره با قدرت تفکیک مکانی بالا است که چین اعلام کرده است تا سال 2016 به فضا پرتاب می کند. تصاویر پانکروماتیک این ماهواره 2 متر و تصاویر چند طیفی آن 8 متر قدرت تفکیک دارند. چهار سنجنده با قدرت تفکیک 16 متری با زاویه دید بزرگ نیز روی ماهواره نصب است. این ماهواره دو سنجنده پانکروماتیک، یک سنجنده چند طیفی و چهار سنجنده با زاویه دید بزرگ دارد.

وضعیت هلال ماه مبارک رمضان

ماه در ساعت 11:45 روز دوشنبه 17 تیرماه از جنوب خورشید عبور می کند (زمان مقارنه). در غروب روز دوشنبه به علت فاصله کم با خورشید، هلالی تشکیل نمی شود و حتی در ایران و عربستان ماه زودتر از خورشید غروب می کند. در نتیجه امکان رویت هلال در غروب روز دوشنبه 17 تیر برای هیچ از خشکی های کره زمین وجود ندارد.

موعد رصد هلال ماه رمضان 1434 در غروب روز سه شنبه 18 تیر 1392 می باشد. این هلال در لحظه غروب خورشید در مرکز ایران (عرض 32 درجه و 26 دقیقه و طول 53 درجه و 41 دقیقه) حدود 32 دقیقه مکث، 5.5 درجه ارتفاع، 15 درجه جدایی زاویه ای و 13.8 درجه اختلاف سمت با خورشید دارد. به علت قرار گرفتن این هلال در اوج (404 هزار کیلومتر) و منفی بودن عرض دایره البروجی (4.9- درجه)، شرایط رصدی آن برای کشورمان و عرض های شمالی بسیار سخت است.

اگر چه در زمان رصد فوق، روز 30 ام شعبان می باشد و عموما دیدن هلالهای روز 30 ام نباید چندان سخت به نظر برسد، اما شرایط فوق باعث می شود تا دیدن این هلال با چشم غیر مسلح از اهمیت فوق العاده ای از نظر علمی و از نظر شرعی (برای علمایی که ملاک آنها رویت با چشم غیر مسلح است) برخوردار باشد

محاسبات نشان می دهد با توجه به نقشه فوق یک نوار بحرانی به پهنای حدود 110 کیلومتر برای رؤیت هلال با چشم غیر مسلح وجود دارد که به علت وجود خطا در این منطقه نمی توان با قطعیت رؤیت هلال با چشم غیر مسلح را پیش بینی کرد. در جنوب این نوار، خط واصل قائن، قم و همدان است و در شمال این نوار خط واصل خواف، رباط کریم و دیوان دره می باشد. همانطور که در نقشه نیز آمده است، در جنوب این نوار و در اکثر مناطق کشور امکان رویت هلال با چشم غیر مسلح پیش بینی می شود که در مناطق نزدیک به نوار بحرانی، به آسمان شفاف و رصدگران با تجربه نیاز دارد. اما در شمال نوار بحرانی با توجه به دسته بندی مناطق به یک دوربین دوچشمی 50 تا 60 میلیمتری احتیاج است. ضمنا مدل مثلثی برای رؤیت هلال قبل از غروب خورشید پیش بینی می کند امکان رویت هلال با تلسکوپ های بزرگتر از 10 اینچ از ساعت 11 صبح فراهم می شود. دیدن این هلال در بهترین زمان ( موقع هم ارتفاعی ماه و خورشید) در ساعت حدود 14 با دوربین های بزرگتر از 70 میلیمتر امکان پذیر خواهد بود

برای دیدن جزییات پیش بینی ها به نشانی های زیر مراجعه کنید:

http://www.ugcs.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=265&Itemid=1

http://helalemah.ir/index.aspx?_Page=3&_Id=1042&_Link=No&_Rt=No

معرفی بنیاد تئوری ها و دکترین ها

بنیاد بین المللی تئوری ها و دکترین ها» اولین بنیاد مجازی نظریه پردازی است که از سال 1389 با هدف معرفی نظریه‌های بنیادی و جایگاه نظریه پردازی در جهان کار خود را آغاز کرده است. نظریات بنیادی همه وجوه زندگی بشر را پوشش می دهند و در تغییر کیفیت زندگی انسانها نقشی کلیدی ایفا می کنند. از اهداف این بنیاد معرفی نظریه پردازان بزرگ، آشناسازی مخاطبان با الگوها و متدهای نظریه پردازی، ترغیب مستعدین به نظریه پردازی و تفکر در زمینه دکترین هاست

NEW-Slide show-3

ویژگی نماز صبح چیست؟

در آیه ۷۸ سوره اسرا آمده است که " . . .  قرآن الفجر کان مشهودا" این بدان معنی است که فرشتگان شب و روز که در هنگام ابتدای وقت نماز صبح تعویض می شوند٬ بر نماز صبح شاهدند و هر دو آن را گواه می گٓیرند و در پرونده هر دو ثبت می شود. لذا دو ثواب را فرد می برد.

  ادامه مطلب ...

چهارمین ماهواره سه فرکانسه GPS هنوز فعال نشده است

پانزدهم می ۲۰۱۳ برابر با ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ ٬ چهارمین ماهواره مدرنیزه سیستم تعیین موقعیت GPS که مجهز به موج سوم L5 می باشد٬‌ پرتاب شد. معمولا در فاصله یک ماه بعد ماهواره های GPS روشن شده و مورد استفاده قرار می گیرند. اما تا کنون بعد از گذشت ۴۵ روز هنوز رصدخانه ناوال امریکا گزارشی برای فعال کردن این ماهواره منتشر نکرده است. در صورتیکه این ماهواره نیز روشن شود٬ تعداد ماهواره های فعال یه ۳۲ ماهواره خواهد رسید. . شکل زیر مراحل ۸ گانه پرتاب ماهواره اخیر را نشان می دهد:

Flight Profile

قابل ذکر است که در حال حاضر هنوز پیرترین ماهواره GPS  با شماره پرتاب ۲۳ در نوامبر 1990 با سنی حدود 23 سال هنوز به فعالیت خود ادامه می دهد