ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

توضیحات دانشگاه میبد در خصوص اردوی نقشه برداری

 

توضیحات دانشگاه میبد در خصوص اردوی کاروزی نقشه برداری

 

معاون جدید آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد در یک تماس تلفنی به تشریح برنامه اردوی کارورزی نقشه برداری این دانشگاه پرداخت. آقای دکتر کریمی از اساتید پرتلاش و دلسوز رشته حقوق که در ابتدای این هفته مسئولیت معاونت آموزشی دانشگاه را به عهده گرفتند، در خصوص اردوی کارورزی نقشه برداری به بیان مسائل مختلف پرداختند.

ایشان ضمن اشاره به این موضوع که با هماهنگی دبیرخانه منطقه 4 در حال بررسی امکان برگزاری اردو کارورزی در استان چهارمحال و بختیاری هستند، به موضوع علت برگزاری اردو در محل دانشگاه نیز اشاره کردند. ایشان با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد دانشجویان تمایل دارند برای کاهش هزینه شهریه اردو، اردوی در محل دانشگاه برگزار گردد، همچنین بیان کردند که امکانات بی نظیر خوابگاهی، سایتهای کامپیوتر واینترنت و ... در محل دانشگاه باعث می شود تا دانشجویان به راحتی به این امکانات دسترسی داشته و بسیاری از هزینه ها را ناشی از انتقال امکانات به محل اردو در استانهای دیگر، کاهش داد. ایشان در خصوص برگزاری عملیاتهای زمینی اشاره کردند که بعلت گرمای تابستان می توان عملیاتها را تا ساعت 9 صبح برگزار کرده و بقیه روز را در سایت و کلاسهای درس ادامه داد.

ضمن تشکر ویژه از جناب آقای دکتر کریمی به خاطر پیگیری مسئله اساسی اردوی کارورزی رشته نقشه برداری، ژئواینفو نیز در زیر نظرات خود را در این خصوص تکمیل می نماید:

1-        بعضی از مسائل از جمله انتخاب محل برگزاری اردو و میزان شهریه اردو دارای ضوابط و قوانین است که نمی توان آنها را به رأی گیری گذاشت. زیرا بسیاری از دانشجویان تمایل دارند بجای اردو، همچون دیگر رشته های فنی مهندسی در یکی از شرکتهای نقشه برداری، کارورزی خود را انجام دهند. در حالیکه 15 عملیات مختلف زمینی نمی تواند در یک شرکت انجام شود و کارورزی نقشه برداری تنها رشته ای است که نیاز به کمپ و اردو دارد.

2-        نقشه برداران خصوصاً افراد با تجربه در این زمینه بهترین افرادی هستند که می توان از تجربه گرانبهای آنها در خصوص نحوه برگزاری اردو در جهت بالا بردن کیفیت اردوی کارورزی استفاده کرد.

3-        اهمیت برگزاری اردو آنقدر بالا است که بسیاری از همکاران ارزش آموزشی آنرا در طول 40 روز برابر با 4 سال آموزش تئوری می دانند. لذا تأکید می شود که برای تکمیل آموزش در بخش عملی که مهمتر است، باید تلاش مضاعف نمود و به راحتی از کنار آن نگذشت.

4-        ضمن احترام به استقلال هر دانشگاه برای تصمیم گیری در این خصوص، پیشنهاد می شود که جهت موفقیت بیشتر و به نتیجه رساندن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، دانشگاه در تعاملات بین خود با دانشجویان و اساتید با منطق مسائل را شفاف بیان نموده و سعی نماید تکیه خود را بر کیفیت بالای آموزشی بگذارد نه فقط صرفاً توجه به مسائل مالی داشته باشد.

 

 

 

هند فضا را در 5 سال اینده اشغال خواهد کرد!!

هند 70 ماموریت فضایی در 5 سال اینده خواهد داشت. رئیس مرکز تحقیقات فضایی هند اعلام کرده است که در یازدهمین برنامه فضایی هند (2007-2012)، 70 ماموریت فضایی پیش بینی شده اند ( در برنامه دهم 26 ماموریت فضایی طراحی شده بود). این ماموریتها ترکیبی از ماهواره های مخابراتی و سنجش از دوری خواهند بود. خوب برای رسیدن به چنین هدفی نیاز به بودجه کافی است که هندیها هم به همین خاطر بودجه فضایی خود را در سال مالی 2008-2009 تا 25 درصد افزایش داده اند (چیزی حدود یک و نیم میلیارد دلار!!!!).

در حالیکه آژانس فضایی هند خود را برای پرتاب ماهواره بعدی خود یعنی  Cartosat-2A در 28 آوریل آماده می کند، مسئولین آن بروز مشکل برای ماهواره پیشرفته  Cartosat-2  را رد می کنند. البته تعدادی تصویر که بلافاصله پس از پرتاب این ماهواره اخذ شده است را می توان در سایت ISRO مشاهده نمود. تماس با بخش فروش ISRO هم حاصلی ندارد چرا هیچ نوع سفارش جدیدی را برای این ماهواره نمی پذیرند. آخرین اعلام رسمی در مورد این ماهواره (Cartosat-2)  در 12 ژانویه بود که اعلام می داشت که دو روز بعد از پرتاب ماهواره دوربینهای آن به کار افتاده اند و تصویرهایی از هند و استرالیای غربی اخذ شده اند.

 Cartosat 2A  عین Cartosat-2 ساخته شده است. Cartosat-2  و  Cartosat 2A هر دو دارای یک سنجنده پانکروماتیک با عرض برداشت 9.6 کیلومتری با قدرت تفکیک مکانی حدود 1 متر هستند. ماهواره می تواند با چرخشی حدود 45 درجه تصاویر خارج از نادیر هم اخذ کند که عملا قدرت تفکیک زمانی سنجنده را بالا برده و همچنین قابلیت اخذ تصاویر استریو را هم برای آن فراهم می سازد. البته طبق اعلام ISRO هدف اصلی Cartosat 2A  را نظامی اعلام کرده است.

و البته این اتفاقات در کنار گوش ما و در هند اتفاق می افتد؛ جایی که روزی شعر هم از ما وام می گرفت و به قول حافظ:

شکر شکن شوند همه طوطیان هند                    زین قند پارسی که بگاله می رود!

و حالا میرود تا شتابی عظیم در وادی علوم فضایی بگیرد و جا دارد که راههای رفته آنان را دوباره بازبینی کنیم و از خطاهایشان درس بگیریم و موفقیت هایشان را سرمشق نماییم. به امید سربلندی کشور به الطاف الهی و همت ایرانی.  به قول حافظ:

سحر با باد میگفتم حدیث آرزومندی                خطاب آمد که واثق شو به الطاف خداوندی

گزارش یک از همایش و نمایشگاه ژئوماتیک 87

 

گزارش یک از همایش و نمایشگاه ژئوماتیک 87

 

با برگزاری همایش ژئوماتیک 87 در روزهای یکشنبه و دوشنبه 22 و 23 اردیبهشت ماه، یکبار دیگر فرصت ملاقات نقشه برداران در تمام مقاطع و ارائه مقالات و محصولات جدید نقشه برداری بوجود آمد.از این طریق و در چند نوبت به ارائه گزارش مختصری از این همایش خواهیم داشت.

در جلسه افتتاحیه همایش، دکتر جمور بعنوان سرپرست سازمان با ارائه گزارشی از فعالیتهای سازمان نقشه برداری، اعلام کرد که سازمان موفق به ساخت یک نمونه از طرح ترازیابی سواره شده است که از شرکت کنندگان دعوت شد تا آنرا که شامل سه ماشین سواری بود، در محوطه سازمان بازدید نمایند. در ادامه دکتر آزموده اردلان (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) با زبان بسیار ساده به بحث تعریف مختصات و داده های مکانی در دنیای دیروز و امروز پرداختند. ایشان بیان کردند در گذشته به میکروژئودزی نیاز بود و در عصر حاضر به نانو ژئودزی. این هم تصویر ایشان:

 Dr Ardalan

نمایشگاه در ساعت 10 صبح افتتاح شد و در ساعات اولیه همانطور که پیش بینی می شد استقبال زیادی از آن شد.

geomatic87 

لحظه دیدار دانشجویان هم دوره از دانشگاه های مختلف در حضور اساتیدشان، خاطره انگیز و به یاد ماندنی بود:

 

1234 

سمت راست: نقی لو و محمد طاهر از دانشجویان فعال نقشه برداری از واحد میبد   

سمت چپ: بهبودی و بیطاری که در اردوی کارورزی نقشه برداری دانشگاه آزاد واحد شاهرود هم گروه بودند.

 

سالن غذاخوری همایش هم محل دیگری از برای دیدار دوستان بود. ضمن اینکه خوردن غذا در شرایط سخت، نقشه برداران را به یاد پروژه های نقشه برداری می انداخت:

Afari 

به ترتیب از راست: دکتر جمال عسگری (هیئت علمی دانشگاه اصفهان) و مهندس علیرضا آفری (هیئت علمی دانشگاه مازندران- بابل)

 

منتظر قسمتهای بعدی گزارش درخصوص دستگاه ها و شرکتهای نقشه برداری باشید.

برگزاری کارگاه نجوم اپتیکی


سازمان فضایی ایران به مناسبت هفته جهانی نجوم و همزمان با برگزاری دومین جشنواره وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های فضایی، کارگاه یک روزه نجوم اپتیکی را برگزار می‌کند.


سازمان فضایی ایران به مناسبت هفته جهانی نجوم و همزمان با برگزاری دومین جشنواره وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های فضایی، کارگاه یک روزه نجوم اپتیکی را برگزار می‌کند. هدف از برگزاری این کارگاه که جمعی از اساتید برجسته کشور در علوم ستاره‌شناسی و نجوم رصدی در آن به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت، مروری بر آخرین روش‌های مشاهده‌ای کیهان، ابزار رصدی، ملاک‌های ساخت رصدخانه، و نگاهی بر برج تاریخی رادکان به عنوان یکی از بناهای نجومی ایران باستان، است.
زمان برگزاری کارگاه، چهارشنبه 25 اردیبهشت‌ماه 1387 و مکان برگزاری، سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات واقع در تهران، خیابان دکتر شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان خواهد بود. ورود به این کارگاه برای عموم آزاد است.

لازم به ذکر است سازمان فضایی ایران این ماه میزبان باشگاه نجوم تهران نیز خواهد بود و نمایندگان شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران در این گردهمایی گزارش برگزاری هفته و روز جهانی نجوم را به علاقه‌مندان ارائه خواهند داد.
( به نقل از http://isa.ir)
برای دریافت فایل پوستر کارگاه آدرس زیر را دنبال کنید

http://www.isa.ir/library/upload/download/





برنامه زمانی کارگاه نجوم اپتیکی و دومین جشنواره وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های فضایی

زمان: چهارشنبه، 25 اردیبهشت 1387

مکان: تهران، خیابان دکتر شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سالن شهید قندی

مسابقه رادیو نجوم برای روز نجوم

 

مسابقه رادیو نجوم برای روز نجوم

 

رادیو نجوم  مسابقه ای با موضوع گزارش های ارسالی از هفته و روز نجوم برگزار نموده است. علاقمندان میتوانند گزارش های خود از روز نجوم را به دو صورت تماس تلفنی با پیامگیر 24 ساعته رادیو و یا ضبط با دستگاه های ضبط صدا و سپس ارسال فایل صدا به نشانی ایمیل سایت در مسابقه شرکت نمایند. لطفا برای ضبط فقط در بین ساعات 13 تا 17 تماس بگیرید و یا گزارش های خود را پس از ضبط از طریق دستگاه های ضبط صدا به صورت فایل MP3 به ایمیل سایت ارسال نمایید.

شماره پیامگیر رادیو : 03116674825 - ایمیل سایت : radionojum@gmail.com

www.radionojum.com

ادامه خبر از سایت آسمان پارس:

http://www.parssky.com/news/?NewsID=2300&Cat=Iran

 

 

سایت IrExpert

جدیدا با سایتی آشنا شدیم که به نظر ایده خوبی داشت؛ به همین خاطر  عین متنی که این سایت برای معرفی خود ارایه کرده است را در وبلاگ قرار می دهیم:

سایت IrExpert ، با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی جامع متخصصین ایرانی و نیز به منظور اطلاع رسانی مناسب در کلیه زمینه های تخصصی راه اندازی شده است.

با عضویت در این سایت دارای Home Page اختصاصی می شوید که می توانید مشخصات فردی، مهارتهای تخصصی و لیست پروژه های خود را در آن ثبت کرده و در عرصه جهانی معرفی نمایید. همچنین آخرین اخبار تخصصی، فراخوان کنفرانسها و همایش ها، بهترین فرصتهای شغلی و بورس های تحصیلی داخل و خارج از کشور بصورت روزانه به آدرس Email شما ارسال می شوند. کافیست هر روز Email خود را چک کنید.

برای دسترسی به این سایت آدرس زیر را دنبال کنید:

 

http://www.irexpert.ir/Webforms/SignUp/NewSignUp.aspx?EID=72154

 

 

تفاوت تصمیم در محل برگزاری اردوی کاورزی

 

تفاوت تصمیم در محل برگزاری اردوی کارورزی

 

دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد با حدود 11 سال تجربه در برگزاری اردوهای کارورزی نقشه برداری در مقطع کارشناسی که فقط 4 دوره آنها در استان یزد (مناطق ییلاقی غرب استان) برگزار شده و بقیه در استان تهران برگزار شده است، اکنون تصمیم گرفته است اردو ها را حتی در تابستان در محل دانشگاه که گرمای هوا به 45 درجه سانتیگراد می رسد، برگزار نماید.

کار سخت و شبانه روزی 40 روزه با 15 درس عملیاتی ایجاب می نماید که دانشجو از فشارهای محیطی و رفاهی به دور باشد تا بتواند عصاره عملی 4 سال درس را در اردو تجربه نماید. لذا بر این راستا دانشگاه آزاد تفت که در یک منطقه کوهستانی واقع شده است، با وجود مناسب تر بودن شرایط آب و هوایی نسبت به میبد، ترجیح داده است که اردوی خود را در فاصله 40 کیلومتری دانشگاه و در منطقه خنک تر برگزار نماید.

 

یک انبار دار نقشه برداری نمونه در دانشگاه

 

یک انبار دار نقشه برداری نمونه در دانشگاه

 

همه دانشجویان نقشه برداری که در دانشگاه های مختلف درس خوانده اند، به نحوی با بعضی انبار دارهای وسائل نقشه برداری که بد اخلاق و مغرض بوده اند، سر و کار داشته اند و خاطرات زیادی دارند. وجود یک نیروی کاری و مثبت برای انبار نقشه برداری در هر دانشگاه می تواند کار سخت عملیاتهای نقشه برداری را برای دانشجویان ساده کند.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد مدتی است که یک تکنسین نقشه بردار را برای انبار داری انتخاب کرده است که در مدت کوتاهی توانسته است با ارائه راه کارهای مناسب، نظم خاصی به آنجا دهد. مثلا در ساخت میز الکترونیکی شارژ کلیدی باتری های دستگاه های الکترونیکی نقشه برداری به صورت زیر اقدام نموده است:

javadipoor 

این هم عکس آقای جوادی پور و انبار ایشان

 

لندست هنوز هم محبوب: لندست 5 دوباره فعال شد

ماهواره لندست 5 که سالهاست در فضا پرتاب شده و سالها از عمر مفید آن گذشته است دوباره فعال شده و به اخذ تصویر می پردازد. این ماهواره به علت خرابی یکی از باتری هایش از اکتبر 2007 م از سرویس دهی خارج شده بود. تیم متخصصان USGS که مسئول ماهواره های لندست در آمریکا است مسئولیت پیدا کردن راهی برای تعمیر و راه اندازی مجدد ماهواره را بر عهده داشت. چاره ای که این متخصصان پیشنهاد کردند مفید و موثر بود: برنامه ریزی مجدد برای اخذ تصویر و همچنین استفاده بیشتر از سلولهای خورشیدی برای تامین انرژی ادوات ماهواره. به این ترتیب ماهواره در برخی ماههای سال به اخذ تصویر نخواهد پرداخت و همچنین بخشی از نقاط زمین تصویر برداری نخواهند شد.

راه اندازی مجدد این ماهواره برای بسیاری از متخصصین علوم مختلف واقعا ضروری بود و هنوز ماهواره ای با این کیفیت نتوانسته است به تصویر برداری از سطح زمین بپردازد. خصوصیات طیفی و مکانی سنجنده این ماهواره (TM) واقعا برای بسیاری از مراکز دولتی و خصوصی منحصر به فرد بود. این ماهواره از ابتدای شروع به کار یعنی 1984 م تا کنون 600 هزار تصویر از زمین اخذ کرده است. بررسی قطع وسیع درختان استوایی، بررسی اثرات حادثه چرنوبیل روسیه، ارزیابی خسارات طوفان کاترینا از جمله کاربردهای مهم تصاویر این ماهواره بوده اند. علاوه بر این هزاران نفر در دنیا از تصاویر این ماهواره در کاربردهای روزمره خود استفاده می کنند. گرچه عمر اولیه این ماهواره 3 سال پیش بینی شده بود ولی هنوز هم با جدیت تمام مشغول به تصویر برداری است و پس از ایجاد مشکل برای لندست 7 بار دیگر مورد توجه قرار گرفت.

با توجه به موفقیت آمیز بودن پروژه لندست، رییس جمهور آمریکا دستوری مبنا برایجاد پروژه ملی تصویر برداری از زمین (NLIP) نمود تا در مورد تولید ماهواره هایی با خصوصیات لند ست ها (یعنی قدرت تفکیک مکانی  متوسط و تصاویر چند طیفی ) تحقیقات لازم انجام شود. NLIP مسئولیت تولید ماهواره های آمریکایی منابع زمینی را بر عهده خواهد داشت.