ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

نوروز مبارک

نوروز مبارک






کشف جریان آب در سطح مریخ؟


کشف جریان آب در سطح مریخ؟

 

دانشمندان نقشه برداری فضایی دانشگاه آریزونا با استفاده از تلسکوپ های و تجهیزات ناسا موفق شدند با مقایسه دو تصویر گرفته شده از قسمت شمال غربی دهانه آسیمور مریخ در پهنای 120 متر، جریانهایی را شبیه به جریان آب روی سطح مریخ مشاهده کنند. آنها هنوز نمی دانند که چرا این جریانها در نیم کره جنوبی در عرضهای 32 تا 48 و آنهم در وسط تابستان (در فاصله ماه می و آگوست) مشاهده شده است؟ آنها قرار است با تکمیل تحقیقات خود به این سؤالها پاسخ دهند.

چند دانشگاه در ایران وجود دارد ؟

این خبر از سایت تابناک عینا با توجه به امار جالب آن نقل می شود.

آدرس:http://www.tabnak.ir/fa/news/152866/


چند دانشگاه در ایران وجود دارد ؟

تعداد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دایر در کشور بالغ بر 2 هزار 276 مرکز است که از این میان 119 دانشگاه و مرکز دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و 44 دانشگاه و دانشکده مستقل وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
جدول آماری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور اعم از دولتی و غیردولتی منتشر شد که در این جدول تعداد دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، آموزش و پرورش، بهداشت، سایر دستگاهها، پیام نور، علمی کاربردی، غیردولتی غیرانتفاعی و آزاد به تفکیک آمده است.

 به گزارش خبرنگار مهر، تعداد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دایر در کشور بالغ بر 2 هزار 276 مرکز است که از این میان 119 دانشگاه و مرکز دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و 44 دانشگاه و دانشکده مستقل وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

آمار تعداد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دایر در کشور نشان می دهد که دانشگاه جامع علمی کاربردی بیشترین تعداد واحد دانشگاهی در سراسر کشور را دارد و پس از آن به ترتیب دانشگاههای پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی بیشترین تعداد واحد دانشگاهی در کشور را دارند. این سه دانشگاه همچنین بیشترین سهم را در برخورداری حتی شهرستانهای کوچک یا دورافتاده کشور از آموزش عالی را دارند.

تعداد مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت آموزش و پرورش، موسسات آموزش عالی وابسته به دستگاههای اجرایی، واحدهای دانشگاه پیام نور، واحدهای دانشگاه جامع علمی کاربردی، موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در جدول زیر می آید.

جدول تعداد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دایر
دانشگاهها و موسسات آموزشی وابسته به وزارت علوم مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت آموزش و پرورش موسسات آموزش عالی وابسته به سایر دستگاههای اجرایی   واحدهای دانشگاه پیام نور واحدهای دانشگاه جامع علمی کاربردی موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهها و دانشکده های مستقل علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت جمع
119 274 28 550 581 295 385 44 2276


به گزارش مهر، جدول تعداد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دایر صرفا تعداد این دانشگاهها و موسسات را تا مرداد ماه 89 نشان می دهد و از آن پس ممکن است به تعداد آنها افزوده نیز شده باشد.

مهلت ارسال مقالات برای همایش 90

همانطور که در مطلب قبلی هم متذکر شدیم سازمان نقشه برداری کشور مهلت ارسال مقالات برای همایش ژئوماتیک 90 را تا 20 اسفند ماه تمدید کرده است. لذا دوستانی که علاقه مند به ارسال مقاله هستند می توانند در این زمینه اقدام کنند.

اطلاعات بیشتر در

http://geoconf.ncc.org.ir/Index.aspx


موفق باشید

مهلت ارسال مقالات برای همایش ژئوماتیک

مهلت ارسال مقالات برای همایش ژئوماتیک 90 سازمان نقشه برداری کشور طبق اعلام سایت رسمی آن تا 14 اسفند تمدید شده است. ولی روش جاری هر سال این همایش نشان داده است که معمولا تا مدتی بعد از پایان مهلت اعلام شده نیز  مقالات ارسالی را می پذیرد.

بنابراین دوستانی که برای ارسال مقاله خود هنوز تردید دارند و می توانند آن را در چند روز آینده کامل کنند آن را هر چه سریعتر آماده و برای سازمان از طریق آدرس زیر ارسال نمایند.


http://geoconf.ncc.org.ir/Index.aspx


سایت جاده ابریشم

جاده ابریشم نام همان نرم افزار اتوکد و نقشه برداری فارسی است که توسط آقای سعید کرامت چند سال قبل منتشر شد. همزمان وبلاگی را ایشان منتشر کرد که هم اینک آنرا به  سایت تبدیل نموده و در فیس بوک نیز راه ارتباطی گذاشته اند. در زیر نشانی این سایت و خبر آخر آن منتشر شده است:

"بیش از یک سال هست که وبلاگ  " جاده ابریشم  "  شروع به فعالیت کرده و با توجه به اینکه در کشور عزیزمان ایران در فضای اینترنت برای جوامع علمی و مهندسی سرمایه گذاری صورت نگرفته و متاسفانه این امر بخصوص در مهندسی نقشه برداری بیشتر می باشد .بر این اساس در حدود دوسال گذشته فعالیت های انجام دادیم که بتوانیم کاستی ها و کمبود های این جامعه را برطرف کنیم . در این خصوص  امیدواریم توانسته باشیم در راه خدمت و ارائه دانسته خود در جامعه بزرگ ژئوماتیک گامی نهاده باشیم  و تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا بتوانیم نیازهای جامعه بزرگ ژئوماتیک را برطرف سازیم.

به هین خاطر وبلاگ "جاده ابریشم " را به یک وب سایت اینترنتی تبدیل می کنیم . تا بتوانیم خدماتی بیشتر و امکاناتی بهتر  را در این سایت داشته باشیم. در حال حاضر  دامنه سایت با آدرس  www.jade-abrisham.com   ثبت گردیده و در حال برنامه نویسی  و طراحی سایت می باشیم (در حال حاضر با وارد کردن آدرس بالا به همان وبلاگ جاده ابریشم خواهید رفتید. امیدواریم تا کمتر از دو ماه طراحی سایت تکمیل گردد  و وب سایت جاده ابریشم آماده ارائه خدمات باشد)"

خبری از GLONASS

در 26 فوریه سال جاری اولین ماهواره نسل k از سری ماهواره های روسی GLONASS با موفقیت در مدار قرار گرفت. این ماهواره پس از مسافرتی حدود سه ساعت و سی و چهار دقیقه از پایگاه پلستک در شمال روسیه به موقعیت از پیش تعیین شده رسید. روسها اعلام کرده اند که همه سیستمهای این ماهواره پیشرفته تعیین موقعیت، درست کار می کنند و ارتباط ایستگاه زمینی با آن به خوبی برقرار شده است.


 به این صورت روسها نشان داده اند که به صورت جدی پیگیر مسایل مربوط به سیستم تعیین موقعیت اختصاصی خودشان هستند و می شود از اکنون توسعه روز افزون این سیستم را پیش بینی نمود.

بروز بی سوادی در طراحی سؤالات کنکور سازمان سنجش!


در کنکور کارشناسی ارشد رشته نقشه برداری سال 90، در قسمت ژئودزی سؤال شماره 80 به شرح زیر می باشد.

80- در صورتی که قدر مطلق خطای طولی معادل، حاصل از انکسار یونسفری برای موجی به فرکانس 3/40 مگاهرتز برابر با 50 متر باشد، آنگاه کل محتوی الکترونیکی موجود در طول مسیر این موج با تقریب مرتبه اول بر حسب الکترون در متر مربع چقدر است؟

 

آنهایی که نقشه بردار باشند، با خواندن این سؤال متوجه خواهند شد که اصطلاحات Equivalent Distance Error (EDE) و Total Electron Content (TEC) چقدر بد ترجمه شده اند. کم کم داره مشخص می شود که نفوذ افراد بی سواد که خود قدرت طراحی سؤال ندارند و به ترجمه سؤالات روی می آورند و در نهایت در ترجمه هم گل می کارند، به سازمان سنجش هم سرایت کرده است.