ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

جایزه جوانترین نویسنده مجله بین المللی ژئودزی در سال 2005

 

جایزه جوانترین نویسنده مجله بین المللی ژئودزی در سال 2005

 

جایزه جوانترین نویسنده مجله بین المللی ژئودزی در سال 2005, به آقای رولند پائیل به خاطر چاپ مقاله زیر در شماره 4-79 این مجله اختصاص پیدا کرد:

A parametric study on the impact of satellite attitude errors on GOCE gravity field recovery

(مطالعه پارامتریک روی اثر خطاهای ارتفاع ماهواره برای بهبود میدان ثقل گوس)

 

وی در سال 1972 در ماریازل استرلیا بدنیا آمد.

لیسانس خود را در سال 1995 در رشته ژئوفیزیک از دانشگاه ویینا گرفت.

در سال 1997بر روی یک پروژه تحقیقاتی با انجمن فیزیک دانشگاه باریخ آلمان کار کرد.

در سال 1999 وارد دانشگاه صنعتی گریز شد و در سال 2002 موفق به اخذ درجه دکتری شد. موضوع تز دکتری وی عبارتست از :

 

Synthetic Global Gravity Model for Planetary Bodies and Applications in Satellite Gravity Gradiometry

 

وی از سال 1996 تا کنون موفق به دریافت جایزه های مختلفی از موسسات و وزارتخانه های علوم آلمان و استرالیا شده است. برای مطالعه بیشتر به شماره می ماهنامه IAG مراجعه نمایید:

http://www.iag-aig.org/index.php?tpl=cat&id_c=44

 

 

ماهواره هواشناسی GOSAT

 

گازهای گلخانه ای دغدغه اصلی بیاری از محققین محیط زیست در قرن حاضر می باشد. گرم شدن کره زمین و جو آن باعث ایجاد تغییرات زیادی در سالهای آینده خوئاهد شد که تاثیر آن بر روی زندگی بشر مطلوب نیست. در پیمان 1997 کیوتو کشورهای امضا کننده متعهد گردیدند تا میزان دی اکسید کربن را تا حد استاندارد پایین بیاورند. مدت زمانی این تعهد حداکثر تا 2012 تعیین گردید. و به دنبال این قرار ها سازمان هواشناسی جهانی (WMO) سیستم پایش شرایط آب و هوایی جهان  (GCOS) را پیشنهاد نمود.

 GOSAT ماهواره ای است که به این منظور طراحی می شود تا از طریق مشاهدات آن میزان دی اکسید کربن که از مهمترین گازهای گلخانه ای است را برآورد نمایند. مدیر و مجری اصلی پروژه JAXA یا همان سازمان فضایی ژاپن تعیین شده است که با همکاری وزارت محیط زیست ژاپن طرح را دنبال می کند. JAXA  وظیفه طراحی سنجنده و ماهواره را بر عهده دارد و وزارت مذکور استفاده از داده را متعهد شده است. GOSAT قرار است در سال 2007 پرتاب شود.

 

 

 

GOSAT از آنجا اهمیت می یابد که تعداد ایستگا ههای زمینی مشاهده میزان دی اکسید کربن بسیار معدود و از توزیع نامناسبی برخوردار بود. داده های GOSAT همراه با مشاهدات زمینی و مدلهای ریاضی فرصتی طلایی برای محققین فراهم می آورد تا تغییرات محیط زیست را با دقت هرچه تمام تر دنبال کنند. علاوه بر این قابلیت قرار است تا سنجنده ای برای سنجش گاز متان (از دیگر گازهای گلخانه ای) تعبیه گردد. در کنار این تولید ژاپنی یک سنجنده اروپایی نیز به نام (SWIFT) طراحی گردیده است تا در ماهواره قرار گیرد. وظیفه این یکی مشاهده و اندازه گیری سرعت باد و میزان ازن در جو است.

به این ترتیب نقش ماهواره ها در دنیای علم و تحقیقات پر رنگ تر شده و از آن پا به زندگی روزمره انسانها نیز می گذارد. هر که از این قافله عقب بماند تنها نشخوار کننده دانسته های دیگران خواهد شد. و جایگاه ما ؟؟.... روزنامه ها را بخوانید !!!!

دیوار چین از فضا با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است

 

دیوار عظیم چین از فضا با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، «یانگ لحاوی»، نخستین فضانورد چینی زمانی که در پایان سفر 25 ساعته خود به مدار در اکتبر سال 2003 اظهار کرد که این دیوار را ندیده است، چینی‌ها را بسیار ناامید کرد. اما این‌بار، «لئوری شیائو»، فضانورد چینی‌الاصل آمریکایی که در سه پرواز فضایی بوده و در حال حاضر در پایان سفر شش ماهه‌اش به ایستگاه فضایی آمریکا - روسیه ملحق می‌شود، ‌اولین عکس را به عنوان مدرک از این دیوار از فضا تهیه کرده است. با این وجود خود وی نیز هنوز تردید دارد که آیا این تصاویر واقعا از دیوار چین است یا خیر. وی می‌گوید که این عکس را در 20 فوریه از منطقه شمال غرب پکن تهیه کرده است. علت تردیدها عرض جغرافیایی و شرایط جوی است .

تغییر در سرفصل مطالب درسی

یکی از اهداف اولیه ایجاد این وبلاگ ایجاد محفلی برای بحث و تبادل نظر بوده است. گرچه وبلاگها محل کاملی برای اینکار نیستند ولی با توجه به عدم وجود یک سایت تخصصی برای اینکار فعلا می توان از وبلاگها برای این منظور استفاده نمود.

یکی از موضوعاتی که دائما ذهن اساتید و دانشجویان مهندسی نقشه برداری را مشغول داشته است، بحث دروس ارائه شده برای دانشجویان، سرفصل مطالب و نهایتا نحوه ارائه آنها می باشد. مسئله ارائه و نحوه تدریس به گروهها و چگونگی نظر مدیر گروه و اساتیدی که برای تدریس دعوت می کند و به سطح دانش هیات علمی باز می گردد. ولی مبحث نوع دروس ارائه شده و همچنین سرفصل مطالب هر درس مسئله ای فراگیر و عمومی است.

متاسفانه دروس و همچنین سرفصل مطالب درنظر گرفته شده برای مهندسی نقشه برداری با واقعیتهای روز کشور ما همخوانی چندانی ندارد  و همین  مسئله باعث شده است تا اساتید و دانشجویان با مشکلات عدیده ای در دانشگاهها و همچنین پس از فارغ التحصیلی برخورد نمایند.

لزوم تدریس بعضی از دروس امروزه زیر سئوال رفته و سرفصل بعضی از دروس بسیار قدیمی و نامتناسب با نیازهای بازار کار می باشند شاخه هایی از علوم ژئوماتیک نظیر GPS وGIS و سنجش از دور( که قدیم به عنوان روشهای خاص در نظر گرفته می شدند) امروزه به عنوان شاخه های اصلی تولید و پردازش داده ها و اطلاعات مکانمند جای خود را باز نموده و کاربردهای عملی بسیار پیدا کرده اند. متاسفانه به این شاخه ها طبق سر فصل دروس فعلی بسیار کم پرداخته شده و جای آنرا چند درس تئوری که کاربرد عملی بسیار کمی دارند گرفته است.

تغییر سرفصل همین دروس نیز خود مبحث مهمی است که باید به آن پرداخت. سرفصل دروس نقشه برداری ( مخصوصا آن دسته از دروس که جنبه عملی بیشتری دارند) کاملا غیر واقع بینانه است و یک تجدید نظر کلی باید در آن صورت پذیرد. متاسفانه متولیان این امر چنان سرگرم مشغولیات روزانه هستند که کوچکترین مطلب و یا گفته ای از آنان در این مورد ابراز نمی گردد. لذا بر این شدیم تا این مطلب را در وبلاگ قرار داده و فراخوانی از همه دانشجویان، اساتید و کارشناسان جهت ارایه پیشنهاداتشان داشته باشیم.

از همه دوستان انتظار داریم تا نظراتشان را در مورد:

* حذف برخی از دروس                        *تغییر سرفصل دروس              * اضافه نمودن برخی از دروس نقشه برداری  و یا هر مطلب مرتبط دیگر در وبلاگ قرار دهند و دوستان دیگر را هم مطلع نمایند تا مجموعه کامل از نظرات برای ارائه فراهم آید. باشد که این کوچکرین قدم اولین قدم نیاشد.

سنجنده TM

با توجه به استقبال دوستان، دانشجویان واساتید محترم و درخواست تعداد بسیاری از دوستان تصمیم گرفتیم تا بخشی به نام آموزش را نیز در این وبلاگ که تا به حال بیشتر جنبه خبر رسانی داشت اضافه نماییم. به منظور شروع اولین بار به معرفی سنجنده TM   می پردازیم. منتظر نظرات شما هستیم.

سنجنده TM  

سنجنده TM (Thematic Mapper) اولین بار بر روی ماهواره LANDSAT 4 در 1982 م قرار گرفت. گرچه نمونه هوابرد آن قبلاً ساخته شده و مورد آزمایش قرار گرفته بود. این سنجنده از نوع اسکنرهای Wiskbroom محسوب می شود. که از یک آینه نوسان کننده برای برداشت عوارض استفاده می­کند. انرژی دریافتی توسط آینه، به 16 آشکارساز برخورد کرده و توسط آنها ثبت می شود. بنابراین با هر نوسان آینه به اندازه عرض 16 آشکارساز از سطح زمین برداشت می شود. هر آشکار ساز تقریبا مربعی به ابعاد 30 * 30 متر بر روی زمین را پوشش می دهد که بنابراین با هر نوسان 480 متر از سطح زیر پای سنجنده تصویربرداری می شود. TM از لحاظ طیفی دارای 7 باند است که به ازای هر باند 16 آشکارساز تعبیه شده است. دامنه طیفی باندهای TM را در جدول زیر مشاهده می کنید.

 

جدول  مشخصات باندهای ETM+  و TM

Band

TM

ETM+

1

.45-.52 µm blue

.45-.52 µm blue

2

.52-.6 µm green

.53-.61 µm green

3

.63-.69 µm red

.63-.69 µm red

4

.76-.9 µm NIR

.75-.9 µm NIR

5

1.55-1.75 µm SWIR

1.55-1.75 µm SWIR

6

10.4-12.5 µm TIR

10.4-12.5 µm TIR

7

2.08-2.35 µm SWIR

2.1-2.35 µm SWIR

8

 

.52-.9 µm panchromatic

 

ابعاد تصاویر TM معمولا 185 * 185 کیلومتر هستند که با اندازه پیکسل 30 و یا 5/28 متری به کاربران ارایه می گردند. بجز باند 6 که باند حرارتی است و ابعاد پیکسل آن 120 متر می باشد. از لحاظ رادیومتریکی نیز تصاویر TM 8 بیتی ثبت می شوند که برای بسیاری از کاربردها مناسب هستند. تعداد باندهای این سنجنده باعث شده است تا از لحاظ طیفی بتوان اطلاعات بسیار زیادی را از آنها استخراج نمود و به همین خاطر تصاویر این سنجنده از پرکابردترین تصاویر در دنیای سنجش از دور می باشند و تقریباً در تمامی شاخه های کاربردی سنجش از دور استفاده شده اند.

 

ماهواره زهره و مصباح زمین گیر هستند

 

ماهواره های ایرانی همچنان زمین گیر هستند

شاخص ترین این ماهواره ها نیز دو ماهواره نام آشنای "مصباح" و "زهره" هستند که همچون گذشته هر از چندگاهی فقط خبرهوا رفتن آنها در مقاطع مختلف منتشر می شد و عملاً این ماهواره ها روی زمین ماندگار شده اند. اگرچه مسوولان وزرات ارتباطات برای هوا نرفتن ماهواره ها ایرانی عنوان می کنند از جمله مشکلات مربوط به بیمه، هزینه های سنگین پرتاب این ماهواره ها و یا بدقولی طرف های خارجی. ولی با تمام این تفاسیر و توجیهات ماهواره ها به فضا نرفته و این در حالی است که برخی از کارشناسان از این تاخیر با عنوان یک تهدید یاد می کنند.چرا که به گفته این کارشناسان فرصت های ما جهت دریافت فضای مورد نیاز جهت ارسال ماهواره ها رو به اتمام است.

قرارداد پروژه‌ی ماهواره‌ی زهره با مبلغ 132 میلیون دلار در12 بهمن‌ماه 83 میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و سازمان فضایی روسیه منعقد شد و تا کنون باید فعالیت‌های اجرایی این ماهواره‌ آغاز می‌شد اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.  تاخیر در آغاز فعالیت‌های ماهواره‌ی زهره در حالی است که کار در ابتدا به خاطر وجود مشکلات بانکی طرف روس برای گشایش LC قرارداد متوقف شده بود و ظاهرا پس از رفع این مشکل از سوی طرف خارجی، هم اکنون طرف‌های ایرانی نیز با مشکل و ایرادات بانک مرکزی برای گشایش اعتبار مواجه هستند.  قرارداد این ماهواره‌ی مخابراتی شامل طراحی، مشاوره، ساخت، تست و پرتاب ماهواره است که قابلیت ارائه‌ی خدمات در زمینه‌ی ارتباطات تلفنی، نمابر، ارتباطات داده و پخش رادیو تلویزونی ماهواره در تمام نقاط ایران را داراست.

بنا بر این گزارش، انعقاد این قرارداد گام نخست انتقال دانش فنی ارتباطات ماهواره‌یی و فضایی به ایران است و به همین منظورقرار بوده که حدود 120 کارشناس مخابراتی از ایران به روسیه برای کسب آموزش‌های لازم در این زمینه سفر کنند.  قراربود با عملیاتی شدن این قرارداد، پس از 30 ماه، ماهواره‌ی زهره به فضا پرتاپ شده و جمهوری اسلامی ایران به جرگه‌ی اپراتورهای ماهواره‌یی و دارندگان ماهواره‌ی مستقل ملی بپیوندد.

 

ماهواره Razaksat

پروژه  Razaksat را که به یاد دارید همان ماهواره ای که توسط مالزیها وعده پرتاب آن در ابتدای سال 2006 داده شده بود. متاسفانه به خاطر تاخیر در امر پرتاب به تاخیر افتاد. همانطور که در خبر قبلی گفتیم اولین ماهواره مالزیها Tiungsat-1 بود که در سال 2000 م در مدار قرار گر فت. برنامه جدید پرتاب ژوئن 2007 اعلام شده است. هزینه تقریبی Razaksat 17 میلیون دلار اعلام شده است که اگر قرار بود از خارج خریداری می شد هزینه آن حدود 10 برابر می شد. کنترل این ماهواره از طریق ایستگاه زمینی در آژانس ملی فضایی مالزی (Ankasa) صورت می پذیرد.

 جالب ترین ویژگی این ماهواره علاوه بر قدرت تفکیک خوب و وزن پایین آن، مدار آن است. مدار این ماهواره با زاویه میل 7 درجه نسبت به استوا قرار دارد چیزی که در اکثر ماهواره های منابع طبیعی مرسوم نیست ماهواره های منابع طبیعی مدارهای نزدیک قطبی دارند تا بتوانند از بخش اعظم سطح زمین تصویر برداری کنند. در صورتی که این ماهواره تنها می تواند مناطق استوایی و نزدیک استوا را تصویر برداری کند. این قابلیت باعث می شود تا قدرت تفکیک زمانی آن برای این مناطق بهبود یافته و تصاویر بیشتری در مدت زمان کمتری اخذ نماید. مدت زمان اسمی تصویر برداری مجدد برای هر نقطه توسط این ماهواره تقریبا 100 دقیقه بیان شده است. این نوع طراحی مدار به خاطر وجود ابر در این مناطق است که به طور متوسط 80 درصد اوقات هر نقطه در این مناطق را پوشانده است. این محدودیت مکانی اخذ تصویر مسئولین مالزیایی را به نگرانی انداخته و از هم اکنون برای فروش تصاویر آن در کشورهای استوایی تبلیغات فراوانی به راه انداخته اند. Ankasa از تمام متخصصین داخل و خارج کشور دعوت کرده است تا برای یافتن کاربردهای تصاویر این ماهواره تحقیق کنند.