ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

هندوستان ماهواره دیگری به فضا فرستاد

سازمان فضایی هند ماهواره Megha-Tropiques  را همراه  با سه ریز ماهواره به فضا فرستاد. این ماهواره کار مشترکی از فرانسه و هند است و برای مطالعه وضعیت چرخش آب و تبدیل انرژی در مناطق استوایی و اثر آنها در آب و هوا و اقلیم طراحی شده است. این ماهواره قرار بود در دهه پیش به فضا پرتاب شود ولی به خاطر مشکلات مالی پرتاب آن به تعویق افتاد.

این ماهواره در مداری نزدیک زمین برای پایش مناطق بین عرضهای جغرافیایی 25-  تا 25+ درجه در ارتفاعی حدود 865 کیلومتر با انحرافی حدود 20  نسبت به استوا قرار دارد. به این ترتیب ماهواره بیشتر مناطق استوایی را تحت نظر دارد. روی این ماهواره 4 سنجنده تصویر بردار و غیر تصویر بردار برای اندازه گیری انرژی، حرارت و رطوبت وجود دارد. این ماهواره 98 میلیون دلاری به نسبت 60 – 40 بین هند و فرانسه سرمایه گذاری شده است و امید می رود بین 3 تا 5 سال دوام داشته باشد.

لازم به ذکر است سه ریز ماهواره به نامهای Jugnu (برای تست یک دوربین و سیستم تعیین موقعیت) ، SRMSat (برای اندازه گیری دی اکسید کربن و بخار آب به کمک یک طیف سنج )، و  VesselSat-1 (برای تشخیص اتوماتیک کشتیها روی دریا) نیز همراه این ماهواره در مدار قرار داده شدند.

یک فیلم در این رابطه هم وجود دارد که از آدرس زیر می توانید آن راببینید.

فیلم

تصاویری از فضا پیمای دیسکاوری

چندی پیش دوستی تصاویر جالبی از آماده سازی فضاپیمای دیسکاوری برای پرتاب برایم ارسال نمود که بسیار جالب است. این تصاویر را از آدرس زیر می تونید دانلود نمایید.

دانلود





توسعه برنامه فضایی مالزی



مالزی در یک اقدام قابل توجه برنامه ای پنج ساله با سرمایه گذاری 66 میلیون دلاری برای توسعه ماهواره های سنجش از دور خود تدارک دیده است. مالزیها پیش از این در سال 2000 با پرتاب  TiungSAT-1  و سال 2009 با پرتاب ماهواره RazakSATE-1 جدیت خود در این امر را نشان دادند. این ماهواره با کمک کره ایها ساخته شده بود. سازمان ملی فضایی مالزی (ANGKASA) اعلام کرده است که تا سال 2015 ماهواره دوم خود به نام RazakSAT-2  که نسبت به نسل قبلی پیشرفته تر است را به فضا پرتاب خواهد نمود. یک سنجنده پانکروماتیک (2.5 متر) و یک سنجنده چند طیفی با 4 باند (اندازه پیکسل 5 متر) روی نسل اول این ماهواره با مداری نزدیک استوایی با ارتفاع 685 کیلومتر قرار دارد . نوع مدار این ماهواره آن را قادر ساخته است تا بتواند از کشور مالزی در طول روز تصاویر متعددی تهیه نماید.

امیدواریم در مسابقه جهانی تسخیر فضا عقب نمانیم.

منبع :http://www.atsb.my

امشب ماه در کنار قلب العقرب

بعضی ها که از قمر در عقرب می پرسند می توانند امشب هلال ماه را در کنار ستاره سرخ رنگ قلب العقرب و همچنین در صورت فلکی عقرب مشاهده نمایند:



برگزاری اجلاس رؤسای سازمان های نقشه برداری کشورهای عضو اکو

نخستین اجلاس رؤسای سازمان های نقشه برداری کشورهای عضو اکو به کار خود پایان داد.

در دومین روز از این اجلاس در پنجم مهرماه 1390، شرکت کنندگان قبل از حضو در مراسم اختتامیه، از قسمتهای مختلف سازمان نقشه برداری ایران بازدید کردند. در این بازدید که چندین ساعت به طول انجامید، نمایندگان نقشه برداری کشورهای عضو اکو از نزدیک با توانمندیها و فعالیت های سازمان نقشه برداری ایران آشنا شدند. در این اجلاس دو روزه که نمایندگان 10 کشور عضو اکو در آن حضور داشتند تجربیات کارشناسان کشورهای شرکت کننده در زمینه های مختلف مرتبط با نقشه برداری ارائه شد.

همچنین در پایان اجلاس ، قطعنامه ای با توافق اعضا تهیه و امضا شد. بر اساس این قطعنامه قرار بر این شد که کشورهای عضو تا حد امکان، تجربیات و امکانات خود را در اختیار دیگر کشورها قرار بدهند. از سوی دیگر سازمان نقشه برداری جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرد کشورهای عضو را در توانمندیهای خود در زمینه های ژئوماتیک و نقشه برداری سهیم کند. تشکیل کمیته ژئوماتیک از کشورهای عضو اکو نیز از دیگر بندهای مصوب قطعنامه پایانی این اجلاس بود.

منبع: سازمان نقشه برداری کشور