ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

دو جرم خطرناک از بیخ گوش زمین و مریخ گذشتند!

 

دو جرم خطرناک از بیخ گوش زمین و مریخ گذشتند!

 

اولین سؤالی که مطرح می شود این است که این روزها بالای سرمان چه خبر است؟ با راه اندازی بخش NEO یا برنامه اجرام نزدیک زمین- محافظ فضایی (Near Earth Object Program یا Space Guard) در سازمان فضایی ناسا از چند سال گذشته، بحث کشف اجرامی که از کنار زمین عبور می کنند، روز به روز بالا می گیرد. در خبرهای قبلی احتمال برخورد سیارکهایی با زمین و مریخ و در خبر قبلی برخورد یک ماهواره جاسوسی با زمین دنبال شد. اکنون هم دو خبر داغ و جدید:

 

1-     از قدیم گفتند سنگ سنگین باش تا به این طرف و آن طرف پرتاب نشی! سیارک سبک 50 متری WD5 که به طرف مریخ در حال حرکت بود، در مشاهدات جدید بوسیله تلسکوپ 2.2 متر دانشگاه هاوایی در کوه های مانواکی و 3 رصدخانه دیگر، نشان می دهد این سیارک فردا 10 ام بهمن ساعت 15 و 30 دقیقه به وقت ایران، از فاصله 25700 کیلومتری سطح مریخ (7 برابر شعاع مریخ) خواهد گذشت و احتمال برخورد نیز حدود 0.01 درصد (تقریباً صفر) می باشد. محاسبات نشان می داد که اگر این سیارک با مریخ برخورد می کرد، گودالی به قطر 800 متر را ایجاد می نمود.

حتی با عبور سالم این جرم از کنار مریخ، بعلت جاذبه مریخ، مدار حرکت این سیارک را به زمین و مریخ نزدیکتر خواهد کرد. اما این محاسبات و مشاهدات جدید در حالی است که احتمال برخورد این سیارک در 100 سال آینده با زمین و مریخ وجود ندارد.

 

2-     مریخ که از سیارک 50 متری جان سالم به در برد. اما امروز 9 ام بهمن سیارک 250 متری 2007 TU24 ساعت 12 و 3 دقیقه به وقت ایران، در نزدیک ترین حالت از فاصله 554 هزار کیلومتری سطح زمین (1.4418 برابر فاصله متوسط ماه و زمین) با سرعت نسبی 9.25 کیلومتر بر ثانیه عبور کرد. با توجه به نقشه زیر امشب و فردا شب به دلیل نزدیکی با زمین، با تلسکوپهای آماتوری بزرگتر از 7.6 سانتیمتر (3 اینچی در یک هوای کاملا صاف و تاریک) به ترتیب از قدر 10 و 11 در صور فلکی زرافه و دب اکبر قابل مشاهده می باشد و حرکت آن کاملا محسوس است (6 تا 8 دقیقه قوسی در هر دقیقه).

2007 TU24 

این سیارک که در 19 مهر 1386 بوسیله گروه کاتالینا وابسته به ناسا و بوسیله رادیو تلسکوپ 70 متری کشف شد، بین 150 تا 600 قطر آن برآورد شده بود که در تصاویر بدست آمده از این سیارک در 5 ام بهمن 1386، قطر آن 250 متر قطعی شد. حدود 7000 جرم مشابه اطراف زمین از این نوع تخمین زده می شوند که هیچکدام تا سال 2027 مانند این جرم به این اندازه به زمین نزدیک نخواهند شد! با این حال خطرناکترین جرم در 19 سال آینده امروز از کنار زمین گذشت.

NASA

این هم تصاویر گرفته شده راداری از این جرم

دانشمندان بوسیله تلسکوپ راداری Goldstone را در کالیفرنیا و تلسکوپ راداری  Arecibo در پورتوریکو، رصد این سیارک را برای مشخص کردن مسیر حرکت آن قبل و بعد از لحظه‌ای که از نزدیکترین فاصله را با زمین عبور کرد و اندازه‌ گیری چرخش و ترکیب این سنگ آسمانی استفاده می کنند.

 قابل ذکر است که سیارک 2004 XP14  به قطر 300 تا 900 متر در 3 ژولای 2006 از فاصله 432 هزار کیلومتری زمین و از بالای سواحل غربی امریکای شمالی عبور کرده بود.

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد حسن تسخیری چهارشنبه 10 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 13:54 http://www.gisiran.com

استاد گرامی سلام .
از اینکه لینک سایت شرکت را در وبلاگ خود قرار دادید متشکرم .

منتظر نظرات پیشنهادات همیشه سازنده شما هستم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد