ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

خشکسالی در اردوی کارورزی نقشه برداری

 

خشکسالی در اردوی کارورزی نقشه برداری

 

امسال با بروز مشکل خشکسالی در اغلب مناطق کشور خصوصا در استان یزد، دامن اردوی کارورزی را هم گرفت. در محل اردوی کارورزی نقشه برداری دانشگاه آزاد واحد تفت (روستای علی آباد) برای جلوگیری از استفاده آب شهری برای آبیاری باغات، تصیم مقامات محلی بر قطع آب از ساعت 8 صبح تا 8 شب می باشد. لذا بر آن شدیم تا برای تأمین آب مورد نیاز دانشجویان در اردو از دو مخزن 4 و 2 هزار لیتری و یک دستگاه موتور آب استفاده نمائیم. این هم تصویر تلاش مسئولین اردو برای تأمین آب:

 

 

 

ماهواره Jason-2 به فضا پرتاب شد

امروزه نمونه ایی از تحولات آینده را می توان دید. در زمینه سنجش از دور هر روز خبری از پرتاب ماهواره ای جدید می رسد. و می شود پیش بینی کرد که روزی تعداد پرتاب ماهواره ها به تعداد هواپیماهای ساخته شده برسد.

باز دوباره خبری از دنیای ماهواره های جدید و اینبار از آمریکا. ماهواره Jason-2 از ایستگاه فضایی واندربرگ امریکا با موشک Delta II  در بیشتم ژوئن به فضا پرتاب شد. این ماهواره حاصل سرمایه گذاری مشترک ناسا، سازمان فضایی فرانسه و سرویس هواشناسی فضایی اروپا است.

مهمترین سنجنده این ماهواره CNES' Poseidon 3 است که یک ارتفاع سنج راداری محسوب می شود و قادر است تا ارتفاع سطح اقیانوسها را تا دقت 33 میلی متر اندازه گیری نماید. در حقیقت ماموریت  Jason-2 در ادامه ماموریت Jason-1 و  ماهواره Topex/Posideon است که از اوایل دهه 90 میلادی تا به حال ارتفاع اقیانوسها را اندازه گیری می کنند. داده های این ماهواره در سیستمهای پیش بینی اقیانوسی، بررسی پدیدهای بزرگ اتمسفری- اقیانوسی نظیر   ال لینو و  لانینو و اکوسیستمهای دریایی به کار می روند. داده های ارتفاعی در بررسی افزایش سطح آب اقیانوسها نیز اهمیت دارند. همانطور که می دانید افزایش سطح آب به طور مستقیم با گرم شدن زمین رابطه دارد که زندگی هزاران نفر از مردمی که در جزایر و مناطق ساحلی (مخصوصا در آسیا)  زندگی می کنند را در خطر قرار خواهد داد.

داده های ارتفاع سنجی  قبلی از سال 1993 م  افزایش سطحی مطابق 30میلی متر در سال را برای سطح اقیانوسها نشان داده اند.  که البته این مقدار دوبرابر میزانی است که در قرن بیستم گزارش شده است. البته دانسشمندان عقیده دارند که داده های 15 سال نمی تواند دیدی درست از آنچه اتفاق می افتد را فراهم اورد و به داده های بیشتری در زمان طولانی تری نیاز است.

برای این دانشمندان که برای ما و جهانیان تلاش می کنند آرزوی موفقیت می کنیم!

سایت آنلاین نقشه برداری و ژئوماتیک

 

On-Line Resources for

Land Surveying and Geomatics

 

 

1- Publications of interest to Land Surveyors

2- Periodicals of interest to Land Surveyors

3- Publication Catalogs

 

این هم نشانی سایت که دارای بخش های مختلف فوق می باشد:

http://surveying.mentabolism.org/pubs.htm

 

 

یک سخنرانی علمی به بهانه بازگشت دکتر معتق

 

یک سخنرانی علمی به بهانه بازگشت دکتر معتق

 

حدود 5 سال و اندی از رفتن مهندس مهدی معتق برای اخذ مدرک دکتری در رشته ژئودزی به مرکز تحقیقات GFZ آلمان می گذرد. در سایت سازمان نقشه برداری خبر سخنرانی ایشان را با عنوان

ایران سرزمین تشنه: 

مطالعه نشست به علت استخراج آبهای زیر زمینی به کمک سیستم SAR

در روز یکشنبه 23 تیرماه 1387 ساعت 10 صبح در سالن مهندس ابراهیمی سازمان نقشه برداری (واقع در میدان آزادی- خیابان معراج) نظرم را جلب کرد. برای ایشان که سالها در دانشگاه تهران مدرس دروس کارتوگرافی اتوماتیک و دستگاه ها پیشرفته و جبر خطی بودند، با درجه دکتری آرزوی موفقیت می کنیم. نظر شما را به عکس ایشان در مراسم فارغ التحصیلی جلب می کنیم:

معتق

 عنوان تز دکتری ایشان : Tectonic and Non-Tectonic Deformation Monitoring Using Satellite Radar Interferometry. است که در ژانویه 2007 از آن دفاع شده است. ایشان در دو سال گذشته 5 مقاله چاپ شده در ژورنال ژئوفیزیک و یک مقاله کنفرانسی ارائه کرده اند.

اردوی کاروزی نقشه برداری تفت

 

اردوی کاروزی نقشه برداری تفت

 

اردوی کارورزی نقشه برداری دانشجویان کارشناسی واحد تفت از روز 26 تیرماه به مدت 40 روز در روستای علی آباد واقع در کیلومتر 45 جاده تفت به شیراز برگزار خواهد شد. این اردو همزمان برای 54 نفر دانشجوی واحد تفت و 18 نفر از واحد شاهرود برنامه ریزی شده است. و این هم تصویر ماهواره ای محل اسکان و آموزش دانشجویان با استفاده از نرم افزار گوگل ارث:

 

اما از نظر شرایط جوی منطقه علی آباد، برای مقایسه آن با چند شهر استان یزد به کمک سایت accuweather به صورت زیر ارائه می گردد:

 

در این مقایسه می بینید مناطق کوهستانی تفت و علی آباد شرایط مشابه داشته و سپس یزد و میبد، در وضعیت بعدی قرار گرفته اند. البته این روزها توده هوایی گرم وارد منطقه شده و هوا نسبتاً گرم می باشد.

 

فوتبال و امتحانات

 

فوتبال و امتحانات

 

این روزها که فصل امتحانات با زمان برگزاری مسابقات فوتبال جام ملتهای اروپا (یورو 2008) یکی شده است، شاهد افت نمرات دانشجویان در درسهایی هستیم که شب قبل از آن یک بازی مهم انجام شده است. دیشب با انجام بازی جذاب ترکیه و آلمان سرانجام آلمان به فینال رفت و اکنون بازی اسپانیا و روسیه.

البته این شبها که در نزدیکی انقلاب تابستانی هستیم، باید عامل کوتاهترین شبهای سال روهم به مطلب فوق اضافه کنیم تا ... . البته این موضوع فقط شامل دانشجویان نمی شود. این هم عکس خواهر زاده من (سید محسن سیادت دانش آموز سال دوم راهنمایی) که فوتبال با وجود علاقه زیاد به درس خواندن و داشتن معدل بالا علاقه وی به فوتبال او را به پای کامپیوتر کشانده است. او در حال بررسی یک سی دی ورزشی و معرفی آن به من می باشد.  به امید رشد و شکوفایی همگی در تمام ابعاد.

siyadat 

 

میلاد حضرت فاطمه (س) و روز زن مبارکباد

 

میلاد حضرت فاطمه (س) و روز زن مبارکباد

همانا ما کوثر را به تو اعطا کردیم پس برای پرودگارت نماز بخوان وقربانی کن.  (سوره کوثر)

 

حضرت فاطمه زهرا (س) روز بیستم جمادی الثانی سال پنجم بعثت، در مکه بدنیا آمد ، ایشان در بخشش و بلند نظری وحسن تربیت وارث مادر بزرگوارش حضرت خدیجه و در سجایای ملکوتی وارث پدر بزرگوارش حضرت محمد (ص) بوند. حضرت مهدی (عج ) فرموده اند که : دختر رسول خدا برای من سرمشق و الگوی نیکویی  است. امیدواریم زنان و مادران نیز که روز تولد این بانوی بزرگوار به نام آنهاست، بتوانند در تمام امور حضرت فاطمه را سرمشق و الگوی خود قرار دهند.

علاقه مندان می توانند برای مطالعه بیشتر در زمینه ابعاد مختلف این بانو و نقش زن و مادران به نشانی سایت شهید آوینی نیز مراجعه نمایند:

http://www.aviny.com/

 

استاندارهای حفاظت نفوذپذیری توتال استیشن

 

استاندارهای حفاظت نفوذپذیری توتال استیشن

 

نقشه برداران ممکن است بارها در شرایط بارش باران یا طوفان شدید گرد و غبار قرار گرفته باشند و این سؤال برایشان پیش آمده باشد که این شرایط روی دستگاه تأثیری دارد؟

در مشخصات توتال استیشن یک پارامتر به صورت IP - - با یک عدد بیان می شود (مثل IP54) که نشان دهنده استاندارد میزان نفوذپذیری عوامل محیطی نظیر گرد و غبار و رطوبت به داخل دستگاه (برای تمام دستگاه های الکترونیکی) می باشد.

این استاندارد از سال 1989 تعریف شده و آخرین نسخه آن تحت ISO 9001 با گواهی IEC60529 به صورت زیر بیان شده است. کلمه اختصاری IP مخفف Ingress Protection  به معنی حفاظت نفوذ، همراه با یک عدد دو یا سه رقمی بکار می رود. اولین رقم از سمت چپ میزان حفاظت در مقابل نفوذ ذرات جامد و گرد و غبار به داخل دستگاه می باشد. رقم دوم میزان حفاظت در مقابل نفوذ مایعات نظیر آب و باران و ... را نشان میدهد. در صورتی که عدد سه رقمی بیان شود، عدد سوم، میزان حفاظت دستگاه در مقابل ضربات مکانیکی مد نظر است.

بالاترین استاندارد IP68 می باشد و دستگاه هایی که تنها حفاظت در مقابل رطوبت را داشته باشند، به صورت IPX- با یک عدد مثل IPX 5 بیان می شوند. در جدول زیر با این اعداد و ارقام بیشتر آشنا می شویم:

 

مقدار

عدد

رقم دوم از چپ

حفاظت رطوبت

رقم اول از چپ

حفاظت گرد و غبار

0

بدون حفاظت

بدون حفاظت

1

ریزش قطرات عمودی آب

برای ذرات بزرگتر از 50 میلیمتر درشتی

2

ریزش آب تا زاویه 15 درجه از بالا به طرفین

برای ذرات بزرگتر از 12 میلیمتر درشتی

3

ریزش آب تا زاویه 60 درجه از بالا به طرفین

برای ذرات بزرگتر از 2.5 میلیمتر درشتی

4

برای ریزش آب از تمام جهات

برای ذرات بزرگتر از 1 میلیمتر درشتی

5

برای ریزش آب با فشار کم از تمام جهات

برای ذرات گرد و غبار معلق در هوا

6

برای ریزش آب با فشار زیاد از تمام جهات

مطلق ذرات جامد کوچکتر از یک میلیمتر

7

قرار گرفتن دستگاه در عمق 30 تا 100 سانتی به مدت حداکثر 30 دقیقه

-

8

قرار گرفتن دستگاه در عمق بیشتر از یک متر و در مدت طولانی

-

 

در انتها با بعضی دستگاه ها از شرکتهای مختلف و استاندارد محیطی آنها آشنا می شویم. البته این استاندارد برای مدلهای مختلف دستگاه های یک شرکت ممکن است فرق داشته باشد. اما یکی از عوامل ارزان بودن دوربینهای چینی، پائین بودن IP آنها می باشد. اکثر آنها تا حد IPX 4 محافظت می شوند و بعضی از آنها استاندارد مشخصی ندارند.

 rostami

ماهواره ها به کمک پیش بینی زلزله می آیاند؟ آیا ممکن است؟!

لابد هنوز یادتان هست که چند سال پیش در تهران یک نظر یک استاد دانشگاه در مورد وقوع زلزله در تهران روزنامه ای شد و به دنبال آن وحشت در مردم آفرید! خیلی ها آن روزها تهران را ترک کردند و خوشبختانه پیش بینی آن استاد اشتباه بود. وی ادعا کرده بود که با استفاده از تصاویر ماهواره ای و پایش پارامترهایی در جو احتمال وقوع زلزله در تهران آن موقع داده است. حال خبری در دست داریم که کلیت این ایده توسط دانشمندان جهان هنوز هم پیگیری می شود و البته در جهتی دیگر. برای جزییات این خبر را حتما بخوانید.

دانشمندان استرالیایی روشی را برای پیش بینی زلزله از طریق ثبت حرکات زمین با استفاده از داده های رادار اینترفرومتری ابداع کرده اند. البته استرالیایی ها در این امر تنها نیستند و دانشمندان انگلیسی، تایوان و آمریکا نیز یک سیستم پیش بینی زلزله را بر اساس اغتشاشات الکتریکی که قبل از زلزله زیر زمین اتفاق می افتد پیشنهاد نموده اند. LinLin Ge  و همکارانش در دانشگاه  New South Wales حرکات زمین را که توسط زلزله سیچوآن اتفاق افتاده بود را توسط رادار اینترفرومتری فضایی ثبت نموده اند. داده ها مربوط به سنجنده PALSAR بر روی ماهواره Diachi ژاپن بوده است.

محققین این روش را رادار اینترفرومتری ماهواره ای تفاضلی (differential satellite radar interferometry, DinSAR) نامیده اند.  آنها این روش را برای نگاشت حرکات در 300 کیلومتری که تحت زلزه واقع شده به کار بردند. در اولین قدم، این روش برای تعیین محدوده زلزله به کار می رود؛ ولی بسیار ارزشمند تر خواهد بود که اگر بتوان در پیش بینی زلزله از آن استفاده نمود. احتمال امکان این قضیه در این واقعیت نهفته است که زلزله ها به خاطر این به وجود می آیند که تنش های پوسته زمین آزاد نمی شوند و باعث اعوجاج در آن قبل از بروز زلزله می شود. DinSAR دقت کافی برای تشخیص اینگون جابجایی ها و تغیر شکل ها دارد.

در کنار این فن آوری دانشمندان روی این مسئله هم تحقیق می کنند که آیا می توان از سنجش از دور هم برای تشخیص زلزله استفاده نمود. محققین تایوانی اعلام کرده اند که رابطه قوی میان اضطراب الکتریکی در مرز جو و ارتعاشات زمین وجود دارد. دانشمندان بیش از 100 زلزله را با شدت 5 و بیشتر در تایوان بررسی کرده اند و  به این نکته رسیده اند که قبل از اکثر زلزله ها اغتشاشات الکتریکی در یونوسفر به وجود می آید. دانشمندان بریتانیایی و امریکایی روشی بر این اساس برای پیش بینی زلزله پیشنهاد نموده اند.  مشکل اساسی این دانشمندان در این دو سئوال نهفته است: میزان این اثر چقدر است و در چه زمانی قبل از وقوع زلزله ایجاد می شود؟ اولین قدم بررسی تئوریک موضوع است که توسط محققین انجام می شود. ایده اصلی در بررسی تئوریک بر این است که که وقتی که سنگها فشرده می شوند ،مانند وقتی که صفحه های تکتونیک حرکت می کنند، مانند باتری عمل می کنند و جریان الکتریکی تولید می کنند. وقتی این جریانها به سطح می رسند یک قطب مثبت ایجاد می کنند و این پتانسیل آنقدر قوی است که یونسفر را تحت تاثیر بگذارد. با توجه به قدرت داده های ماهواره ای در اندازه گیری بسیاری از پارامترهای جو می توان به این روش امیدوار بود.

خوب امیدواریم که در این زمینه مثل زمینه های فراوان دیگر سنجش از دور بتواند موفق عمل کند. امیدواریم....