ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

آخرین دستاوردهای هابل از صدای مرکز یزد

 

 

با توجه به اخبار اخیر در مورد از سر گرفته شدن تعمیرات تلسکوپ فضایی هابل توسط سرنشینان 7 نفره شاتل آتلانتیس در هفته اخیر، برنامه علم و اندیشه از صدای مرکز یزد اقدام به تهیه و پخش برنامه های متنوع در زمینه این تلسکوپ فضایی ارزشمند نموده است.  

علاقه مندان یزدی می توانند این برنامه را روزهای دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 11:05 تا 11:30 صبح روی موج 1035 کیلوهرتز دنبال نمایند. تهیه کننده، نویسنده و صدابردار این برنامه آقای ندرت نوروزی دارای مدرک فیزیک از دانشگاه زاهدان و از اهالی فومن می باشند. علاقه مندی این تهیه کننده به علوم مختلف خصوصاً نجوم و فضا باعث شده است که این برنامه مخاطبان زیادی را داشته باشد. گوینده این برنامه جناب آقای مهندس مزیدی از اساتید دانشگاه در زمینه الکترونیک می باشند.

 

 

نیاز به یک نقشه بردار در دماوند

شرکت مهندسین مشاور عمران ایران برای کار تونل در منطقه دماند به یک نفر مهندس نقشه بردار با سابقه کار اجرایی در تونل  نیاز دارد. واجدین شرایط می توانند با شماره تلفن زیر تماس احصل نمایند: 

 

۰۹۱۷۱۰۰۴۰۵۹ 

آقای مهندس برزگری

منبع خبر: مهندس نقدی (۰۹۱۲۲۲۵۴۰۰۹)

تلسکوپ هابل جانی تازه یافت

فضانوردانی که مشغول تعمیر و بروز رسانی تلسکوپ فضایی هابل هستند برای سومین بار جهت انجام تعمیراتی درون این سفینه اقدام به راهپیمایی فضایی کردند.

جان گرانسفلد، مکانیک ارشد و از مسافران شاتل آتلانتیس که جهت تغییر قطعات این تلسکوپ راهی مدار زمین شده، برای تعویض برخی مدارهای کامپیوتری این ماهواره، وارد بدنه آن شد.  نکته قابل توجه درباره عملیات اخیر آن بود که بر اساس طراحی سازندگان تلسکوپ هابل، هیچگاه قرار نبوده چنین تعمیری در فضا بر روی این سفینه صورت گیرد.

اندرو فیوستل، دیگر فضانورد ناسا نیز به آقای گرانسفلد، که فضانوردی 50 ساله است کمک کرد تا یک طیف سنج جدید را که ارزشی معادل 88 میلیون دلار دارد، بر روی تلسکوپ هابل کار بگذارند. در مرحله دیگری از این عملیات که در مجموع هفت ساعت طول کشید، آقای گرانسفلد به همراه اندرو فیوتسل که تخصص او زمین شناسی است، یک منبع تغذیه خارجی را نیز به هابل متصل کردند.

روز جمعه 15 مه فضانوردان در انجام یک ماموریت تعمیر بسیار حساس با مشکل مواجه شدند؛ قرار بود آنها یک دستگاه ژیروسکوپ (دَوَران سنج، که به تعیین موقعیت بر اساس تغییر شتاب حرکت کمک می کند) جدید را در تلسکوپ نصب کنند، اما دو عدد از قطعات جدید در محل خود جا نرفتند و فضانوردان مجبور شدند ژیروسکوپ های قدیمی را تعمیر و بازسازی کنند.

این مشکلات باعث شد مدت راهپیمایی فضایی آنها تا هشت ساعت ادامه یابد که تا کنون بی سابقه بوده است. مایک ماسیمینو، یکی دیگر از فضانوردان که در این عملیات شرکت داشت به خبرگزاری فرانسه گفت: "گاهی [در حین ماموریت] احساس می کردم در حال کشتی گرفتن با یک خرس هستم."

پیش از آنکه فضاپیمای آتلانتیس راهی مدار زمین شود، تنها یکی از سه دستگاه ژیروسکوپ هابل کار می کرد، اما در حال حاضر این سفینه به چهار ژیروسکوپ جدید و دو ژیروسکوپ تعمیر شده مجهز است. این تلسکوپ برای تعیین جهت صحیح دید خود به دو ژیروسکوپ نیاز دارد.

در تاریخ 19 ساله این تلسکوپ تا کنون 21 راهپیمایی فضایی جهت تعمیر و بروز رسانی آن انجام شده است.

در روز پنجشنبه 14 مه هم دوربین میدان عریض (Wide Field Camera) این سفینه با دوربینی تازه تعویض شد که به این ترتیب تلسکوپ هابل قادر خواهد بود نقاط دورتری در فضا را مشاهده کند. یک واحد پردازش اطلاعات هم که در سال 2008 از کار افتاده بود، در جریان سفر فضاپیمای آتلانتیس تعویض و تعمیر شد.

دلیل اصلی اهمیت بالای سفر کنونی جهت تعمیر هابل آن است که در حال حاضر هیچ برنامه ای جهت تعمیر این تلسکوپ در آینده وجود ندارد.

این تلسکوپ در حال حاضر توسط بازوهای مکانیکی شاتل آتلانتیس در قسمت بار این سفینه ثابت نگه داشته شده، اما در صورتی که همه چیز از جمله پنجمین و آخرین راهپیمایی فضایی که برای روز دوشنبه 18 مه برنامه ریزی شده، مطابق برنامه پیش برود این تلسکوپ در روز سه شنبه 19 مه دوباره در مدار زمین قرار داده خواهد شد.

منبع : سایت فارسی BBC

معرفی چند سایت نجومی

انجمن نجوم استان قزوین با عنوان کاسپین اسکای، انجمن علمی نجوم دانشگاه یزد و وبلاگ ستاره شناسی دختران سدنا از جمله صفحات اینترنتی است که می تواند اطلاعات خوبی در زمینه نجوم در اختیار شما بگذارد. برای دیدن این صفحات به نشانی های زیر مراجعه نمایید: 

  

 http://www.yusaa.blogfa.com/ 

 

 

  http://caspiansky.blogfa.com/ 

http://www.sedna.blogfa.com/ 

باز هم از پروژه هارپ

هفته قبل خبری را از پروژه هارپ برایتان گذاشتیم. امروز مهندس حسین پور از اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد، لینک یک فیلم آموزشی به مدت 10 دقیقه از این پروژه را برایمان ارسال کردند که در زیر نشانی آنرا آورده ایم. ضمن تشکر فراوان از ایشان توجه شما را به آن جلب می کنیم: 

http://www.youtube.com/watch?v=MnRPZOUVhJ4 

 

این هم عکس مهندس حسین پور: 

 

 

 

پرتاب ماهواره Risat-2

مرکز تحقیقات فضایی هند (ISRO) ماهواره  Risat-2 که یک سنجنده راداری را حمل می کند به فضا پرتاب نمود. ساخت (با کمک اسراییلی ها) و پرتاب این ماهواره توسط خود هندیها بود و هدف اصلی آن کاربردهای نظامی عنوان شده است. رئیس ISRO عنوان کرده است که تا این زمان ما به داده ای ماهواره های کانادایی Radarsat-1 and 2  وابستگی کامل داشتیم ولی از این پس از داده های خود استفاده خواهیم کرد. ساخت این ماهواره پس از حمله تروریستی بمبیی شتاب گرفت.


فارغ از مسایل فنی ساخت این ماهواره به کمک اسراییل تغییر جهتی مهم در سیاستهای هند به شمار می رود که تا این زمان محتاطانه با اسراییل همکاری می کرد. در این اواخر هندیها ماهواره جاسوسی Tec SAR اسراییل را به فضا فرستاده بودند که اعتراض ایران را هم در پی داشت. این ماهواره به طور خاص جهت جاسوسی از خاک ایران طراحی شده بود. با ساخت مشترک Risat-2  همکاریهای نظامی اسراییل و هند به مرحله جدی و البته خطرناکی می رسد. به این ترتیب هند با همکاریهای بیشتر با اسرایل قدم در راهی می گذارد که کشور ما باید به طور خاص به آن توجه داشته باشد. البته هند در این همکاریها در پی منافع خود است و نتیجه مستقیم آن در حال حاضر Risat-2 می باشد. امیدواریم تا کشور ما نیز با حضور قویتر در فضا و در شاخه سنجش از دور بتواند این فعالیتهای خاص کشورهای دشمن را بی اثر سازد.

ژئوماتیک ۸۸ میعادگاه نقشه برداران یا ...

همایش ژئوماتیک ۸۸ با مراسم افتتاحیه آن در ساعت ۹ تا ۱۱ روز یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ در محل سالن کنفرانس سازمان نقشه برداری کشور شروع به کار کرد. سخنرانی عجیب و طولانی دکتر عزیزی از دانشگاه تهران از پدیده های مهم این مراسم بود. 

  

 

 رأس ساعت ۱۱ نمایشگاه افتتاح شد و سیل عظیم مشتاقان دریافت محصولات تبلیغاتی به داخل نمایشگاه و ترافیک و ازدحام جمعیت، موجب ناراحتی های مختلف شد. 

   

 

 در عوض سالن مقالات پوستری و شفاهی خالی از جمعیت و به ارائه کننده و رئیس جلسه محدود می شد! درگیری های لفظی بین مسئولان بلند پایه نقشه برداری در مراسم میز گرد روز دوم برای دانشجویان که به جمع نقشه برداران پیوسته اند، جای بسی تعجب بود.   

  

در نمایشگاه سال قبل جای شرکت ایران سوکیشا (نمایندگی سوکیا) خالی بود و امسال هم شرکت جاهد طب (نمایندگی پنتاکس) در نمایشگاه شرکت نکرده بود. غرفه محصولات تمام ایرانی سه پایه و ژالون نقشه برداری هم جالب بود. راهروهای تنگ و تاریک هم از دیگر خصوصیات نمایشگاه امسال بود.

حضور خیل عظیم غیر نقشه برداران از رشته های زمین شناسی، جغرافیا، ژئوفیزیک، کشاورزی و .... برای ارائه بیش از 70 درصد مقالات با موضوع RS و GIS می تواند خطر بزرگی برای کودتای خزنده باشد (جایگزینی آنها و کم کاری ما). کسانی که با کتاب کارگاهی و کارتوگرافی ما آشنا هستند، از مهندس امامی سراغ می گیرند که ایشان همچون کار مشترک، در همایش هم پیش ما بودند: 

 

 

آیا پروژه هارپ یونسفر، یک سلاح جدید است

 

آیا پروژه هارپ یونسفر، یک سلاح جدید است 

هارپ (HAARP) یک پروژه تحقیقاتی لایه یونسفر زمین است که با بهره گیری از یک سطح شامل 180 برج آنتنی به ارتفاع 23 متری در 23000 متر مربع در آلاسکا می تواند لایه یونسفر و امواج منتشره و دریافتی را مورد کنترل قرار دهد.  

  

 

هدف اصلی برای آزمایش اثر این لایه روی ابزارهای مختلف نظیر ماهوارها می باشد. اما عده ای اعتقاد دارند که این پروژه می تواند با زلزله ساخت بشر و صدها اتفاق دریایی برای موجودات زنده ارتباط داشته باشد. برای همین است که یکی از خطرات این پروژه در گرم کردن قسمت خاصی از یونسفر بوسیله این آنتنها و تولید و انعکاس امواج فوق پایین (LEF) الکترومغناطیس به زمین می باشد. 

  

از خدمات بشر دوستانه این پروژه در اختیار گذاشتن انواع داده ها به صورت آنلاین می باشد. برای ارتباط و اطلاع کامل از این پروژه و دریافت این داده های ارزشمند به سایت زیر مراجعه نمایید: 

http://www.haarp.alaska.edu/ 

همایش نجوم در دانشگاه آزاد واحد میبد

انجمن ژئوماتیک دانشگاه آزاد میبد برای سال چهانی نجوم اقدام به برگزاری یک همایش نجوم نموده است. برای اطلاعات بیشتر به نشانی زیر وارد شوید: 

http://www.geomatic-maybod.com/index.php?option=com_content&task=view&id=67&Itemid=18 

 

 

 

 

گزارش تصویری مراسم روز نجوم در تفت

مراسم روز جهانی نجوم رو جمعه 11 اردیبهشت 88 در محل پارک شهر تفت برگزار شد. گزارش تصویری کامل این مراسم را می توانید از لینک زیر دنبال کنید: 

   

http://taftiau.ac.ir/fa/index.php?option=com_content&view=article&id=212:1388-02-12-12-15-43&catid=42:naghshebardari&Itemid=63