ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

معرفی کتاب سنجش از دور

 

کتاب: سنجش از دور حرارتی و کاربرد آن در علوم زمین

 تألیف : دکتر سید کاظم علوی پناه

 انتشارات دانشگاه تهران   

قیمت: ۴۰۰۰۰ ریال 

تعداد صفحه:۵۲۴  

 

  • شابک: 964-03-5363-9
  • قطع کتاب: وزیری
  • وزن: 1100 گرم  
  • برای تهیه این کتاب و دیگر کتابها به نشانی کتاب آدینه در زیر مراجعه نمایید: 
  • www.adinebook.com 

    فرخوان مقاله همایش GIS87

    همایش GIS87 با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و سازمان نقشه برداری کشور و استانداری قزوین در ۴ آذر برگزار می شود.

    دبیر خانه همایش: 

    تهران : میدان آزادی، خیابان معراج، سازمان نقشه ‌برداری کشور، اداره کل GIS
     دبیرخانه همایش سامانه اطلاعات مکانی 87
    صندوق پستی 1684– 13185
    تلفن دبیرخانه همایش: 66071072 و 66071070
    دورنگار : 66071000 

    پست الکترونیکی : GIS87@ncc.org.ir

    محل برگزاری همایش: قزوین، جاده باراجین، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین 

     

    منبع خبر: وبلاگ هیدروگرافی تهران شمال: http://www.hydrography81.blogfa.com/ 

    دانشگاه اشتوتگارد و چهرهای شاخص ایرانی

     

    دانشگاه اشتوتگارد و چهرهای شاخص ایرانی

    در سایت دانشگاه اشتوت گارد آلمان شاهد چهره های ژئودزی فارغ التحصیل مقطع دکتری و از جمله 5 نفر از ایرانیان هستیم. برای دیدن این چهره ها به نشانی زیر مراجعه نمایید:

     http://www.uni-stuttgart.de/gi/institute/alte_mitarbeiter/index.de.html 

    اما به ترتیب حروه الفبا اول دکتر امیر ابولقاسم که تعریفهای زیادی از ایشان شنیده ایم. 

    سپس دکتر علیرضا آزموده اردلان که هم اکنون عضو هیئت گروه مهندسی نقشه برداری و ژئوماتیک علمی دانشگاه تهران می باشند: 

    در وسط چهره کتر خسروه مقتصد آذر را شاهدیم که ایشان نیز هم اکنون عضو هیئت علمی گروه مهندسی نقشه برداری دانشگاه تبریز می باشند. 

    در ادامه این لیست چهره دکتر محمد علی شریفی، عضو هیئت گروه مهندسی نقشه برداری و ژئوماتیک علمی دانشگاه تهران می باشد: 

    در نهایت عکس دکتر بهزاد وثوقی، عضو هیئت گروه مهندسی نقشه برداری و ژئوماتیک علمی دانشکده نقشه برداری دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در پایان لیست قرار دارد: 

    هند سیستم GAGAN را راه اندازی خواهد کرد

    کابینه هند راه اندازی یک سیستم ناوبری ماهواره ای را تصویب کرد. مسئولیت این سیستم بر عهده مرکز تحقیقات فضایی هند و مدیریت فرودگاه های هند به صورت مشترک خواهد بود. نام این سیستم GAGAN مخفف GPS and Geo-Augmented Navigation است که می توان آن را  ناوبری با  GPS و تقویت زمینی ترجمه نمود. تاریخ راه اندازی سیستم سال 2011 م اعلام شده است. هندیها امیدوارند که با این سیستم پروازهای هوایی مطمئن تری داشته باشند.

    اساس پروژه بر ارسال سیگنالهای تصحیحاتی از یک ماهواره زمین مرجع ، GSAT-4، می باشد. 18 ایستگاه زمینی در شبه قاره هند خطاهای تعیین موقعیت GPS را اندازه گیری می کنند. این داده های به یک مرکز پردازش فرستاده می شوند که مدلی برای وضعیت یونوسفر بر اساس این داده های تولید می کند. با استفاده از این مدل برای تمامی نقاط کشور می توان میزان تصحیحات را پیش بینی نمود.

     GAGAN را میتوان در کنار سیستمهای مشابه نظیر WAAS,  (در آمریکا)EGNOS,  (در اروپا) و Multi-Functional Satellite Augmentation System در ژاپن استفاده نمود. هندیها اعلام کرده اند که از تجربیات ایجاد سیستم GAGAN در ایجاد سیستم ناوبری ملی خودشان به نام IRNSS که مخفف Indian Regional Navigational Satellite System است استفاده خواهند کرد. ماهواره GSAT-4 نیز در همین راستا توسعه داده شده و ایجاد خواهد شد.

    گرچه سیستم ماهواره ای هند محلی خواهد بود ولی قدمی است در راه استقلال از سیستم GPS آمریکایی به دنبال روسها، اروپایی ها و چینی ها. و امیدواریم که هر روز شاهد چنین اتفاقاتی باشیم تا دنیای تعیین موقعیت هر روز به سمت کامل و دقیق تر شدن پیش رود.

    چاپ کتاب زبان فنی نقشه برداری

    خوشبختانه در سالهای اخیر کتابهای متععدی در زمینه ربان فنی و تخصصی نقشه برداری چاپ رسیده است. اخیرا کتاب متون انگلیسی برای دانشجویان نقشه برداری با تلاش مهندس شهامت (عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز) توسط انتشارات مهرایمان تبریز به چاپ رسیده که می توانید آنرا از کتابفروشی های زیر به مبلغ 27000 ریال در 158 صفحه تهیه نمایید.  

     

     

    مطالب این کتاب طوری تنظیم شده است که اکثر شاخه های نقشه برداری را پوشش داده و از خصوصیات ویژه آن، ارائه سوالات متنوع و کلمات مترادف و تخصصی هر متن در انتهای هر بخش می باشد. اخیراْ کتاب مشابهی از همین مولف با عنوان زبان فنی و متنوع تر از کناب اول تهیه شده که به زودی توسط سازمان نقشه برداری چاپ و منتشر خواهد شد. برای این استاد گرانقدر و با تلاش تبریزی آرزوی موفقیت کرده و امیدواریم در آینده شاهد تالیفات دیگری ایشان باشیم.

     

     

    1-     کتابفروشی مهر ایمان- تبریز، چهارراه آبرسان، پاساژ نسیم

    2-     کتابفروشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی

    3-     کتابفروشی فدک- یزد،

    4-     استهبان، کتابفروشی داخل دانشگاه آزاد اسلامی

    در نهایت به کتابفروشی های شهرهای همدان، شیراز، لار، مرودشت، شاهرود، اصفهان نیز معرفی خواهد شد.

    سایت نجوم ایران افتتاح شد

     

    سایت نجوم ایران افتتاح شد

    صمیمانه ترین تبریکات ما را به خاطر عید سعید فطر پذیرا باشید. با آرزوی قبولی طاعات همگی در این ماه پر برکت، چند روز پیش مطلع شدیم جمعی از علاقه مندان نجوم در استان یزد موفق به طراحی و ایجاد ساین نجوم ایران شده اند. برای این عزیزان و شما دوستداران نجوم که برای پیشرفت علم قدم برمی دارید، آرزوی موفقیت داشته و نشانی زیر را جهت دسترسی به این سایت در اختیارتان قرار می دهیم.

     

     http://www.iranastro.com/

    طلسم GeoEye شکسته شد

    بالاخره اولین سیگنال از ماهواره GeoEye-1 در زمین دریافت شد و این به این معنی است که ماهواره با موفقیت از دومین قسمت موشک پرتاب کننده نیز جدا شده است و مراحل ابتدایی کار خود درا شروع کرده است. و این یعنی اینکه پس از بارها تاخیر این ماهواره بالاخره پرتاب شد. طبق اعلام شرکت، ماهواره در حال انجام کالیبراسیون و کنترل های نهایی برای ورود به مرحله نهایی است.


    مقامات شرکت GeoEye قول داده اند که در پایان پاییز امسال داده های این ماهواره برای فروش آماده باشد. این تصاویر دارای قابلیتهای بیشتری نسبت به تصاویر ماهواره های با قدرت تفکیک بالای قبلی نظیر IKONOS و QuickBird می باشد. به این ترتیب مجموعة ماهواره های با قدرت تفکیک بالا کامل تر می شود و کاربران بهتر و راحت تر به خواستهای خود می رسند.


    GeoEye-1  قسمتی از برنامه  NextView مربوط به  سازمان ملی اطلاعات زمین مرجع آمریکاست (NGA) است که با همکاری شرکت خصوصی GeoEye  تولید شده است.  NextView  برنامه بزرگی است که دسترسی NGA به داده های با دقت بالا را برای پشتیبانی از امنیت ملی تضمین خواهد کرد.  شرکت GeoEye   قرارداد 500 میلیون دلاری ساخت این ماهواره را برنده شد و ظرف 4 سال ماهواره مورد نظر را ساخت.

    حال ببینیم اساسا این ماهواره نسبت به ماهواره های قبلی چه تفاوتی دارد که این همه مورد توجه قرار گرفته است!؟

    سنجنده پانکروماتیک این ماهواره  قدرت تفکیک حدود 0.41 متر دارد و همزمان سنجنده چند طیفی آن قدرت تفکیک  1.65 را فراهم می کند. ارتفاع این ماهواره 2 تنی حدود 681 کیلومتر از سطح زمین و سرعت  حرکت آن در مدار حدود 7 کیلومتر بر ثانیه است. (البته کاربران عادی حداکثر قدرت تفکیک 0.5 متر را طبق قوانین ایالات متحده در اختیار خواهند داشت). این ماهواره  در ساعت 11 و 50 دقیقه صبح از پایگاه نیروی هوایی وندربرگ در کالیفرنیا توسط موشک Delta II به فضا پرتاب شد و به این ترتیب هشتاد و سومین پرتاب موفق با این موشک را رقم زد.


    به این ترتیب به GeoEye-1  خوش آمد می گوییم. حضور این ماهواره با قدرت تفکیکی که دارد گرچه نسبت به ماهواره QuickBird قدرت تفکیک بهتری را ارایه می دهد از این جهت مهم است که در کنار ماهواره هایی از این دست قرار می گیرد و بنابراین دسترسی کاربران به این گونه داده های ارزشمند  را فراهم می آورد. چیزی که اکثر کسانی که در این زمینه کار کرده اند به اهمیت آن واقفند.

    نیاز به دو نقشه بردار در عمان

     

     یک شرکت نقشه برداری برای تأمین کادر تکنسین نقشه برداری خود نیاز به دو نقشه برداری با تجربه برای اعزام به کشور عمان دارد. این کار حداکثر دو ماه، که هزینه های رفت و آمد به عهده شرکت و حقوق آن بالای 10 میلیون ریال در ماه می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با آقای ضرابی به شماره 09131402691 تماس حاصل فرمائید. 

    معرفی وبلاگ هیدروگرافی واحد تهران شمال

     

    از سال گذشته فرصت ادامه تحصیل دانشجویان نقشه برداری در رشته هیدورگرافی علوم دریایی در مقطع فوق لیسانس فراهم آمده و هر روز شاهد خبر قبولی دانشجویان نقشه برداری در اسن رشته می باشیم. خوشبختانه دانشجویان فعال این رشته در همه خلاقیتهای خود را بروز داده و وبلاگ هیدروگرافی را با هدف زیر بوجود آورده اند. برای این عزیزان آرزوی موفقیت می کنیم: 

      

    ْ هدف ما از راه اندازی این وبلاگ معرفی رشته هیدروگرافی دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال می باشد که این رشته به تازگی در مقطع کارشناسی ارشد ایجاد شده است که مژده ای برای بچه های گروه مهندسی نقشه برداری می باشد. ْ

    وضعیت هلال شوال 1429

     

    وضعیت هلال شوال 1429

     

    با توجه به اهمیت رصد هلال بحرانی ماه شوال در روز 29 رمضان از نظر شرعی و از نظر علمی، در این فرصت کوتاه به بررسی وضعیت رصدی این هلال در نیمروز و شامگاه روز سه شنبه 9 مهرماه 1387 پرداخته و رصدگران را به برنامه ریزی دقیق و صحیح برای موفقیت هر چه بیشتر برای رؤیت این هلال ترغیب می نماییم.

    1- بررسی رؤیت پذیری هلال شوال قبل از غروب خورشید

    موعد رصد، روز سه شنبه 9 مهرماه 1387(برابر با 30 سپتامبر 2008 و 29 رمضان 1429) می باشد. زمان مقارنه هلال شوال ساعت 11:43 روز دوشنبه 8 ام مهر بوده و روز بعد، هلال حدود 24 ساعت سن و 13 درجه جدایی زاویه ای از خورشید دارد. لذا شکی نیست که با برنامه ریزی صحیح و بکار بردن ابزار مناسب و اصول رصد هلال در روز، بتوان این هلال را در نیمروز به دام انداخت. جدول زیر راهنمای این رصد بر اساس رصدهای قبلی انجام شده و مدل مثلثی ایران می باشد:

    نقاط D

    بندر عباس

    مرکز ایران

    تهران

    ابزار مورد نیاز برای رؤیت هلال

    زمان

    ارتفاع

    جدایی

    زمان

    ارتفاع

    جدایی

    زمان

    ارتفاع

    جدایی

    شروع رصد با تلسکوپ 10 اینج

    10:27

    43.40

    12.72

    10:47

    40.51

    12.88

    11:05

    37.93

    13.03

    شروع رصد با تلسکوپ 8 اینج

    11:24

    48.90

    13.03

    11:45

    44.77

    13.20

    12:05

    41.41

    13.36

    شروع رصد با دوربین 150 میلیمتر

    12:13

    50.38

    13.29

    12:40

    45.20

    13.49

    13:05

    41.02

    13.68

    شروع رصد با دوربین 120 میلیمتر

    13:06

    48.19

    13.56

    13:48

    40.80

    13.85

    14:40

    32.99

    14.19

    شروع رصد با دوربین 90 میلیمتر

    14:28

    38.50

    13.98

    15:08

    30.35

    14.27

    15:44

    23.94

    14.54

    همانطور که در جدول فوق دیده می شود، رؤیت هلال در جنوب کشور راحت تر از شمال کشور بوده و برای حاشیه جنوبی کشور، در صورت مساعد بودن شرایط جوی، احتمال رؤیت هلال با دوربین 80*20 در زمان هم ارتفاعی، دور از انتظار نیست.

    2- بررسی رؤیت پذیری هلال شوال بعد از غروب خورشید

    شرایط سخت رؤیت هلال شوال بعد از غروب خورشید در نقاط مختلف ایران، بیشتر بخاطر ارتفاع و مکث کم این هلال می باشد. لذا ضمن ارائه خطوط رؤیت پذیری هلال همراه با ابزار مورد نیاز در نقاط مختلف ایران، به نظر می رسد که در روز سه  شنبه 9 مهرماه 1387 مطابق با 29 رمضان 1429، تنها در نقاط جنوبی استان سیستان و بلوچستان امکان رؤیت هلال شوال با چشم غیر مسلح وجود داشته باشد. اما به علت نزدیکی این مناطق به دریا و رطوبت بالا و هم چنین وجود گرد و غبار محلی، ممکن است این احتمال رؤیت با چشم غیر مسلح نیز منتفی باشد. البته پیش بینی می شود که این هلال در کشورهای امارات، عمان، یمن، بخشی از عربستان و تمام مناطق افریقا با چشم غیر مسلح رؤیت شود. همانطور که در نقشه زیر نیز دیده می شود، در تهران برای رؤیت هلال شوال به تلسکوپهای بزرگتر از 8 اینچ نیاز می باشد. در یزد و اصفهان نیز به دوربینهای بزرگتر از 80 میلیمتر نیاز می باشد. از نظر رصدی توصیه می شود برای هلالهای با جدایی زیاد و ارتفاع کم، به دنبال رصدگاهی باشید که در فاصله دور، موانع دید طبیعی نظیر کوه وجود داشته باشد تا خورشید در ارتفاع بالا غروب کرده و بتوان هلال را به دور از غبار رؤیت نمود.  

    بر اساس نقشه فوق، در نوار شمالی کشور، امکان رؤیت هلال حتی با ابزار قوی نیز وجود ندارد. مهمترین تفاوتهای بین پارامترهای رصد هلال شوال امسال با هلال شوال سال گذشته بر اساس نقطه مرکزی ایران (طول 54 شرقی و عرض 32 شمالی) در جدول زیر تنظیم شده است. ارتفاع و مکث کمتراما ضخامت و اختلاف سمت بیشتر مهمترین تفاوت دیده شده می باشد:

    پارامترها

    شوال 1428

    شوال 1429

    غروب خورشید (ساعت ودقیقه)

    17:25

    17:40

    مدت مکث (دقیقه زمانی)

    21 دقیقه

    18 دقیقه

    ارتفاع(درجه)

    3.51

    2.94

    جدایی زاویه ای (درجه)

    15.28

    15.18

    اختلاف سمت (درجه)

    14.70-

    14.76-

    ضخامت (دقیقه قوسی)

    0.52

    0.53

    فاز (درصد)

    1.84

    1.81

    سن (ساعت ودقیقه)

    32:55

    29:57

    فاصله تا زمین (کیلومتر)

    406233

    393527

    ا آرزوی داشتن آسمانی بدون ابر و غبار و موفقیت برای تمام رصدگران هلال

    سید قاسم رستمی - تبریز

    31-6-87