ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

آمار تحصیلات دانشگاهی و بیکاری آنها

مرکز آمار ایران اقدام به انتشار آخرین آمار جمعیت تحصیل کرده تا پایان سال 1392 نموده است. هم اکنون جمعیت فوق لیسانس کشور با بیشترین غیر فعالی و بیکاری به 41 درصد می رسد. بقیه آمار ها را نیز می توانید در جدول زیر ببینید. اگر چه ۵۶ درصد جمعیت دارای دیپلم و پیش دانشگاهی غیر فعال هستند اما طبق آمار 77 درصد آنها را زنان تشکیل می دهند. در هر حال تعداد بالای لیسانس و فوق لیسانس بی کار (3.164 میلیون نفر) باعث می شود تا تقاضا برای ادامه تحصیل در مقاطق فوق لیسانس و دکتری بالا رفته و موج افزایش بیکاری به مقاطع دکتری نیز کشیده شود. هم اکنون دانشگاه ها به سمت توسعه مقطع فوق دکتری بوده و از این طریق افراد تحصیل کرده بیکار را مشغول نموده اند.


درصد

بیکار

تعداد

غیر فعال

تعداد کل

به میلیون نفر

مدرک تحصیلی

56

6٫873

12٫180

دیپلم و پیش دانشگاهی

39

1٫051

2٫675

فوق دیپلم

37

2٫667

7٫174

لیسانس

41

0٫497

1٫202

فوق لیسانس

25

0٫028

0٫113

دکتری

38

4٫243

11٫164

جمع تحصیلات دانشگاهی

خورشیدگرفتگی 29 اسفند، آیا اروپا فلج خواهد شد؟!

همزمان با آخرین روز سال 1393 مناطقی زیادی از اروپا و شمال آسیا دارای پدیده خورشید گرفتگی خواهد بود. گرفت کلی که به ماکزیمم مقدار 2 دقیقه و 47 ثانیه خواهد رسید، تنها در دریای نروژ و اقیانوس منجمد شمالی صورت می گیرد. در اروپا خورشید از 40 تا 90 درصد میگیرد. در شمال و شمال غرب ایران نیز در حدود ساعت ۱۴ می توان تا حدود 15 درصد از این گرفتگی را مشاهده کرد. متاسفانه در بعضی از خبرگزاری ها اعلام شده است با وقوع این پدیده، اروپا به علت استفاده از باتری های خورشید فلج خواهد شد! اگر چه مراحل کامل این گرفتگی کمتر از ۴ ساعت به طول می انجامد و نبود نور خورشید در اروپا ناشی از ابری بودن آسمان در اکثر روزهای زمستان امری عادی است اما باز عده ای فکر می کنند خورشید گرفتگی جزئی در اروپا موجب فلج شدن کشور های اروپایی می شود که این نوع اخبار جای تامل و تاسف دارد. در ادامه به انتشار نقشه های مناطق زیر پوشش کسوف می پردازیم:

Animation solar eclipse of March 20, 2015.gif

File:SE2015Mar20T.png


کنفرانس بین المللی SMPR-2015

دانشگاه تهران با همکاری انجمن بین المللی فتوگرامتری و سنجش از دور اقدام به برگزاری سومین کنفرانس بین المللی مدلها و سنجنده های فتوگرامتری و سنجش از دور (SMPR) نموده است. این کنفرانس از 2 تا 4 آذر 1394 در جزیره کیش برگزار خواهد شد. محققان نقشه برداری تا ۱۰ تیر ماه فرصت دارند تا چکیده مقالات خود را به این کنفرانس ارسال کنند. از برنامه های جنبی این همایش مسابقات علمی دانشجویی است که در زیر آیتم های آنرا مشاهده می کنید:

 نشانی اینترنتی کنفرانس: http://smpr.ut.ac.ir/ 


در ادامه مطلب به محورهای اصلی کنفرانس دقت کنید:

ادامه مطلب ...

آیا مهر و تربت امام حسین (ع) زنده است؟

بررسی علت عمل کردن مهر بر روی صفحات تاچ


چند وقت است در شبکه های اجتماعی به روش های مختلف مطرح می شود که بوسیله مهر و تربت امام حسین می توان با صفحات تاچ کار کرد. بعضی آنقدر به خطا رفته اند که تاکید می کنند که این عملکرد فقط برای مهر های کربلاست و با دیگر مهر ها نمی توان چنین معجزه را مشاهده کرد. بعضی هم ادعا کرده اند که خاک امام حسین شامل خون ایشان و اصحابشان است و این باعث می شود خاک کربلا موجود زنده محسوب شده و نقش انگشت داشته باشد! اما واقعیت چیست؟


صفحات تاچ از قاب شیشه ای خازنی ذخیره کننده بار الکتریکی تشکیل شده است. زمانی که صفحه نمایش با یک شیء هادی الکتریسته مناسب مثل سرانگشت لمس می شود، مقداری از بار الکتریکی به شییء منتقل می شود و بار الکتریکی در آن نقطه خازنی کاهش می یابد. این کاهش توسط مدارهایی که در گوشه های صفحه نمایش قرار دارند، اندازه گیری می شود. رایانه از تغییرات نسبی بار در هر گوشه مکان دقیق لمس را محاسبه نموده و اطلاعات را به نرم افزار می فرستد تا عملکرد مطابق با آن نقطه را ظاهر کند. در این فناوری، شیء لمس کننده باید هادی جریان الکتریکی باشد و بر خلاف تصور عمومی انتقال حرارتی صورت نمی گیرد. سرانگشت بدون پوشش و یا یک قلم هادی الکتریسیته می تواند این کار را انجام دهد. 

1- شما می توانید هر وسیله ای که کمی مرطوب یا خیس است را بجای انگشت بر روی صفحات تاچ استفاده کنید. زیرا آب می تواند هادی الکتریکی باشد. این وسیله می تواند چوب، فلز ، مهر و یا یک قطعه پلاستیک باشد. می توانید امتحان کنید. ابتدا در حالت خشک امتحان کنید و ببینید زمانیکه آن جسم مرطوب و خیس می شود،‌ بلافاصله مثل انگشت می تواند صفحات تاچ را به کار اندازد.

2- در مورد مهر هم که شاید به ظاهر خشک به نظر می رسد و این عملکرد را دارد می توان اینگونه توجیه کرد که مهر ها در اثر استفاده دارای پوشش رطوبت و چربی دست و یا پیشانی هستند و این امر موجب می شود تا برای صفحات تاچ کار کنند. اگر شما مهری را امتحان کردید و نشد، می توانید کمی آن مهر را در دستان خود لمس کنید و بعد امتحان کنید.

3- امیدوارم بعد از این شاهد اینچنین اظهار نظر های سخیف که به نظر بعضی علمای اسلام موجب وهن دین و مذهب می گردد، نباشیم و همگی برای هر مطلب و ادعای جدید به فکر تحقیق و مطالعه اصیل باشیم.