ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

گزارشی از بیست و هشتمین کنفرانس آسیایی سنجش از دور

گزارشی از بیست و هشتمین کنفرانس آسیایی سنجش از دور

گرچه دو ماهی از برگزاری بیست و هشتمین کنفرانس آسیایی سنجش از دور (‏ACRS‏) در مالزی می گذرد ولی نظر به اهمیت آن بر ‏آن شدیم تا ترجمه گزارشی مختصر از این کنفرانس را در وبلاگ قرار دهیم.‏
کنفرانس با حضور هزاران متخصص از سرتاسر آسیا و حضور بسیار کمرنگ اروپایی ها برگزار گردید. ‏کنفرانس علاوه بر اینکه محل تجمع متخصصین قاره کهن بود، فرصتی شد تا به آسیاییها دلایل موجه سرمایگذاری ‏در بخش سنجش از دور را تفهیم نماید. و این شاید مهمترین چهره این دوره از کنفرانس بود. چره های برتر ‏سنجش از دور آسیا کاملا جایگاه خود را پیدا کرده بودند و به وضوح مشخص بود که آسیا به سوی برتری بر ‏رقیبان اروپایی خود پیش می رود. شاید بتوان گفت که چینیها و هندیها پیشروترین افراد این جریان به شمار می ‏روند.

در کنفرانس بعدی اولین ماهواره تایلندی مشاهده زمین به نام ‏Theos-1‎‏ در مدار خواهد بود. و ماهواره مالزیایی ‏Razaksat-1‎‏ هم که ماهواره ای مدار پایین است نیز شروع به کار خواهد نمود. سری ماهواره های ‏Kompsat‏ ‏‏(کره جنوبی) در حال تصویر برداری هستند و سری ماهواره های ‏Formosat‏ برای تایوانیها کار می کنند که ‏تصاویر این دو سری ماهواره با قدرت تفکیک بالا (1 متر) را شرکت فرانسوی- بلژیکی ‏Spot Image‏ ارایه ‏می کند.‏
البته این همه پیشرفت که حاصل بیست سال تلاش و کوشش است غیر قابل پیش بینی نبود. آنچه که غیر قابل پیش ‏بینی بود کیفیت عالیی کار بود که متخصصین در ورود فن اوری به منطقه در کار وارد کردند. علیرغم همه اینها ‏هنوز چیزهایی باقیمانده که شرق باید از غرب یاد بگیرد. رایرسون یکی از پیشکسوتان سنجش از دور کانادا ‏هشدار داد که سلامت این صنعت به سیاستهایی است که در قبال توزیع و فروش داده ها و تصاویر پیش می گیرد.‏
این هشدار در آسیا کاملا بجاست؛ جایی که توزیع داده ها و اطلاعات به یک میدان مین می ماند. در آسیا هنوز داده ‏های ارزان وجود ندارند و کاربران هنوز چشم به داده های آمریکایی دوخته اند. البته آزانس فضایی ژاپن تلاتش ‏بسیاری برای ارایه ارزان و وسیع داده های ماهواره ‏Daichi‏ کرده است.

مهمترین نقطه ضعف کنفرانس عدم توجه کافی به مباحث تجاری و اقتصادی بود. حضور کمرنگ شرکت های ‏فعال و مطرح در این زمینه به جز شرکت ‏PCI Geomatics‏ و ‏Leica‏ و نماینده محلی ‏ESRI‏ کاملا مشهود ‏بود. شرکت ‏Spot Image‏ با توزیع کننده های خود حضور داشت ولی هیچ یک از شرکت های فروش داده ‏های با قدرت تفکیک بالا حضور نداشتند. و این جای بسی تاسف است چرا که اگر قرار است آسیا کانون فعالیت ‏های سنجش از دور باشد شرکت های تجاری و فعال در این زمینه باید که در مهمترین رویداد علمی – فنی این ‏منطقه حضوری چشمگیر داشته باشند.‏
به این ترتیب مجموعه فعالیتها در زمینه سنجش از دور در آسیا بسیار امیدوار کننده است. امیدواریم که دوباره برخواستن این قاره کهن ‏را هرچه زودتر به چشم ببینیم و شاید حتی در آن ولو کوچک؛ سهمی داشته باشیم.
بیایید دعا .... نه بیایید تلاش و دعا کنیم.!‏
نظرات 1 + ارسال نظر
رضا دوشنبه 22 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 23:24 http://www.ilgod.blogfa.com


Ba salam
Az inke bedune ejazeye ghabli in mail ro khedmate shoma miferestam ozr khaham.
Az shoma da`vat mishe az bloge zir bazdid farmude va nazare geramitun ro ham bayan konin.(albate in blog mote`allegh be man nist)
Ba tashakore mojaddad

www.ilgod.blogfa.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد