ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ماموریت گوگل

مایکل جونز مدیر دفتر فن آوری نقشه های گوگل، جزئیاتی از توسعه آینده این شرکت را در گردهم آیی جهانی نقشه –در حیدر آباد- بیان نمود.  وی بیان نمود که ماموریت کمپانی فعال نمودن جغرافیایی تمامی اطلاعات  است. وی تاکید کرد که این قضیه با مسئله ساده گردآوری نقشه تمامی جهان متفاوت است. عملا در این جریان، محتویات جغرافیایی اطلاعات زمین گردآوری خواهد شد.

البته ذکر شده است که گوگلی ها به دنبال منافع جدیدی نیستند و فقط توسعه مدل فعلی گول هستند. البته مشکلات و انتقاداتی هم نسبت به کارهای گوگل مطرح می شود و مهمترین آنها تبلیغاتی است که در هنگام استفاده از نقشه های گوگل ظاهر می شوند. گوگل از طریق تبلیغات درآمد دارد و با جزابیتی که گوگل برای جستجوگران اینترنتی دارد حجم تبلیغات هم در آن بالاست. با روشهایی که گوگل برای نمایش تبلیغات پیش می گیرد بسیاری اوقات کاربران نمی فهمند که جزئی از یک فرایند اقتصادی  و تبلیغاتی هستند. هدف اصلی گوگل ایجاد محتوی جغرافیایی بهتری برای این تبلیغات است.

جونز از مشکلات این کار می گوید. مهمترین مشکل پوشش دادن کل زمین است. وی می گوید که اندکسی از کل نقشه های موجود در دنیا وجود ندارد و به همین خاطر در مورد نقشه های موجود اطلاعات کمی وجود دارد. البته در مورد عکسهای هوایی و تصاویر مشکل بسیار کمتر است. اخیرا گوگل و شرکت Spot Image فرانسه قراردادی را برای تهیه تصاویر با قدرت تفکیک 5/2 متر از اروپا امضا کرده اند.

گوگل به طور موازی با بسیاری از تولید کنندگان نقشه در سرتاسر زمین قراردادهایی را امضا کرده است. البته خوب این فرایند هم هزینه و هم زمان زیادی را طلب می کند.

بنابراین پیش بینی می شود با این همت گوگلی ها ! اطلاعات مکانی دنیا بر روی وب بالاخره ظاهر شود. خوب ما هم نقش یک مصرف کننده !؟ خوب را بازی خواهم کرد ....  تا چه شود .......

پرتاب دومین ماهواره آزمایشی گالیله به تعویق افتاد

 

پرتاب دومین ماهواره آزمایشی گالیله به تعویق افتاد

 

پرتاب ماهواره آزمایشی Giove-B از سیستم ناوبری اروپایی گالیله، احتمالاً برای چند ماهه آینده به تعویق افتاد. در اینصورت این ماهواره بجای آوریل در سپتامبر یا نوامبر پرتاب خواهد شد.

 galileo

نتایج بدست آمده از ماهواره آزمایشی اول (پرتاب شده در سال دسامبر 2005)، نشان می دهد برای پوشش کامل به بیش از 30 ماهواره نیاز است که برای پرتاب و ساخت آنها حداقل به 2 سال وقت نیاز دارد (یعنی تا سال 2011). عمر متوسط این ماهواره ها به 15 سال می رسد. بر روی ماهواره های این سیستم  یک ساعت اتمی هیدروژن- میزر برای تعیین موقعیت دقیق نقاط زمینی نصب شده است. در صورت کامل شدن سیستم گالیله، دقت سرویسهای مختلف این سیستم به قرار زیرخواهد بود:

 

 

دقت

 

گیرنده

سرویس

باز

سرویس تجاری

سرویس کنترل جمعیت

سرویس

حفاظت زندگی

مطلق

نسبی

مطلق

نسبی

مسطحاتی

دو

فرکانسه

4 متر

1 متر

10 سانتیمتر

6.5 متر

1 متر

6-4 متر

ارتفاعی

8 متر

-

-

12 متر

-

-

مسطحاتی

تک

فرکانسه

15

-

-

-

-

-

ارتفاعی

35

-

-

-

-

-

 

GPSبه‌کمک نابینایان می‌آید

یک شرکت ایتالیایی که سابقه طولانی در تولید فناوری‌های نوین دارد موفق به ساخت سیستم ماهواره جدیدی برای گیرنده‌های GPS شده که می‌تواند توانمندی‌های افراد نابینا را افزایش دهد.

این شرکت که Il Village نام دارد و در شهر تورین در شمال ایتالیا واقع شده، خدمات جدید خود را Easy Walk نام گذاشته است. سرویس یاد شده هم‌اکنون توسط 30 عضو مرکز نابینایان ایتالیا مورد آزمایش قرار گرفته و نتیجه قابل‌قبولی از آن به‌دست آمده است.Easy Walk  که تنها با هدف کمک به نابینایان ساخته شده، طی چند ماه آینده روانه بازار خواهد شد.

سرویس Easy Walk تنها روی آن دسته از تلفن‌های همراه نصب می‌شود که به سیستم‌عامل سیمبین مجهز باشند.
روی این دستگاه‌ها یک گیرنده بلوتوث GPS نصب خواهد شد که به پیام‌های نوشتاری و پیغام‌های صوتی کاربر حساس هستند. مرکزی که از این سیستم پشتیبانی می‌کند به‌صورت 24 ساعته خدمات خود را در اختیار نابینایان قرار می‌دهد تا بتوانند در هر مکانی مسیر خود را به‌درستی پیدا کنند.

با تشکر از مهندس محمدرضا جعفری که این خبر را در اختیار ما گذاشتند.

توتال استیشنهای جدید

 

توتال استیشنهای جدید

 

شرکتهای تولید کننده تجهیزات نقشه برداری برای رقابت و ماندن در این عرصه، محصولات جدید خود را بازار نقشه برداری عرضه می کنند. وسائلی که با نامهای جدید و کارایی های بی نظیر برای جلب نظر مشتری طراحی و ساخته شده اند:

شرکت سوکیا با ارائه دستگاه توتال استیشن روباتیک مجهز به موتور ردیاب و قابلیت انتقال داده با تکنولوژی بولوتوس و اندازه گیری فاصله تا 350 متر بدون رفلکتور و دیگر قابلیتها دستگاهی به نام Robotic Total Stations SRX  را به رخ مشتریان می کشد.

 

شرکت لایکا آخرین محصول خود را در سال قبل با عنوان Smart Station ارائه کرد که عبارتست از تلفیق توتال استیشن سری 1200 و گیرنده GPS 1200 که همگی در یک دستگاه جمع شده اند.

شرکت تاپکون نیز توتال استیشنی ساخته است که می تواند در یک لحظه ازروش اسکن لیزر،نقشه های مورد نیاز را در کمترین زمان ممکن ترسیم و ارائه نماید که نام این توتال را Topcon Imaging Total Station: GPT-7000i گذاشته است:

gp

 

 

 

 

استاد صیاد تسلیت

جناب آقای صیاد (پیشکسوت تقویم و رؤیت هلال در ایران)، در گذشت والده بزرگوارتان را به شما و خانواده محترمتان تسلیت عرض نموده و از خداوند برای شما صبر جمیل آرزومندیم.

ماهواره Cartosat-2

باز هم خبر از تلاشهای هندیها برای تسخیر فضا ...

خبر پرتاب دهمین موشک مدار قطبی هند از  موفقیت آمیز بودن آن حکایت دارد. کلیه  چهار ماهواره  Cartosat-2:

Space Recovery Experiment (SRE-1); Lapan-Tubsat; , Pehuensat-1 در مدار خود قرار گرفتند.  این پرتاب از چند جهت برای هندیها مهم بود.

اولی اینکه این آخرین ازمایش هندیها برای پرتاب ماهواره و سفینه به سمت ماه بود. هندیها قول داده اند که در سال 2008  Chandrayaan-1 را به سمت ماه گسیل خواهند داشت. علاوه بر این، چنین عملیات موفقیت آمیزی  هند را به عنوان یک کشور پیشرو در صنعت هوا فضا مطرح خواهد کرد. ماهواره  680 کیلویی Cartosat-2 –که مهمترین ماموریت این پرتاب محسوب می شود- دوازدهمین ماهواره سنجش از دوری هند محسوب می شود. دوربین پانکروماتیک این ماهواره قرار است  تا نقشه های در حد 2500 :1 تولید کند.

با فرض درست بودن پارامترهای مداری، تصاویر این دوربین قدرت تفکیک یک متر با عرض حدود 6/9 کیلومتر خواهند داشت. دوره بازدید مجدد حدود 4 روز طراحی شده است ولی با کنترل از روی زمین این زمان می تواند تغیر نماید. ایستگاههای زمینی متعددی در چند گوشه زمین (نظیر هند، روسیه و اندونزی) طراحی شده اند تا تصاویر این ماهواره را دریافت نمایند. علاوه بر قدرت انتقال اطلاعات یک حافظه  64 Gbyte  نیز برای مواقع ضروری در خود ماهواره تعبیه شده است. البته هند اعلام کرده است که مناطق دیگری نیز برای ایجاد ایستگاه در نظر گرفته شده اند که احتمالا در اینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

ماهواره دیگر این پرتاب Tubsat  است که یک ماهواره سنجش از دوری محسوب می شود که محصول مشترک آلمان، هند و اندونزی است. این ماهواره دارای دو دوربین رقومی CCD با قدرت تفکیک 5 مترو 200 متر است.  یک ماهواره 6 کیلویی آرژانتینی و یک ماهواره هندی دیگر هم ایندو ماهواره را تا مدار همراهی کردند و بعد در مدار قرار گرفتند.

با اینکار هندیها رقیب سرسخت روسها و فرانسویها و چینیها در پرتاب های فضایی خواهند شد. توجه داشته باشید که همه این اتفاقات در کنار گوش ما می افتد و کمتر خبری از آنها در رسانه های ما منعکس می شود. تنها امیدواری ما در میان این همه پیشرفت دنیا استفا ده از این داده هاست. حداقل به عنوان استفاده کننده که می توان امیدوار بود!!!!!!!!!!  

روز طبیعت

روز طبیعت

قدیما می گفتند 13 به در، یعنی 13 باید برویم بیرون از خونه و در هر شهری یک رسم و رسوم خاصی که خودتون بهتر می دونید. اما حالا می گویند روز طبیعت. به هر حال هر  چی که اسمش رو میگذارید، برای شما آرزو می کنیم که هر کجا هستید و به هر کجا می روید، در کنار دوستان و آشنایان و خصوصاً نزدیکانتان لحظات به یاد ماندنی داشته باشید. در ضمن مواظب سلامتی خودتون باشید و کاری نکنید که به طبیعت ضرر بزنید و .... این هم یک عکس از  در نوک شاخه درخت:

 sudaghlan

دوره کارآموزی GNSS در کنیا-افرقا

 

دوره  کارآموزی نصب ایستگاه اصلی GNSS و پردازش داده آن

از 8 تا 19 مرداد 1386 در نایروبی- کنیا (مرکز منطقه ای توسعه منابع نقشه برداری)

 

 

تعداد کاربران داده های GNSS/GPS در سالهای اخیر به سرعت افزایش پیدا کرده است. افریقا فاقد ایستگاه های GNSS بوده که جای رشد زیادی در این زمینه وجود دارد. بلاوه در افریقا یک سیستم یکپارچه ژئودتیک برای تولید نقشه همساز و به روز وجود ندارد. برای حل این مشکل پروژه AFREF به کمک کمیسیون اقتصادی اتحادیه افریقا (UNECA) در سال 2005 تأسیس شد. زمانیکه این پروژه کامل شود، AFREF از یک شبکه ایستگاه های دائمی GNSS/GPS تشکیل شده است تا کاربران افرقایی به آسانی به داده های تولید شده آن دسترسی داشته باشند.

هدف از این دوره، فراهم کردن مهارت فنی در این زمینه می باشد. شرکت کنندگان باید دارای مدرک نقشه برداری زمینی، مهندسی ژئودزی، کارتوگرافی از افریقا همراه با تجربه کافی در زمینه GNSS ( یاGlobal Navigation satellite System )  باشند. هزینه های دوره (به غیر از هزینه سفر و اقامت) رایگان می باشد.

فهرست مطالب دوره

-         مقدمه ای بر داده های GNSS و IGS و تولید آنها

-         سیستم های رفرانس و شبکه های دیتوم

-         نیازهای  CORS (ایستگاه های رفرانس عملیاتی پپیوسته GNSS)

-         عملکرد پروژه AFREF

-         تئوری پردازش داده های GPS

-         کارآوزی عملی و علمی نرم افزار پردازش

داوطلبان باید حداکثر تا 25 تیرماه به نشانی زیر مراجعه نمایند:

Web: www.rcmrd.org

 

از این وبلاگ خبرهای جدید و متعددی در زمینه صنعت رو به رشد GNSS و اهمیت آن منتشر کرده ایم. حتماً از کارهایی که در کشورهای مختلف می شود یادتان هست. امروز خبری را می بینید که در افریقا 2 سال قبل شروع کردند و امروز به کجا رسیدند و ما هنوز چقدر در این زمینه عقب مانده ایم.

 

قوانین هند و google

Google دیگر تحت تاثیر قوانین هند روش خود برای توزیع نقشه ها را تغییر نخواهد داد.  البته این شرکت یکبار در مقبل فشار چینیها کوتاه آمده بود و  به دولت چین اجازه داد تا با توجه به سیاستهای ملی خود داده های Google را سانسور کند. مایکل جونز،رئیس فن­آوری این شرکت، اعلام کرد که چنین اجازه ای به هندیها داده نخواهد شد. این مسئله باعث شادی و ترس بعضی افراد گردید. چرا .....؟

قانونی در هند جود دارد که استفاده از داده های مکانی را محدود ساخته و داشتن تصاویر با قدرت تفکیک بالای شهرهای هند را جرم می داند. بسیاری از کارشناسان اطلاعات مکانمند در هند امیدوارند که این مقاومت Google این قوانین را  بشکند. مهمترین ترس در این میان دسترسی کشورهای بیگانه به داده های با قدرت تفکیک بالا از طریق شبکه اینترنت است.

این عقیده عمومی در هند وجود دارد که قوانین فعلی تاثیر بسیار کمی در حفظ منافع هند دارد و در مقابل صنعت اطلاعات هند ضرر بسیاری خواهد دید. جونز اعلام داشت اگرچه او به قوانین کشورهای دیگر احترام میگذارد ولی شرکت او آمریکایی است و تنها به اجرای قوانین آمریکا ملزم  خواهد بود. او تصمیم گیرندگان هندی را به غییر قوانین خود تشویق نمود. او تاکید نمود که قوانین فعلی تنها برای مقابله با خطاکاران تهیه شده و اطلاعات مفیدی که به هندیها کمک می کند را در نظر نگرفته است. او این جمله عمومی را برای اثبات نظر خود اعلام کرد که اکثر فن آوریها می توانند خوب یا بد مورد استفاده قرار گیرند، معمولا خوبها بر بدها پیروز خواهند شد.