ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ناسا هم تاریکی در انقلاب زمستانی را تکذیب کرد

هفته قبل خبری در خصوص شایعه تاریک شدن زمین در انقلاب زمستانی را مورد بررسی قرار داده بودیم و به طور واضح بیان کردیم که از این دسته شایعات در سال ۲۰۱۲ باعث شده تا عده ای بتوانند با دلایل و چاشنی های نجومی٬ عوام را سر کار بگذارند. اما ظاهرا هنوز عده ای فکر می کنند که این شایعات جدی است. برای همین در پاسخ به ایمیل یکی از دوستان٬ لینک تکذیبیه ناسا که با سه دلیل علمی موضوع مورد بررسی قرار گرفته رو قرار می دهم تا علاقه مندان اطلاعات بیشتری را کسب نمایند:

http://www.nasa.gov/topics/earth/features/2012-alignment.html


Enjoy the solstice, by all means, and don't let the Dark Rift, alignments, solar flares, magnetic field reversals, potential impacts or alleged Maya end-of-the-world predictions get in the way.

Francis Reddy

نحوه استفاده از اندکس تصاویر سنجنده ETM

دوستان از نحوه استفاده از اندکس تصاویر سنجنده ETM  پرسیده بودند که در زیر مختصرا درباره ان توضیح می دهم.

 

فایلی که برای دانلود گذاشته ایم به فرمت shapfile  است که به راحتی در محیط ArcGIS با آیکون Add data که یک علامت + سیاه رنگ است فراخوانی می شود. محدوده تحت پوشش هر تصویر به صورت یک چهارضلعی نشان داده شده است.

حال اگر شما محدوده مورد نظر خودر را به صورت یک پلیگون در سیستم مختصات جغرافیایی (طول و عرض جغرافیایی) در قالب یک shapfile ذخیره کنید به راحتی به طریق مشابه می توانید به محیط ArcGIS آن را اضافه نمایید. با بررسی چهارضلعی هایی که در محدوده مورد نظر شما قرار گرفته اند  می توانید شماره سطر و ستون آنها را از جدول اطلاعات توصیفی استخراج نمایید.

البته اگر به ابزارهای بیشتری از نرم افزار آشنا باشید می توانید از گزینه select by location در منوی selection استفاده کنید. 

شکل زیر نمونه ای از کار را نشان می دهد.



سیستم گالیله٬ ۴ ماهواره ای شد

پس از توقف های چندین ساله از پرتاب ماهواره های پروژه سیستم تعیین موقعیت جهانی اروپایی گالیله٬ از سال قبل برنامه پرتابها از سر گرفته شد. ۲ ماهواره آزمایشی در سال ۲۰۰۵ ٬ دو ماهواره در سال قبل و دیشب نیز دو ماهواره دیگر از این سیستم در مدار قرار گرفتند.

پرتاب دیشب ساعت ۲۱:۴۵ به وقت ایران بوسیله موشک سایوز روسی از طریق پایگاه فضایی فرانسه در گویانای امریکای جنوبی شروع شد و تمام مراحل پرتاب تا قرار گرفتن دو ماهواره در مدار ۲۳ هزار کیلومتری از زمین حدود ۴ ساعت به طول انجامید و در ساعت ۳:۴۵ بامداد امروز شنبه 22 مهر 1391 کار پرتاب به اتمام رسید.

Soyuz VS03 liftoff

اندکس تصاویر سنجنده های ETM و TM ماهواره Landsat

تصاویر سنجنده های ETM و TM از ماهواره Landsat در طی ده ها سالی که در میان جامعه محققین حضور داشته اند کاربردهای فراوانی پیدا کرده اند. در این پست قصد داریم آدرس فایلی را معرفی کنیم که اندکس این تصاویر در کل کره زمین است. با استفاده از این اندکس که در محیطهای GIS باز می شود می توان شماره مسیر و سطر (Path , row) تصویر منطقه مورد نظر را پیدا کرد. کافی است در نرم افزار، نقشه مورد نظر را در سیستم مختصات جغرافیایی روی اندکس مذکور جانمایی کنید و شماره تصاویر منطبق با آن منطقه را پیدا کنید . آدرس این اندکس برای دانلود :
دانلود اندکس لندست
البته اگر طول و عرض جغرافیایی مرکز منطقه مورد نظر را داشته باشید از طریق سایت زیر هم می توانید شماره تصویر مورد نظر خود را بیابید.
یافتن شماره تصویر
چنین اطلاعاتی برای ارزیابی تعداد تصاویر مورد نیاز و همچنین تعیین تصویر مورد نظر بسیار مفید می باشند.



به تعویق افتادن برنامه پروازی از ارتفاع ۳۷ کیلومتری زمین

قرار بود شخص به نام فلیکس بامگارتنر امروز سه شنبه 18 مهر٬ ساعت 15:30 دقیقه از ارتفاعی حدود 36.5 کیلومتر از سطح زمین سقوط آزادی تاریخی انجام دهد. علارغم تلاش های مختلف و تاخیر برنامه تا ساعت ۲۱ امشب به وقت ایران٬ به علت شرایط بد آب و هوا٬ برنامه به روز های بعد موکول شد.

وی از ساعت ۲ بامداد امروز سوار بر کپسولی به ارتفاع تقریبی 36.5 کیلومتر از سطح زمین قرار داشته و از آنجا پرواز خود را آغاز خواهد کرد. در صورت موفقیت، در این سقوط آزاد رکوردهای زیر خواهد شکست:

1-     رکورد رسیدن به سرعت صوت بدون کمک گرفتن از پیشرانش: تا به حال هیچ انسانی نتوانسته است بدون کمک گرفتن از وسایل مکانیکی به چنین سرعتی برسد.

2-     رکورد سقوط آزاد از بیشترین ارتفاع: رکورد پیشین سقوط آزاد از ارتفاع، 31.3 کیلومتر بوده است و در صورت موفقیت، بامگارتنر موفق می‌شود این رکورد را بیش از 5 کیلومتر ارتقا دهد.

3-     طولانی‌ترین زمان سقوط آزاد: رکورد پیشین 4 دقیقه و 36 ثانیه بوده است که به حدود 5 دقیقه و 35 ثانیه خواهد رسید.

4-     بلندترین پرواز انسان در بالون: رکورد پیشین صعود انسان به وسیله‌ی بالون حدود 34.6 کیلومتر بوده است.

وی برای این سقوط آزاد تمرین‌های بسیاری انجام داده است و آمادگی کامل را کسب کرده است. در آخرین بار وی با سقوط از ارتفاع حدود 29.5 کیلومتری پرواز موفقی را تجربه کرده است. لباس و تجهیزاتی که وی در این سفر بر تن دارد نقش اساسی در حفاظت از جان او به عهده دارند. همچنین مهارت زیادی لازم است تا او بتواند جهت حرکت خود را کنترل کند و کوچترین اشتباهی می‌تواند باعث شکست این ماموریت و حتی از دست رفتن جان او شود. حامی مالی این پرواز شرکت ردبول است.

منبع: ماهنامه نجوم : http://nojum.ir/fa/events/1391/07/18/felix.aspx

الحاق دومین کپسول باری امریکا به ایستگاه بین المللی فضایی

کپسول باری «دراگون» ساعت 4:05 دیروز دوشنبه از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال فلوریدا بوسیله موشک فالکون ۹ به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد و تا چند ساعت دیگر (روز چهارشنبه) به این ایستگاه خواهد رسید. شرکت خصوصی space-x پس از انجام موفقیت‌آمیز کپسول باری قبلی ۲ خرداد (که ۵ خرداد به ایستگاه بین‌المللی رسید)٬ بر اساس قرارداد 1.6 میلیارد دلاری، نخستین مأموریت انتقال تجهیزات را آغاز کرد.


این کپسول  حاوی 400 کیلوگرم غذا، لباس، قطعات سخت افزاری، تجهیزات آزمایشگاهی می‌باشد و پس از ۱۸ روز توقف٬ هفتم آبان با 771 کیلوگرم بار (شامل تجهیزات خراب و نمونه خون و ادارار فضانورادان) به زمین بازخواهد گشت. این روش نقل و انتقال بین زمین و ایستگاه فضایی پس از توقف ماموریت های شاتل های فضایی٬ توسط شرکتهای خصوصی انجام می‌شود و این دومین ماموریت آمریکا محسوب می شود. این روش می تواند وابستگی به فضاپیماهای سرنشین‌دار و باری روسیه، ژاپن و اروپا را برای آمریکا کاهش دهد.

معرفی سایت گنجینه نقشه برداری

یکی از مشکلات فارغ التحصیلان دانشگاه٬ پیدا کردن کار مورد علاقه شان است. بعضا نبودن ارتباط صحیح بین کارفرماها و پیمانکاران و نیروهای آماده کار باعث می شود تا افراد متخصص و با تجربه بیکار بمانند و افرادی نا لایق به کارهایی بزرگی گمارده شوند که نتیجه آن را خودتان بهتر می دانید چیست.

چندین سال است که در فضا مجازی و به روش های گوناگون به معرفی نیروهای آماده به کار و پروژه های نیازمند نیرو می پردازند. چند وقت است که سایت گنجینه نقشه برداری نیز با نشانی زیر این کار را همراه با اهداف دگیر از جمله آموزش نقشه برداری در جنوب غرب کشور شروع کرده است. امید که برای علاقه مندان مفید واقع شود:

http://www.surveyir.ir/


سال ۲۰۱۲ مسخره کردن منجمین!

فکر کنم امسال (۲۰۱۲) دیواری کوتاه تر از منجمین برای مسخره  کردن عوام  پیدا نکرده اند. عده ای فرصت طلب یکبار اعلام می کنند می خواهند با لیزر و تلسکوپ آرم پپسی را روی ماه بیاندازند و کلی مردم را سر کار می گذارند. یکبار می گویند مریخ به اندازه ماه بزرگ شده و دو ماه در آسمان داریم! و اینبار از یک ماه قبل در محیط فیس بوک خبرهایی را از سوی دانشمندان ناسا منتشر می کنند که قرار است زمین در ۲۳ دسامبر٬ سه روز تاریک شود!

NASA Blackout 2012

در اینجا جهت آگاهی همگی اعلام می دارد که در اول دی ماه امسال (21 دسامبر 2012) هیچ اتفاق نجومی مهم جدیدی به جز انقلاب زمستانی (بلند ترین شب سال در نیم کره شمال) رخ نخواهد داد. لذا اخباری در خصوص هم راستا شدن سیارات و زمین و خورشید و مرکز کهکشان و انتقال در فضای بعدی و ... همه نادرست می باشند. بد نیست به بعضی از این نوع متن ها مثل متن زیر با انگلیسی ضعیف آن هم توجه شود!

NASA America predicts total blackout on Earth from 22-25 Dec 2012 during alignment of Universe. If possible, please avoid traveling during the third week of December 2012 as all modes of communication may fail.