ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

شاتل دیسکاوری به زمین برگشت

سفینه فضایی دیسکاوری پس از یک ماموریت 13 روزه، روز دوشنبه (17 ژوییه) به زمین برگشت.سفینه دیسکاوری در ساعت 13:14 به وقت گرینویچ در پایگاه "کندی" در ایالت فلوریدای آمریکا به زمین نشست.نگرانیهایی در خصوص وضعیت جوی برای بازگشت دیسکاوری ابراز شده بود اما سرانجام مقامات ایستگاه زمینی به سفینه دیسکاوری اجازه فرود دادند.بازگشت سفینه از پایگاه فضایی بین المللی تا زمین در حدود یکساعت بطول انجامید.

ماهواره Beijing-1

یک شرکت انگلیسی سازنده ماهواره به نام  Surrey Satellite Technology  قرارداری را با یک شرکت چینی به  نام Landview Mapping Information Technology جهت ساخت یک ماهواره تجاری سنجش از دور به نام Beijing-1 امضا کرده است.

پروفسور لی وی جین مدیر این پروژه گفته است " این اولین باری است که دولت چین امکان کسب اطلاعات از فضا را به صورت یک قرار داد تجاری ایجاد می کند. ما به نتایج این پروژه خوشبین هستیم"  این ماهواره 166 کیلویی سبک یک سنجنده پانکروماتیک 4 متری و یک سنجنده چند طیفی 32 متری با عرض برداشت وسیع 600 کیلومتری در ارتفاع 686 کیلومتری قرار خواهد گرفت. از دیگر امکانات این ماهواره سرعت بالای انتقال اطلاعات (40Mbps) و امکان ذخیره اطلاعات بر روی حافظه داخلی ماهواره می باشد. این ماهواره با هزینه 25 میلیون دلار قرار است حداقل  5 سال به فعالیت مشغول باشد.

 Beijing-1 ممکن است جزء مجموعه ماهواره های پایش حوادث که توسط کشورهای الجزایر؛ نیجریه؛ ترکیه؛ و انگلیس به فضا فرستاده شده اند، قرار گیرد. اگر این کار صورت پذیرد، این مجموعه 5 تایی ماهواره ها می توانند تقریبا هر روز یک تصویر از هر مکان دلخواه از روی زمین برای محققان و همچنین در هنگام بلایای طبیعی تهیه نمایند.

این ماهواره جدید تصاویر مورد نیاز مطالعات کشاورزی، منابع آب، محیط زیست، و بلایای طبیعی را برای دولت چین و کاربران دیگر فراهم می آورد. از دیگر کاربردهای داده های این ماهواره  مطالعات توسعه شهری و همچنین آلودگیهای شهری ذکر شده است که می تواند در بهتر ساختن شرایط برگزاری المپیک 2008 پکن کمک نماید.

به این ترتیب چین یکی از بسته ترین کشورهای جهان در دهه های پیشین در یکی از پیچیده ترین فن آوری های جهان با کشور رقیب و یا دشمن قدیمی خود (انگلستان) شریک می شود تا نشان دهنده این مسئله باشد که دنیای امروز تنها ایدئولوژی فعال و جاری پیشرفت است و پیشرفت !!!!؟؟؟؟؟ حال این پیشرفت در قبال کنار گذاشتن شعارهای پیشین و اخذ تکنولوژی باشد و ... خودتان قضاوت کنید....!!!

تجارب

در دنیا سه طبقه مردم وجود دارد.
1- خردمندان که تجارب خود را می آموزند.
2- سعادتمندان که از تجارب دیگران استفاده می کنند.
3- بینوایان که نه از تجارب خود و نه از تجارب دیگران بهره نمی برند.

پس بکوشید که از همه آنچه که می توانید بهره ببرید

 

سیستم جدید ماهواره های هواشناسی COSMIC

 

 

سیستم جدید ماهواره های هواشناسی COSMIC

 

سیستم ماهواره ای COSMIC ( مخفف کلمات :Constellation Observing System for Meteorology, Ionosphere and Climate) مجموعه ای از شش ماهواره است که برای بهبود پیش بینی وضعیت هوا, تغییر نمایش آب و هوا و بالا بردن تحقیقات فضایی آب  وهوا در 26 فروردین 1385 از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ به فضا پرتاب شده اند. این ماهواره های مدار پایین, داده های لحظه ای اتمسفر را بصورت روزانه برای هزاران نقطه از زمین به دو منظور تحقیقاتی و پیش بینی هوا بوسیله اندازه گیری سیگنالهای رادیویی از سیستم تعیین مو قعییت GPS که از جو زمین عبور کرده اند را ارائه خواهند داد.

 

این پروژه یک توافق 100 میلیون دلاری بین تایوان و امریکاست. پروفیلهای دما و بخار آب که از داده های GPS بدست آمده است, در زمینه تحقیق و مشاهده پیش بینی طوفان, گردباد, الگوهای تغییرات شدید آب  وهوایی بر اقیانوسها و بهبود پیش بینی بسیاری از نواحی هوایی, به هواشناسان کمک خواهد کرد. از این سیستم انتظار می رود که, اندازه گیریهای چگالی الکترون در یونسفر را برای بهبود آنالیز و پیش بینی فضایی هوا, شامل طوفانهای ژئومغناطیسی (که می تواند برای ماهواره حساس و سیستم های ارتباطی وقفه ایجاد کند و بر شبکه های نیرو در زمین تأثیر بگذارد), انجام دهد. برای اطلعات کاملتر به نشانی اینترنتی زیر مراجعه فرمایید:

 

WWW.COSMIC.UCAR.EDU

cosmic 

بخش خصوصی در صنعت فضایی هند

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) با هدف استفاده از تواناییهای بخش خصوصی از تمامی افراد حقوقی و حقیقی که علاقه مند کار در این زمینه هستند دعوت نموده است. تا به حال این سازمان پیشنهادهایی در مورد ساخت ماهواره های مخابراتی دریافت نموده است که در حال مطالعه آنها می باشند. ISRO اعلام داشته است که امیدوار است تا از این رهگذر 10 ماهواره مخابراتی در طی 4 یا 5 سال آینده تولید کند. وظیفه ISRO تنها آموزش و کمکهای موردی خواهد بود.

گرچه نقش ISRO در گذشته بیشتر نظارت دقیق تعریف می شد ولی در طول زمان این وظیفه به بررسی نتایج آزمونها و تنظیم معیارهای کیفیت و اعتمادپذیری محدود گردیده است. در کنار این فراخوان عمومی ISRO از شرکتهای هندی نیز به طور اختصاصی دعوت کرده است تا بر روی تولید ماهواره های کوچک تحقیقاتی پیشنهادهای خود را ارایه دهند. طرح اصلی پرتاب مجموعه ای از ماهواره های 100 کیلوگرمی به فضا است. در حال حاضر هند، 3 ماهواره Chandrayaan-1, Astrosatو Megha Tropiques  را در این کلاس در فضا دارد.

به این ترتیب هند به سمت سرمایه گذاری در صنایع پیشرفته می رود. و میراث صنعتهای کوچک آنرا کشورهای دیگر (شاید ما) به ارمغان خواهیم برد.

فضاپیمای دیسکاوری بالاخره پرتاب خواهد شد.

فضاپیمای شاتل - رفت و برگشت - دیسکاوری پس از دو روز تاخیر برای پیوستن به ایستگاه فضایی بین المللی با هفت سرنشین به فضا پرتاب می شود.مقامات سازمان فضایی آمریکا - ناسا - اعلام کرده اند که پس از تاخیر در برنامه پرتاب فضاپیما و کشف یک نقص فنی در آن، مهندسان پرتاب سفینه را بدون خطر تشخیص داده اند و دیسکاوری شامگاه روز سه شنبه، 4 ژوئیه، از مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدا عازم ماموریت خود خواهد شد.پس از آنکه در جریان بازرسی فنی فضا پیما یک قطعه کوچک اسفنج محافظ سیستم سوخت رسانی دیسکاوری مشاهده شد، مقامات ناسا به منظور حصول اطمینان از اینکه اجرای برنامه پرتاب خطری را در پی نخواهد داشت خواستار اظهارنظر مهندسان سازنده شدند.سرپرست گروه مدیریت برنامه سفر فضایی گفته است که بازرسی های ایمنی حاکی از آمادگی فضاپیما برای پرتاب بدون خطر است.

وقتی یخها ذوب می شوند

اخیرا تیمی از دانشمندان (از مرکز غربی ژئودزی استرالیا و دانشگاه اشتوتگارد) میزان حجم آب و سیلابی که از ذوب کوههای یخی و یخچالها در قطب جنوب و Greenland در آسیای جنوب شرقی اتفاق خواهد افتاد را محاسبه نموده اند. این دانشمندان بررسی خود را با این سئوال شروع کرده اند که چه اتفاقی خواهد افتاد اگر تمامی برفها و یخهای کره زمین اب شوند؟! و جواب آنها این است که سطح آبها بالا خواهد امد! ولی مسئله اصلی برای آنها میزان این اتفاق است. برآورد مرکز زمین شناسی آمریکا (با فرض ارتفاع یکسان برای تمامی نقاط) چیزی حدود 80 متر است که کوه یخی قطب جنوب به تنهایی 5/73 متر آنرا فراهم می کند. البته این مسئله ساده­ای نیست و نمی توان به راحتی به آن جواب داد. چرا که بالا آمدن سطح آب در همه جا یکسان نیست و شاید در بعضی نقاط پایین هم بیاید!! بزرگترین دلیل این مسئله self-gravitation می باشد. جرم یخ و آب بر روی سطح زمین دوباره توزیع میشود. بعد از این مرحله آب دوباره مطابق با نیرو های جاذبه توزیع خواهد شد. و بنابراین میدان ثقل تغییر یافته شکل سطح اقیانوسها را تغییر خواهد داد.

بیشترین بروز این تغییرات در نزدیکی صفحه های یخی  Antarctica و Greenland  خواهد بود. در حال حاضر جرم این یخها آب را به سوی خود جذب می کنند. اگر نیروی گرانش تنها در مرکز زمین بود سطح دریا ها بالاتر از میزان فعلی قرار می­گرفت. وقتی جرمهای عظیم یخی آب شوند آبهای اطراف آنها نیز آزاد می گردند و در نتیجه سطح آب در کنار آنها پایین آمده و در عوض در نقاط دیگر بالاتر می آید. اثر دیگر که به نام تعدیل ایزواستاتیک یخچالی شناخته می شود نیز باعث تغییر شکل الاستیک سطح زمین می شود.  

                              مرزهای جدید سواحل در آسیای جنوب شرقی در صورت ذوب یخها در قطب جنوب و Greenland

در اثر تعدیل ایزواستاتیک سطح اقیانوس فشرده شده و در جایی که یخها ذوب می شوند سطح آن بالا می آید. در اثر این واکنشهای متعدد و متعامل، سطح اقایانوسها در حد 90 متر (در مرکز اقایانوس آرام) بالا آمده و در نزدیکی محل قبلی یخها حدود 30 متر پایین میآید و نهایتا اکثر مناطق حاره و استوایی زیر آب فرو خواهند رفت. البته این دانشمندان اظهار می دارند که برای ذوب چنین حجم عظیمی از یخ هزاران سال وقت لازم است و حداقل خیال ما می تواند راحت باشد. دانشمندان از داده ای ارتفاع سنجی ماهواره هایی نظیر  Topex/Poseidon, Jason-1 و  Envisatاطلاعات مفیدی در این رابطه کسب کرده اند. و سعی دارند تا با استفاده از چنین سیستمهایی دقت کار خود را برای مطالعات پدید ه های کوتاه مدت موثر بر روی اقلیم زمین بالا ببرند. پس نگران نباشید چرا؟! به 2 دلیل یکی اینکه هزاران سال وقت داریم تا چنین بلایی به سرمان بیاید و دیگری اینکه اگر ما در خواب خرگوشی به سر می بریم بیگانگان !!؟؟!! به فکر این چیز ها هستند و مطالعه می کنند پس خیالمان راحت باشد......

جایزه بهترین مقاله مجله بین المللی ژئودزی در سال 2005

 

جایزه بهترین مقاله مجله بین المللی ژئودزی در سال 2005

 

جایزه بهترین مقاله مجله بین المللی ژئودزی در سال 2005, به نویسنده جوان آقای شفقت عباس خان به خاطر چاپ مقاله زیر در شماره 4-78 این مجله اختصاص پیدا کرد:

Shallow water loading tides in Japan from superconducting gravity

(بارگذاری جزر ومد آبهای کم عمق ناشی از رفتار فوق العاده ثقل در ژاپن)

1

 

وی در دسامبر 1972 در نزدیکی شهر کوچک خاریان در شمال پاکستان بدنیا آمد. شش سال قبل به اتفاق خانواده به دانمارک مهاجرت کرد.

فوق لیسانس خود را در سال 2001 از دانشگاه کوپن هاگن گرفت.سپس به اداره ژئودتیک ملی نقشه برداری و کاداستر دانمارک پیوست.

در سپتامبر 2001 وارد مرحله دکتری شد. در آوریل سال 2005 موفق به اخذ درجه دکتری شد. موضوع تز دکتری وی عبارتست از :

 

Surface deformations analyzed using GPS time series

 

وی در زمان تحصیل دوره دکتری ضمن ملاقات با بزرگان ژئودزی از جمله دکتر Hans-Georg Scherneck و پرفسور John Wahr موفق شد با مطالعه و تحقیق روی موضوعات ژئودزی, دو مقاله در مجله بین المللی ژئودزی به چاپ برساند. مقاله دومش که در سال 2003 به چاپ رسید عبارتست از:

vertical and horizontal displacements, modelled and observed

برای مطالعه بیشتر به شماره ماهنامه IAG مراجعه نمایید:

http://www.iag-aig.org/index.php?tpl=cat&id_c=44

GIS day

 

روز GIS چیست؟

روز GIS رویدادی بسیار جالب و هدفمند! است که در آن روز بطور غیرمتمرکز همه کاربران GIS ، فروشندگان و ارائه دهندگان خدمات وابسته به آن؛ به معرفی کاربردهای ملموس این فناوری مهم به عموم مردم، مدارس و کلیه آحاد جامعه می پردازند.

این رویداد بخشی از برنامه جامعه ملی جغرافیا (National Geographic Society) می باشد و هدف از آن گسترش آموزش ، ترویج و کاربرد علوم جغرافیا در بین مدارس، تشکل ها، سازمان ها و خصوصا تمرکز بر روی آموزش کودکان است که از سال 1987 شروع شده است.

در این روز درهای سازمانها، شرکتها، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها بر روی علاقمندان آشنایی با GIS باز است . در این رویداد هر سازمان ، موسسه ، شرکت و ... کیکهای به شکل های متنوع تداعی کننده نقشه و GIS سرو می کنند؛ لباسهای مخصوص این رویداد را می پوشند؛ عکس می گیرند، جشن می گیرند و خلاصه یک جنب و جوش جالبی رخ می دهد.

حمایت کنندگانGIS DAY عبارتند از : جامعه ملی جغرافیا (National Geographic Society) ؛ انجمن جغرافیدانان امریکا ؛ دانشگاه کنسرسیوم علوم اطلاعات جغرافیایی ؛ سازمان زمین شناسی امریکا (USGS) ؛ کتابخانه کنگره امریکا ؛ و شرکتهای SUN , HP , ESRI

گفتنی است که طی سالیان اخیر برخی کشورها به درخواست حمایت کنندگان این رویداد پاسخ مثبت داده اند و همه ساله در اقصی نقاط دنیا این رویداد برگزار می شود.

امسال هم روز GIS در تاریخ 15 نوامبر 2006 مصادف با 24 آبان 1385 می باشد.

منبع : www.georef.ir