ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

هند چشمانی در آسمان خواهد داشت.

سازمان فضایی هند به زودی ماهواره ای با قدرت تفکیک بالا را برای پایش دایم مناطق مرزی این کشور به فضا خواهد فرستاد. ارتفاع مدار این ماهواره حدود 36000 کیلومتر خواهد بود. رئیس قسمت کاربردهای فضایی احمد اباد هند اعلام کرده است که تا به حال ناوگان ماهواره های هندی در مدارهای پایین قرار داشتند و این باعث می شد که اخذ تصاویر پیوسته از یک منطقه ممکن نباشد. مدارهایی با چنین ارتفاعی (مدارهای زمین ثابت) امکان اخذ تصاویر به صورت پیوسته را ممکن می سازند. البته وی اطلاعات دیگری در مورد این پروژه فاش نساخته است فقط وعده عملی شدن این قضیه تا دو سال دیگر را داده است.

در ادامه این خبرهای فضایی  هندیها اعلام کرده اند که سیستم تعیین موقعیت ماهواره ای مخصوص به خودشان را نیز در دست طراحی و ساخت دارند. این سیستم ماهواره ای ناوبری منطقه ای قرار است با 11 ماهواره از سال دیگر کاربردی شود. سیستم GAGAN (GPS aided Geo-Augmented Navigation) می تواند برای ناوبری هوایی دقت لازم را فراهم آورد و از احتمال وقوع بسیاری حوادث هوایی بکاهد.

بدون تردید هند قدرت فضایی بلا منازع منطقه است و حتی کشورهایی نظیر چین نیز هنوز در رقابت با هند راه قابل توجهی دارند. الگوی هند می تواند برای بسیاری از کشورها نظیر ما اجرایی باشد. چیزی که به شدت به آن نیاز داریم سیستمهای بومی و در اختیار خود است که دنیای اطلاعات مکانی را می تواند تحت تاثیر قابل توجهی قرار دهد.

کسوف و اظهار نظر عجیب یک استاد بازنشسته

دیروز که به اتفاق دانشجویان مشغول رصد کسوف بودیم، یک استاد دکترای بازنشسته از دانشگاه دولتی ... اظهار نظر عجیبی کرد. وقتی من گفتم در زمان کسوف و خسوف، ماکزیمم نیروی جزر و مدی اتفاق می افتد و می تواند در وقوع زلزله در مناطق مستعد زلزله مؤثر باشد، او گفت:

" این نیروی آنقدر تأثیر دارد که وزن من را تا 300 گرم کم و زیاد کرده و برای همین طلا فروشها هنگام غروب و شب معامله می کنند تا وزن طلا بیشتر از حد واقعیت نشان دهد! "


من هم بررسی زیر رو انجام دادم که دانشجویان نقشه برداری که دستی در ژئودزی دارند و یک محاسبه ساده را می توانند انجام دهند، تا به اشکال اظهار نظر این استاد محترم پی ببرند. اگر وزن را در شتاب 9.8 متر بر مجذور ثانیه (980گال) در نظر بگیرید، آنگاه با تغییر شتاب ناشی از عوامل زیر خواهیم داشت:

1-      به علت 5.4 گال اختلاف شتاب از استوا تا قطب، وزن یک شخص 80 کیلوگرمی در استوا حدود 440 گرم سبک تر از زمانی است که در قطب می باشد.

2-      به علت 0.6 گال اختلاف شتاب از سطح دریا تا ارتفاع 2000 متری (ارتفاع بعضی از شهرها)، وزن یک شخص 80 کیلوگرمی در ارتفاع 2000 متری حدود 50 گرم سبک تر از زمانی است که در کنار دریا می باشد.

3-      به علت 0.28 میلی گال ناشی از ماکزیمم شتاب ثقل حاصل از جزر و مد ماه و خورشید، وزن یک شخص 80 کیلوگرمی در حالت مد، حدود 0.02 گرم سبک تر از زمانی است که در جزر اتفاق می افتد.

 

هر چند جرم ثابت است و فقط وزن تابع شتاب ثقل است اما از نتایج بالا خود خواهید فهمید که برای وزن معاملات طلا که آنقدر این اثر ناچیز است که به حساب نمی آید. مثلا برای یک مثقال طلا، مقدار اثر ناشی از جزر و مد ماه و خورشید، 0.0000012 گرم خواهدبود!

معرفی کتاب نکات ژئوماتیک

ضمن تشکر از آقای مهندس فرقانی برای ارسال تصویر جلد کتابشان در زمینه نکات دروس تخصصی نقشه برداری و ارائه آن در اینجاُ در صورت دریافت دیگر اطلاعات از ایشان شامل سرفصلها و محلهای توزیع به استحضار شما خواهد رسید:

نقشه قدیمی تهران

یکی از دوستان به نام آقای مهندس اخطاری نقشه ای قدیمی از تهران برایمان ارسال کرده است که دیدنش خالی از لطف و یادگیری نیست. این نقشه تقریبا هنمه اجزای یک نقشه امروزی را علیرغم قدمتش دارد و بجز سیستم مختصات از همه نظر تقریبا کامل است. ضمن تشکر از آقای مهندس اخطاری در زیر این نقشه تاریخی را می بینید. 

 در ضمن نسخه ای با کیفیت بهتر را می توانید در لینک زیر دانلود نمایید. 

http://s1.picofile.com/file/6250734404/tehran_map.jpg

 

 

 

کسوف ۱۴ دی

 روز سه شنبه 14 دی، در منطقه خاورمیانه، شمال افریقا و اروپا و روسیه، شاهد خورشیدگرفتگی جزئی خواهند بود.  در ایران کمترین گرفت در جنوب شرق (19%) و بیشترین گرفت در شمال غرب (62%) می باشد.

در تفت و یزد میزان گرفت 45 درصد (همپوشانی) پیش بینی می شود.   شروع گرفت در تفت از ساعت 11:30 دقیقه در قسمت شمال شرقی خورشید و پایان آن ساعت 14:15 دقیقه از قسمت بالا می باشد.   بیشترین مقدار گرفت در ساعت 12:52 در تفت و همزمان در تهران خواهد بود. شکل زیر قسمت گرفته شده خورشید را در این زمان نشان می دهد.

برای دیدن این پدیده نجومی از فیلتر های مناسب خورشیدی نظیر شیشه های جوشکاری شماره 80 و یا عینک های آفتابی قوی و یا صفحات سی دی یا دی وی دی در صورتی استفاده نمایید که قرص خورشید را بدون درد و فشار به روی چشم، ببینید.

شکست پرتاب ماهواره های Glonass. آیا Glonass رها می شود؟

 

مدت زمان زیادی از پرتاب ناموفق سه ماهواره Glonass از پایگاه بایکونور نمی گذرد. رسانه های بین المللی به صورتهای متفاوت با آن روبرو شدند. برخی این حادثه را دیدگاه منفی دیده و آن را به عنوان پایان این پروژه تلقی کردند. البته روسها رویکرد دیگری دارند و آژانس فضایی روسیه اعلام کرده است که 20 ماهواره فعال این سیستم با سلامت کامل به کار خود ادامه می دهند. روسیه اعلام کرده است که در اوایل سال 2011 م ماهواره های جایگزین را به فضا خواهد فرستاد. برنامه بلند مدت اعلام شده روسها مشخص می کند که در اوایل سال 2013 م نسل جدید ماهواره های GLONASS K2 به فضا پرتاب خواهند شد.

پرتاب ناموفق این سه ماهواره تنها یک شکست موقت خواهد بود و محیطهای کاری استفاده از سیستمهای GNSS  (GPS+GLONASS+ . . .) به جای GPS را قبول نموده است. روسها در میان مدت کاربردهای  Glonass  را توسعه می دهند. کاربردهایی نظیر حمل و نقل، کاربردهای اجتماعی، تهیه زیرساختها و ... . بدون شک مهمترین حسن GLONASS افزایش دقت سیستمهای تعیین موقعیت ماهواره ای است. به این ترتیب کاربرد این سیستمها در نقشه برداری و کاربردهای موبایل مخصوصا در مناطق شهری افزایش می یابد.

آنچه قطعی  است ، تکمیل شدن سیستم Glonass و افزایش کاربردهای آن در دنیای ژئوماتیک است. واقعیتی که خود را برای آن باید آماده کنیم.