ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

Glonass‏ هر روز بهتر از دیروز

قائم مقام نخست وزیر روسیه سرگئی ایوانف اعلام کرده است که کشورش تا پایان امسال 3 ماهواره دیگر از مجموعه ماهواره های Glonass را به فضا خواهدفرستاد. به این ترتیب با اطمینان میشود گفت که کل کشور روسیه در تمام ساعات شبانه روز تحت پوشش امواج Glonass خواهد بود. وی همچنین اعلام داشته است که امواج در سرتاسر آسیا نیز قابل دریافت خواهد بود.

Glonass در سال 1993 م  شروع شد گرچه در دهة 90 میلادی بارها دچار مشکلات متعددی شد. پس از آن سالها روسیه مصرانه این پروژه را دنبال کرده است. صنایع الکترونیک روسیه در رقابت سختی با آمریکا و اروپا قرار گرفته است. آنها در پی تشویق کاربران به استفاده از Glonass در روسیه و البته بعد در کل جهان هستند. ایوانف برای نشان دادن میزان پیشرفت کشورش در حضور خبرنگاران یک قلاده مجهز به Glonass به سگ نخست وزیر پوتین تقدیم کرد!

ایوانف با اعتماد به نفس خطاب به پوتین گفت: ما می توانیم همین الان آن را ببیندیم و امتحانش کنیم! این قلاده در جهان منحصر به فرد است.  پوتین نیز این قلاده 170 گرمی در به گردن سگش بست!

جدا از این کل کل کردنهای صنعتی این خبر مبارکی است  برای ما ایرانیها که از قضای روزگار در آسیا قرار داریم و امواج Glonass را به طور کامل دریافت خواهیم کرد. می شود از همین الان موضوعات پایان نامه و تحقیق را پیش بینی کرد که بر روی این سیستم و ترکیب آن با سیستمهای دیگر انجام خواهد شد. البته اولیای  امر نظیر سازمان نقشه برداری نیز باید استراتژی صحیحی را در این رابطه اتخاذ نمایند تا حداکثر استفاده را از این موضوع پیش آمده ببریم.

معرفی وبلاگهای انجمن نجوم و انجمن نقشه برداری

پس از تشکیل هیئت مدیره انجمنهای نجوم و نقشه برداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت شروع فعالیت این گروه را از طریق ایجاد وبلاگ نجوم برای ارائه اخبار و مقالات و مطالب مختلفشان به اطلاع می رساند. در زیر می توانید به وبلاگ این دو گروه دسترسی داشته باشید: 

وبلاگ انجمن نجوم (آسترونیوز تفت): 

 http://www.astronewstaft.blogfa.com/ 

وبلاگ انجمن نقشه برداری (ژئوکلوب) 

http://www.geoclub.blogsky.com/ 

روسیه کوبا را به مشارکت در پروژة Glonass دعوت می کند

وزیر ارتباطات روسیه در جریان دیدار از هاوانا پایتخت کوبا این قضیه را اعلام کرد. روسیه از زمان ریاست جمهوری پوتین به دنبال احیای پروژة  Glonass  بوده است. در حال حاضر اسن سیستم سرزمین روسیه را به خوبی پوشش می دهد و انتظار می رود در سال 2009 م کل کرة زمین را پوشش دهد.

روسیه بسیار علاقه مند ایجاد ایستگاه های ثابت در نقاط مختلف کرة زمین است تا از این طریق بتواند خطاهای تعیین موقعیت و دیتم سیستم مرجع Glonass  را تصحیح نماید. به این ترتیب دقت مورد نیاز و مطلوب در سرتاسر روسیه فراهم خواهد آمد.

ما نیز  امیدواریم که این سیستم روسها  که می تواند در کنار سیستمهای دیگر تعیین موقعیت نظیر  GPS، دقت تعیین موقعیت را به حد مطلوب برساند به زودی به وضعیت مناسب و فعال برسد تا از این رهگذر ما نیز به دقتهای بهتری در تعیین موقعیت برسیم.

خبر از انتخابات ویژه انجمنهای نجوم و نقشه برداری

انتخابات انجمن علمی نجوم و انجمن علمی نقشه برداری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت برای اولین بار به کمک گروه نقشه برداری و خود دانشجویان بر اساس اصول استاندارد یک انتخابات با استقبال با شکوه دانشجویان اکثر رشته های برگزار شد. در زیر آمار و نتایج این انتخابات را می بینید: 

خلاصه آمار آراء انجمن علمی نقشه برداری (از کل 94 رأی مأخوذه)

-----

اساتید

ورودی 83

ورودی 84

ورودی 85

ورودی 86

ورودی 87

تعداد آراء

3

16

26

3

34

12

میزان مشارکت

42

41

40

75

25

25

 

 

خلاصه آمار آراء انجمن علمی نجوم (از کل 310 رأی مأخوذه)

-----

اساتید

کارمندان

نقشه برداری

معماری

کامپیوتر

تربیت بدنی

تعداد آراء

11

6

80

41

16

31

میزان مشارکت

3.8

2

25.8

13.7

5.3

10.7

ادامه

-----

زبان

حقوق

عمران

تعداد آراء

11

7

7

درصد آراء

3.8

2.5

2.5

به این ترتیب اعضاء هیئت مدیره انتخاب شده به شرح زیر می باشد:

انجمن علمی نقشه برداری

انجمن علمی نجوم

نام و نام خانوادگی

تعداد رأی

نام و نام خانوادگی

تعداد رأی

محمد هادی عقیلی

46

مصطفی رضایی

126

مرتضی اکبری مجد آبادی

45

اکرم السادات سالاری

112

محمد جواد شجاع مؤدب

45

محمد رضا ابراهیمی

108

صالح کیان ارثی

37

محمود رضا ایران د­وست

100

حسین مرادی

33

هاجر مقصودی

80

در اینجا لازم است از کمیته برگزاری انتخابات، آقایان قره حسنلو، مافی، ناطق، الوانساز، زرنگ، جلالی، احمدی، رهبرنیا، اعضاء گروه خواهران بسیج دانشجویی، دایره امتحانات، به سرپرستی آقای صمیمی کمال تشکر و قدردانی را داشته باشیم.

فراخوان جمع آوری نظرات کمیته بررسی رؤیت هلال

با توجه به پایان زمان جمع آوری نظرات اعضاء جامعه رؤیت هلال کشور در تاریخ 20 مهرماه و استقبال اعضاء با تجربه و بعضاً نیروهای گمنام اما فعال، جهت تصمیم گیری در خصوص انتخاب کاندیداها و نحوه رأی گیری نیاز به نظرات موافق و مخالف تمام افراد هستیم که بدین وسیله نکات زیر به استحضار می رسد:

1- ضرورت تشکیل کمیته بررسی رؤیت هلال بر کسی پوشیده نیست. به خصوص در زمان حال که وضعیت رویت هلال ماه و ثبت بهترین رکوردها در جهان به دست رصدگران پر توان ایرانی است، اما تایید و منعکس نشدن این رصدهای ارزشمند چه در داخل ایران و چه در سطح جهانی باعث شده تا رصد رصدگران قدرتمند ایرانی در جهان ان طور که شایسته است مطرح نشوند. در حال حاضر رکورد سن هلال ماه صبحگاهی و شامگاهی با چشم مسلحرکورد سن هلال صبحگاهی با چشم غیر مسلحرکورد سن هلال در روز قبل و بعد از مقارنهرکورد جدایی زاویه ای برای هلال صبحگاهی با چشم مسلح و غیر مسلحرکورد جدایی زاویه ای برای هلال شامگاهی با چشم مسلح رکورد کمترین ارتفاع هلال صبحگاهی با چشم غیر مسلحرکورد کمترین مکث – و . . . به غیر از رکورد سن و جدایی زاویه ای هلال شامگاهی با چشم غیر مسلح همگی به دست رصدگران ایران درو شده است. آیا انصاف است که این رکوردها به گوش جهانیان نرسد؟ ...

 

رصدگران محترم، من میدانم که در یک رصد، به دام انداختن یک هلال کار ساده ای نیست، چه رصد به بدست آوردن یک رکورد جهانی. در حال حاضر در دنیا سه رکورد از رصدگران ایرانی به ثبت رسیده و تایید شده است. سن هلال شامگاهی با چشم مسلح – سن هلال صبحگاهی با چشم مسلح – و جدایی زاویه ای هلال شامگاهی با چشم مسلح، که در دو رکورد اول نام اینجانب و در دومی نام اقای شریفی ثبت شده  که در رصد سومی اینجانب نیز حضور داشته ام، پس چرا دغدغه داشته باشم ، دو عنوان اولی به نام اینجانب و رکورد سومی نیز به عنوان عضوی که در ان گروه حضور داشت در سطح جهان منعکس شده دیگر چه می خواهم !!! این فکری است که در ضمیر من نمی گنجد و با اخلاقیات من سازگار نیست. اگر قرار باشد فقط به خودمان فکر کنیم و دیگر هیچ، پس از اخلاقیات کیلومترها فاصله گرفته ایم. پس به عرایضم توجه کنید و با قدرت تمام خودتان سکان را بدست گرفته و از بین خود منتخبین خودتان را معرفی کنید. این کمیته ترکیبی از 5 -7 -9 یا 11 نفر خواهد بود. این کمیته به تمام رصدهای انجام شده توجه خواهد کرد تا از چند دستگی و یا خدای نکرده از بین رفتن حق رصدگر یا رصدگران جلوگیری کند تا کسی مجبور نباشد برای احقاق حقش به هر دری بزند و نتواند نتیجه مطلوب را بگیرد. لذا مشارکت موافقین و مخالفین می تواند در شکل گیری قوی این کمیته نقش داشته باشد. اینجانب به نمایندگی از طرف کمیته علمی ستاد استهلال از همه کسانیکه به هر دلیل تا کنون موفق به پر کردن فرم جمع آوری نظرات نشده و آنرا ارسال نکرده اند، در خواست می کنم حداکثر تا تاریخ   1387.09.15 محبت نموده و فرم را تکمیل و ارسال نمایند.

2- کسانیکه در شکل گیری این کمیته مشارکت نداشته باشند، متاسفانه بررسی رصدهای آنها در آینده یا بررسی نخواهد شد و یا در اولویت آخر قرار خواهد گرفت.

3- اسامی نظردهنده گان به ترتیب تاریخ ارسال، در سایت گروه غیر حرفه ای و سایت های دیگر منتشر شده و این اسامی تا پایان مهلت نهایی، به روز خواهد شد.

4- پس از فرصت نظر دهی، کمیته موقت به بررسی نظرات خواهد پرداخت و حداکثر تا تاریخ   1387.09.30 اسامی کاندیدای حائز شرایط لازم را اعلام خواهند کرد. و کاندیداها می توانند برای معرفی و برنامه های خود در سایتهای رؤیت هلال به تبلیغات بپردازند.

.

5- جهت رأی گیری، در زمانی که اعلام خواهد شد،  یک user name و password  برای هر فرد به آدرس ایمیلش ارسال خواهد شد که از طریق آن و فرم مخصوص برگ رأی در سایت پارس اسکای که به مدت 3 روز فعال خواهد بود، تا رأی گیری انجام شود.

 

با احترام سید محسن قاضی میرسعید.

 

از طرف اعضاء موقت کمیته بررسی رؤیت هلال ، اعضاء کمته علمی ستاد استهلال دفتر رهبری

 

 

برای دریافت فرم نظرات به فرمت word، اینجا را کلیک کنید.

برای مطالعه اطلاعیه شماره 1، اینجا را کلیک کنید.

نشانی ایمیل جهت ارسال فرم نظرات: Crescent_Sighting_Committee@yahoo.com This e-mail address is being protected from spam bots, you need JavaScript enabled to view it

 

 

اسامی کسانیکه که فرم را به ترتیب تاریخ ارسال نموده اند:

علیرضا بوژمهرانی، محسن قاضی میرسید، ، محسن فشارکی، سید قاسم رستمی، مهدی رحیمی، احسان مهرجو، علی ابراهیمی سراجی، امیر حسن زاده، محمد حسین الماسی، سید حسین میر جعفری، آتیلا پرو، مجید مرزانی، مصطفی یاوری، محمد احمدی، معین ارومیه ای، خسرو جعفر زاده، رضا امینی نژاد، کیان حیدری، میثم هنری جعفرپور، وحید خضری نسب

گاهنامه نقشه برداری ژئونیوز

 

گاهنامه نقشه برداری geonews 

 

علاقه مندان به وبلاگهای نقشه برداری می توانند به نشانی ژئونیوز در زیر مراجعه نمایند. مدیریت این وبلاگ هم آقای کیانی هستند که خود اقرار کرده اند که گاهنامه دارند. اما مطالب نشان می دهد که وبلاگ ایشان از بسیاری از وبلاگها، زودتر به روز می شود. 

برای ایشان هم آرزوی موفقیت می کنیم. 

http://geonews.blogfa.com/ 

گامی به سوی ساخت اولین رصدخانه شخصی کامپوزیتی

 

گامی به سوی ساخت اولین رصدخانه شخصی کامپوزیتی 

از زمان طراحی و تهیه نقشه ساختمانی منزل خود در سال 1385، به فکر یک مکان مناسب برای ساخت رصدخانه کوچک شخصی بودم. به مرور زمان ساخت این رصدخانه را در دستور کار قرار داده و اکنون بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی آن به بار نشسته و منتظر نصب تجهیزات الکترونیکی آن از جمله تلسکوپ 8 اینچ اتوماتیک آن هستم.

 

گنبد این رصدخانه به قطر 2.3 متر و از جنس کامپوزیت (مقاوم­تر از فولاد)، فقط 60 کیلوگرم وزن دارد!

شاید بتوان از این دریچه از زندگی پر مشغله و نسبتاً کوچک خود خارج شده و بتوان مدتی را در دنیای بالا و پر رمز و راز و وسیع به سیر و سیاحت پرداخت.        رستمی- تفت یزد

CBERS-2 پنجم امین سال فعالیت خود را جشن میگیرد

چندی پیش پنجمین سال حضور دومین ماهواره مشترک چین و برزیل ، CBERS-2، در فضا بود. پس از پنج سال که بیشتر از مدت پیش بینی شده نیز بود تمامی سیستم های این ماهواره به طور کامل و سالم کار می کنند. این ماهواره  توسط موسسه ملی مطالعات فضایی برزیل (INPE) و آکادمی علوم فضایی چین ساخته شد. CBERS-2  در 21 اکتبر 2003م  توسط موشک چینی Long March 4B از مرکز تایوآن چین به فضا فرستاده شد.

این ماهواره دومین موردی است که به طور مشترک توسط این دو کشور ساخنه شده است. برزیل و چین 20 سال پیش توافق نامه ای برای ساخت، پرتاب و مدیریت  ماهواره ها  امضا کرده اند و بر اساس آن تا به حال دو ماهواره به فضا فرستاده اند. ماهواره اول CBERS-1 نام داشت که در سال 1999 پرتاب شد و تا آگوست 2003 م در حال فعالیت بود.

توافق نامه دو کشور ساخت دو ماهواره دیگر  CBERS-3, CBERS-4  را نیز پیش بینی کرده است. متاسفانه دو کشور اعلام کرده اند که CBERS-3  تا سال 2011 آماده پرتاب نخواهد بود که باعث ایجاد یک گپ اطلاعاتی برای این سری ماهواره ها خواهد بود. به همین خاطر چین و برزیل بر ساخت ماهواره CBERS-2B که دقیقا مشابه CBERS-2 است توافق کردند و در 27 سپتامبر 2007 م که پیش بینی می شد CBERS-2 از فعالیت باز ایستد به فضا پرتاب شد.

ساخت سری ماهواره های CBERS  نمونه موفقی از همکاری کشورهایی است که می خواهند قدمهای نخستین را در کسب فن آوریهای پیشرفته بردارند. و می تواند به عنوان نمونه ای مناسب برای کشور ما نیز که در این راه گام های اولین را  برمی دارد مطرح باشد. به امید موفقیت روز افزون کشورمان ایران