ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

حلول ماه مبارک رمضان و معرفی نماز تراویج

با تبریک حلول ماه مبارک رمضان به تمام مسلمانان

تراویح لغتی عربی است و به نمازهایی اطلاق می‌شود که مسلمانان سنی مذهب در شب‌های ماه رمضان به جماعت می‌خوانند. این نماز پس از نماز عشاء خوانده می‌شود. در بین اهل سنت رسم است که هر شب یک جزء قرآن را در این نمازها تلاوت کنند تا در پایان ماه رمضان، قرآن ختم شود.نماز تراویح بیست رکعت است اما پس از هر دو رکعت سلام داده می‌شود، که پس از هر چهار رکعت استراحت (ترویحه) انجام می‌شود و از این رو آنرا نماز تراویح مینامند. ترویحه، وقفه کوتاهی است که از آن برای خواندن دعا یا اذکار استفاده می شود. نماز تراویح در مساجد اهل سنت در کشورهای مختلف برگزار می‌شود.هر ساله در ماه رمضان جمعیت بسیاری برای شرکت در نماز تراویح مسجدالحرام در مکه و مسجد نبوی در مدینه جمع می‌شوند.

از نظر شیعیان نماز تراویح، همان نماز وتر و یا نماز تجهد است (در کل نافله)که در ماه رمضان و غیر از آن مستحب و سنت است. شیعیان اعتقاد دارند که خواندن نمار مستحب به جماعت صحیح نیست.

وضعیت رویت هلال رمضان امسال

خلاصه وضعیت رویت پذیری هلال رمضان 1433 بر اساس مدل مثلثی

روز پنجشنبه 29 تیرماه:

  • هلال روزگاهی: به علت جدایی کمتر از حد دانژون، در سراسر ایران، هلال (حتی با تلسکوپ) غیر قابل رؤیت  است.

  • هلال شامگاهی: هلال در کل ایران حتی با تلسکوپ های بزرگ غیر قابل رؤیت باشد (مکث منفی 2 دقیقه و جدایی حدود 7 درجه).

روز جمعه 30 تیر ماه:

  • هلال روزگاهی: از ساعت 10 صبح، هلال با تلسکوپ 10 اینچ قابل رؤیت است. از ساعت 14:30 می توان هلال را با دوربین دوچشمی 50 تا 60 میلیمتر در جدایی 16 درجه مشاهده کرد.

  • هلال شامگاهی: هلال در کل ایران با چشم غیرمسلح قابل رؤیت است. رویت در مناطق شمالی کمی سخت تر است (مکث 36 دقیقه و جدایی حدود 18 درجه).

محاسبات برای مرکز ایران توسط سید قاسم رستمی

معرفی کتب ژئودزی از سایت آدینه بوک

سایت آدینه بوک که پیشرو در ارائه کتب منتشر شده می باشد و می توان کتاب مورد نظر خود را با یک جستجوی ساده پیدا کرده و با اضافه کردن به سبد خرید به صورت پستی تهیه نمود٬‌ در زیر معرفی شده است. به این مناسبت لیست کتب ژئودزی منتشر شده را در زیر قرار داده ام. گاهی اوقات ارتباطات کم باعث می شود تا از دنیای انتشارات خصوصا کتب دانشگاهی رشته خودمان دور بمانیم:

http://www.adinebook.com/


1.
ژئودزی فیزیکی
ژئودزی فیزیکی
پدیدآورنده: عبدالرضا صفری، فرشاد رضوان (ویراستار)
ناشر: دانشگاه تهران، موسسه انتشارات و چاپ - 29 فروردین، 1391
قیمت پشت جلد:  120000 ریال



 



 
2.
ژئودزی ماهواره ای (GPS)

ژئودزی ماهواره ای (GPS)
پدیدآورنده: محمد شاهکار
ناشر: فروزش - 10 اسفند، 1388
قیمت پشت جلد:  19000 ریال

در حال حاضر این کتاب در سایت عرضه نشده است.
3.
ژئودزی و گرانی

ژئودزی و گرانی
پدیدآورنده: جان وار، علیرضا آزموده اردلان (مترجم)، عبدالرضا صفری (مترجم)
ناشر: دانشگاه تهران - 22 شهریور، 1388
قیمت پشت جلد:  49000 ریال

خرید از   قیمت   موجودی
ایرانیان 49,000   تهیه از مراکز پخش کتاب




ادامه مطلب ...

معرفی وبلاگ استادان علیه تقلب

همان طور که می دانید تقلب یکی از بلایای معروف دانشجویان بوده است ولی در چند سال اخیر دامن پژوهشگران و اساتید را هم گرفته است. و و بر اساس این اصل مهم وای به روزی که بگندد نمک! باید از این بلیه ترسید.

جعل مدرک، جعل عنوان، کپی مقالات دیگران و گاه کتاب دیگران و ... متاسفانه در جامعه ما رواج روز افزون دارد و بدترین وجهه این قضیه این است که قبح و زشتی آن ریخته است و برایمان دارد عادی می شود.

وبلاگی را پیدا کردم که به همت برخی اساتید محترم با نام استادان علیه تقلب شکل گرفته است 

و با آدرس زیر قابل دسترسی است.


http://pap.blog.ir/

به نظرم حرکت خوبی است که با همت این همکاران گرامی شروع شده است و باشد که دیگران هم به این حرکت کمک کنند و همکاری نمایند. در توضیح این وبلاگ متنی جالب آمده است که عینا از آن نقل می کنیم:


به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.


برای این دوستان ارزوی توفیق روز افزون داریم