ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

معرفی سایت نشر ایران

 

معرفی سایت نشر ایران (iKetab)

« بی شک نشر ایران یکی از معدود رشته هایی است که در عرصه بین المللی می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و ... » انگیزه تشکیل این سایت از نظر پدید آورندگان:

دسترسی به اطلاعات کافی در مورد کتاب در کشور ما همواره با مشکلات فراوانی همراه بوده است این کمبود ما را بر آن داشت تا در تاریخ اول اسفند ماه هشتاد به ایجاد این سایت همت گماریم این سایت شامل اطلاعات جامع و مفیدی در مورد ناشرین ؛ نویسندگان ؛ مترجمین و همچنین معرفی تازه ترین عناو ین کتاب می باشد . طبقه بندی انجام شده میانبری است که جو ینده کتاب را از مراجعات مکرر و خسته کنند ه بی نیاز میکند . می توانید به سایت زیر مراجعه نمائید. بعنوان مثال برای تهیه کتاب تخصصی ژئودزی می توانید از این طریق اقدام نمایید.

http://persianbook.net/structure/gallery.php?catid=355

نرم افزار LIDAR Analyst

 

نرم افزار LIDAR Analyst در آخرین کنفرانس ASPRS در نوادای آمریکا به معرض نمایش گذاشته شد. جدا از نرم افزار، قابلیتهای جدیدی که این نوع سیستم جمع آوری داده در دنیای نقشه برداری ارایه می دهد برای ما جالب است. با پردازش این داده ها  در این نرم افزار می توان مدل 3 بعدی ساختمانها و سقف آنها، خطوط انتقال نیرو، درختان، زمینهای مسطح و یا با توپوگرافی و جاده ها را تولید نمود. قابلیت استخراج انواع اطلاعات سه بعدی از این داده با ابزارهای بسیار ساده و راحت ارایه شده و کاربران به راحتی می توانند با استفاده از قابلیتهای این نرم افزار داده های پایه مورد نیاز در GIS های سه بعدی (3DGIS) را فراهم نمایند. در کنار نرم افزارهایی مانند ERDAS IMAGINE 9.0 (پردازش تصاویر سنجش از دوری) و ArcGIS 9.1 (نرم افزار سیستمهای اطلاعات مکانی)، اینبار می توان اطلاعات سه بعدی را به طور مستقیم در اختیار داشت و زنجیره ای متنوع از داده های مکانمند را برای شبیه سازی دنیای واقعی برای تصمیم گیریها در اختیار داشت. اطلاعات بیشتر در مورد نرم افزار را در www.vls-inc.com ببینید.

کشف دسته جدید از اجرام آسمانی

 

کشف دسته جدید از اجرام آسمانی

دو منجم از دانشگاه‌ هاوایی دسته جدیدی از اجرام را کشف کرده‌اند که در فاصله میان مدار مریخ و مشتری به دور خورشید می‌گردند: دنباله‌دارهایی که پیش از این با نام سیارک شناخته می‌شدند!

به گزارش ایسنا، «هنری هسیه» و «دیوید جویت» در 23 مارس، مجله ساینس اکسپرس، خروج یک دنباله غبار را از سیارک 118401(1999 RE70) گزارش کردند.

با این‌که دنباله برای مطالعات طیفی بسیار کم نور بود، هسیه و جویت از سرعت غبار و مدت زمان طولانی فعالیت آن به این نتیجه رسیدند که دنباله از یخ آب تصعید شده از سطح تشکیل شده است.

اگر دنباله به راستی از آب تشکیل شده باشد، باید این جرم را با همراه P/2005 U1 و 133P/Elst-Pizarro به عنوان سه «دنباله دار» کمربند اصلی شناخت.

اجرام یخی معمولاً در سرد ترین قسمت‌های منظومه شمسی مانند کمربند کوئیپر و ابر اورت وجود دارند. وقتی این اجرام از مدار مشتری به خورشید نزدیک تر می شوند، شروع به تصعید شدن کرده و دارای «دم» خواهند بود. برای اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه نمایید:

http://www.baztab.com/news/38811.php

 

 


 

روز و هفته جهانی نجوم

 

روز و هفته جهانی نجوم

هفته و روز جهانی نجوم رویدادی است که نور امید رابه دل هر آماتور عاشق می تاباند و برای ترویج و فراگیرنمودن این دانش کهن عزم بین المللی را طلب می کند. حدود 33 سال پیش یعنی از سال 1973 میلادی اولین روز نجوم برگزارشدو با فراگیر شدن در کشورهای جهان این روز به یک روز جهانی تبدیل شده است ودرکشورمان با تاسیس انجمن نجوم آماتوری ایران و شکوفا شدن فعالیتهای رسمی آماتوری شاهد برگزاری برنامه های ویژه در این روزبوده ایم که خوشبختانه مورد استقبال گروههای مختلف کشور نیز قرار گرفته است. سابقه هفته نجوم هم به سال 1996 میلادی باز می گردد و از دوشنبه ما قبل روز جهانی نجوم آغاز و به یکشنبه بعد از روز نجوم خاتمه می یابد. انجمن نجوم آماتوری ایران اولین مرکز در گرامیداشت و طرح هفته جهانی نجوم در کشورمان بود و همه ساله برنامه های متنوع و رایگان را برای عموم مردم و بویژه جوانان طراحی و اجرا نموده است. اما آنچه که امروز مهم و مطرح است مطرح نمودن واژه ای غریب و چه بسا با مشکل در این راستا می باشد که بجای احساس اختلاف و یا تضاد و تقابل بین مراکز و گروهها با شرح آن سعی در روشن سازی موضوع نموده تا همه درکنار هم بدور از هر گونه ابهام به اشاعه این علم آسمانی بپردازیم. برای اطلاعات بیشتر به سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مراجعه نمایید:

http://www.iranastronomers.org/

 

 

همایش ژئوماتیک۸۵

 

 

همایش ژئوماتیک 85

نقشه و اطلاعات مکانی در خدمت مدیریت بحران

 

نقشه برداران و رشته های مرتبط با علوم ژئوماتیک اعمم از دانشجویان و اساتید دانشگاه های دولتی و آزاد، ادارات و سازمانهای مربوطه، شرکتهای مشاوره و پیمانکاری نقشه برداری، شرکتهای فروشنده و خدمات پس از فروش تجهیزات نقشه برداری از سراسر ایران همچون سالهای گذشته خود را برای شرکت در همایش ژئوماتیک 85 آماده می کنند.

این همایش با برنامه ریزهای گوناگون به نشر جدیدترین مباحث در این رشته مهم قدم برداشته و امسال با شعار

" نقشه و اطلاعات مکانی در خدمت مدیریت بحران "

کار خود را در روز یکشنبه 17 اردیبهشت ماه آغاز خواهد نمود. ارائه مقالات به صورت سخنرانی و پوستری، اجرای کارگاه های آموزشی و انتخاب برگزیدگان آنها در این روز انجام می شوند. همچنین افتتاحیه نمایشگاه در روز 17 ام خواهد بود و تا سه روز یعنی روز چهار شنبه 20 اردیبهشت ادامه خواهد داشت. جمع شدن نقشه برداران در این همایش و تبادل اطلاعات فرصتی است که کمتر بدست می آید. منتظر دیدار شما در این همایش هستیم.

 

پروژه Formosat-3

پروژه Formosat-3

 

پروژه Formosat-3 پروژه مشترکی است بین تایوان و آمریکا برای پرتاب 6 ماهواره همانند به طور همزمان، به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز تحقیقات اتمسفری. هدف اصلی پروژه استفاده فن آوری پیشرفته برای پایش آنی کره زمین و شرایط آب و هوایی آن عنوان شده است. سازمان NSPO از تایوان و UCAR از ایالات متحده به طور مشترک طراحی و اجرای پروژه را بر عهده دارند. به منظور تاکید بر اهداف هواشناسی پروژه را به  نام  FORMOSAT/COSMIC  (Constellation Observing System for Meteorology , Ionosphere and Climate)  هم می شناسند.

 در این پروژه قرار است 6 ماهواره کوچک  همانند 62 کیلوگرمی در مدارهای متفاوتی با ارتفاع 700 تا 800 کیلومتری قرار گیرند. مدار این ماهواره ها زاویه میلی حدود 72 درجه با پرید حدود 100 دقیقه خواهند داشت.

 این ماهواره ها قادرند سیگنالهای ماهواره های GPS را دریافت نمایند. این مجموعه ماهواره اتمسفر و یونوسفر را کاملا پوشش می دهند. اطلاعات مربوط به جو  هر 90 دقیقه جمع آوری شده و طی 3 ساعت آنالیز شده و قابل استفاده اند. پیش بینی شده است پس از تکمیل این پروژه بتوان پیش بینی آب و هوا را با دقت بسیار عالی و در زمان دلخواه انجام داد. از دیگر کاربردهای این مجموعه تحقیق در رابطه با تغییرات آب و هوایی، یونوسفر و همچنین ثقل زمین است. مدت کارکرد این ماهواره ها بین 2 تا 5 سال خواهد بود.

تایوان با این سیستم قادر خواهد بود تا با تبادل اطلاعات با دیگر کشورها از جایگاه با اهمیتی در در جامعه بین المللی هواشناسی برخوردار باشد.تایوان پس از اجرای مشترک این پروژه تجربیات گرانبهایی در زمینه برنامه ریزی، طراحی، آزمایش، و به کار اندازی مجموعه ماهواره های کوچک کسب خواهد کرد.

اطلاعات بیشتر در www.nspo.org.tw/2005e/projects/project3/intro.htm.

باشگاه نجوم یزد

 

 

باشگاه نجوم یزد برگزار شد

روز پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۵ در باشگاه پژوهشگران جوان یزد واقع در خیابان طالقانی- کوچه حنا شاهد برگزاری اولین باشگاه نجوم با برنامه های متنوع نجومی بودیم. در این برنامه از تمام اقشار دانش آموزان-دانشجویان- اساتید و معلمان تعداد زیادی شرکت داشتند که از جمله می توان به فعالان نجوم انجمن ژئوماتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت اشاره کرد. برای دریافت خبر کامل به سایت زیر مراجعه نمایید:

http://www.taftgeo.mihanblog.com/

 

GLONASS

GLONASS در مقابل سیستمهای تعیین موقعیت جهانی

 

وزیر دفاع روسیه اعلام داشت که سیستم تعیین موقعیت GLONASS (Global Navigation Satellite System)  از سال 2007 برای مصارف نظامی و غیر نظامی در داخل کشور موجود خواهد بود. سرگیی ایوانف (که قائم مقام نخست وزیر نیز هست) در جریان ملاقات با صاحبان صنایع فضایی روسیه گفت که عملیات بازسازی سیستم به زودی کامل خواهد شد. وی همچنین از مرکز تحقیق و توسعه Krasnoyarsk، محل اجرای پروژه GLONASS بازدید به عمل آورد. ایوانف همچنین اظهار داشت روسیه مصمم است تا کنترلهای نظامی (نظیر مکانیزم SA ) بر روی سیستم را کم نماید.

روسها هنوز در مورد عمومی نمودن این سیستم اطلاعات دقیقی ارائه نداده اند و به همین خاطر بیرون از محیط های نظامی روسیه کاربرد این سیستم مورد استقبال قرار نگرفته است. روسها در رابطه با سیستم تعیین موقعیت خود از یک طرف مواجه با حجم عظیم گیرنده های ارزان قیمت GPS آمریکایی هستند و از طرف دیگر با سیستم اروپایی Galileo که قرار است درآمد قابل توجهی را برای اروپاییان به ارمغان آورد. حال روسها چه سیاستی در پیش خواهند گرفت مانند اکثر کارهای آنها غیر قابل پیش بینی است.

فراخوان مقاله ژئودزی

 

 

فراخوان مقاله برای نشریه تخصصی Journal of Geodesy

 

ژورنال ژئودزی به دنبال انتشار یک شماره اختصاصی با موضوع VLBI است. در این مجله رسمی انجمن بین المللی ژئودزی، آخرین مهلت ارسال مقالات 31 مارس 2006 در نظر گرفته شده است. موضوعات خواسته شده عبارتند از:

-        نتایج نجومی و ژئودتیکی VLBI و مسائل مرتبط با آن

-        مطالعات تئوری و مدلسازی در مورد VLBI

-        تلفیق روش VLBI با دیگر روشهای ژئودتیک فضایی

 

مقالاتی که تنها نمود سودمندی در زمینه VLBI داشته باشند، منتشر خواهند شد. دستورالعمل نگارش مقالات در سایت زیرآمده است:     http://www.springer.com/sgw/cda/frontpage/0,11855,4-110-70-1101678-0,00.html

در صورت آماده شدن مقاله تا مهلت داده شده، آنرا به نشانی ویراستاران مجله (هارالد اسکول و اکسل نوتناگل و چوپو ما) ارسال نمایید:

Harald Schuh (harald.schuh@tuwien.ac.at)

Axel Nothnagel (nothnagel@uni-bonn.de)

Chopo Ma (Chopo.Ma@nasa.gov)

 

روش اینترفرومتری برای طول بازهای بلند (Very Long Base line Interferometry) یک روش تعیین موقعیت دقیق بین ایستگاه های قاره ای برای کاربردهایی به منظور تعیین حرکت قاره ها و غیره می باشد. در این روش با استفاده از امواج کوازرها یا اختروشها (دورترین اجرام سماوی کشف شده تا زمین که چند میلیارد سال نوری فاصله دارند) و اختلاف زمانی اندازه گیری شده از طریق رادیو تلسکوپها و بوسیله ساعتهای اتمی هیدروژن- میزر با دقت در حد ده به توان منفی پانزده- می توان به فاصله بین دو نقطه با دقت بالا رسید. از جمله کاربردهای این روش برای تعیین دقیق حرکت قاره ها نسبت به همدیگر می باشد.

 

 

 

کتاب مبانی سنجش از دور

کتاب مبانی سنجش از دور  به بازار آمد.

 این کتاب توسط مهندس سید باقر فاطمی و مهندس یوسف رضایی با توجه به نیاز های آموزشی فراوان در زمینه سنجش از دور به رشته تحریر در آمده است. مباحث کتاب عبارتند از:

 

فصل 1 - مقدمه ای بر سنجش از دور                              فصل 2- انرژی الکترومغناطیس

فصل 3- اتمسفر و نقش آن در سنجش از دور                   فصل 4- سکوها

فصل 5- سنجنده ها                                                    فصل 6- سیستمهای تصویر برداری راداری

فصل 7- مبانی پردازش تصاویر                                     فصل 8- پردازشهای طیفی

فصل 9- تصحیح هندسی                                              فصل 10- مبانی طبقه بندی

فصل 11- الگوریتمهای طبقه بندی متداول                       -  واژه نامه

د ر ابتدای کتاب فلسفه تالیف کتاب مذکور را اینچنین ابراز داشته اند:

آنچه مولفین را واداشت تا مبادرت به تالیف کتاب حاضر نمایند نیاز مبرم بسیاری از دانشجویان و علاقه‌مندان به کتابی در این زمینه بود که تا حد نیاز­های آموزشی کامل و جامع باشد و همچنین از منابع جدید بهره گرفته باشد. مخصوصا اینکه بسیاری از ترجمه های موجود از روی کتابهای نسبتا قدیمی انجام پذیرفته بود و همین قضیه باعث شده بود تا امکان استفاده از آنها در محیط های آموزشی به عنوان یک کتاب درسی میسر نباشد.

 

نوشتن کتاب بر اساس تجارب کاری-تحقیقاتی و تدریس نویسندگان صورت پذیرفته است. اصل بر این بوده است تا مجموعه نسبتاً کامل و قابل استفاده برای دانشجویان، کاربران و علاقه­مندان این فن­آوری فراهم آورده شود. ضمن پرهیز از مطالب اضافه سعی گردید تا رئوس مطالب و موضوعات مهم سنجش­ازدور پوشش داده شوند. منابع و مراجع به کارگرفته شده در پایان کتاب آمده­اند ولی گاه تجربه کاری مولفین نیز به عنوان نکات توضیحی به متن افزوده گشته است.

این کتاب قابل استفاده برای دانشجویان رشته­های عمران- نقشه برداری- سنجش از دور-  GIS -  زمین شناسی - جغرافیا- محیط زیست و به طور کلی کلیه کسانی که به گونه ای با سنجش از دور سر و کار دارند می باشد. مسلما نحوه جدید تالیف کتاب نظر کارشناسان و دانشجویان محترم  را جلب خواهد کرد. به خصوص که بعضی از مطالب این کتاب اولین بار است که به صورت مجموعه ای یکپارچه و به زبان فارسی ارایه می شود (مانند بخش سیستمهای تصویر برداری راداری).

قیمت کتاب ۳۳۰۰۰ ریال و تعداد  صفحات کتاب 270 صفحه است که توسط انتشارات آزاده چاپ شده است.

محل توزیع این کتاب متعاقباً اعلام خواهد شد.