ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

چین فضا را تسخیر خواهد کرد

مطابق اطلاعات ارایه شده توسط مرکز کاربرد داده های ماهواره ای چین، این کشور تا ده سال آینده 18 ماهواره برای اخذ داده از سطح زمین به فضا خواهد فرستاد. این گزارش تاکید دارد که چین مصمم است تا ساخت سری ماهواره  های برزیلی-چینی را ادامه دهد. شروع این برنامه از سال 1988 بود که در آن زمان این دو کشور توافق نامه ای امضا نمودند تا مرکز فضایی برزیل (INPE) و مرکز فضایی چین به کمک یکدیگر 2 عدد ماهواره تصویر بردار تولید نمایند. قرار بر این شد تا این دو ماهواره با یک موشک چینی از مرکز پرتاب موشک Shanxi به فضا ارسال گردند. این دو ماهواره همانند در 2 پرتاب جداگانه در سالهای 1996 و 1998 در مدار قرار گرفتند. وزن هر کدام از این ماهواره ها حدود 1450 کیلوگرم است که فضایی حدود 2 * 3/3 * 3/8 متر را اشغال می کند. مدار خورشید آهنگ این ماهواره ارتفاعی حدود 800 کیلومتر با دوره بازبینی 26 روزه دارد.

ماهواره بعدی با نام CBERS-2 { که  Ziyuan-2 (ZY-2)نیز نامیده می شود} در اول سپتامبر 2001 م  از مرکز پرتاب موشک Shanxi چین پرتاب گردید. این ماهواره سنجنده های متعددی را دارا ست که به خاطر پوشش دادن کاربرد های متنوع طراحی شده اند. در حقیقت CBERS-2 گونه اصلاح شده CBERS-1 است که در اکتبر 1999 پرتاب گردید. گرچه اهداف رسمی اعلام شده برای این ماهواره ها اهداف غیر نظامی نظیر کشاورزی، جنگل داری، محیط زیست، و منابع آب است ولی عدم اطلاع رسانی و توزیع داده های این ماهواره این گمان را تقویت می کند که داده های سنجنده با قدرت تفکیک 3 متری به منظور اهداف نظامی جمع آوری می شوند.

CBERS-2B در سال 2007 پرتاب خواهد شد. که وعده داده شده است داده های آن رایگان در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. و مهمتر از آن اینکه چین وعده پرتاب دو ماهواره از این  سری را داده است. سری ماهواره های CBERS سنجنده هایی نوری با اهداف عمومی و قدرت تفکیک متوسط حمل می کنند. به هر حال چین قرار است تا 14 ماهواره خاص دیگر نیز پرتاب نماید که بعضی از آنها ماهواره های منابع طبیعی خواهند بود. ولی اهداف دیگر ماهواره ها بیشتر متمایل به کاربردهای محیط های زمینی و دریایی است. در کنار این ماهواره ها چند ماهواره هواشناسی نیز تولید خواهند شد. این حجم عظیم از ماهواره ها حاکی از برنامه ای جدی و طولانی مدت برای سنجش از دور در کشور چین است. چیزی که سالها به طور پنهان در چین دنبال می شد و امروزه  به جبر رسانه های گروهی گوشه ای  از آن آشکار می شود. چین در فضا نیز به روش خود پیشرفت می کند و آنچه که از چینیها انتظار می رود تسخیر فضا توسط آنان در قرن 21 خواهد بود.

ماهواره هواشناسی چینی

 

ماهواره  هواشناسی چینی

هفت کشور بنگلادش، اندونزی، ایران، مغولستان، پاکستان، تایلند و پرو قابلیت دریافت آنی داده های ماهواره  هواشناسی چینی Fengyun را خواهند داشت. هدف اینکار تهیه اطلاعات هواشناسی در سطح منطقه به منظور بهبود قابلیت پیش بینی می باشد.

میلاد مبارک

میلاد

پیامبر  اسلام (ص)

 مبارک

کتاب زبان انگلیسی برای رشته نقشه برداری چاپ شد.

 

 

کتاب زبان انگلیسی برای رشته نقشه برداری چاپ شد.

 

کتاب زبان انگلیسی نقشه برداری (زبان فنی و تخصصی نقشه برداری) 186 صفحه است که توسط انتشارات سمت چاپ شده است و 1150 تومان قیمت دارد. این کتاب به همت آقای مهندس مهدی مسیب زاده (فوق لیسانس ژئودزی از دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند) و آقای محمد عباس نژاد (فوق لیسانس زبان) گردآوری و تهیه شده و شامل 12 درس با عناوین ترجمه شده زیر است:

1-    نقشه برداری چیست؟

2-    ژئودزی

3-    فتوگرامتری

4-    تعریف سیستم اطلاعات جغرافیایی

5-    سنجش از دور

6-    اندازه گیری زاویه

7-    پیمایش

8-    نقشه برداری توپوگرافی

9-    خطا در مشاهدات

10-    نقشه برداری مسیر

11-     سیستم تعیین موقعیت جهانی (جی پی اس)

12-     نجوم عملی

 

هر درس سه متن تخصصی انگلیسی دارد که بخش اول متنی برای درک مطلب همراه با تمرینهای درست نادرست، جای خالی، چهار گزینه ای، سؤالات تشریحی و ... است. بخش دوم متنی برای خواندن بیشتر همراه با تمرینهای درست نادرست، جای خالی، چهار گزینه ای، سؤالات تشریحی و ... بوده و بخش سوم متنی برای فعالیت ترجمه ای همراه با حدود 20 تا 30 لغت تخصصی منتخب دروس مختلف نقشه برداری است.

محل پخش کتاب: تهران خیابان انقلاب، ابتدای خیابان ابوریحان، نمایشگاه کتاب سمت

 

 

ماهواره پیشرفته ژاپنی

ماهواره پیشرفته ژاپنی

ماهواره پیشرفته ژاپنی  با موفقیت در 24 ژانویه در مدار 700 کیلومتری با زاویه میل 2/98 درجه ای نسبت به استوا قرار گرفت. این ماهواره که ALOS نام داشت به Daichi تغییر نام داده است. در ابتدای امر این ماهواره به علت مشکلات مشاهده شده توسط سیستمهای پایش داخل ماهواره در حالت امن (safety mode) قرار گرفت. ولی اکنون مهندسان JAXA  (Japan Aerospace Exploration Agency)  از فعالیت کامل و درست تمامی سیستمها خبر می دهند.

JAXA از 28 ژانویه شروع به بررسی کارکرد ماهواره نموده است. داده های این ماهواره به دو صورت عرضه می شوند. بخشی از از این داده ها به صورت رایگان در اختیار اهداف غیر نظامی تهیه نقشه قرار خواهند گرفت (تولید سریع نقشه مناطق وسیع عمده ترین هدف این پروژه است). JAXA اعلام نموده است که با این داده ها می توان نقشه هایی تا مقیاس 25000 :1 بدون نیاز به نقطه کنترل تهیه نمود. قسمت دیگری از داده های این ماهواره در اختیار بخش خصوصی با اهداف تجاری قرار خواهد گرفت.

 

دو سنجنده اصلی این ماهواره عبارتند از یک سنجنده راداری فعال در باند L به نام  PALSAR و یک سنجنده پانکروماتیک به منظور اخذ تصاویر استریو به نام PRISM. این سنجنده پانکروماتیک با قدرت تفکیک 5/2 متری می تواند به اخذ تصاویر استریو از مناطق دلخواه بپردازد. به همراه این سنجنده ها یک سنجنده فعال در بخش مرئی و مادون قرمز نیز به نام AVNIR-2 وجود دارد. این مجموعه قابلیت ها باعث شده است تا امید کاربران به دستیابی به داده های فضایی موثر و متنوع ازیک منطقه  تحت عنوان یک تصویر از یک ماهواره بیشتر شود.

منبع:                  Asian Surveying & Mapping

   

تجارت چینیها با GPS آمریکایی

تجارت چینیها با GPS آمریکایی!!

براساس گزارش منابع چینی (که توسط موسسه تحقیقی Global Sources تهیه شده است) ، چین و تایوان در سال 2006 سه و سه دهم (3/3) میلیارد دلار محصولات GPS تولید خواهند کرد. یعنی 20 درصد رشد سالانه نسبت به سال 2005. که 80 درصد از کل محصولات به کشورهای دیگر صادر خواهد شد.

در حال حاضر تولیدات تایوانی بر گیرنده های دستس متمرکز گردیده است که پیش بینی می گردد به مرز 1.62 میلیارد دلار در امسال نزدیک گردد. در تایوان بیش از 100 شرکت تولید کننده گیرنده های GPS وجود دارد. در خود چین این تعداد تنها 30 عدد است. با این وصف فن آوری آمریکایی GPS  سالانه هزاران فرصت شغلی، میلیارد ها دلار درآمد ارزی برای چین به ارمغان خواهد آورد . آری فن آوری آمریکایی در کنار تعقل و صبر چینی و .....

 اطلاعات بیشتر

 www.pr.com/press-release/7348

نوروز مبارک

نوروز مبارک