ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

سیستم تعیین موقعیت و ناوبری گالیله زنده شد

سیستم تعیین موقعیت و ناوبری گالیله زنده شد

 

در ساعت 14 روز جمعه 29 مهر 1390 (21 اکتبر 2011 ساعت 10.5 جهانی)، دو ماهواره جدید گالیله بوسیله موشک سایوز فرانسه از ایستگاه پرتاب فضایی گویانا در امریکای جنوبی (مستعمره فرانسه)، پرتاب و در مدار 23300 کیلومتری زمین قرار گرفتند. این دو ماهواره با نام FM2 و PFM با وزنی بالغ بر 1.4 تن و طول عمر بیش از 12 سال، به عنوان اولین سری از ماهواره های 30 گانه سیستم گالیله با موفقیت در مدار قرار گرفتند.

قرار است اولین سیگنالهای این دو ماهواره در اولایل دی ماه 1390 به زمین ارسال گردد. در برنامه پرتاب بعدی قرار است دو ماهواره دیگر نیز در سال 2012 پرتاب شده و سیستم با پرتاب های دیگر به تدریج تا سال 2016 کامل گردد. قرار است کاربران بوسیله گیرنده های گالیله از سال 2014 تعیین موقعیت را شروع کنند. هر یک از این ماهواره ها دارای یک ساعت اتمی هیدروژن میزر، 2 ساعت اتمی روبدیوم و امواج میکروموج در 8 زیر باند L و یک زیر باند C می باشد. از نشانی های زیر برای دیدن تصویر مسیر زمینی ماهواره استفاده کنید:

http://www.n2yo.com/?s=37846

http://www.n2yo.com/?s=37847

 

دانلود کتاب نرم افزار CIVIL 3D 2012

سلام

چندی پیش،

در  وبلاگ کتاب راهنمای نرم افزار CIVIL 3D 2011 با نام  Mastering AutoCAD Civil 3D 2011 قرار دادیم.

امروز کتابی با همان نام ولی برای ورژن 2012  برای دانلود قرار می دهیم. امیدوارم دوستان از ان استفاده کامل را ببرند.

 البته سطح این کتاب پیشرفته است و دوستان حتما باید مرحله مقدماتی را طی کرده باشند. زبان کتاب انگلیسی است.

هشدار: حجم آن حدود 90 مگابایت است و در فرمت EPUB می باشد که نرم افزارهای مختلفی برای قرائت آن در اینترنت وجود دارد.

دانلود کتاب



سیستم QZSS

سیستم شبه قائم  QZSS (Quasi-Zenith Satellite System) ژاپن مجموعه ای از چند ماهواره است که همیشه بر فراز سرزمین ژاپن یکی از آنها دیدی تقریبا قائم دارد. این سیستم برای بالا بردن قابلیتهای تعیین موقعیت و پوشش سیگنالهای GNSS مخصوصا در مناطق شهری پر تراکم طراحی شده است. ژاپنیها درصددند تا پوشش این سیستم را بر فراز منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز گسترش دهند و به این ترتیب دقت تعیین موقعیت را در منطقه بالا ببرند.

ژاپنیها معتقدند که بالا بردن دقت تعیین موقعیت باعث می شود تا کاربردهای جدید برای این نوع سیستمها تعریف شود. این کاربریهای جدید می تواند در حیطه امنیت، ترافیک، توسعه شهر و زیر ساختهای آن باشد.

ژاپنیها معتقدند که دقت تعیین موقعیت آنی به کمک سیستم QZSS  می تواند در حد سانتیمتر برسد. چیزی که توسط سیستمهای دیگر هنوز در مناطق شهری متراکم در دسترس عموم نیست.

 به این ترتیب دنیای تعیین موقعیت هر روز با پدیده ای جدید روبرو می شود که دقت آن را بالاتر می برد. میشود از اکنون روزگاری را دید که در آن برداشت زمینی به کمک سیستمهای تعیین موقیعت ماهواره ای روش جاری نقشه برداران شود.


سقوط ماهواره آلمانی ROSAT

بر اساس آخرین مشاهدات انجام شده ومحاسبه  پارامترهای مداری منتشر شده توسط مرکزفرماندهی استراتژیک آمریکا ,ماهواره آلمانی ROSAT  در بامداد یکشنبه اول آبان (23 اکتبر) در حدود ساعت 1 و56 دقیقه گرینویچ، احتمالا" در ناحیه خلیج بنگال در اقیانوس هند سقوط کرده است. آخرین مشاهدات مستقیم ماهواره تا ساعت 23 و30 دقیقه 22 اکتبر انجام شده و بعد از این ساعت رصد آن گزارش نشده بود.

این تلسکوپ که در طول موج اشعه ایکس کار می کرد در سال 1990 به فضا پرتاب شد و در سال 1998 دچار اشکالات فنی در قسمت کنترل وهدف یابی شده ودر سال 1999 دستور خاموش شدن آن از زمین صادر گردید.در ابتدا قراربود این تلسکوپ  به کمک شاتل های ناسا به آسمان برده شود و در انتها به زمین برگردانده شود که با توجه به انفجار شاتل چالنجر ومتوقف شدن چند ساله پروژه شاتل پرتاب آن به کمک موشک دلتا انجام گردید البته با این تفاوت که دیگر قابل بازیافت نبود.

این ماهواره 2700 کیلویی دارای یک آینه سنگین وزن بود که متشکل از تعداد زیادی قطعات سرامیکی وشیشه ای بوده و به دلیل ضد حرارتی بودن مواد سازنده آن احتمال جان بدر بردن از گرمای سوزان جو در حال سقوط  زیاد بوده وبر سطح زمین فرو  افتاده است.آیینه تلسکوپ با قطر 84 سانتی متر که در حدود 1500 کیلوگرم وزن داشته  احتمالا" از میان 30قطعه احتمالی بزرگترین قطعه ای  بوده  که بر زمین سقوط کرده است.

بنابر گزارش آقای عبدالرضا لاوری، این ماهواره در غروب شنبه در حدود 11 ساعت قبل از سقوط ماهواره توسط ایشان در بوشهر مشاهده شده است که می توانید گزارش ایشان را از سایت آسمان پارس به نشانی زیر مشاهده کنید:

http://www.parssky.com/view/4036.aspx

 

وضعیت رتبه کسب و کار در ایران

بر اساس گزارش بانک جهانی در سال 2011 که در روزنامه اطلاعات اول آبان 90 (صفحه 4) منتشر شده است، ایران با 4 پله سقوط نسبت به سال قبل، رتبه 144 در جهان و رتبه 13 در منطقه خاور میانه و شمال افریقا را کسب کرده است. در این گزارش 10 رتبه نخست کسب و کار مربوط به کشور های زیر بوده است:

سنگاپور، هنگ کنگ، نیزلند، امریکا، دانمارک، نروژ، انگلیس، کره جنوبی، ایسلند و ایرلند

رتبه کشور های خاورمیانه و شمال افریقا در جدول زیر آمده است. کشور افریقایی چاد هم با رتبه 183 آخرین کشور در زمینه کسب و کار بوده است.

کشورها

رتبه در خاورمیانه

رتبه در جهان

عربستان

1

12

امارات عربی

2

33

قطر

3

36

بحرین

4

38

عمان

5

49

کویت

6

67

اردن

7

96

یمن

8

99

لبنان

9

104

مصر

10

110

سوریه

11

134

سودان

12

135

ایران

13

144

الجزایر

14

148

عراق

15

164