ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

رتبه دانشگاه صنعتی شریف

باز با تشکر از مهندس جعفری به خاطر ارسال این خبر آن را  عینا برای شما نقل می کنیم.

دانشگاه صنعتی شریف در تازه ترین رده بندی برترین دانشگاهها و موسسات آموزش عالی جهان، رده 529 دانشگاههای جهان را کسب کرد.


به گزارش خبرنگار مهر، در رتبه بندی سالانه ارایه شده از گروه QS مرکز Times Higher Education Supplement با استفاده از فاکتورهای مختلفی از جمله آرای اخذ شده از مراکز آکادمیک سراسر جهان، رتبه بندی برترین دانشگاههای جهان در سال 2007 انجام شده است که دانشگاههای صنعتی شریف و تهران موفق شده اند که در میان 550 دانشگاه برتر جهان قرار گیرند.

سعید سهراب پور - رئیس دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که چرا در سالهای گذشته هیچکدام از دانشگاههای ایران از جمله دانشگاه صنعتی شریف حتی در میان 2 هزار دانشگاه نخست جهان نبودند، گفت : دانشگاه صنعتی شریف در سالهای گذشته اطلاعات خود را به مرکز Times Higher Education Supplement ارائه نکرده بود و خود این مرکز نیز که اطلاعات ما را ندارد، بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که اطلاعات ارائه ندهیم و در رنکینگ دانشگاهها نیز جایگاهی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه سال گذشته برای اولین بار اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف را به مرکز Times Higher Education Supplement ارسال شده است، خاطرنشان کرد : اطلاعاتی که بر اساس آن دانشگاه صنعتی شریف رتبه 529 را کسب کرده مربوط به سال گذشته است و از پارسال تا به حال شاخصهای دانشگاه صنعتی شریف بهتر شده و در رده بندی بعدی بالاتر خواهیم بود.

نهم ذیحجه برابر با روز عرفه

هر کس با شنیدن روز عرفه یک احساسی در وجودش شکل می گیره.

احساسی که محبت حسین (ع) را به دنبال داره و به یاد شروع قیام سراسر درس و خاطره عاشورا و آن زیارت عرفانی آن روز می افته و .... اکنون عده در سرزمین و حی بوده و مشغول .... و :

Ya hosain

امید که لحظه ای از این دنیای خاکی دل بکنیم و پروازی به سوی او داشته باشیم.

kabeh

به یاد ما هم باشید.

جستجوی کتاب های رایگان فارسی

سلام دوستان در میان هزاران سایت و دهها موتور جسنتجوی فارسی یکی از موتورهای جستجوی خاص در مورد کتاب به نظرمان جالب آمد که بد ندیدیم عین نامه الکترونیکی آن سایت را که توضیحات کافی را در خود دارد در وبلاگ قرار دهیم.

 دوستان گرامی جهت جستجوی کتاب های رایگان فارسی در اینترنت به اینجا
مراجعه فرمایید :
http://www.googel. ir/ebook


و برای جستجوی کتاب های زبان اصلی و رایگان در زمینه کامپیوتر و کتاب
های کلاسیک همچنین جستجو در کتابخانه دانشگاه پنسیلوانیا و .. از جستجو
گر کتاب های لاتین استفاده کنید .

http://www.googel. ir/ebookenglish/

این دو از جستجو گر های ویژه سایت گوگل ایرانیان می باشد.

بخش جستجوگر های ویژه فارسی به منظور هدفمند کردن و تسهیل جستجوی
موضوعات مورد نیاز کاربران ایرانی در سایت گوگل ایرانیان گوگل دات آی
آر راه اندازی شد . کاربران می توانند از این طرق علاوه بر وب و تصویر
در وبلاگ های فارسی ٬ اخبار ٬ کتاب ها دانشنامه ها ٬ تالار های گفتمان ٬
سرگرمی ها٬ دانلود ها ٬ منابع تاریخی ٬ موبایل و فیلم و سینما و بازی
ها و ... نیز جستجو کنند. توجه به خصوصیات زبان فارسی در طراحی و
امکان جستجوی مختص به سایت های فارسی زبان٬ پیش نمایش صفحات یافت شده و
امکان جستجوی هدفمند در محتوای هر یک از نتایج٬ از دیگر ویژگی های گوگل
ایرانیان محسوب می شود.
گوگل ایرانیان در آدرس اینترنتی " www.Googel.ir" در دسترس می باشد.

وضعیت ماهواره های سیستم چینی قطبنما (Beidou)

 

وضعیت ماهواره های سیستم چینی قطبنما (Beidou)

 

اولین ماهواره سیستم چینی قطبنما در 30 اکتبر 2000 در فاصله 35000 کیلومتری در مدار قرار گرفت. این سیستم بر خلاف سیستم ها GPS و Galileo و Glonass علاوه بر ماهواره های MEO یا مدار متوسط، دارای ماهواره های مدار بالا (GEO) یا متوقف نیز هستند. مشخصات ماهواره های پرتاب شده عبارتند از:

 

 

 

تاریخ پرتاب

حضیض مداری

1

Beidou 1A

31-10-2000

35772 کیلومتر

2

Beidou 1B

21-12-2000

35753 کیلومتر

3

Beidou 1C

25-5-2003

35760 کیلومتر

4

Beidou 1D

3-2-2007

35326 کیلومتر

5

Beidou 2A

14-4-2007

21519 کیلومتر

6

 

 

 

 

این سیستم قرار است با 35 ماهواره کامل شود. 30 ماهواره مدار متوسط و 5 ماهواره مدار بالا. ظاهرا تنها یک ماهواره مدار بالا و 29 ماهواره مدار متوسط از این سیستم برای تکمیل باقی مانده است.

Beidou 

چین با اینکه در سپتامبر 2003 به سیستم ماهواره ای گالیله ملحق شد، در 2 نوامبر 2006 اعلام کرد که سیستم قطبنما از 2008 آماده خدمات خواهد شد. این کشور اکنون در حال ساخت این ماهواره های می باشد:

Beidou 2A 

 

پرتاب شاتل آتلانتیس بار دیگر عقب افتاد

ناسا پرواز فضاپیمای شاتل آتلانتیس را بار دیگر عقب انداخته است. لغو پرواز که ابتدا برای روز پنجشنبه برنامه ریزی شده بود ناشی از کشف ایرادهایی در دو اندازه گیر سوخت این فضاپیما توسط مهندسان بود.
به گفته یکی از سخنگویان ناسا، در حالی که مخزن سوخت خارجی شاتل چهارشنبه شب در حال پر شدن بود، دو دستگاه اندازه گیری سوخت، مخزن را خالی نشان می دادند. اینک آژانس فضایی آمریکا سعی خواهد کرد این فضاپیما را روز یکشنبه به فضا بفرستد. مشکل زمانی مشخص شد که مهندسان شروع به پر کردن مخازن سوخت فضاپیما کردند و دریافتند دو تا از چهار اندازه گیر سوخت درست کار نمی کند. مطابق استانداردهای ناسا حداقل سه اندازه گیر باید درست کار کنند تا اجازه پرواز داده شود.
داگ لیونس، مدیر پرتاب شاتل در ایستگاه کیپ کاناورال ناسا گفت آنها به سختی تلاش می کنند تا مشکل را حل کنند: "ما کمی از اتفاق امروز ناراحت شدیم، اما قطعا داریم کار می کنیم تا مشکل را حل کنیم و هر چه زودتر سعی می کنیم به فضا بفرستیمش."
فضاپیمای آتلانتیس قرار است طی یک ماموریت 11 روزه نخستین آزمایشگاه دائمی اسا، آژانس فضایی اروپا را به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل کند. آزمایشگاه فضایی کلمبوس که 21 تن وزن دارد و 880 میلیون یورو برای ساختش هزینه شده قرار است امکان تجربه هایی را فراهم کند که انجام آنها به خاطر قوه جاذبه، روی زمین امکانپذیر نیستند. درصورتی که این آزمایشگاه بالاخره به فضا برسد، دوازده سال تلاش اروپا برای راه اندازی نخستین مقر ثابتش در فضا به پایان می رسد.کلمبوس دومین آزمایشگاهی خواهد بود که به ایستگاه فضایی بین المللی اضافه می شود.نخستین آزمایشگاه متعلق به ناسا بود که سال 2001 آغاز به کار کرد و سومین و آخرین آن آزمایشگاه ژاپنی کیبو خواهد بود که ارسال آن برای سال آینده برنامه ریزی شده است.
در این ماموریت فضاپیمای آتلانتیس علاوه بر حمل کلمبوس یک خدمه تازه را به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل می کند و یک فضانورد که دو ماه اقامتش را در ایستگاه به پایان برده به زمین باز می گرداند.
منبع: سایت فارسی BBC

وضعیت ماهواره های GPS تا پایان سال 2007

 

وضعیت ماهواره های GPS تا پایان سال 2007

 

با پرتاب 57 امین ماهواره سیستم جهانی تعیین موقعیت با نام GPS IIR-17M  و شماره پرتاب 55 در تاریخ  17 اکتبر 2007 (25 مهرماه 1386) و روشن شدن آن در تاریخ 31 اکتبر، بدین ترتیب 31 ماهواره فعال در مدار قرار دارد. این ماهواره که جایگزین GPS IIA-17 بود، سیگنال کد P هفته دوم را تولید کرده و دارای سیگنالهای جدید نظامی M کد و سیگنال جدید غیر نظامی (عمرانی) CS کد و ساعت اتمی روبدیوم می باشد.

GPS IIR-17M 

پرتاب بعدی در تاریخ 31 دسامبر (اخرین روز سال 2007) برای ماهواره GPS IIR-18M صورت خواهد گرفت. آگوست 2008 اولین ماره بلوک F که دارای موج L5 بوده و جزء ماهواره های نسل سوم می باشند، پرتاب خواهد شد. در جدول زیر برنامه زمان بندی پرتابهای بعدی سیستم GPS به منظور استفاده از ماهواره های جدید و جایگزینی ماهواره های از رده خارج شده، صورت می گیرد:

 

تاریخ پرتاب

نام ماهواره

31-12-2007

GPS IIR-18M

01-2008

GPS IIR-19M

06-2008

GPS IIR-07

08-2008

GPS IIF-1

10-2008

GPS IIR-08

 

قابل توجه است که فعلاً در این سیستم قدیمی ترین ماهواره، GPS IIA-10 نام دارد که از 26 نوامبر 1990 هنوز کار می کند (بیش از 17 سال فعالیت!). هر چند رصدخانه ناوال ایالت متحده (USNO) اعلام کرده کاربران برای مشکلات احتمالی در مورد اتصال به این ماهواره، به موسسات بین المللی هماهنگ کننده سیستم GPS مراجعه نمایند.

 

پایانی خوش بر داستان خطای SA

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که دیگر تمایلی به ایجاد خطای SA (Selective Availability) که باعث کاهش دقت سیستم تعیین موقعیت GPS می شد ندارد. فعال بودن این قابلیت باعث می گردید تا خطایی تصادفی به سیگنالهای ارسالی افزوده شده و گاه خطای تعیین موقعیت را تا صد متر برساند. این قابلیت به منظور ایجاد مشکل برای کارهای نظامی خاص (نظیر هدایت دقیق موشکهای دوربرد توسط دشمن) طراحی شده بود. به این ترتیب تنها کاربرانی به سیگنالهای دقیق دسترسی داشتند که می توانستند شکل دقیق از سیگنال را دریافت نموده و رمزگشایی کنند؛ که البته کسی جز ارتش آمریکا و متحدانش نبود. اثر خطای SA می توانست با روشهای تفاضلی کاهش پیدا کند.

این خطا همیشه برای نقشه برداران و کاربران GPS مشکل ایجاد می کرد. به هر حال اولین قدم برای حذف خطای SA در جنگ اول آمریکا و عراق در سال 1991 م بود. در آن زمان گیرنده های معدودی قابلیت دریافت سیگنالهای رمزگذاری شده دقیق را داشتند و اکثر نیروها از همان گیرنده های با قابلیت معمولی استفاده می کردند؛ بنابراین آمریکا به ناچار مجبور شد که این خطا را موقتا غیر فعال سازد. در حقیقت این قضیه کمی هم مسخره بود. چرا که این خطا دقیقا برای چنین موقیعیتهایی طراحی شده بود. به گونه ای که آمریکا و متحدانش بتوانند از قابلیتهای کامل GPS استفاده کنند و دشمنان آن خیر. ولی در عمل SA تبدیل به مشکلی برای دوستان آمریکا و متحدانش شده بود چونکه گیرنده های خاص در اختیار نداشتند و در نتیجه مزایای حذف خطای SA روشن گردید.

در دهه 90 میلادی بخش هوایی غیر نظامی با توجه به نیازهای حیاتی و هزینه دار خود  فشارهایی را برای خاموش سازی دائم این خطا شروع نمود. ارتش آمریکا اوایل کاملا مقاومت می نمود تا اینکه دستور پرزیدنت کلینتون در اول می 2000 خاموش کردن این خطا را الزامی کرد.

پس از این قضیه خطای SA به طور کامل خاموش شد ولی البته هنوز قابلیت آن روی ماهواره ها وجود داشت و از لحاظ تئوری فعال سازی آن کاملا ممکن بود. البته این فرض عمومی وجود داشت که جز در موقع جنگهای جهانی و حساس، فعال سازی آن محتمل نخواهد بود. علاوه بر این قضیه سیستم GPS با رقابت جدی سیستمهای نوظهور GNSS نظیر GLONASS و GALILEO  در دهه جدید روبرو بود که عملا هیچکدام از چنین راهی برای کاهش دقت سیگنال استفاده نمی کردند(البته GLONASS دارای این قابلیت بود ولی هیچگاه فعال نشد).

علاوه بر این با قابلیتهای جدید GPS دیگر نیازی به چنین قابلیتی نبود. به عنوان مثال وزارت دفاع آمریکا ادعا می کند که قادر است در صورت نیاز دریافت سیگنالها را در منطقه ای از زمین مختل سازد بدون اینکه بر دریافت سیگنال در دیگر نقاط زمین اثری بگذارد.

و در نهایت تمامی این مسائل باعث شد تا دستوری برای حذف کامل این قابلیت از نسل بعدی GPS که GPS III نامیده می شوند صادر شود. و بدین ترتیب مجموعه ماهواره های جدید اصولا از چنین قابلیتی بی بهره هستند.

پرتاب تقریبا 100ماهواره در هر سال!

 

پرتاب تقریبا 100ماهواره در هر سال!

 

پرتاب موشک مربوط به ماهواره ها، سفینه ها، شاتل­ها و ... از طریق کشورهای ایالت متحده امریکا، چین، ژاپن، اروپا (فرانسه)، هند، روسیه و بصورت چند ملیتی صورت می گیرد. سهم کشورهای مختلف و آمار پرتاب ها را در دیاگرام زیر برای 9 ماه گذشته می بینید. سهم امریکا، روسیه و چین از همه بیشتر است. به ترتیب 23 و 22 و 9 پرتاب در 9 ماه می باشد.

number_launches 

در این دیاگرام نام وسیله پرتاب آمده است. این پرتابها شامل پرتاب ماهواره های سنجش از دور و تعیین موقعیت هم می شود که گه گاهی از این وبلاگ اخبار آن را منتشر کرده ایم. در خبر بعدی منتظر پرتاب های تازه چین برای تکمیل سیستم تعیین موقعیت قطبنما باشید. در نمودار زیر آمار پرتاب ها را از سال 2002 تا سال 2006 برای این کشورها با یکدیگر مقایسه کرده است:

 satellite-nu

 

بودجه اضافی اتحادیه اروپا برای پروژه سیستم ماهواره ای

خوب امیدواریم این خبر ارسالی از طرف آقای مهندس جعفری استاد دانشگاه صنعتی اصفهان (که بارها با  ارسال مطلب، GEOINFO را مورد لطف قرار داده اند) علاقه مندان به سیستم گالیله اروپایی را که خبرهای ناامیدکننده ای از آن داشتیم خوشحال نماید.

 

وزیران دارایی اتحادیه اروپا موافقت کردند مبلغ 2 میلیارد و چهارصد میلیون یورو بودجه اضافی را برای سال 2008 میلادی به پروژه سیستمِ موقعیت یاب ماهوارهای گالیله تخصیص دهند.  پرتغال که ریاست دوره ای اتحادیه را بر عهده دارد، با اعلام این خبر گفت، پشتیبانان طرح خواهان آن هستند که با افزایش بودجه بتوانند، دقت و قابلیت سیستم ماهواره ای تعیین موقعیت گالیله را  بالا ببرند، تا این سیستم بتواند با سیستم آمریکایی، GPS  که اکنون در این زمینه  پیشتاز است، رقابت کند. سیستم موقعیت یاب جهانی گالیله، شبکه‌ای متشکل از 30 ماهواره خواهد بود که بر اساس کارایی این اهواره‌ها، کاربران بر روی زمین و حتی در هوا و فضا اطلاعات دقیقی در خصوص زمان و مکان دریافت  خواهد کرد.

تقدیم کتاب نقشه برداری کارگاهی به شهردار یاسپرین مجارستان

 

تقدیم کتاب نقشه برداری کارگاهی به شهردار یاسپرین مجارستان

 

شهر یاسپرین (همان یزد پرین) خواهر خوانده یزد، در 60 کیلومتری شرق بوداپست (مرکز مجارستان) قرار دارد. دکتر جوزف گدی که شهردار و نماینده پارلمانی این شهر می باشد، همراه با یک هیئت بلند پایه از مجارستان ظهر امروز (پنجشنبه 8 آذر) از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت و شهر تفت بازدید کردند که در میان هدایای رد و بدل شده، کتاب نقشه برداری کارگاهی (تألیف مهندس امامی و رستمی) نیز به ایشان تقدیم شد:

Jaszbereny mayor 

توضیحا اینکه در تاریخچه این شهر و نام آن آمده است که در گذشته مردمانی از یزد این شهر مجارستان را آباد کرده اند و تشابه اسمی و خواهر خواندگی آن با یزد به خاطر این مسأله می باشد.