ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

Tubsat به فضا خواهد رفت

سازمان ملی فضایی اندونزی ،Lapan ، اعلام کرده است که اولین ماهواره محلی خود را در اواخر ماه نوامبر امسال به فضا پرتاب خواهد کرد. رئیس این سازمان می گوید وظیفه این ماهواره کوچک (micro-satellite)  که Lapan-Tubsat نامیده شده است، تصویر برداری از مناطق اسیب دیده از بلایای طبیعی (شامل آتشفشانها، زمین لرزه ها، سونامی و آتش سوزی جنگلها) در سالهای اخیر است. ماهواره دارای یک دوربین ویدئویی برای تصویر برداری آنی (real time) است. این ماهواره با ماهواره های معمولی که تصاویر  را هفته به هفته از یک منطقه مشخص اخذ می کنند تفاوهای بسیاری دارد. یک میلیون دلار هزینه ساخت این ماهواره 57 کیلویی در آلمان شده است.

Tubsat اولین ماهواره از سری ماهواره هایی است که قرار است به منظور تحقیقات علمی به فضا پرتاب شوند. Lapan در حال حاضر مشغول طراحی ماهواره ای سنجش از دوری است. که قرار است دولت را در مدریت بخش کشاورزی یاری نماید. البته این ماهواره به حالا حالا ها پرتاب نخواهد شد و خوشبینانه ترین حدس ها برای پرتاب آن به 2010 م می رسد. اندونزی با پرتاب ماهواره مخابراتی Palapa A-1 در سال 1976 به باشگاه فضایی ملحق گردید. اندونزی تا به حال 9 ماهواره مخابراتی به فضا پرتاب کرده است که تمامی آنها را کشورهای دیگر طراحی کرده و ساخته اند.

کتاب فارسی " انوشه انصاری : نخستین فضانورد ایرانی"

 

کتاب فارسی            " انوشه انصاری : نخستین فضانورد ایرانی"

 

 

این کتاب به زبان فارسی و از انتشارات پژوهشگاه هوا و فضای وزارت علوم است که می تواند راهنمای کاملی برای آنانکه به فضانوردی و فضا علاقمند هستند باشد. علاوه بر آن شما با زندگی نامه و سفر انوشه انصاری و جزئیات سفر وی به ایستگاه فضائی آشنا خواهید شد.

انوشه 

کتابچه 52 صفحه ای به حجم 760 کیلوبایت و به صورت فرمت پی.دی.اف که می تواند شما را با دنیای انوشه انصاری به طور کامل آشنا کند. این کتاب شامل 8 مقاله جامع در مورد موضوعات فضا بوده که می توانید آنان را در سایت دانش فضائی نیز مشاهده کنید. از نشانی زیر آنرا نیز می توانید دانلود کنید:

 

http://www.spacescience.ir/images/Anousheh%20Ansari/Anousheh-Ansari.pdf

معرفی چند کتاب در زمینه ژئودزی

معرفی چند کتاب در زمینه ژئودزی

 

1- کتاب نمایش تغییر شکل و انتقال استرس (از پارامترهای تغییر شکل) در زمین با عنوان انگلیسی :

Slow Deformation and Transmission of Stress in the Earth

نوشته : استون کوهن و پیتر ونیچک

آوریل 1989

 

2- مفاهیم ژئودزی با عنوان انگلیسی :

  Geodesy: The Concepts

نوشته : پیتر ونیچک و ادوارد کراکیوسکی

آوریل 1982

 

3- ژئودزی: به سوی هزاره سوم  با عنوان انگلیسی :

    Geodesy: The Challenge of the 3rd Millennium

نوشته : ادوارد گرافارند، کرومم و اسچوارز

جولای 2002

 

4- مدلهای خطی و غیر خطی اثرات ثابت، تصادفی و ترکیبی  با عنوان انگلیسی :

    Linear and Nonlinear Models: Fixed Effects, Random Effects, and Mixed Models

نوشته : اریک گرافارند

مارس 2006

ماهواره جاسوسی بر فراز کره شمالی

یکی از نتایج آزمایش اتمی اخیر کره شمالی حساس شدن کشور های همسایه این کشور است. ژاپن سومین ماهواره از چهار ماهواره جاسوسی خود را سپتامبر امسال پرتاب نمود. در ابتدای امسال هم کره جنوبی ماهواره جاسوسی Arirang-2 را پرتاب نمود. این ماهواره به طور خاص برای ردیابی حرکات نظامی طراحی شده است. طراحی این ماهواره ها در 1989 وقتی شروع شد که پیونگ­یانگ یک موشک را بر فراز کشور ژاپن آزمایش نمود. تا قبل از این تاریخ ژاپنیها به اطلاعات ماهواره های جاسوسی امریکا قانع بودند. البته تا اینکه دولت زاپن به عمق حادثه پی ببرد مدتی طول کشید ولی در نهایت به خود اتکایی ژاپنیها در زمینه کسب اطلاعات جاسوسی انجامید.

سازمان فضایی ژاپن JAXA این ماهواره غیر فعال (Optical) را به دنبال دو ماهواره قبلی (یکی راداری و دیگری نوری) که در 2003 پرتاب شده بودند به فضا ارسال نمود. قرار است تا پایان امسال یک ماهواره راداری نیز به دنبال سه ماهواره دیگر پرتاب شود. ماهواره نوری قدرت تفکیکی حدود 1 متر دارد. با این سری ماهواره های دوقلو مرکز ماهواره های اطلاعاتی ژاپن قادر به تصویر برداری از هر نقطه زمین به طور روزانه خواهد بود. البته ژاپن این قضیه را مخفی نمی کند که توجه اصلی این ماهواره ها بر شبه جزیره کره خواهد بود. (مرجع  Asian Surveying and Mapping )

هفته جهانی فضا

از 15 آبان ماه با شعار«فضا برای نجات جان انسان‌ها» مراسم ششمین دوره «هفته جهانی فضا» در سراسر ایران برگزار می‌شود 

 روز دوشنبه 15 آبان ماه به عنوان روز فضا و ارتباطات ماهواره‌یی، سه شنبه 16 آبان ماه به عنوان روز فضا، آموزش و تحقیقات، چهارشنبه 17 آبان ماه به عنوان فضا و هواشناسی، پنج شنبه 18 آبان ماه به عنوان فضا، آموزش و پزشکی از راه دور، جمعه19 آبان ماه به عنوان فضا و نجوم، شنبه 20 آبان ماه به عنوان فضا و مدیریت بلایا و یکشنبه 21 آبان ماه به عنوان فضا و توسعه پایدار نام‌گذاری شده که در هر روز برنامه‌های ویژه‌ای با همکاری وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه برگزار می‌شود.

 

برای مشاهده متن کامل خبر به سایت اطلاع رسانی فناوریهای اطلاعات مکانی (wwww.GeoRef.ir ) مراجعه نمایید.

آینده ناوبری وسایل حمل و نقل

تولید کنندگان سیستمهای  ناوبری امروزه برای حفظ موقعیت خود باید سطح خدمات خود را مطابق تحقیقات جدید ارتقاء بخشند. خانه تحقیقات    Gartner  می گوید امروزه برداشت داخل ماشین (in-car mapping) از شکل "خوب است وجود داشته باشد" به شکل "باید باشد" تغییر می یابد. عملا این راهی است که صنعت در صورت میل به بقا باید دنبال کند. در حال حاضر هزینه این گونه سیستمها با در دسترس شدن قطعات آن پایین آمده است. این مرحله ای طبیعی از فن آوریهای جدید است.

برداشت داخل ماشین البته کمی فرق می کند. سیستمهای برداشت سطح وسیعی از خدمات را در اختیار خریداران قرار می دهند. بنابراین مزایای زیادی حاصل خواهد شد اگر رانندگان پرداخت هزینه این سرویسهای اضافه را تقبل نمایند. در کوتاه مدت فن آوری تحت تاثیر عواملی به طور موقت قرار خواهد داشت.  مرکز تحقیقات    Gartner  می گوید نزدیک 40 درصد مالکین خودروها خواهان افزودن امکانات ناوبری در خرید بعدی خود هستند. در حال حاضر تنها 10 درصد از ماشینها دارای سیستم ناوبری هستند.

البته این اعداد و ارقام متعلق به ایالات متحده می باشند. در آسیا و اقیانوسیه وضع به گونه دیگری است و این ارقام از صفر تا 50 درصد متغیر می باشد. معمولا رقابت در بازار می طلبد تا قیمتها پایین آمده و قابلیتها بیشتر شوند. به هر حال اگر شرکتهای تولید کندده به تولید محصولات جدید ناوبری رو بیاورند مصرف کنندگان نیز متقابلا به آن پاسخ خواهند داد. یکی از مثالهای مربوط به این تعامل رقابت شدید میان سیستمهای پر هزینه نصب شونده توسط کارخانه از یک طرف و سیستمهای قابل حمل ناوبری می باشد. هر دو سیستم اطلاعات مشابهی را ارایه می دهند. این مسئله وقتی وخیم می شود که خریداران مجبور می شوند برای برخی اطلاعات نظیر آب و هوا و همچنین ترافیک هزینه اضافه پرداخت نمایند.

برآورد فن آوریهای ناوبری و کاربردهای آن در سه فاز انجام می پذیرد. اولین فاز شامل بهبود واسطه های کاربر و همچنین قابلیتهای سیستم ناوبری می شود. به عنوان مثال پیش بینی اطلاعات ترافیکی می توانند به سیستم اضافه شوند. دومین فاز شامل جنبه های مورد نظر شخصی افراد می شود. مواردی نظیر ترکیب سیستم ناوبری با تقویم کاربر،  مدیریت اوقات و کاربردهای چند رسانه ای و . . .  .

و سرانجام قسمت نهایی شامل تواناییهای کنترل ترافیک، ارزیابی مالیات و هزینه های اطلاعات به هنگام خواهد شد. این قسمت شامل محاسبه هزینه های مربوط به مسافرت، سوخت، عوارض و بیمه می شود.  ارزش این سیستمها هنوز کاملا پدیدار نشده است و بخش صنعت باید خود را با تجارت  و بخش دولتی هماهنگ سازد تا این اطمینان حاصل آید که سیستمهای ناوبری آینده خواسته های کاربران را فراهم خواهند آورد..