ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

فراخوان طرح های پژوهشی سازمان نقشه برداری

سازمان نقشه‌برداری کشور در نظر دارد برای اعتلای جایگاه فعالیت‌های پژوهشی در حوزه ژئوماتیک و علوم مرتبط از طرح‌های پژوهشی مورد نیاز خود حمایت نماید. زمینه‌های مورد نظر شامل ژئودزی، هیدروگرافی، سنجش از دور، فتوگرامتری و سیستم‌های اطلاعات مکانی می‌باشد. متقاضیان می‌توانند حداکثر تا تاریخ ۲۷ / ۹ / ۹۲ طرح خود را در قالب فرم‌های موجود در سایت، تنظیم و به نشانی سامانه در زیر ارسال نمایند. نتایج بررسی و اظهار نظر شورای پژوهش سازمان نقشه‌برداری کشور در مورد طرح‌های دریافتی قرار است حداکثر تا پایان دی ماه  از طریق همان درگاه اینترنتی اطلاع‌رسانی گردد.

http://reg.nccrc.ir/

NCC_Logo copy

بررسی سوال اشتباه در آزمون نظام مهندسی نقشه برداری 92

از امروز صبح آزمون های ورود به حرفه مهندسان و کاردان های فنی ساختمان در رشته های مختلف شروع شد و برای بعضی رشته تا فردا ادامه دارد. آزمون رشته نقشه برداری صبح امروز برگزار شد و تعدادی از شرکت کنندگان نسبت به سوال 38 اشکال داشتند که در اینجا به تحلیل آن می پردازیم. لازم به ذکر است که هر ساله در آزمون های مختلف نقشه برداری شاهد بروز سوالات مبهم و یا مشکل دار هستیم.دلیل این موضوع نظرات مختلف و یکسان نبودن منابع نقشه برداری و بعضا چاپ کتب با اشکالات فنی می باشد. گاهی اوقات نیز طراح سوال ممکن است مسئله را از تمام ابعاد نگاه نکند که در مثال زیر این گونه است:

مسئله 38: ابعاد یک ملک ذوزنقه ای از ضلع شمال در جهت عقربه های ساعت به ترتیب 460و 640 و 680 و 560 متر می باشد و ضلع شمالی و جنوبی موازی اند. اگر قطر شمال شرقی به جنوب غربی 780 متر باشد، مساحت ملک چقدر است؟

الف) 334490.57        ب) 331256.67       ج) 332898.00          د) 336891.25

پاسخ:با توجه به شکل زیر که مستقیما در اتوکد رسم شده است، اولین اشکالی که به چشم می خورد این است که با این ابعاد داده شده، ملک مورد نظر ذوزنقه نیست! به هر حال حل مسئله به کمک رابطه هرون در کنار شکل امده است و ظاهرا گزینه الف درست است. اما اگر با اطلاعات داده شده بخواهیم ابتدا زاویه راس C را از رابطه کسینوسها به دست آورده (72.371 درجه) و سپس از طریق مثلث BCH ارتفاع BH را به دست آوریم(609.945 متر)، می توان مساحت را با فرض ذوزنقه بودن نیز به دست آورد. اما چون شکل واقعی ذوزنقه نیست، نهایتا مساحت بزرگتر از اعداد داده شده در جواب و مقدار 347668.433 متر مربع به دست می آید.



ماموریت جدید چین بر روی سطح ماه

هفته قبل موشک چینی حامل یک سومین سفینه فضایی به سمت ماه نشانه رفت. قرار است این سفینه تا ۱۴ دسامبر (شنبه 23 آذر) بر روی سطح ماه بنشیند. این سفینه 1200 کیلوگرمی که chang'e3 نام دارد، دارای تجهیزات زیادی است که وظیفه اندازه گیری و ارسال اطلاعات به زمین را بر عهده دارند. از وسایل جالب این سفینه، داشتن یک تلسکوپ برای نشانه روی به سوی کورونا(تاج)ی زمین می باشد!

قبلا نیز چین در سال 2007 و 2010 دو سفینه مشابه به این را به سمت ماه فرستاده بود. علاوه بر این ناسا مدار گرد LADEE را برای تحقیقات ماه از سپتامبر سال جاری مورد استفاده قرار می دهد. بیشترین تحقیق اخیر دانشمندان بر روی ماه در زمینه میزان آب موجود در ماه و اطراف آن می باشد. اگر چه در این سالهای چندین پروژه مربوط به ماه از جمله برخورد یک موشک به سطح ماه و ... اجرا شده است، اما از زمان لونای ۲۴ (1976) که روسها این سفینه را به سوی ماه فرستاند،‌ اکنون چین مجددا یک سفینه soft-land را مجددا به سوی ماه فرستاده است.


دکتر اردلان، رئیس سازمان نقشه برداری کشور شد

امروز در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان نقشه برداری کشور با حضور دکتر نوبخت (معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری)، شایسته سالاری حکم فرما بود و با انتخاب دکتر علیرضا آزموده اردلان (استاد تمام دانشگاه تهران در رشته ژئودزی) موج جدیدی از امیدواری را در بین جامعه نقشه برداری به ارمغان آورد.

با توجه به مدیریت علمی و سابقه  مشهور دکتر اردلان، ضمن تبریک به ایشان و جامعه نقشه برداری، امیدواریم ایشان بتوانند گامهای موثری را در زمینه بهبود وضع داده ها و نقشه های کشوری، در این سازمان مهم بردارند. در پایان از جناب ریس جمهور هم به خاطر این انتخاب شایسته تشکر ویژه داریم و مثل همه می گوییم روحانی مچکریم.

برای دیدن کارنامه سوابق علمی و اجرایی ایشان، روی ادامه مطلب کلیک فرمایید:

  ادامه مطلب ...

ثبت نام آزمون دکتری سال ۹۲ آغاز شد

این مطلب از سایت الف گرفته شده است


ثبت نام در آزمون دکتری نیمه متمرکز سال ۹۳ امروز سه شنبه ۵ آبان آغاز شد و داوطلبان تا پایان روز دوشنبه ۱۱ آذرماه ۹۲ فرصت دارند با ورود به سایت سازمان سنجش نسبت به ثبت نام در این آزمون اقدام کنند.


به گزارش مهر، داوطلبان باید به وسیله کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال است با مراجعه به سایت سازمان و پرداخت مبلغ ۳۱۵ هزار ریال به عنوان وجه ثبت‌نام شرکت در آزمون یک کد رشته امتحانی نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

ثبت نام زمانی تکمیل می شود که در مراحل ثبت نام از سیستم شماره پرونده ۶ رقمی و کد پیگیری ۱۶ رقمی دریافت کنند. داوطلبان باید دفترچه راهنمای ثبت‌نام را به طور کامل مطالعه کرده باشند و واجد شرایط عمومی و اختصاصی باشند.

پرتاب ماهواره «شریف‌ست» لغو شد

برنامه تحویل ماهواره شریف‌ست به سازمان فضایی که قرار بود امروز برگزار شود، لغو شد.

به گزارش فارس، پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف پس از طراحی و ساخت ماهواره شریف‌ست قرار بود امروز شنبه ۲ آذر ماه در مراسمی این ماهواره را به سازمان فضایی ایران تحویل دهند که این برنامه بدون اعلام دلیل کنسل شد. رضا روستاآزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: پس از مذاکرات صورت گرفته بین دانشگاه شریف و سازمان فضایی ایران قرار شد پرتاب ماهواره شریف‌ست در زمان دیگری که هنوز مشخص نشده است صورت گیرد.

وی افزود: ماهواره شریف‌ست آماده تحویل به سازمان فضایی است و قرار بود امروز تحویل داده شود ولی این برنامه لغو شد و دلایل آن نیز مشخص نیست. ماهواره شریف‌ست با ماهواره‌بر بومی سفیر یک B به فضا پرتاب می‌شود و قرار است پس از پرتاب در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گیرد. وزن این ماهواره دانشجویی کمتر از ۵۰ کیلوگرم است و برای طراحی و ساخت آن بیش از صد نفر از دانشجویان، دانش‌آموختگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف تلاش کردند. این ماهواره مجهز به دوربین تصویربرداری است و با کد کردن اطلاعات به زمین داده‌های به دست آمده را مخابره می‌کند.


منبع سایت الف


البته امید داشتیم که این محصول بهترین دانشگاه کشور را در فضا با خروجیهای واقعی داشته باشیم وبرای اولین بار به باشگاه دارندگان ماهواره های تصویر بردار وارد شویم. این ماهواره قرار بود با سنجنده ای با قدرت تفکیک 10 متر از سطح زمین تصویر برداری کند که متاسفانه هنوز از پرتاب ان خبری نیست. البته در سالهای قبل آنقدر افتتاح پروژه نیمه کاره و تبلیغات پر سر و صدا دیده ایم که معتقدیم بهتر است یک ماهواره کاربردی به فضا پرتاب شود تا این که یک جعبه به فضا برود و ساعتها درباره آن صحبت شود و یکبار هم نپرسند که خوب محصول آن کجاست ... مثل بسیاری موارد دیگر...


برای متخصصان کشورمان ارزوی موفقیت و سلامت داریم و منتظر پرتاب این ماهواره بومی که موجب افتخار خواهد بود می نشینیم..

چند سوژه از نقشه برداری در دانشگاه ها

هفته گذشته هنوز هوا خوب بود و عملیاتهای نقشه برداری طبق برنامه برگزار شدند. برای تنوع و ذکر چند نکته٬ چند عکس و چند سوژه را برای این پست انتخاب کردم:

1- زمانی که دانشجو از دست خود برای روش قرائت روی شاخص ترازیاب استفاده می کند:

2- سه گروه دانشجویان شهرسازی دانشگاه بجنورد در یک دهانه مشغول ترازیابی هستند. فکر می کنید ماشین سمت چپ برای چیست؟

3- در عکس سمت راست ببینید دانشجو با چه زحمتی تونسته دوربین رو تراز کنه. اشکال کارش اینجاست که ابتدا با چشم صفحه سه پایه را تراز نکرده و همینطور رفته سراغ پیچ های ترابراک! در عکس سمت چپ هم شاخص گیر فقط فکر تراز کردن شاخصه و اصلا حواسش نیست که دهانه عوض شده و باید بچرخه!

    

4- این هم یک عکس از دانشگاه تفت که اولین و آخرین دانشجوی رشته نقشه برداری رو در کنار هم نشون میده. سمت چپ محمد آرمیون فارغ التحصیل ورودی 83 و سمت راست حمید سلطانی دانشجوی ورودی 90 می باشد. بعد از 7 سال دیگر در این رشته دانشجو جذب نمیشود!