ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

دو خبر از GNSS

دو خبر از گوشه و کنار جهان:

اول این که هندیها ماهواره ای  ار برای تکمیل سیستم GAGAN(GPS-Aided Geo Augmented Navigation)  خودشان در مدار قرار دادند. این سیستم برای ناوبری هوایی بی سیم در فضای کشور هند و اقیانوس هند به کار می رود.


دوم این که آمریکاییها که خود خالق GPS بودند اکنون در استفاده از آن به مشکل برخورده اند. مشکلی که حتی پای کنگره آمریکا را هم به قضیه باز کرده است. مشکل یک مساله فنی است که از تداخل امواج اینترنت بی سیم نسل جدید با امواج GPS مخصوصا در دامنه بالایی طیف مورد استفاده اینترنتهای بی سیم به وجود می آید. این امواج دقت گیرنده های GPS را تا حد زیادی (نزدیک آنتن ها تا حد 95 درصد) پایین می آورند. شرکتهای اینترنتی بزرگ سازندگان گیرنده ها را متهم می کنند که از فیلترهای مناسب در گیرنده های خود استفاده نمی کنند.

قرار است 40000 تا از این آنتنهای اینترنتی در سراسر یالات متحده قرار داده شود که خود معضل بزرگی برای کاربران GPS خواهد بود. حال با توجه به محبوبیت بالای هر دو فن آوری باید منتظر بود تا راه حلهایی پیدا شود.

دومین ماهواره سه فرکانسه GPS آماده پرتاب

پس از پرتاب موفق اولین ماهواره مدرنیزه حامل موج L5 در 28 می 2010، اکنون دومین ماهواره از این بلوک برای پرتاب آماده شده است. در خبرها آمده بود که این ماهواره امروز 14 ژولای پرتاب خواهد شده که برای بررسی بیشتر در زمینه های فنی این ماهواره، پرتاب را تا فردا به تأخیر انداخته اند. به این ترتیب امیدها برای بالا رفتن دقت دستیابی به مختصات با گیرنده های GPS سه فرکانسه بالا رفته است.

بهترین زمان برای تعیین جهت قبله

۲۵ تیر ماه میل خورشید با عرض جغرافیایی مکه (کعبه) برابر خواهدشد. لذا در لحظه اذان ظهر مکه خورشید بر بالای سر کعبه قرار گرفته و در این لحظه برای تمام نقاط جهان می توان از روی امتداد سایه یک شاخص عمود قبله را پیدا کرد.

کافی است در این زمان سایه دیوار های قائم را برای پیدا کردن امتداد قبله به کار برد. البته برای ۲۴ و ۲۶ تیرماه نیز از این روش می توان برای تعیین قبله با خطای ناچیزی نیز استفاده کرد. زمانهای لازم برای این سه روز عبارتند از:

۲۴ تیرماه: ساعت ۱۳ و۵۶ دقیقه و ۳۸ ثانیه

۲۵ تیرماه: ساعت ۱۳ و ۵۶ دقیقه و ۴۴ ثانیه

۲۶ تیرماه: ساعت ۱۳ و ۵۶ دقیقه و ۵۰ ثانیه

آیا شاتل آتلانتیس سالم به زمین باز خواهد گشت؟

شاتل فضایی آتلانتیس، آخرین بازمانده نسل شاتل در ساعت 19:59 عصر روز جمعه ۱۷ تیر به وقت ایران با موفقیت به فضا پرتاب شد.این شاتل ساعت 11:29 صبح به وقت آمریکا از سکوی پرتاب شماره 39  پایگاه فضایی کندی واقع در فلوریدای آمریکا به فضا پرتاب شد و در روز یکشنبه به ایستگاه فضایی بین المللی ملحق شد.

به گزارش گروه هوافضای هیتنا در این ماموریت شاتل آتلانتیس 4 فضانورد آمریکایی را به همراه مایحتاج و قطعات مورد نیاز آزمایشگاه مداری برای یک ماموریت 12 روزه به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل می کند. با انجام این پرواز عملأ آمریکا هیچ گونه وسیله ای برای حمل فضانوردان به فضا نخواهد داشت و از این به بعد کپسول های 3 سرنشینه موشک های سایوز روسی تنها ابزار انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد بود.

با توجه به خطرات احتمالی برای بازگشت این شاتل به زمین اکنون منتظر سه شنبه ۲۸ تیر و بررسی وضعیت جوی هوا در امریکا هستیم.

مقدمه و فهرست کتاب Civil 3D

 پیش­گفتار  

در ابتدا خداوند متعال را شکرگذاریم که در تمام مدت نوشتن کتاب، یاور و پشتیبانمان بوده و خواهد بود. در مراحل سه­گانه­ی طراحی، محاسبه و اجرای پروژه­های عمرانی، نیاز به مهندسین نقشه­برداری ضرورت دارد. با توجه به این که اطلاعات هندسی حاصل از نقشه برداری، ابزار اساسی برای انجام کلیه فعالیت­های زیر ساختاری کشور می باشد، لذا اهمیت آموزشی نیروی فنی لازم برای این منظور روشن است. از طرفی پیشرفت­های چند دهه اخیر و استفاده از تکنولوژی های جدید در گرایش­های مختلف نقشه­برداری، ایجاب می نماید تا نیروهای متخصص این رشته، همگام با پیشرفت تکنولوژی، با روش­ها و تجهیزات جدید نقشه­برداری آشنا شوند. اما کمبود منابع تخصصی فارسی در رشته مهندسی نقشه­برداری و توسعه شاخه­های کاربردی این رشته و همچنین ورود نرم افزارهای جدید و گسترده مرتبط، وقت را بر ما تنگ کرده است. آنچه در پیش رو دارید، نتیجه تجربه بدست آمده نویسندگان در زمینه آموزش و کار عملی با نرم افزار  Civil 3Dمی باشد. باید توجه داشت که هدف این کتاب، آموزش نکته به نکته گزینه های این نرم افزار نبوده و نگارندگان معتقدند در صورتیکه کاربران حداقل یک بار مسیر درست تهیه نقشه را از میان گزینه های متعدد برنامه بیابند، پس از مدتی به مهارت کامل برای جستجو و یافتن کاربردهای جدید دست خواهند یافت. لذا این مختصر نیز در صدد است تا از نزدیکترین و ساده ترین روش، کاربردهای این نرم افزار نیرومند را به کاربران نشان دهد.

ادامه مطلب ...

معرفی کتاب Civil 3D

این کتاب توسط اساتید گرامی آقای مهندس امامی و مهندس آفری در ۴۰۸ صفحه تهیه و توسط انتشارات فروزش به چاپ رسیده است. در اولین فرصت فهرست مطالب و دیگر مشخصات این کتاب ارائه خواهد شد.

رصد هلال روزگاهی و رصد یک اختفاء با همدیگر

با همت دوست عزیزمان آقای لاوری از سایت دانشنامه هفت آسمان، مطلب زیر تهیه و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد:

ساعت 11 صبح پنج شنبه 9 تیرماه سال جاری  ( 30 ژوئن 2011 میلادی و27 رجب 1432 قمری) هلال باریک ماه  موجب اختفای سیاره زهره خواهد شد .در این پدیده ٬از دید نقاطی از سطح زمین منجمله پهنه کشورمان قرص ماه٬ قرص سیاره زهره را بطور کامل  پوشانیده وبعد از گذشت حدود 100 دقیقه در حدود ساعت 12 و45  دقیقه قرص سیاره پدیدار خواهد شد. زمان شروع پدیده در مناطق مرکزی ایران حدود 11 و5 دقیقه صبح٬ ارتفاع سیاره زهره در آن زمان حدود 72 درجه وسمت آن در حدود 122 درجه است.در این زمان خورشید نیز در ارتفاع حدود62 درجه نورافشانی می کند.دو عکس زیر مناطقی از کره زمین که شاهد گرفتگی خواهند بود و شکل تقریبی هلال ونقطه ناپدید شدن سیاره زهره را نشان می دهند.




ادامه مطلب ...