ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

یک خطر برخوردی با زمین در آگوست 2032

11 روز قبل در 16 مهر در حالیکه دولت امریکا در تعطیلی ناشی از مشکلات با کنگره به سر می برد٬ دو نفر از رصدگران روسی توانستند یک جرم ۴۰۰ متری را از قدر ۱۷ با تلسکوپ 8 اینچی خود در رصدخانه آستروفیزیک کریمین کشف کنند. بعد از بررسی مشخص شد این جرم سیارک خطرناکی است که در 16 سپتامبر (۳۱ شهریور) از فاصله 6.7 میلیون کیلومتری زمین عبور کرده و در عبور بعدی در تاریخ 26 آگوست 2032 احتمالا به زمین برخورد خواهد کرد. شکل زیر مبین این مطلب است و نام این سیارک 2013,TV135 تعیین شده است:

A visit by asteroid 2013 TV<sub>135</sub>

یادآوری می شود در ناسا بخشی برای بررسی اجرام نزدیک به زمین و ریسک برخورد آنها وجود دارد که هر ساله تعداد زیادی از این اجرام به لیست اضافه می شوند. آپوفیس نام خطرناکترین این اجرام است که سیاکی به قطر حدود 325 متر که در سالهای 2029 و 2036 خطر جدی برای برخورد با زمین می باشد. از نشانی زیر می توانید یکی از نتایج این برنامه در ناسا که شامل گزارش اجرام عبوری نزدیک زمین در هفته های آینده می باشد را ببینید:

http://neo.jpl.nasa.gov/ca/

سقوط آزاد دنباله دار بر روی خورشید!

در سایت آوااستار مطلب را از آقای حسین زارعی با عنوان شیرجه دنباله دار بر روی خورشید دیدم که روز پنجشنبه ۱۸ مهرماه اتفاق افتاده است. تصویر  شبیه سازی شده ای از سقوط یک دنباله دار و پایان عمر وی که بسیار زیبا به تصویر کشیده است. این واقعه که کمتر از ۴ ساعت طول کشیده شده بوسیله فضاپیمای خورشیدی سوهو ثبت شده است.

سوهو فضاپیمایی است که برای بررسی فعالیتهای خورشیدی در سال 1995 از سوی اسا و ناسا به نقطه لاگرانژی مدار زمین و خورشید پرتاب شد. در این نقطه جاذبه زمین و خورشید برابر بوده و 1.5 میلیون کیلومتر نسبت به زمین، به خورشید نزدیک تر است. این فضا پیما در کنار هدف اصلی خود تا کنون توانسته است بیش از ۲۰۰۰ ستاره دنباله دار را کشف کند و این دنباله دار هم یکی از آنهاست.

ده شاخه مهم تاثیر گذار در علوم مکانمند

در جستوجوهای خود به مقاله ای برخوردم که عنوان آن این بود: ده چیزی که مدلهای تجاری اطلاعات مکانمند (geospatial business models) را تحت تاثیر قرار می دهد. نویسنده در این مقاله به فن آوریهایی اشاره کرده بود که باعث می شوند روند تجاری معمول بازار اطلاعات مکانمند تغییر کند و غیر قابل پیش بینی شود. این ده چیز عبارتند از:


1- هواپیماهای بدون سرنشین (UAVs)

2- فن آوری فضایی (تصویر برداری، تعیین موقعیت و..)

3- اینترنت

4- نرم  افزارهای منبع باز (Open Source)

5- جامعه برنامه نویسان

6- محاسه گرهای قابل پوشیدن (عینک گوگل، لباسهای تعیین موقعیت و..)

7- جمع آوریی داده های سه بعدی

8- محاسابت حجیم و دسته جمعی

9- داده های بزرگ

10- اتوماسیون


اینها شاخه های مهم و نوین فن آوری اطلاعات مکانمند هستند که آینده این شاخه از فن آوری را تعیین خواهند کرد.


چیزی که برای من جالب و مهم بود این است که سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان کشور نیز باید به این سرشاخه های مهم دقت کنند و سعی کنند قبل از این که دوباره مصرف کننده و وارد کننده این فن آوریها شویم از طرق مختلف به توسعه و دستیابی به آنها بپردازند.


حقیقت این است که سازمانهای اصلی متولی این کار ها در ایران هنوز در دهه 70 مانده اند و چیزی جدید برای ارایه ندارند. به نظرم دانشگاه ها می توانند در این زمینه پیش قدم باشند...

نظر شما چیست؟؟؟؟

فراخوان شرکت در جلسه آموزشی محصولات شرکت CHC

شرکت نماپرداز رایانه (NPR) در نظر دارد در روز های شنبه و یکشنبه مورخ ۴ و ۵ آبان 1392 یک جلسه ۱.۵ ساعته را در ارتباط آموزشهای تئوری و عملی در زمینه تعیین موقعیت ماهواره ای بوسیله گیرنده های GPS شرکت CHC چین به کمک کارشناسان CHC و کارشناسان NPR برای علاقه مندان برگزار نماید. برای شرکت در این جلسه رایگان در محل شرکت در خ پاکستان تهران٬ می توانید فرم ثبت نام را از نشانی زیر تکمیل نمایید:

http://www.nprco.com/g1/

این شرکت اعلام کرده است در این جلسه که در گروه های مختلف و در ساعات مختلف برگزار خواهد شد٬ آشنایی با محصولات CHC ٬‌ راه اندازی گیرنده های تک و دوفرکانسه این کمپانی٬ ارتباط رادیوی با شبکه های RTK نظیر هدی و شهرداری٬ برداشت مسطحاتی در سیستم مختصات UTM در دستور کار قرار دارد. قبلا می توانید از فیلم های آموزشی مرتبط این شرکت نیز بهرمند شوید:

آخرین روز ثبت نام در کنفرانس بین المللی SMPR

دبیرخانه دومین کنفرانس بین المللی سنجننده ها و مدل ها در فتوگرامتری و سنجش از دور که روزهای 14 تا 16 مهر در دانشگاه تهران برگزار می گردد٬ اعلام کرد حداکثر تا امروز چهارشنبه  10 مهر تخفیف دانشجویی برای ثبت نام در کنفرانس و کارگاه های آن وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دیدن برنامه مقالات و سخنرانی ها و کارگاه های این کنفرانس بزرگُ‌٬ به سایت آن به نشانی زیر مراجعه کنید:

http://smpr.ut.ac.ir/

همچنین از نشانی زیر می توانید برنامه های سه روز ه این همایش را شامل 59 مقاله انگلیسی و 10 مقاله فارسی دانلود نمایید

http://smpr.ut.ac.ir/data/cnf1361601224/uploads/Program-SMP2013.pdf

وقوع زلزله شدید در پاکستان

ناحیه آتشفشانی و فروکشی مکران باز فعال شده است. زلزله 7.8 ریشتری 27 فروردین امسال در ناحیه بین خاش و سراوان و  اکنون زلزله 7.7 ریشتری در ناحیه آوران پاکستان در شمال غربی کراچی و شرق سراوان. این زلزله حدود یک ساعت قبل رخ داد. ساعت ۱۴ و ۵۹ دقیقه به وقت ایران و در عمق ۲۰ کیلومتری زمین که تا حدود شعاع ۵۰ کیلومتری کانون زمین لرزه منطقه مسکونی مهمی وجود ندارد. بعد از آن تا کنون سه زمین لرزه دیگر به شرح زیر اتفاق افتاده است:

15:06 با قدرت 5.5 ریشتر در عمق ۲۴ کیلومتری

15:37 با قدرت 4.7 ریشتر در عمق ۱۰کیلومتری

16:12 با قدرت 5.5 ریشتردر عمق ۱۰۶ کیلومتری

بر خلاف تصور عمومی که ممکن است فکر کنند تنها قدرت زلزله فاکتوری از تخریب می باشد٬ مطالعات نشان می دهد شعاع تخریب زلزله مستقیمی با عمق زلزله دارد. هر چه عمق زلزله بیشتر می شود٬ شعاع تخریب نیز بیشتر می شود.