ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

وضعیت ماه و سیارات در روزهای ابتدای ماه جمادی الثانی

امروز شنبه اول جمادی الثانی 1431 مصادف با 15 می 2010 می باشد. با شروع ماه قمری جدید، هلال ماه میهمان آسمان مغرب در کنار سیاره زهره و چند خوشه فهرست مسیه می باشد. امیدواریم اوضاع جوی نامناسب این روزها، موجب از دست دادن این مهمانی برای امشب و فردا شب نشود:



ماهواره اینتلست از دست رفت!

سیستم  WAAS را برای  GPS  که می شناسید. این سیستم تصحیحاتی را برای تعیین موقعیت دقیقتر ارسال می کرد. حال اینتلست از دست رفتن یکی از ماهواره های خود را رسما اعلام کرده است. البته مهمترین اثر این قضیه بیشتر در آمریکای شمالی و مخصوصا شمال غربی آلاسکا تاثیر خواهد گذاشت و 16 فرودگاه دیگر این خدمات را دریافت نخواهند کرد. البته اداره فدرال هوایی آمریکا اعلام کرده است که در کل کشور این مشکل به صورت موردی وجود خواهد داشت. آمریکائیها به فکر پرتاب ک ماهواره جایگزین تا پایان سال جدید هستند.

البته هشدارهای متعددی برای ضعف در سیستم پشتیبانی GPS و متعاقات آن قبلا داده  شده بود. به هر حال کشور ما از این قضیه متاثر نخواهد شد چرا که استفاده از این سیستم برای ایران طراحی نشده بود.

خوب این هم یک منفعت عدم استفاده از تکنولوژی در حد بالا!

آخر= اول (داستان واقعی نخستین مسابقه نقشه برداری)

آخر= اول

(داستان واقعی نخستین مسابقه نقشه برداری)

 

شاید بتوان گفت اولین دوره مسابقات منطقه ای نقشه برداری در دانشگاه آزاد واحد تفت، بزرگترین تجربه در این زمینه بود. زیرا باید برای نخستین بار یک مسابقه ای طراحی می شد که بتوان بدون هیچ مشکلی مسابقه را به پایان رساند. خیلی از پیش بینی ها نظیر آمبولانس، دکتر صحرایی، لباس فرم داوران و کمک داوران، طراحی قوانین و گرایش های مسابقه، جایگاه تماشاگران، برنامه های جانبی نظیر اینترنت و پخش فیلم و تورهای تفت گردی و ... کمک کرد که مسابقه مورد توجه شرکت کنندگان واقع شود. طراحی رینگ مسابقه بی نظیر بود. به طوریکه دورتادور رینگ مسابقه گرایش ترازیابی بود و در داخل آن مسابقه تیم های مختلف در گرایش تئودولیت و توتال استیشن با کمک ایستگاه های بتونی انجام می شد. اما زمان کوتاه برای جمع بندی نتایج و محاسبات توسط داوران باعث شد تا نتایج اعلام شده با چند تغییر روبرو شود. یکی از این تغییرات که با پیگیری تیم ژئوگروپ دانشگاه اصفهان صورت گرفت، منجر شد تا یک خطای سیستماتیک آنها از آخر شدن به اول شدن برساند. این تصویر اعضاء این تیم در هنگام وارد شدن به رینگ مسابقه می باشد:

 


عجله و استرس عامل دوربین باعث شده بود تا در همان شروع دوربین در یک حالت غیر تراز بر روی زمین قرار دهد که بنده وی را دلگرمی می دادم. در نتایج اولیه این تیم با خطای بست 703 میلیمتر آخر شده بودند که در کمیته داوران همین فرم چندین بار کنترل شده بود. اما بعد از پایان مسابقه و اعتراض آنها هر چند اشکال محاسبات را در دانشگاه مشخص نکردند. اما آنها کپی فرم را با خود بردند تا در راه اصفهان به اشتباه محاسباتی پی ببرند. حدود 3 ساعت بعد از پایان مسابقه تماس گرفتند و اعلام کردند که در متوسط گیری طولها، عدد 123.2، 123.9 یادداشت شده است و برای همین 70 سانتیمتر خطا وارد مسأله شده است. پس از بررسی مجدد فرم آنها و اصلاح این اشتباه، با محاسبه امتیاز خطا و زمان، به مقام اول گرایش توتال استیشن دست پیدا کردند. حال آنها را برای کسب این موفقیت بعد از مدت 3 ساعت نمی دانم چه بود. اما پیگری همکاران ما (م.فاطمی . م. مهرابی ) برای جایزه آنها، نهایتاً باعث شد تا جایزه آنها را به صورت نقدی پرداخت نماییم. حدود ساعت 9.5 شب بود که به صورت اینترنتی مبلغ جایزه را که 3 میلیون ریال بود به حاسبشان واریز کردم. امیدوارم این داستان تجربه های زیر را برای همه ما به دنبال داشته باشد:

۱- هیچگاه از حق واقعی خود نگذریم و برای گرفتن آن تلاش نماییم.

۲- برای قضاوت و داوری صحیح به زمان کافی نیاز داریم.

۳- باور کنیم که چه بسا آخری ها هم اول هستند.

۴- و ... .

نشانی سایت مسابقات: www.sc89.ir

 

رستمی

نتایج و رکوردهای بدست آمده از مسابقه نقشه برداری

نتایج مسابقه

در مجموع دانشگاه ها بر اساس رتبه ها و مدالهای بدست آورده به ترتیب زیر دسته بندی شدند:

 

امتیاز

نام دانشگاه

مدالها

امتیاز

1

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت

2 مدال طلا و 1 برونز

7

2

دانشگاه اصفهان

1 مدال طلا, 1 مقام چهارم

3

3

دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد

1 مدال نقره، 1 مدال برونز

3

4

آموزشکده فنی مهاجر

1 مدال نقره، 1 مقام چهارم

2

5

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردستان

1 مدال نقره

2

6

جامعه نقشه برداران چهارمحال و بختیاری

1 برونز

1

7

آموزشکده فنی امام خمینی میبد

1 مقام چهارم

-

 

 برای دیدن نتایج و رکوردها روی ادامه مطلب کلیک کنید:

ادامه مطلب ...

اخباری از تیم های مسابقه نقشه برداری

اولین دوره مسابقات منطقه ای نقشه برداری به مناسبت روز ملی خلیج فارس، 10 اردیبهشت 1389 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت برگزلر می گردد. در این مسابقه تا کنون از 9 دانشگاه آزاد و دولتی استانهای یزد و اصفهان (منطقه 4) و 4 شرکت خصوصی شرکت داشته اند. تعداد کل تیم ها به 39 تیم رسیده که پیش بینی می شود رقابت در گرایش ترازیابی به علت تعداد تیم بیشتر، شدیدتر خواهد بود. برای دیدن جزئیات گرایش های مسابقه و تعداد تیم های شرکت کننده از این دانشگاه ها و شرکت های خصوصی به ادامه مطلب وارد شوید :

نشانی سایت مسابقات: www.sc89.ir

نام دانشگاه

گرایش ترازیابی

گرایش تئودولیت

گرایش توتال استیشن

آموزشکده فنی امام خمینی میبد

1 تیم

2 تیم

1 تیم

دانشگاه اصفهان

1 تیم

1 تیم

-

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردستان

1 تیم

1 تیم

-

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت

4 تیم

3 تیم

4 تیم

دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان

1 تیم

1 تیم

1 تیم

دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد

2 تیم

-

-

دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد

5 تیم

1 تیم

3 تیم

دانشگاه صنعتی اصفهان

-

1 تیم

-

دانشگاه یزد

-

-

1 تیم

شرکت های خصوصی

2 تیم

1 تیم

1 تیم

مجموع

17 تیم

11 تیم

11 تیم

تعداد کل تیم ها

39 تیم

هر چند استقبال دانشگاه ها از سراسر ایران برای شرکت در این مسابقه زیاد بود، اما به دلیل محدودیت برگزاری به صورت منطقه ای باعث شد تا از پذیرش این تیم ها جلوگیری به عمل آید. امیدواریم با تصمیمات کمیته داوران در مراسم اختتامیه این مسابقات، بتوان محل برگزاری دوره بعدی این مسابقات را به صورت ملی مشخص نمود.