ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ظرفیت پذیرش دوره دکتری نقشه برداری در سال 92

با اعلام نتایج اولیه دکتری نقشه برداری توسط سازمان سنجش کشور٬ ظرفیت گرایش های مختلف به شرح زیر برای ادامه تحصیل در دو دانشگاه تهران و خواجه نصیر اعلام شد:

دو زلزله شدید در فاصله ۷ روز

ساعت ۱۵ و ۱۴دقیقه امروز (حدود دوساعت قبل) زلزله ۷.۸ ریشتری در عمق 84 کیلومتری زمین منطقه بین خاش و سروان را لرزاند. قدرت این زمینه لرزه آنقدر زیاد بود که در هند- پاکستان- افغانستان- امارات و عمان و در ایران تا استان فارس  هم احساس شد. به علت عمق زیاد این زمین لرزه و اثر بروی ساختمان های مرتفع٬ تمام برجهای تجاری دبی و ابوظبی پس این زمین لرزه تعطیل شدند. گفته می شود این زمین لرزه در 56 سال اخیر بی سابقه بوده است (بعد از زلزله 7.5 ریشتری لاریجان و سوادکوه در روز سه شنبه 11 تیر 1336 ساعت 4.5 صبح). قبلا نیز بزرگترین زلزله تاریخ ایران در این منطقه و با بزرگی 8.2 ریشتر در سال 1324 رخ داده بود! که به علت تراکم کم منطقه٬ تنها 4000 نفر کشته بجا گذاشته بود. 

هفته قبل هم در همین ساعات بود که منطقه کاکی بوشهر با قدرت 6.3 ریشتر لرزید. برای دیدن جزئیات این دو زمین لرزه بر روی لینک های زیز کلیک کرده و نقشه را ببینید:

3km E of Khash, Iran

لیست زمین لرزه های بزرگتر از 6 ریشتر را در زیر می بینید:
 

تاریخ

منطقه

بزرگی

قبل از انقلاب

27-1-92

خاش سراوان

7.8

تاریخ

منطقه

بزرگی

20-1-92

کاکی بوشهر

6.3

25-6-57

طبس

7.7

21-5-91

ورزقان اهر

6.4

1356

خورگو هرمزگان

7.0

29-9-89

فهرج کرمان

6.5

1351

قیرو کارزین فارس

6.9

20-6-87

قشم

6.1

9-6-47

بیاض فردوس

7.4

11-1-85

بروجرد

6.1

11-6-41

آوج بوئین زهرا

7.2

6-9-84

قشم

6.0

11-4-36

لاریجان سوادکوه

7.1

4-12-83

زرند کرمان

6.4

1339

لار فارس

7.6

8-3-83

فیروزآباد مازندران

6.3

1324

مکران سیستان

8.2

5-10-82

بم کرمان

6.8

1309

سلماس

7.4

1-4-81

آوج بوئین زهرا

6.6

1308

درگز

7.4

20-2-76

قائن

7.3

1288

سیلاخور

7.4

31-3-69

رودبار منجیل

7.4

21-3-60

سیرچ کرمان

6.6

6-5-60

گلبافت کرمان

7.2

6-9-58

قائن

7.1

در نقشه زیر زمین لرزه های ایران را از سال 1990 نشان میدهد.
Seismicity Map

این هم چند لینک مفید و اساسی برای لیست زلزله ها: 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_earthquakes 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_deadly_earthquakes_since_1900

تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س)

عن فاطمه الزهراء (س) من اصعد الی الله خالص عبادته٬ اهبط الله الیه افضل مصلحته

هر کس عبادت خالصش را به سوی خدا بالا فرستد, خداوند متعال برترین بهره و سود و مصلحتش رابه سوی او پایین می فرستد.

با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) دختر پاک و معصوم پیامبرمان و مادر امامان متولد شده از ایشان.

عبور دنباله دار از کنار کهکشان همسایه! شب یوری

اگر چه جذابیت دنباله دارها برای عموم دیدن با چشم غیر مسلح است اما رصدگران حرفه ای خیلی سرٓع آنرا فراموش نمی کنند. پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۲ یکی ازاین رصدگران فعال در شمال کانادا توانست دنباله معروف پان استارز را (که در پایان سال قبل در آسمان شامگاهی ما نمایان شده بود)  در فاصله دو درجه از کهکشان هماسایه (آندرومدا یا M31) تصویر برداری نماید:

PanSTARRS and M31

لازم به یادآوری است که مسیر دنباله دار در داخل منظومه شمسی و داخل کهکشان راه شیری میباشد و این عبور که در تصویر بالا نشان داده شده است٬ به معنی عبور بصری یا ظاهری است و عبور واقعی اتفاق نیفتاده است! 

خبر دیگر اینکه امروز مدارس و دانشگاه ها شروع به کار کردند و پایان هفته با برنامه جهانی شب یوری همراه هستیم. برنامه ای که سالهاست به بهانه سفر فضایی یوری گاگارین توسط منجمان آماتور در سراسر دنیا برای آموزش عمومی نجوم اجرا می شود. در ایران هم این برنامه شور و هیجان خاصی دارد. اگر چه فعلا برنامه های ۱۴ شهر اعلام شده است٬ امید که امسال بهتر از سال های قبل باشد:

http://www.iranyurisnight.ir/

http://yurisnight.net/

تصویر زمین در شب٬ از فضا

قبلا هم تصاویری از بخش های از زمین در شب ارایه شده بود. نقاط نورانی نشان دهنده شهرهای بزرگ می باشند. البته در تصویر زیر از ترکیب چند تصویر به دست آمده است. زیرا همزمان کل دنیا در شب به سر نمی ببرند. به تصصاویر زیر با دقت نگاه کنید: 

(منبع: سایت خبری روزگار نو   http://www.rouzegareno.ir/)



فضاپیمای وویجر از منظومه شمسی خارج شد

برای اولین بار شماری از دانشمندان می گویند به این باور رسیده اند که فضاپیمای وویجر-۱ اکنون منظومه شمسی را ترک کرده است. اگر این خبر تایید شود، وویجر اولین ماشین ساخت بشر است که از منظومه ما بیرون می رود. وویجر در سال ۱۹۷۷ یعنی ۳۵ سال قبل زمین را ترک کرد و اکنون ۱۸ میلیارد کیلومتری از ما فاصله دارد که ۲۳ برابر فاصله زمین از خورشید است.


دانشمندان در چند سال اخیر به دنبال جمع آوری شواهد خروج آن از منظومه شمسی بوده اند.

فضاپیما در این مدت ناظر تغییراتی محیطی بوده که حاکی از قرار داشتن آن در منطقه مرزی منظومه است. اکنون بعضی از محققان می گویند که به باور آنها این سفینه از حیطه نفوذ خورشید موسوم به هلیوسفر خارج شده. هلیوسفر یک حباب مغناطیسی از ذرات باردار است که منظومه شمسی را احاطه کرده است.


این ادعا در مقاله ای که به زودی در مجله "نامه های تحقیقات ژئوفیزیکی" منتشر خواهد شد مطرح شده است. با این حال هستند کارشناسانی که هنوز در این مورد تردید دارند.

سوزان داد، مدیر پروژه وویجر اخیرا به بی بی سی، گفت: "پنج عدد از ابزارهای فضاپیما هست که هنوز کار می کند و ما اکنون در داده های دریافتی شاهد این هستیم که درحال ورود به حیطه میان ستاره ها هستیم. شاهد اتفاقاتی هستیم که به این باور دامن می زند که روی چنین مرزی هستیم."


شواهدی که خانم داد از آن حرف می زند شامل افت شدت ذرات خورشیدی و شدت گرفتن اشعه های کیهانی است که از فضای میان ستاره ای می آید. شاهدی که به خصوص اساس یافته تازه است به اواخر ماه اوت در تابستان گذشته بازمی گردد.


پروفسور بیل وبر از دانشگاه ایالتی نیومکزیکو در لاس کروسس از نویسندگان مقاله تازه می گوید که ظرف فقط چند روز، شدت تشعشعات هلیوسفری کاهش پیدا کرد و شدت اشعه کیهانی بالا رفت چیزی که نشانه خروج فضاپیما از هلیوسفر است.


ناسا می گوید این برداشت در میان کسانی که روی این پروژه کار می کنند همگانی نیست و پروفسور وبر اذعان می کند که بحث در این مورد ادامه دارد. هدف اولیه ماموریت این کاوشگر مطالعه سیارات دورافتاده منظومه شامل مشتری، کیوان، اورانوس و نپتون بود، ماموریتی که در سال ۱۹۸۹ کامل شد، اما همچنان به مسیرش ادامه داد.


مسیر کاوشگر بعد از آن تغییر داده شد تا در جهت کلی مرکز راه شیری به حرکت در آید.

تولید الکتریسیته از منبع پلوتونیومی وویجرها ده تا ۱۵ سال دیگر متوقف خواهد شد که در آن مرحله ابزارها و فرستنده های آنها از کار خواهد افتاد.

منبع: بی بی سی