ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

همکاری هند برای پرتاب ماهواره های گلوناس روسی

همکاری هند برای پرتاب ماهواره های گلوناس روسی

از سال 2004 همکاری هند در پرتاب ماهواره های سیستم تعیین موقعیت گلوناس روسیه، دنبال می شد. بلاخره با توافق انجام شده در 17 مارس 2008، پرتاب ماهواره های سری M و K به ترتیب با 18 و 30 ماه مدت زمان ساخت، در دستور کار قرار گرفت. احتمالاً اولین پرتاب مشترک در سال 2009 توسط آزانس هندی (ISRO) انجام خواهد شد. عمر مفید 10 سال برای این ماهواره های بوده و هند پیشنهاد کرده است با توسعه آن بتوانند برای 15 سال از آنها استفاده کنند. هندها با شرط استفاده نظامی و غیر نظامی از این سیستم، تضمین کرده اند که با کامل کردن سیستم، به دقت یک متر در تعیین موقعیت نقاط برسند. هم اکنون دقت مطلق GPS در بهترین حالت، بین 5 تا 10 متر می باشد. 

 

گلنوناس یک سیستم تعیین موقعیت ماهواره ای روسی است که از سال 1992 توسعه یافت و تا پرتاب 18 ماهواره پیش رفت. بدلیل عدم کنترل سیستم و از دست دادن 8 ماهواره، سیستم بصورت نیمه کاره در آمد. از سال گذشته پرتاب ماهواره های آن از سر گرفته شد و اکنون این سیستم دارای 13 ماهواره فعال می باشد. سیستم با 21 تا 24 ماهواره کامل خواهد شد.

آخرین وضعیت ماهواره های GPS در سال 2009

 

آخرین وضعیت ماهواره های GPS در سال 2009

پس یک توقف و تعویق یکساله از پرتاب ماهواره های GPS برای مدرنیزه کردن این سیستم، بلاخره 24 مارس (4 فروردین 1388)، ماهواره IIR-20M بوسیله موشک دلتا2 پرتاب و در مدار قرار گرفت. هنوز از فعال شدن این ماهواره و دریافت امواج آن بوسیله گیرنده های GPS تحت کد هفته اول P، خبری مخابره نشده است (این کد با خارج شدن ماهواره IIA-16 که در 22 نوامبر 1992 پرتاب شده بود، بدست آمده است).  

 

به این ترتیب، هفتمین ماهواره دارای کدهای جدید نیز در مدار قرار گرفته است. در برنامه پرتاب امسال، پرتاب 2 ماهواره دیگر در دستور کار قرار دارد که 21 آگوست و 18 اکتبر تاریخهای پیش بینی شده می باشند. این ماهواره ها، همانهایی هستند که سال قبل پرتاب نشدند. بعنوان مثال ماهواره بلوک IIF که قرار است دارای موج سوم L5 باشد. البته پیش بینی شده که 9 ماهواره دیگر از بلوک IIF نیز در سال 2010 نیز پرتاب شود! به این ترتیب امید واقعی شدن گیرنده های سه فرکانسه را باید از سال 2011 به بعد پیگری نمود. 

 

موشک دلتا2 از سال 1989 تا کنون توانسته است 47 ماهواره GPS را به فضا بفرستند. در سال بعد موشک اطلس، این وظیفه را بر عهده خواهد داشت. در حال حاضر 31 ماهواره فعال GPS در مدار قرار دارند که فعلاً امواج 30 تای آن بوسیله گیرنده های GPS قابل دریافت هستند.  

 

تور سیاحتی رصدی کرمان و سیستان

یک تور سیاحتی- رصدی از سوی از سوی یکی از علاقه مندان نجوم به صورت برنامه ۵ روزه برای کرمان و بلوچستان با هزینه ۱۰۰ هزار تومان ارائه شده است. برای اطلاعات کامل به وبلاگ عکسها و سفرنامه ها مراجعه نمایید. برای ثبت نام نیز می توانید با شماره های 09191497089 و یا 09352584017 تماس بگیرید.

http://prettyastronomer.blogfa.com/ 

 

کشف بقایای سیارک برخورد کرده در سودان

 

کشف بقایای سیارک برخورد کرده در سودان

کمی بعد از طلوع خورشید روز سه شنبه 7 ام اکتبر 2008 (16 مهر 87) تصویر زیر در جوی بالای شمال سودان ناشی از برخورد یک سیارک کوچک به نام 2008 TC3 به جو زمین نمایان شد. این پدیده شبیه به نمایش نور یک فلش مشاهده شد. قبل از این برخورد این سیارک با زمین، توسط ناسا پیش بینی شده بود. 

 

اولین تلاشها برای کشف محل برخورد و بقایای این سیارک با آشکارسازی هاله انفجار در تصاویر مادون قرمز ماهواره Meteosat8 صورت گرفت: 

 

سپس دانشجویان دانشگاه خارطوم برای یافتن آثار این برخورد، در محل احتمالی برخورد (صحرای نوبی) به صورت زیر به جسستجو پرداختند: 

 

هفته قبل اعلام شد، معاویه شدّاد عضو منجمین سنگهای آسمانی ناسا، از دانشگاه خارطوم، و پیتر جنیس کنز از دانشجویان و دیگر دانشجویان این دانشگاه اولین بقایای این سیارک را در این صحرا پیدا کرده اند: 

این هم تصویر بزرگ شده این تکه سنگ کوچک اما بسیار ارزشمند: 

 

 

 

GIS بدون تصاویر ناقص خواهد بود

لاری جردن رئیس جدید بخش imagery enterprise solutions شرکت معروف ESRI که در زمینه GIS فعالیت می کند در اولین سخنرانی خود اهمیت تصاویر در دنیای GIS را این گونه بیان داشته است: ما دیگر نمی توانیم تصاویر را بخش جدایی از GIS بدانیم، بلکه GIS بدون تصاویر ناقص خواهد بود.

 جردن پایه گذار شرکت ERDAS در سال 1970 بود که یکی از شرکتهای پیشرو در زمینه پردازش تصاویر ماهواره ای به حساب می آید. او در ضمن دوست و همکلاسی سرمایه گذار اصلی شرکت ESRI یعنی جک دانجرموند نیز هست. ایندو نفر همکاری تنگاتنگی با هم داشته اند و سالها ESRI از شرکت Imagine برای کارهای تصویری خود استفاده میکرد. این همکاری تا زمانی که جوردن شرکت خود را به Leica Geosystems فروخت ادامه پیدا کرد. حال لایکا ERDAS را با همین نام تجاری عرضه می کند. وی دوران بازنشستگی کوتاهی داشت و دوباره به سر کار جدیدی بازگشت.

جردن معتقد است که با پیشرفت دنیای الکترونیک و کامپیوتر دنیای جدید تصاویر نیز پیشرفت می کند.  وی می گوید امروزه امکان ذخیره سازی تصاویر و همچنین سرعت پردازش آنها بالا رفته است و ما می توانیم دنیای جدید تصاویر را بر این اساس بنا کنیم. روشهای فشرده سازی تصاویر نیز یکی دیگر مواردی است که دنیای تصاویر را دگرگون ساخته است. قابلیت و سرعت روشهای فشرده سازی تصاویر  هر روز بیشتر می شود.  و به این ترتیب سرعت کار با داده های تصویر به سرعت کار با داده های برداری نزدیک می شود.

نرم افزارها نیز در این زمینه قوی شده اند و می توانند بسیاری از کارها را به صورت اتوماتیک انجام دهند بدون اینکه نیازی به دانستن کل ماجرا توسط کاربر باشد. جردن معتقد است که دنیای نرم افزارهای خاص پردازش تصاویر دارد به سر می آید و همه چیز در نرم افزارهای GIs خلاصه خواهد شد. ESRI قصد  دارد تا یک برنامه جنبی کامل برای پردازش تصاویر به نرم افزار معروف خود ArcGIS اضافه نماید به گونه ای که با یک فرمت خاص تصاویر را ذخیر کرده و موقع نیاز فراخوانی نماید. در این سیستم جدید کلیه کارها می توانند به عنوان سرویس یکبار تعریف شده و بارها فراخوانی شوند. به این ترتیب سرعت انجام کارها بسیار بالاتر خواهد رفت.

حال چرا اساسا این موضوع خیلی مهم است؟ جردن این گونه پاسخ می دهد که ما باید زمین را حفظ کنیم و به نسل آینده تحویل دهیم و اطلاعات زمین مرجع به طور عام و تصاویر مکان مرجع به طور خاص یکی از روشهای نظارت بر وضعیت زمین خواهد بود.

این که یکی از مهمترین مدیران بخش نرم افزارهای علوم مکانمند این گونه بر اهمیت و قابلیتهای تصاویر تاکید می نماید می تواند از این جهت مهم باشد که این افراد سیاستگذار و هدایت کننده جریانهای اصلی اغلب موضوعات در دنیای ژئوماتیک می باشند و به این ترتیب می توان پیش بینی کرد که نرم افزارهای GIS در چه زمینه ای به دنبال گسترش قابلیتهای خود هستند و در آینده چه اتفاقاتی در زمینه علوم ژئوماتیک خواهد افتاد. کسانیکه به دنبال ادامنه تحصیل، سرمایه گذاری و یا حتی سیاستگذاری در این رشته از علوم هستند می توانند این جملات را که یکی از مدیران ارشد یکی از مهمترین شرکتهای این بخش از علوم زمینی مطرح کرده است جدی تلقی کرده و بر اساس آنها رو به آینده پیش روند.

پرتاب ماهواره ثقل سنجی اروپایی گوس

 

پرتاب ماهواره ثقل سنجی اروپایی گوس

بلاخره ماهواره اروپایی گوس (GOCE) که یک ماهواره ثقل سنجی با قدرت تفکیک بالاست، در اواخر سال 87 (27 اسفند) از ایستگاه پرتاب کاسمودروم روسیه (در 800 کیلومتری شمال مسکو) پرتاب شده و در ارتفاع 285 کیلومتری از زمین قرار گرفت. 

 

قرار است داده های بسیار ارزشمند این ماهواره برای ماه آگوست یا سپتامبر (مرداد یا شهریور) با قدرت تفکیک 100 کیومتر (3 برابر بهتر از قدرت تفکیک داده های ماهواره Grace ناسا که در سال 2002 پرتاب شده است) از سوی آژانس فضایی اروپا در اختیار جامعه علمی دنیا قرار بگیرد. عمر مفید این ماهواره 2 سال پیش بینی شده است. اضافه می گردد که طراحی این ماهواره از سال 2004 آغاز شد و قرار بود 2006 پرتاب شود اما ... .