ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

پذیرش بدون کنکور در رشته های کارشناسی فنی و مهندسی

پذیرش بدون کنکور در رشته های کاردانی از چند سال قبل شروع شد. امسال به دلیل پذیرش تمام دانشجویان از سوی کنکور سراسری و آزاد ظرفیت بسیاری از رشت ها و دانشگاه ها خصوصا در شهرستانها پر نشده است و دانشگاه ها اقدام به پذیرش با مجوز بدون کنکور نموده اند. در این راستا دانشگاه های آزاد تفت و میبد در رشته مهندسی نقشه برداری (پیوسته و نا پیوسته) اقدام به پذیرش دانشجو برای مهر ۱۳۹۰ نموده است. علاقه مندان برای اطلاع بیشتر با امور ثبت نام این دانشگاه ها تماس حاصل فرمایند.


http://www.sbfatemi.blogsky.com/1390/07/01/post-97



طلوع و غروب دو خورشید در یک سیاره

اینبار تلسکوپ فضایی کپلر موفق به کشف یک منظومه سیاره ای با دو خورشید در صورت فلکی دجاجه یا ماکیان شد. این منظومه در فاصله 200 سال نوری با زمین قرار داشته و سیاره آن هر 229 روز یک بار به دور هر دو خورشید که کوچکتر از خورشید ما هستند، می چرخد. هر یک از این دو ستاره بر اساس برآورد های انجام شده، حدود 0.7 و 0.2 برابر جرم خورشید هستند.

به این ترتییب این سیاره در هر روز شاهد حضور دو خورشید در آسمان بوده و هر روز دو بار طلوع و غروب خورشید را تجربه می کند. البته سیاره کپلر-16 بی دارای دمای حدود منفی 90 درجه سانتیگراد بوده و یک سیاره غول گازی محسوب می شود. تصاویر زیر بازسازی نتایج حاصل از چنین کشفی است. یادآوری می شود تا کنون بزرگترین منظومه شمسی کشف شده در راه شیری، تنها دارای یک خورشید و 5 سیاره بوده است.


معرفی کتاب سرشکنی دکتر مشهدی

اخیراً انتشارات دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی اقدام به چاپ کتاب سرشکنی به روش کمترین مربعات و آزمون های فرض از تألیفات دکتر مسعود مشهدی حسینعلی با 356 صفحه و قیمت 6000 تومان نموده است. علاقه مندان می توانند این کتاب را از انتشارات خواجه نصیر در جنب دانشکده نقشه برداری دانشگاه خواجه نصیر در تقاطع میرداماد خیابان ولیعصر نمایند.


سمپوزیوم مشترک مانیتورینگ تغییر شکل در هونگ کونگ


چهاردهمین سمپوزیوم FIG در خصوص اندازه گیری و آنالیز تغییر شکل، پنجمین سمپوزیوم IAG در زمینه ژئودزی و ساختار مهندسی ژئوتیکنیک و دومین کارگاه بین المللی تکنولوژی اطلاعات مکانی در زمینه تغییر شکل های بزرگ مقیاس در بین 2 تا 4 نوامبر 2011 (11 تا 13 آبان) در هنگ کنگ برگزار می شود. علاقه مندان برای شرکت در این سمپوزیوم می توانند به سایت مربوطه به نشانی زیر مراجعه نمایند:

http://dma.lsgi.polyu.edu.hk/

سنجش از دور دنیای عرب پیشرفت می کند

 امسال ماه رمضان عربها قدرت تکنولوژیکی خود را به رخ خیلیها (شاید اساسا ما!) کشیدند. تصاویر اخذ شده از سه شهر مقدس مسلمانان و سه مکان مقدس آنها شامل مسجدالحرام (مکه)، مسجد النبی (مدین) و مسجد الاقصی (در قدس)  توسط ماهواره DubaiSat-1  امارات متحده عربی می باشند.

این تصاویر رنگی فیوژ شده از سه شهر معروف و مورد اقبال مسلمانان تهیه شده است که قرار است در توسعه شهرهای مذکور به عنوان اطلاعات زیربنایی مورد استفاده قرار گیرند. این ماهواره حاصل پروژه مشترک کره جنوبی و امارات متحده عربی است که با هدف انتقال فن آوری و دانش به امارات متحده عربی انجام شده است. این ماهواره در ژولای 2009 به فضا پرتاب شد و از آن زمان مشغول به کار است. در حال حاضر دو کشور مشغول به پروژه DubaiSat-2 می باشند. در این پروژه که درکره جنوبی انجام می شود 6 مهندس عرب مشغول به فعالیت و درعین حال آموزش هستند (در پروژه قبلی این تعداد 3 نفر بود که در پروژه جدید تعداد آنها دو برابر شده است). این ماهواره جدید قرار است توسط روسیه در پایان سال 2012 م به فضا پرتاب شود.


خوب ! همه دنیا مسیری را پیش گرفته است که از همکاری، سرمایه گذاری و به اشتراک گذاری علم تشکیل شده است. امیدواریم همه ما به این گفته پر معنی عقیده مند شویم:    

همه چیز را همگان دانند.

منبع

 

یسئلونک عن الاهله- از عید فطر سؤال می پرسند ...

در رمضان امسال هر روز سوالات زیادی از شروع و پایان آن می شد. روز های اول از شروع آن و از هلال رو به تربیع آن و نیمه آن از هلال بدر که شب 13 اتفاق افتاد و اکنون در پایان که عده ای فکر می کنند سه شنبه 8 شهریور عید است و ماه رمضان 28 روزه تمام می شود! چند نکته در پاسخ به این سوالات لازم دیدم بیان کنم:

1-      بر مبنای رؤیت با چشم غیر مسلح و رویت در غروب مناطق مختلف ایران، هلال ماه در روز دوشنبه 10 مرداد 1390 رؤیت شده و رمضان روز سه شنبه 11 مرداد شروع شد.

2-      بررسی های اینجانب برای 100 سال قمری نشان می دهد که اگر ملاک را رویت با چشم غیر مسلح بدانیم، در 3.5 درصد مواقع (42 ماه از 1200 ماه) می تواند ماه در شب 13 کامل شود. رمضان امسال هم جزء این 3.5 درصد است.

3-      ماه در ساعت 7:35 روز دوشنبه 6 شهریور در حالت مقارنه، نو می شود. در غروب روز دوشنبه در تمام مناطق ایران، ماه زودتر از خورشید غروب کرده و هلال حتی با تلسکوپ و حتی در روز (قبل از غروب خورشید) قابل رؤیت نیست. اولین نقاطی از جهان که امکان رؤیت هلال در آنها در روز دوشنبه وجود دارد، مناطق افریقای جنوبی با تلسکوپ 8 اینچ و امریکای جنوبی با چشم غیر مسلح می باشد.

4-      در ایران هلال ماه شوال در غروب روز سه شنبه با چشم غیر مسلح قابل رؤیت بوده و روز چهارشنبه 9 شهریور 1390 مصادف با عید فطر خواهد بود. البته رصدگران محترم می توانند نسبت به نقشه زیر که برای مرکز هندسی ایران محاسبه شده است، هلال ماه را همزمان با اذان مغرب رؤیت نمایند.

 

با احترام

سید قاسم رستمی- عضو گروه غیرحرفه ای رؤیت هلال

معرفی سایت پروازهای آنلاین

سایت زیر که قابلیت ارائه مسیر و حرکت آنلاین پرواز هواپیماهای جهان را بر روی نقشه های گوگل دارد به تمام علاقه مندان معرفی می گردد:

http://www.flightradar24.com/