ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

تلفیق کنکور دانشگاه آزاد و دولتی

امروز رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد در پی تجمیع آزمون‌های کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد و وزارت علوم در تاریخ ۲ شهریور 1391، تنها برگزاری آزمون به سازمان سنجش واگذار شده است. عبدالله سجادی جاغرق در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه داوطلبان می‌توانند در زمان ثبت‌نام، علاقه‌مندی خود را برای پذیرش در دانشگاه آزاد نیز اعلام کنند، اظهار کرد: در نهایت پس از برگزاری آزمون کارشناسی ناپیوسته در دوم شهریور ماه، نمرات خام این دسته از داوطلبان به مرکز آزمون دانشگاه آزاد ارائه می‌شود.

رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه فقط برگزاری آزمون به صورت مشترک با وزارت علوم انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: کلیه فرآیندهای دیگر همچون گزینش، انتخاب رشته، اعلام نتایج و حتی مرحله تکمیل ظرفیت توسط مرکز آزمون دانشگاه آزاد انجام می‌شود.

سجادی با بیان اینکه این دوره به صورت آزمایشی در حال انجام است، اظهارکرد: این تجمیع در راستای ایجاد تسهیلات بیشتر برای داوطلبان است.

سفر به سرزمین وحی

خداوند توفیقی حاصل کرد که از طریق کاروان دانشگاهیان استان های یزد و اصفهان در ماه رجب به مکه و مدینه سفری داشته باشم. این سفر که به مدت ۱۲ روز از ۷ تا ۱۹ خرداد به طول انجامید. ابتدا ۶ روز در مدینه و سپس ۶ روز در مکه بودیم. در این سفر با اساتید مختلفی همراه بودیم از جمله مهندس ناظریان که در زیر تصاویر مربوطه را می بینید. برای همگی دعا کردم که این سفر معنوی نصیب همگی شود تا بتوان یک خانه تکانی شخصی انجام داد. رستمی

کره جنوبی ماهواره ای جدید می سازد

کره جنوبی در تدارک ساخت ماهواره ای برای پایش محیط زیست در مداری زمین مرجع (geostationary) می باشد که قرار است در سال 2018 م به فضا پرتاب شود. وظایف این ماهواره تهیه داده هایی برای پایش آلودگی هوا و تغییرات اب و هوایی در شمال آسیا و شبه جزیره کره خواهد بود. کره ای ها مسئولیت این کار را بر عهده موسسه ملی تحقیقات محیطی خودشان گذاشته اند که قرار است در امسال همکاران خارجی ساخت ماهواره را انتخاب نماید. طبق برنامه قرار است ساخت ماهواره تا سال 2015 طول بکشد و بعد از آن فرآیندهای تست و نهایتا ارسال انجام پذیرد.


کره ایها تا کنون چندین ماهواره به فضا ارسال کرده اند که اکثر آنها موفقیت آمیز بوده است و با همکاری کشورهای دیگر انجام شده است. ولی در طی این پروژه ها تجربیات گرانبهایی به دست آورده اند که اکنون مشاور برخی کشورهای عربی  در ساخت ماهواره های کوچک شده اند.

گذر سیاره زهره در تاریخ ۱۷ خرداد

سیاره زهره به دلیل قرار گرفتن بین مدار زمین و ماه می تواند گاهی اوقات از دید ناظر زمینی از روی خورشید عبور کند. به این پدیده گذر یا ترانزیت زهره می گویند.

به علت هم صفحه نبودن مدار زمین و زهره و همچنین عدم تفاوت پریود زمین (365.25 روز) و پریود زهره () تعداد گذر های زهره بسیار کم و نادر می باشد. به طوری که در هر قرن حداکثر ۲ گذر بیشتر اتفاق نمی افتد.

گذر سال 1882 میلادی پس از ۱۲۲ سال در سال ۲۰۰۴ مجددا انجام شد. اکنون پس از ۸ سال مجددا امسال یک گذر خواهیم داشت و گذر بعدی ۱۰۵ سال دیگر در سال 2118 میلادی (1496 شمسی) اتفاق خواهد افتاد. مدت عبور حدود ۶ ساعت می باشد که تنها ۲۰ دقیقه طول می کشد تا زهره پس از تماس اول٬ کاملا وارد سطح ظاهری خورشید گردد.

در گذر 17 خرداد امسال٬‌ در ایران از هنگام طلوع خورشید می توان با یک فیلتر خورشیدی مناسب (مثلا شیشه های جوشکاری با نمره 14) زهره را همچون یک قرص سیاه رنگ کوچک بر سطح خورشید ملاحظه کرد. در این زمان زهره در وسط مسیر خود بوده و بعد از حدود ۳ ساعت در ساعت ۹ و ۲۰ دقیقه از روی خورشید عبور خواهد کرد و گذر به پایان می رسد. تصویر زیر عبور زهره را برای لحظه طلوع خورشید در ایران٬‌در یک تلسکوپ به صورت معکوس نشان می دهد.

Venus transits the Sun


پکیج نرم افزار های نقشه برداری

بعضی از دوستان نقشه برداری و غیر نقشه برداری بعضا از روش تهیه نرم افزارهای نقشه برداری و آموزش های آن می پرسند. در زیر یکی از این محصولات که شامل ۵۴ نرم افزار و 8 آموزش بوده و بیشتر جنبه فعالیت علمی- اقتصادی دارد٬ به شما معرفی می گردد:

تلفن سفارش این پگیج به نام مبارکی: 09124853153


لوگوی پپسی بر روی سطح ماه؟!

چند روزی است که شایعه شده که قرار است به کمک نورافشانی لیزر و با هزینه بالا٬ لوگوی شرکت پپسی رو بر روی سطح ماه قرار دهند. برای این موضوع مسایل علمی رو هم چاشنی آن قرار داده اند و گفته اند در ۱۶ خرداد که ماه در بدر و در کمترین فاصله با زمین قرار دارد تا بتوانند انرژی کمتری صرف کنند و همه از کل کره زمین ببیند و ...

جالب آنجاست که این موضوع تنها در چند فروم فارسی مطرح شده و اثری از رد پای آن در سایت های خارجی نیست! در یک فروم انگلیسی موضوع بررسی شده بوده و یک نفر جمله زیبایی گذاشته بود:

؛ شما در ایران این چیزها رو در مورد غرب می شنوید. اکنون فکر کنید که در مورد ایرانیان به ما چه می گویند! ؛

برای اطلاع بینندگان علمی این وبلاگ به اطلاع می رساند که نور لیزر در روش اس ال آر وقتی به کمک تلسکوپ ۲.۷ متری مکدونالد به سطح ماه می رسد حدود ۷ کیلومتر باز می شود. این سطح تنها می تواند یک دهم یک گودال کوچک ماه را پر کند. حال تصور این مطلب که بتواند یک لوگو کل ماه را بپوشاند و تصویر فرضی زیر را بوجود آورد٬ نیاز به میلیون ها تلسکوپ با قطر حداقل ۲ متر می باشد!