ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

فردا خورشید ناقص طلوع می کند!

خورشید گرفتگی فردا آنقدر بی نظیر است که عده زیادی علاقه مند عازم کشور چین شده اند. نقشه زیر وضعیت گرفت را برای فردا در جهان نشان می دهد: 

 

 

 اولین گرفت این دوره در 14 ژوئن 1360 میلادی اتفاق افتاده و آخرین گرفت این دوره در 30 جولای 2622 میلادی اتفاق خواهد افتاد.

عضو انجمن نجوم ایران با تاکید بر اینکه طولانی ترین خورشید گرفتگی در سال نجوم در چهارشنبه 31 تیرماه اتفاق خواهد افتاد، گفت: این پدیده 6 دقیقه و 9 ثانیه به طول می انجامد اما در ایران قابل رویت نیست و محققان ایرانی برای رصد این پدیده به اطراف شانگهای سفر می کنند.
اسدالله قمری نژاد با بیان این مطلب گفت: طولانی ترین کسوف سال مصادف با سال جهانی نجوم در روز 31 تیرماه سال جاری رخ خواهد داد که به لحاظ مدت زمان گرفت کامل یکی از کم نظیرترین خورشید گرفتگیها خواهد بود.

مدت خورشیدگرفتگی 31 تیر ماه
وی مدت زمان این خورشید گرفتگی را 6 دقیقه و 39 ثانیه ذکر کرد و افزود: این خورشید گرفتگی از کشور هند آغاز می شود و پس از عبور از کشورهایی چون نپال، بوتان، بنگلادش و چین در جزایر جنوبی ژاپن در اقیانوس آرام به پایان می رسد. قمری نژاد ادامه داد: در مسیر این گرفت هر چه به سمت شرق پیش برویم مدت زمان گرفت کامل افزایش می یابد از این رو در جزایر جنوبی کشور ژاپن بیشترین زمان گرفت دیده می شود و اکثر گروههای رصدی جهان برای رصد این پدیده به شرق آسیا سفر خواهند کرد.
عضو انجمن نجوم ایران طولانی بودن مدت زمان گرفتگی را از بارزترین ویژگیهای این پدیده دانست و اظهار داشت: معمولا این پدیده دو تا سه دقیقه به طول می انجامد اما این تنها خورشیدگرفتگی است که در مدت زمان بیشتر اتفاق می افتد.
سفر محققان ایرانی به اطراف شانگهای برای رصد کسوف
وی با تاکید بر اینکه زمان گرفت در کشور هند کوتاه است، اظهار داشت:
محققان ایرانی به لحاظ آب و هوایی و بیشترین موفقیت در رصد گرفتگی به نزدیکی شهر بزرگ شانگهای سفر خواهند کرد. مدت زمان کسوف در این منطقه پنج دقیقه و 30 ثانیه خواهد بود.
تا سال 2150 کسوفی با مدت زمان حدود هفت دقیقه رخ نمی دهد
قمری نژاد با بیان اینکه تا سال 2150 میلادی هیچ کسوفی با مدت زمان حدود هفت دقیقه اتفاق نخواهد افتاد ابراز امیدواری کرد که محققان کشور با این سفر علمی بتوانند نتایج مورد نظر را به دست آورند.
عضو انجمن نجوم ایران به ویژگیهای این پدیده اشاره کرد و با بیان اینکه این گرفت از دوره 136ساروسی و سی و هفتمین گرفت آن است در این باره به مهرگفت: این دوره ساروسی شامل 15 گرفت جزئی، 6 گرفت حلقوی، 44 گرفت کامل و 6 گرفت حلقوی کامل است و محل گرفتها یک نقطه معینی از کره زمین نیست بلکه با محاسبه طول و عرض جغرافیا قابل محاسبه است. یک ساروسی عبارت است از مدت زمان 18 سال و 11 روز و 8 ساعت و گرفت بعدی از یک دوره خاص دوباره تکرار می شود.
وی با تاکید بر اینکه این گرفتگی سی و هفتمین گرفت از این دوره است، اضافه کرد: اولین گرفت این دوره در 14 ژوئن 1360 میلادی اتفاق افتاده و آخرین گرفت این دوره در 30 جولای 2622 میلادی اتفاق خواهد افتاد.
کسوف 31 تیر ماه رصد نمی شود
قمری نژاد با تاکید بر اینکه بر اساس آخرین مطالعات این پدیده در ایران قابل مشاهده نیست، تاکید کرد: تمامی هزینه های گروه اعزامی بر عهده علاقه مندان و محققان خواهد بود.

برای دیدن اطلاعات کامل تر درباره ی وضعیت خورشید گرفتگی در ایران و شهرهای آن و جدول زمانی کسوف به ایرانیکا بروید.

ژئو اینفو در اردوی کارورزی نقشه برداری

مطابق هر سال با شروع تابستان اساتید و دانشجویان رشته نقشه برداری تجربه دیگری از اردوهای کارورزی را در سراسر ایران دارند. 

امسال این تجربه در دانشگاه آزاد تفت از روز ۲شنبه ۱۵ تیر سالروز ولادت حضرت علی با شرکت حدود ۷۲ نفر دانشجو رقم خورد و میران این وبلاگ در این دوره با همکاری دیگر دوستان آمده اند. این هم تصویری از محل برگزاری اردو که بر فراز کوه های اطراف محل اردو گرفته شده است: 

 

 

 

گزارش روز ساعت های آفتابی

مرکز نجوم ادیب در 31 خردادماه 1388 ، روز انقلاب تابستانی، پنجمین تور بازدید از ساعتهای آفتابی شهر اصفهان را برگزار کرد. در این برنامه از ساعتهای آفتابی و شاخصهای زمان مساجد مصلی، حکیم، جامع عتیق وعلی قلی آقا بازدید به عمل آمد. شرکت کنندگان علاوه بر ساعتهای آفتابی از مساجد فوق بازدید کرده و با آثار تاریخی و فرهنگی  این اماکن آشنا شدند. مسئولیت آموزش ساخت و آشنایی با انواع ساعت های آفتابی را آقای علیرضا تیموری وآشنایی با اماکن تاریخی را آقای شوشینی تقبل کردند. 

 

 

 

 

همایش سراسری GIS

انجمن علمی فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت دفاع با همکاری دانشگاه صنعتی مالک اشتر در صدد است به منظور ایجاد فضای تعامل هر چه بیشتر صاحبنظران، متخصصان و مدیران حوزه GIS کشور، همایش GIS را در سطح ملی با هدف ایجاد اشتراک مساعی فی مابین سازمان‌های بهره‌بردار، شرکت‌ها و متخصصان صاحبنظر، برگزار نماید. این همایش با حمایت  سازمان‌های دفاعی و ملی برگزار می‌گردد. برای ارتباط با این همایش به سایت زیر مراجعه نمایید: 

 

 http://gis-org.ir/ 

 

 

 

اندازه گیری طول دیوار چین

طول دیوار بزرگ چین چقدر است؟ پاسخ این سئوال کمی مشکل است چون که اساسا این دیوار پیوسته نیست. بخشی از آن توسط سنگ و بخشی دیگر با استفاده از زمین طبیعی کوبیده شده ایجاد  شده است. قسمتی از آن ارتفاع بسیار کوچکی دارد و بخش از آن اصلا دیوار نیست و فقط از عوارض طبیعی نظیر رودخانه ها تشکیل شده است. البته برخی از عوارض طبیعی اولیه در دوران سلسه های اولیه چین وجود داشته اند که با عوارض امروزی کمی متفاوت هستند و این به پیچیدگی قضیه اضافه می کند.

دیگر موردی که اندازه گیری طول دیوار بزرگ چین را مشکل می کند این است که  این دیوار روی خطی مستقیم ایجاد نشده است و برخی قسمتها در مناطق پست تر از قسمتهایی که روی کوه ایجاد شده اند قرار دارند. به این ترتیب روشهای معمولی نقشه برداری زمینی نمی تواند اندازه دقیق آن را در فضای سه بعدی به دست آورد.

اخیرا ISPRS تصمیم گرفت تا طول واقعی این دیوار را اندازه گیری نماید. رئیس ISPRS آقای چن ژون رئیس علمی این پروژه نیز هست. یک تیم کامل و بزرگ فنی  قریب به 800 نفر از متخصصان (علوم ژئوماتیک و میراث فرهنگى ) روی این پروژه کار کردند. این تیم از عکسهای هوایی با مقیاس     1:35000  برای ایجاد مدل سه بعدی رقومی استفاده کرد و با استفاده از این مدل سه بعدی و امکانات فتوگرامتری متخصصان قادر به اندازه گیری طولهای شیبدار شدند.

در 18 آوریل امسال نتایج این تحقیق مشخص گردید. بر خلاف طول 6000 کیلومتری قبلی ، طولهای محاسبه شده برای این دیوار به قرار زیر اعلام شد:  6259.6 کیلومتر دیوار سنگی، 359.7 خندق ها و گودالها، و 2232.5 کیلومتر عوارض طبیعی نظیر رودخانه ها و چاله های طبیعی. که جمعا طولی معادل 8851.8 کیلومتر برای این دیوار اعلام گردید.

حاصل این تلاش که دو سال نیز  طول کشیده است یک GIS خواهد بود که علاوه بر نقشه های 1:10000 این عارضه مهم بشری اطلاعات مربوط به میراث فرهنگی چین در این رابطه را نیز در خود خواهد داشت. از این پایگاه داده ها جهت امور تحقیقاتی، حفظ میراث فرهنگی و همچنین توسعه سایت میراث فرهنگی بشریت استفاده خواهد شد.

خوب این خبر علاوه بر اینکه یکی دیگر از کاربردهای فتوگرامتر ی را نشان می دهد اهمیت کار چینیها را در حفظ و معرفی بناهای تاریخی خود گوشزد می کند. امیدواریم این خبر برای تصمیم گیرندگان،  مسئولان و همچنین محققان کشور در زمینه علوم ژئوماتیک عبرت آموز و سرمشق دهنده باشد و دنیای ژئوماتیک کشور از بحث تولید نقشه به کاربردهای بسیار دیگر شاخه های مختلف ژئوماتیک رو بیاورد.