ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ماهواره رصد

در این هفته کشورمان گامی فضایی برداشت و دومین ماهواره خود را با ماهواره بر بومی به فضا پرتاب نمود. متاسفانه اطلاعات فنی جامعی در اینترنت و صدا و سیما از آن به صورت یکجا منتشر نشده است و بیشتر بر بعد تبلیغاتی آن تاکید شده است. بنابراین با کمی وبگردی از سایتهای رسمی نظیر ایرنا، سازمان فضایی ایران ، جهان نیوز ، واحد مرکزی خبر، باشگاه خبرنگاران ... مطالب زیر را به دست آوردیم که در تکمیل خبر قبلی در وبلاگ درج می نماییم. تاکید می شود که در اینجا فقط گرد آوری صورت پذیرفته است و مسئولیت مطالب آن بر عهده سایتهای منبع است.

 مشخصات فنی این ماهواره که رصد نام گذاشته شده است به صورت زیر است:

 وزن: 15.3 کیلوگرم

ارتفاع مدار : 260 کیلومتر ،  در حضیض و اوج 350 کیلومتر

پرید:  حدود 90 دقیقه

شیب مداری: 56 درجه

 قابلیت تصویربرداری:  تفکیک‌پذیری بهتر از 200 متر (حدود 150 متر هم ذکر شده است) در طیف مرئی

عمر:  45 روز ،  که احتمالا تا چند ماه ارتباط حفظ خواهد شد.

 

 

علاوه بر این موارد زیر برای این ماهواره ذکر شده است:

 - می‌تواند در هر شبانه روز 15 بار به دور زمین بچرخد.

- دارای رنجینگ فرستنده و کنترل دما بوده و قابلیت کنترل موقعیت خود در موقعیت اکتیو و پسیو را دارد.

- دارای پانل خورشیدی، این پانل به ماهواره رصد این ویژگی را داده تا بتواند توان خود را از خورشید بگیرد

دارای سیستم‌های مدیریت توان،  کنترل وضعیت، محموله اکتیکی، GPS، مدیریت داده و فرامین روی بورد، گیرنده و فرستنده روی بورد

ماهواره رصد به عنوان اولین نانو ماهواره دانشجویی تصویربرداری کشور که توسط اساتید و دانشجویان کشور طراحی، ساخته و تست شده است. این ماهواره در مدت زمان حدود 18 ماه تمامی مراحل طراحی، ساخت و تست کیفیت را در دانشگاه صنعتی مالک اشتر گذرانده و به سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع برای اجرای روند مراحل پرتاب تحویل شده است.

لطفا روی ادمه مطلب کلیک کنید ادامه مطلب ...

مشخصات فنی ماهواره ایرانی رصد یک

ایران دومین ماهواره خود را با نام رصد یک پرتاب و در مدار قرار داد. مشخصات این ماهواره جهت اطلاع علاقه مندان در زیر آمده است:

زمان پرتاب: ساعت 13 و 45 دقیقه روز چهارشنبه 25 خرداد 1390

محل پرتاب: Ôúøõƒ©

ساخت: دانشگاه مالک اشتر در مدت 18 ماه

وزن: 15.3 کیلوگرم

ارتفاع مداری: 260 کیلومتر

نقطه حضیض: 249 کیلومتر

نقطه اوج: 294 کیلومتر

پریود: 89 دقیقه

زاویه میل مدار نسبت به استوا: 56 درجه

قدرت تفکیک تصاویر ارسالی: 150 متر!

مدت زمان ارتباط با ماهواره در طول یک شبانه روز: 110 دقیقه

عمر ماهواره: حدود ۴۵ روز

امکان رؤیت ماهواره با چشم: وجود ندارد

نقشه رد پای ماهواره بر زمین: http://www.n2yo.com/?s=37675

پیش بینی بهترین گذرهای ماهواره در 10 روز آینده: http://www.n2yo.com/passes/?s=37675

مشخصات ماه گرفتگی کامل 25 خرداد

مشخصات ماه گرفتگی کامل 25 خرداد

 

پس از سال 1386، باز نوبت گرفت کامل ماه و امکان رصد آن از ایران فرا رسیده است. اما اینبار ماه در یک زمان طولانی تر و با عبور از مرکز سایه خواهد گرفت. مدت گرفت کامل در اکثر نقاط ایران به حدود یک ساعت و 41 دقیقه خواهد رسید.

 

زمانهای گرفت برای چند شهر مختلف ایران در زیر آمده است. هرچند در ماه گرفتگی این اختلافها برای شهر های ایران به ندرت به دقیقه میرسد:

 

مشهد

تهران

یزد

شروع گرفت جزئی

22:53

22:53

22:53

شروع گرفت کامل

23:53

23:53

23:52

پایان گرفت کامل

1:34

01:33

01:34

پایان گرفت جزئی

02:33

02:33

02:33

در انتها نیز نقشه ماه گرفتگی امسال را بر مبنای عبور ماه از سایه زمین و همچنین میزان گرفت بر روی نقاط مختلف کره زمین را نشان داده ایم:برای دیدن نحوه گرفت لحظه به لحظه نیز به نشانی زیر وارد شوید

http://shadowandsubstance.com/


روسیه به برنامه GLONASS شتاب می دهد

سیستم ناوبری روسی GLONASS امروز از پشتیبانی سیاسی و مالی خوبی برخوردار است به طوری که تا فقط در دهه گذشته حدود 4.7 میلیارد دلار تا به حال برای آن هزینه شده است و روسها در پی این هستند تا سرعت بیشتری به این برنامه بدهند تا پایان سال جاری میلادی پوشش کاملی از سطح زمین داشته باشند. به این منظور روسیه قصد دارد تا 6 ماهواره دیگر از این نوع را تا پایان سال به فضا ارسال نماید.

تا به حال 23 ماهواره از این سیستم به فضا پرتاب شده است که در کشورهای تحت تسلط شوروی سابق پوشش خوبی را فراهم آورده است. با اضافه شدن 6 ماهواره جدید پوشش نسبتا کاملی از سطح زمین حاصل خواهد شد. این سیستم برای کامل شدن به 30 ماهواره نیاز دارد. به این ترتیب دقت تعیین موقعیت آنی با این سسیستم به 3 متر خواهد رسید.

روسها راهکارهایی نیز برای تامین هزینه های این سیستم پیش بینی کرده اند. مثلا قرار است همه کامیونها، ماشینهای برون شهری، ماشینهای حمل مواد خطرناک و... اجبارا به این سیستم تجهیز شوند. از این سیستم ردیابی برای گرفتن مالیات جاده ای (عوارض) و همچنین مدیریت حوادث جاده ای استفاده خواهد شد. استفاده از این سیستم ردیابی که ERA نام خواهد داشت به صورت آزمایشی از جولای 2011 و بعد در سال 2014 برای همه اجباری خواهد شد.

شرکتهای سازنده گیرنده های ناوبری ماهواره ای نیز علاوه بر GPS سعی دارند تا در گیرنده های خود قابلیت اخذ سیگنالهای سیستم GLONASS را هم تعبیه کنند و به این ترتیب قدرت تعیین موقعیت را بالاتر ببرند.

با این رویکرد جدید روسیه می توان پیش بینی نمود که سیستمهای ناوبری در آینده متحول خواهد شد  وشاید به این ترتیب روشهای جمع آوری داده  وب رداشتهای زمینی نیز تحول اساسی پیدا کنند.

 

 

تحلیل مسائل آخر الزمان و سوء استفاده های علمی!

مطلب زیر در مورد خبر های بی پایه و اساس است که توسط آقای ذولفقار دانشی از منجمان کشور تهیه و بررسی شده است. تا پایان بخوانید و خود قضاوت کنید:


"صبح امروز یکی از نشریات داخل کشور نوشت: «3 سفینه که یکی از آن‌ها 240 کیلومتر قطر دارد، هم‌اکنون پشت مدار پلوتو است و تا پاییز سال آینده به مدار زمین می‌رسد». شما این مطلب را باور می‌کنید؟ ابتدا این مطلب را تمام و کمال بخوانید تا در مورد جزئیات آن بحث کنیم.

 
«مشاهده بشقاب‌پرنده‎ها (یوفو) به ویژه در اواسط قرن بیستم در نقاط مختلف جهان بارها و بارها گزارش شد، به حدی که دیگر نادیده گرفتن اشیای عجیب و غریبی که هر ازچند گاهی در آسمان رویت می‌شدند، بدون این‌که هیچ توضیحی بتوان درباره ماهیت‌شان ارائه کرد، ممکن نبود. در این راستا سرویس‌های ویژه در کشورهای مختلف دنیا شروع به احداث واحدهای محرمانه و خاص برای دفاع هوایی کردند و لابراتوارهای مخفی برای تحقیق درباره این وقایع شکل گرفت. اخبار محرمانه‌ای که هرازگاهی از این لابراتوارها و مراکز تحقیقاتی سری به بیرون درز می‌کند، بیانگر آن است که دانشمندان پس از این همه سال تحقیق و بررسی موفق شده‌اند قطعاتی از سفینه‌های بیگانگان فضایی و یا حتی خود فضایی‌ها را مورد مطالعه قرار دهند. به هرحال با گذشت زمان، علم به طور قطع این مشکل را نیز از سر راه برمی‌دارد، چنان‌که برخی شواهد حاکی از آن است که در این عرصه کشفیات خارق‌العاده‌ای انجام شده است و شاهد این مدعا اخبار جنجالی و مهیجی است که به تازگی از گروه تحقیقاتی «SETI» به بیرون درز کرده است. این گروه با عنوان «مرکز ویژه تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات درباره فضایی‌ها» یک سازمان مستقل غیرتجاری است. در این اخبار چنین آمده است: «۳ سفینه غول‌پیکر به سمت زمین در حرکت‌اند، بزرگ‌ترین آن ها ۲۴۰ کیلومتر پهنا دارد و ۲ سفینه دیگر کوچک‌ترند. در حال حاضر این اشیاء فضایی خارج از مدار پلوتن هستند.
 
این سفینه ها توسط سیستم تحقیقاتی «هارپ» ردیابی شده‌اند. بخشی از ماموریت این سیستم که در آلاسکا واقع شده، تحقیق درباره رویدادهای فضایی و ردیابی سیگنال‌های مشکوک از اعماق فضاست. به گفته محققان مجموعه SETI، این اشیاء ویژگی‌هایی دارند که تنها می توان گفت سفینه های فضایی هستند و زمانی که به مدار مریخ برسند، به خوبی توسط تلسکوپ‌های اپتیکال قابل رویت خواهند بود. ظاهرا دولت آمریکا نیز در جریان این واقعه قرار گرفته است.
 
نکته دیگر این است که به گفته محققان، طبق محاسبات این سفینه‌ها دسامبر ۲۰۱۲ به زمین می‌رسند! ادامه مطلب ...