ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

انتشار شماره ۳۰ نشریه فضا

 

ماهنامه علمی ترویجی فضا منتشر شد (شماره 30)

 

در این شماره می خوانید : سرمقاله، مصاحبه با دکتر نعمت الله ریاضی، شاتل فضایی، ویرسیم، ابزاری برای توسعه و شبیه سازی نرم افزارچند وظیفه ماهواره ....

 

لینک دانلود این شماره را می توانید از نشانی زیر که مربوط به سایت سازمان فضایی ایران است، استفاده نمائید:

http://www.isa.ir/library/upload/article/30.pdf

معرفی سایت الکترونیکی نجوم

 

معرفی سایت الکترونیکی نجوم

 

در مقوله گسترش وبلاگها و سایتهای مختلف خصوصا در زمینه نجوم و نقشه برداری مطالبی را بیان کرده بودیم و به شروع خوب و هدفمند آن اشاره کرده ایم. اما تداوم و کارایی آنها می تواند کمک بزرگی باشد که بدون کار گروهی امکان پذیر نیست. اینبار سایت الکترونیکی نجوم و آغاز به کار آنرا از زبان گردآوران بشنوید:

جمعی دوست که با یک ذهنیت واحد، با یک علاقه مشترک و با یک حس یکسان با هم آشنا شدیم، شاید نه فقط به خاطر دغدغه های علمی، که بیش و کم حتی به خاطر آسمان شب و زیباییهای آن که حتی بی احساس ترین ها را به تحسین وا می دارد.
برآن شدیم تا شروع به آغاز کاری کنیم به علت کمبود آن، به علت بحث بر سر نبود آن و به این علت که نه در آغاز کار حتی شاید بر دهه ای کار، فضایی ایجاد کنیم برای استفاده، برای در دسترس بودن. که دیگر کسی مثل ما گلایه نکند از اینکه با این همه دوستدار، چرا حتی مقاله ای نیست!!!.
شاید هدفی بزرگ باشد اما این خط شروع را پایانی نیست. مطمئنیم گذشت زمان ما را به هدفمان می رساند و روزی که اینجا مکانی باشد برای پیدا کردن نجوم.
راستش را بگوییم شاید هم برای اینکه دوستی ما چند نفر باشد و ادامه یابد.
خانم ماهور احمدی
آقای محمد حسن قاسمی
آقای محسن برات پور 
دوستی های ما ادامه دارد، مقالات خودمان را در این فضا قرار می دهیم به نام خودمان و دوستی هامان، منتظر شما نیز هستیم.
مقاله های شما را نیز در این فضا قرار می دهیم به نام خودتان. تنها تفاوت ما با شما یک چیز است. تعهد براینکه مقالات شما را در این صفحات حفظ کنیم و سالها نگه داریم

 

 

این هم نشانی سایت:

http://e-nojum.com/

 

هند همچنان در فضا پیش می رود!

هند روز به روز به قابلیت های خود در فضا می افزاید. امروزه فن آوری فضایی سودآور بودن خود را ثابت کرده است و در همین راستا کشورهای در حال رشد نیز به دنبال کشورهای پیشرفته در این بخش سرمایه گذاریهای عظیمی کرده اند. در رابطه با همین موضوع اگر اخبار دو کشور چین و هند را دنبال کنیم خواهیم دید که  واقعا توجه زیادی به این بخش کرده اند و در استفاده از فضا از کشورهای غربی چیزی کم ندارند. خبر زیر در همین ارتباط است:

خبر پرتاب  را Cartosat-2A  قبلا  شنیدیم. و در این نوشته به جزییات بیستری از این ماهواره هندی می­پردازیم. این ماهواره از مرکز فضایی هند توسط موشک PSLV-C9 پرتاب شد. این ماهواره 690 کیلوگرمی در مداری قطبی و خورشید آهنگ با ارتفاع 637 کیلومتر قرار گرفته است. همراه این ماهواره یک ماهواره کوچک 83 کیلوگرمی و 8 نانو ماهواره از کشورهای مختلف در مدار قرار گرفتند. وزن کل 10 ماهواره تقریبا 820 کیوگرم می شد. یعنی هر نانوماهواره چیزی حدود 5 کیلوگرم وزن دارد.

مهمترین سنجنده Cartosat-2A یک دوربین پانکروماتیک با قدرت تفکیک مکانی 1 متر و عرض تصویر 6/9 کیلومتر است. قابلیت دوران این ماهواره بسیار بالا است و می تواند از نقاط مختلف خارج از مسیر خود نیز تصویر برداری نماید. با این امکان قدرت تفکیک زمانی سنجنده بالا می رود و زمان اخذ تصاویر مجدد از یک منطقه کمتر می شود.این ماهواره همچنین قادر به اخذ تصاویر استریو در جهت پرواز است که عملا امکان ایجاد مدل ارتفاعی رقومی (DEM) را فراهم می آورد.

ماهواره کوچک هندی  Indian Mini Satellite  ( IMS-1)  یک دوربین چند طیفی بسیار کوچک با قدرت تفکیک 37 متر و یک سنجنده فراطیفی (HySI) با قدرت تفکیک 506 متر را حمل می کند. عمر این ماهواره 2 سال پیش بینی شده است.

اگرچه اعلان اولیه هندیها مبنی بر استفاده نظامی از Cartosat-2A   بود، ولی اکنون ISRO اعلام کرده است که تصاویر آن برای کاربرهای غیر نظامی در سرتاسر جهان قابل دسترس خواهد بود.

نقاشی بزرگترین پرتره دنیا به کمک GPS

 شاید فکر کنید که GPS تنها در علوم مهندسی به کار می آید ولی خبر زیر حتما نظرتان را عوض خواهد کرد. در زیر به خبری که آقای مهندس جعفری برای Geoinfo فرستاده اند توجه کنید. بسیار جالب است.

 

شاید در نگاه اول تصور کنید این پرتره حاصل تلاش کودکی خردسال برای کشیدن نخستین نقاشیهای خود است٬ اما با دانستن داستان پشت آن احتمالآ به تحسین ایده ی جالب و بکر خالق آن خواهید پرداخت.
هفدهم مارس امسال اریک نوردنانکار٬ طراح و هنرمند سوئدی یک وسیله ی ردیابیGPS  (سامانه موقیت یاب جهانی) را درون چمدانی قرار داد و آنرا به همراه مسیر دقیق از پیش تعیین شده ی خود به شرکت پست DHL تحویل داد.۵۵ روز بعد این چمدان به استکهلم بازگشت.سامانه GPS به صورت خودکار مسیر سفر این چمدان در دور دنیا را ثبت نمود.

 اریک اطلاعات ثبت شده را به کامپیوتر خود وارد کرد و پرتره ای را که در بالا می بینید خلق نمود!به دلایل تکنیکی او مجبور بود این پرتره را تنها با استفاده از یک خط رسم کند.این خط غول آسا با عبور از ۶ قاره و ۶۲ کشور دنیا یک مسیر ۱۱۰۶۶۴ کیلومتری را پیموده تا بدین ترتیب با خلق این پرتره اریک را به شهرت جهانی برساند.

 با تشکر از مهندس جعفری، هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان

 

جناب آقای سمایی در مورد این موضوع عقیده دارند که :

این خبر دروغ بود و لینک خبر و دروغش در آدرس زیر هست :

http://gisement.net/fa/2008/05/26/gpsportrait.html

و البته قبلا خبر آن در سایت ایشان درج شده بود که به این وسیله ضمن تشکر، نظر ایشان به مطلب اضافه گشت.

در مورد خبر قضاوت را بر عهده خوانندگان محترم می گذاریم. که لزوما تحقیق در این مورد می تواند بهترین راه حل باشد. قصد خبر رسانی است که که در این مورد بعضی دوستان به وبلاگ کمک می کنند. ما هم ضمن احترام خبر مربوطه را درج می کنیم.

ضمن تشکر از دوستانی که در اینباره توجه می کنند و نظر می دهند.

 موفق باشید

 

معرفی وبلاگ تخصصی نقشه برداری

 

اینبار یک وبلاگ دیگری را از یک دانشجوی مهندسی نقشه برداری دانشگاه آزاد بناب به شما معرفی می کینم. امیدواریم آقای سجاد ناظمی فرد نیز در توسعه و معرفی رشته مهندسی نقشه برداری با اخبار و اطلاعاتی که در وبلاگشان قرار می دهندموفق و پیروز باشند.

nazemi

این هم نشانی مراجعه به این وبلاگ:            http://www.surveyor.blogfa.com/

 

نقشه افزایش سطح دریاها

آیا می خواهید بدانید در صورت بالاتر آمدن سطح آب دریاها وضعیت خطوط ساحلی محل زندگیتان، کشورتان چه می شود؟ کدام خیابانها زیر اب خواهند رفت و کدام یک همسایه دریا می شوند؟ با نگاهی به سایت http://flood.firetree.net/?ll=48.3416,14.6777&z=13&m=7  می توانید جواب سئوالات خود را بیتابید. اثر بالا آمدن آب دریاها را از یک متر تا 14 متر در فواصل 1 متری می توانید تنظیم کرده و مشاهده نمایید. این سایت از امکانات نرم افزاری سایت Google  و نقشه های آنها و همچنین داده های خام NASA استفاده می کند.

البته میزان طغیان آب در بعضی از نقاط با عدم دقت براورد شده است. به هرحال تخمین براورد بالا آمدن آب دریا ها به صورت خوشبینانه بوده است و اثر جزر و مد در ان ها لحاظ نشده است. با توجه به اینکه اثر جزر و مد در برخی نقاط تا 10 متر و بیشتر می رسد این قضیه می تواند به عنوان یک نقص مهم لحاظ شود. و نقص دیگر عدم دقت در داده های NASA است که شامل خطا در موقعیت ارتفاعی هم می شود.

و موضوع دیگر اینکه دادهه ای NASA تنها تا عرض جغرافیایی  60 درجه را شامل می شود؛ که دقت این داده ها هم در مرزها (مخصوصا در نیمکره جنوبی) مخدوش می شود. مدل مورد استفاده اثز فرسایش ساحلی را نیز در نظر نگرفته است. اثر فرسایش تا یک متر نیز می رسد که این به این معنا است که آنچه به عنوان مرز آینده توسط مدل نشان داده می شود ممکن است در اثر فرسایش ساحلی از بین رفته باشد.

علی رغم  تمام این نقائص این نقشه ها نمایی جالب از پیش بینی سطح آب در سالهای دیگر را نشان می دهند و در کنار آن نمونه ای دیگر از انتقال داده های بر روی اینترنت را ارایه می دهند که در حقیقت آینده داده های مکانمند در دنیا خواهد بود. باید بود و باید دید.....

تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س)

 

سوم جمادی الثانی سالروز  پرپر شدن یاس بوستان رسول، بانوی عفاف و عصمت، حضرت زهرای بتول علیهاالسلام را تسلیت می گوییم.

علاقه مندان به مطالعه در زمینه زندگی آن بزرگوار به سایت یاس کبود به نشانی زیر مراجعه نمایند:

http://www.rahpouyan.com/Yas/VijehFatemiyeh.htm

 

آشنایی با انجمن مهندسی نقشه برداری و ژئوماتیک ایران

 

آشنایی با انجمن مهندسی نقشه برداری و ژئوماتیک ایران

 

در این سالها شاهد تأسیس وبلاگها و سایتهای مختلف نقشه برداری هستیم که همگی در گام اول بسیار کارا و قوی ظاهر شده و بعداً کم کم دلسرد می شوند و از ادامه فعالیت باز می مانند. مشکل از کجاست؟ تا کی تک تازی و فرار از کار گروهی؟

ظاهراً انجمن مهندسی نقشه برداری در سال 1379 تأسیس شده و در سال 1382 به ثبت رسیده است. با بازگشت بعضی از دانشجویان دکتری خارج از کشور، هیئت مدیره این انجمن در آبان سال 1386 از طریق چهره های شاخصی نظیر مهندس سرپولکی (رئیس انجمن)، دکتر دلاور (نائب رئیس)، دکتر سلطانپور (خزانه دار)، دکتر ذوالفقاری و دکتر جمور (عضو هیئت مدیره) انتخاب شدند. این انجمن سعی دارد برنامه های مختلفی را در تمام سطوح نقشه برداری دنبال کند. توضیحات بیشتر و فرم عضویت را از سایت زیر می توانید دنبال کنید:

 survey

www.ISSGE.ir

 

 

 

واژه نامه ژئوماتیک

چندی پیش به طور اتفاقی به بخش واژه نامه ژئوماتیک سازمان نقشه برداری برخورد کردم. و بسیار خوشحال شدم چنین مرجع مهمی برای محققین و مترجمین موجود است. و البته در جایی که مناسب ترین محل می تواند باشد یعنی سایت رسمی سازمان نقشه برداری، به آدرس:

http://www.ncc.org.ir/HomePage.aspx?TabID=4419&Site=NccPortal&Lang=fa-IR

 

و خوب البته این واژه نامه تنها انگلیسی به فارسی است. بر آن شدم که چند لغتی را امتحان کنم و شروع کردم!

 

اولین گزینه که به ذهنم رسید واژه  Georeferencing  را که هم در GIS وهم سنجش از دور کاربرد دارد را امتحان کنم. فکر می کنید لغت معادل آن چه بود؟!     گزینه مورد نظر یافت نشد!    خوب گفتم شاید در این حجم عظیم کار این لغت هم علی رغم اهمیت جا افتاده است پس به سراغ لغت دیگری رفتم و این بار عمومی تر: GIS چنین لغتی هم نبود. از لغتهای وابسته این لغت تنها این این عبارت پیدا شد:  Band To Band Registration خوب فکر کردم که این چه ربطی به GIS دارد که سه حرف gis را در registration پیدا کردم!!!؟؟؟  البته نا امید نشدم و تلاشم را ادامه دادم. اینبار ساده ترین لغتی که به ذهنم رسید را امتحان کردم:   Image که خوب گل از گلم شکفت چون بالاخره سایت جواب داد که  تصویر.  که ترجمه درستی است. پس امیدوار تر شدم و ادامه دادم. و کلمه Observation را جستجو کردم که معنی کرد مشاهده.  واقعا امیدوار شدم. خوب یک کلمه تخصصی دیگر Orthophoto که خوب این نتیجه را به دست آوردم:  اورتوفتو!  

 

و تمامی تلاشهای دیگر هم از همین دست بود. نمیتوانم بگویم در آن موقع چه حالی داشتم و البته همین حالی که شما الان دارید! متاسفانه گرچه اصل کار بسیار مفید و مناسب است ولی این بخش از سایت سازمان نقشه برداری اساسا در شان یک سازمان مادر و متولی نقشه برداری در کشور نیست. با توجه به بررسی که بر روی لغات زیادی انجام دادم متوجه شدم از این لغتنامه بدون هیچ گونه تعارفی نمی توان در ترجمه ها ، پایان نامه و مقالات استفاده کرد. چرا که ترجمه و مفهوم بسیاری از لغات کلیدی شاخه های مختلف نقشه برداری را در خود ندارد و همچنین ترجمه های موجود نیز ناقص، مبهم و گاه گمراه کننده هستند.

 

امیدواریم که متولیان امر در سازمان نقشه برداری با تصمیم گیری درست و نظر سنجی از اساتید مختلف علوم ژئوماتیک این بخش از سایت را غنی ساخته و به عنوان مرجعی برای تمامی محققین، مترجمین و دانشجویان قرار دهند.

وب سایت مرکز نقشه برداری ایران

 

وب سایت مرکز نقشه برداری ایران

 

وب سایت مرکز نقشه برداری ایران در تاریخ 1-3-87 مورد بهره برداری قرار گرفت. این وب سایت با هدف خاصی تمایل به تبادل نظر و لینک بین سایتها و وبلاگهای نقشه برداری است. این هم نشانی های این وب سایت:

 

www.IranSurveyCenter.com

www.IranSurveyCenter.ir