ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

عید مبارک

سلام


ژئواینفو  فرارسیدن سال نو را به همه ایرانیان مخصوصا جامعه ژئوماتیک


تبریک می گوید.




عنوان مقالات همایش ژئوماتیک 92

نتایج ارزیابی مقالات همایش ژئوماتیک 92 اعلام شد. فایل عنوان مقالات و نویسنده های آنها را می توانید به فرمت زیر از لینک زیر دانلود نمایید.

http://ncc.org.ir/_geo92/documents/final.pdf

امسال سهم مقالات پذیرفته شده از 244 مقاله بر حسب گرایش های نقشه برداری به شرح زیر می باشد:


Geodesy

GIS

RS+Photogrametry

پوستر

20

51

86

سخنرانی

9

31

47

جمع

29

82

133

درصد

12

34

54

دنباله دار پان استارز به روایت تصویر

ستاره دنباله داری که در روز های پایانی سال میهمان آسمان شامگاهی شده است٬ این روزها در اوج درخشش خود مورد توجه رصدگران قرار گرفته است. امروز پس از دو روز ابری و بارانی بودن هوای بجنورد٬ بلاخره توانسم این ستاره دنباله دار را در لایه های ابر قسمت غربی افق با تلسکوپ ببینم. شاید اگر آسمان صاف و تمیز بود٬ می شد آنرا با چشم غیر مسلح نیز رویت نمود.

در ادامه تصاویر زیبای رصدگران داخلی و خارجی را از این دنباله دار زیبا به نمایش گذاشته ایم. امیدواریم این ستاره نوید بخش سال خوبی خصوصا از نظر نجومی برای همگی باشد:

ادامه مطلب ...

جزئیات جدید از کشف ذره هیگز

بوسون هیگز (Higgs boson)‏ یک ذره بنیادی اولیه فرضی دارای جرم است که در ۴ ژوئیه ۲۰۱۲ سرن (CERN) در سمیناری اعلام کرد، که یک بوسون معادل ۱۲۵ گیگا الکترون ولت دردو اسپکترومترجداگانه کشف و مشاهده شده‌است. در تاریخ چهارم جولای ۲۰۱۲ دانشمندان مرکز تحقیقات سرن در سوئیس اعلام کردند که در آزمایش‌های خود ذره «بوسون هیگز» را مشاهده کرده‌اند. بلاخره در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۲ فیزیکدانان خبر کشف ذره بوسون هیگز را به طور رسمی اعلام کردند. طی دیروز و امروز با برگزاری نشست سالانه مورینود در ایتالیا٬ ابهامات در مورد این ذره برداشته شد و دانشمندان نتایج جدید خود را اعلام نمودند:

اکنون مجددا با به کار بردن 2.5 برابر داده در برخورد دهنده بزرگ هاردونی (LHC) در تونل زیرزمینی به طول ۲۷ کیلومتر که پروتونها با سرعت نزدیک به نور متمرکز می شوند٬ به جزئیات این ذره پی برده اند. تصویر زیر تلاش برای دیدن این ذره را نشان می دهد:

FILE - This 2011 image provide by CERN, shows a real CMS proton-proton collision in which four high energy electrons (green lines and red towers) are observed in a 2011 event. The event shows characteristics expected from the decay of a Higgs boson but is also consistent with background Standard Model physics processes. Physicists in Italy said Wednesday, March 6, 2013 they are closer to concluding that what they found last year was the elusive

قابل ذکر است نام گذاری این ذره از فیزیک دان معرف به نام پیتر هیگز است که در سال ۱۹۶۴ پیش بینی کرده بوده که ذره ای وجود دارد که به تمام ذرات جرم می دهد و نوعی عامل جرم بخشیدن به ماده تلقی می شود. لذا پس از نوشته شدن کتابی بنام «ذره خدا: اگر پاسخ کائنات است، سؤال چیست؟» توسط لیان لدرمن که در آن این ذره را «ذره خدا» نامید، اغلب در رسانه‌ها از بوسون هیگز به‌ عنوان «ذره خدا» یا «ذره الهی» یاد می‌شود.



بخشی از مغز با کارکرد تعیین موقعیت GPS

سایت تابناک به نقل از نشریه نیچه، مطلبی را منتشر کرده است که نشان می دهد بخشی از مغز انسان مشابه تعیین موقعیت ماهواره ای برای مکانیابی استفاده می شود. این مطلب عینا در زیر ارائه می شود:
به گزارش خبرگزاری مهر، پژوهش جدید محققان دانشگاه پرینستون شواهدی فراهم کرده است که نشان می دهد چگونه مغز این کار را انجام می دهد.
نتایج این مطالعات نشان می دهد نورون های خاص ردیاب- موقعیت در مغز موسوم به سلول های شبکه، با همکاری یکدیگر و به شیوه مشارکتی برای تعیین موقعیت، فعالیتشان را افزایش و کاهش می دهند.
ادامه مطلب ...

تلاش برای ساخت ماهواره ای بی نظیر

شرکت اروپایی Astrium که یکی از بزرگترین شرکتهای سازنده ماهواره است به دنبال یک همکار اسیایی برای یکی از پروژه های بلند پروازانه خود می گردد. ماهواره  GO-3S قرار است در یک ارتفاع 3600 کیلومتری با قدرت تفکیک 3 متری قرار گیرد که از منطقه تحت دید خود (100 کیلومتر در 100 کیلومتر) هر  یک ثانیه، 5 تصویر ارایه دهد. این ماهواره بزرگ پنج تنی حدود 10 متر طول خواهد داشت.


سنگاپور یکی از نامزدهای مشارکت در ساخت چنین ماهواره ای است، زیرساختها و همچنین تلاشهای این کشور در سالهای اخیر بسیار جالب و موثر بوده است. این ماهواره قرار است 15 سال عمر داشته باشد و ساخت آن از 2016 به مدت چهار سال طول خواهد کشید.


شرکت Astrium امید دارد این ماهواره که با چنین قابلیتهایی در نوع خود بی نظیر است برای برخی کشورهای آسیایی نظیر سنگاپور جذاب باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این ماهواره عجیب که انسان را به یاد فیلم های جاسوسی و اکشن می اندازد، به ادرس زیر سری بزنید.



http://videos-en.astrium.eads.net/EN+Earth+Observation/GO-3S+-+Geostationnary+Observation+Space+Surveillance+System/iLyROoaf2MrT#/video/iLyROoaf2MrT

مسابقه نقاشی در سازمان نقشه برداری

سازمان نقشه برداری کشور تحت نظر انجمن بین المللی کارتوگرافی اقدام به برگزاری مسابقه نقاشی برای 4 دسته در رده های سنی زیر 16 سال کرده است. آخرین مهلت ارسال تا 20 اسفند ماه می باشد. برای کسب دیگر اطلاعاتفایل pdf را از نشانی زیر دانلود نمایید:

http://ncc.org.ir/_DouranPortal/documents/naghash91.pdf



ارتباط شهاب سنگ روسیه و سیارک DA14

ساعت ۳:۲۳ به وقت جهانی روز جمعه 27 بهمن 1391 ٬ یک شهاب سنگ به قطر حدود ۱۵ متر در منطقه chebarkul در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب غرب chelyabinsk (که در 1500 کیلومتری شرق مسکو و 2000 کیلومتری شمال مشهد مقدس قرار دارد) پس از انفجار دو تکه شده و در دریاچه ای به زمین نشست. این حادثه خساراتی را به بار آورد و موجب شد حدود 1000 نفر مجروح شوند. همان روز و کمتر از 19 ساعت بعد یک سیارک به قطر 45 متر از بالای سر این منطقه عبور می کرد. بعضی ها این دو پدیده را با هم مرتبط دانسته و اعتقاد دارند که برخورد این شهاب سنگ همان برخورد سیارک بوده است. در حالیکه ناسا با دلایل مختلف ارتباط این دو موضوع را با یکدیگر رد کرده است٬‌ ما نیز با بررسی های مختلف به این نتیجه رسیدیم که ارتباطی بین این دو موضوع وجود ندارد.

اول اینکه مسیر سیارک جنوب به شمال بوده در حالیکه شاهدان شهاب سنگ مسیر آنرا شمال به جنوب اعلام کرده اند. دو م اینکه قطر شهاب سنگ حدود یک سوم قطر سیارک بوده و ۱۹ ساعت زودتر در این منطقه به زمین  نشسته است. در زیر نقشه مسیر شهاب سنگ را می بینید:

Screen Shot 2013-02-16 at 16 Feb 02.07.21 CET

در حالیکه ۱۹ ساعت بعد مسیر سیارک از اقیانوس هند تا روسیه را در زیر می بینید که درست برعکس جهت حرکت شهاب سنگ می باشد:

 از نکات جالب در این حادثه٬ بررسی مسیر حرکت از روی تصاویر مختلفی است که گرفته شده است. در زیر یک تصویر متحرک و اندازه گیری سایه تیر چراغ برقها در اثر نور شدید این شهاب سنگ دیده می شود:

gif-animation-small

تولد نیکولاس کپرنیک

بی شک تلاش کپرنیک و سپس کپلر برای اثبات خورشید مرکزی و حرکت زمین و سیارات به دور خورشید تلاش زیادی کردند که باعث شد تا بشریت بعد از حدود ۱۶ قرن فرو رفتن در جهل زمین مرکزی٬ بیرون آمده و به دنیای جدیدی قدم نهد. امروز (19 فوریه 1473) که سالروز تولد این دانشمند نامی ستاره شناس و ریاضی دان و اقتصاد دان لهستانی است٬ سایت جستجوگر گوگل٬ انیمیشن جالبی  از منظومه شمسی را به احترام وی قرار داده است:

Nikolaus Kopernikus, Google Doodle, Heliozentrisches Weltbild, Astronomie

 Nikolaus Kopernikus (Bild: Wikimedia Commons - http://www.frombork.art.pl/Ang10.htm - Public Domain)