ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

امشب خورشید خواهد گرفت!

خورشید گرفتگی ۲۰ می 2012 در امریکا اقیانوس آرام و شرق آسیا به صورت حلقوی خواهد گرفت. با توجه به اینکه در زمان گرفت در ایران شب می باشد و مسیر و مناطق خورشیدگرفتی از ایران نمی گذرد لذا در ایران قابل مشاهده نیست. زمان گرفت از ساعت 1.5 بامداد تا 7.5 صبح می باشد.

گزارش برگزاری مسابقه ژئولیگ دانشگاه خواجه نصیر

مسابقات ژئولیگ دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی روز ۵ شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ با حضور ۱۴ تیم در تهران برگزار شد. در این مسابقات ۳ تیم از دانشکاه خواجه نصیر ۲ تیم از دانشگاه تهران ۲ تیم از سازمان جغرافیایی ۲ تیم از آموزشکده سازمان نقشه برداری ۲ تیم از دانشگاه صنعتی سیرجان و یک تیم از دانشگاه آزاد واحد تفت شرکت داشتند. مسابقات در سطح تپوری و نرم افزاری در ۳ مرحله از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر ادامه داشت. هر تیم دارای یک ناظر یا راهنما داشته و داوران از دانشجویان دوره دکتری این دانشگاه حضور داشتند. در نهایت تیم های دانشگاه تهران و خواجه نصیر ۳ رتبه نخست این مسابقات را به خود اختصاص داده و جوایزی خود را که یک دستگاه دوربین ترایاب بود دریافت کردند.



دومین همایش ژئوماتیک اشراق

دانشگاه غیر انتفاعی اشراق بجنود اقدام به برگزاری دومین همایش ژئوماتیک خود در ۱۰ و ۱۱ خرداد ۱۳۹۱ نموده است. برای اطلاع از جزپیات برگزاری این همایش توسط انجمن علمی مهندسی نقشه برداری این موسسه آموزش عالی و همچنین نحوه اراپه مقاله دراین همایش به سایت مربوطه به نشانی اینترنتی زیر مراجعه نمایید:

http://confe.ega.cc/



آخرین مهلت ثبت نام مسابقه ژئولیگ

دانشگاه خواجه نصیر طوسی با کمک دانشجویان دکتری خود و همچنین اعضاء انجمن علمی دانشکده نقشه برداری و ژئوماتیک این دانشگاه اقدام به یک مسابقه علمی در گرایش های نقشه برداری٬ ژئودزی٬ سنجش از دور و GIS نموده است.

با توجه به مهلت 26 اردیبهشت برای پایان ثبت نام و برگزاری مسابقه مرحله نهایی در روز ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ در محل دانشکده نقشه برداری دانشگاه خواجه نصیر٬‌علاقه مندان هر چه سریعتر با مسئول مسابقات تماس حاصل نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی زیر مراجعه نمایید:

http://geomatics.kntu.ac.ir/ShowPage.aspx?page_=form&order=show&lang=1&sub=10&PageId=3427&codeV=1&tempname=MainPageGeodseylFa




پایان ناگهانی ماموریت ماهواره ENVISAT

با اعلام قطع ارتباط کامل با ماهواره اروپایی ENVISAT() و ناموفق بودن تلاشها در ایجاد ارتباط مجدد رسما پایان ماموریت این ماهواره توسط سازمان فضایی اروپا اعلام گردید. این ابر ماهواره اروپایی با ابعاد  26*10*5 متر 10 سال پیش (سال 2002) با هزینه 2.3 میلیارد یورویی توسط آژانس فضایی اروپا به فضا پرتاب گردید و 5 سال ماموریت پیش بینی شده خود  را تا 10 سال به صورت موفقیت امیز ادامه داد.

روی این ماهواره 8211 کیلوگرمی، ده عدد سنجنده نصب شده بود که اطلاعات ذی قیمتی را از سطح زمین کسب می کردند. لیست این سنجنده ها را با مشخصات دقیق از آدرس زیر می توانید پیدا کنید.

 

https://earth.esa.int/web/guest/missions/esa-operational-eo-missions/envisat/instruments

 

این سنجنده ها متنوع بودند و از سنجنده های چند طیفی معمولی گرفته تا سنجنده های راداری و ارتفاع سنجی در آنها حضور دارند.

اگرچه این ماهواره امروزه به یک  زباله فضایی بزرگ تبدیل شده است ولی تجربه پرتاب آن و همچنین اطلاعاتی که طی این 10 سال به زمین ارسال نمود بسیار ارزشمند بودند. دانشمندان پیش بینی می کنند تا 150 سال دیگر این ماهواره  در اطراف زمین حضور داشته باشد و به تدریج از بین برود. البته دو شی فضایی هر ساله از فاصلة 200 متری این ماهواره عبور می کنند که خطر برخورد آنها و متلاشی شدن این ماهواره و تولید هزاران زباله فضایی وجود دارد.

 

در زیر تصویری از موقعیت زباله های فضایی در اطراف زمین را مشاهده می کنید.





 

بزرگترین ماه بدر وارد عقرب می شود!

با قرار گرفتن ماه در کمترین فاصله خود با زمین که حدود 357 هزار کیلومتر است

ماه به بزرگترین اندازه و بیشترین درخشندگی خود می رسد. امشب ماه بدر در این وضعیت قرار گرفته و فردا صبح (دوشنبه 17 اردیبهشت ۱۳۹۱) وارد صورت فلکی عقرب می گردد. فردا شب حدود ساعت ۲۱:۲۰ دقیقه ماه در کنار ستاره قلب و القرب طلوع می کند. ماه معمولا ۲ تا ۳ روز در این صورت فلکی قرار داشته و به این حالت قمر در عقرب می گویند. 

آگهی استخدام

فراخوان شهرداری اصفهان

شهرداری اصفهان به منظور تکمیل بانک اطلاعاتی خود در رشته‌های مختلف و با شرایط عمومی و اختصاصی ذیل از متقاضیان واجد شرایط ثبت نام می‌نماید. یکی از این رشته ها نقشه برداری در مقطع لیسانس و فوق لیسانس است. علاقه مندان می توانند به لینک زیر مراجعه کنند.


http://www.isfahan.ir/Index.aspx?tempname=frmfarakhan2&lang=1&sub=73


چاپ کتاب جدید آموزش Civil 3D

کتاب جامع آموزش Auto CAD Civil 3D (جلد اول) توسط آقای مهندس مصطفی دلقندی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود تألیف و توسط انتشارات نشرآژند به چاپ رسیده است. این کتاب امسال در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سالن دانشگاهی٬ انتشارات نشر نما به فروش می رسد.



قرار است جلد دوم آن با موضوع راهسازی و شیت بندی به زودی به چاپ برسد.

مشخصات جلد اول این کتاب:

تعداد صفحه: 616

تیراژ: 1100 جلد

تاریخ انتشار: بهار 1391

قیمت: 135000 ریال همراه با DVD

انتشارت: نشر آژند سبزوار

تلفن پخش: 6-2231005-0571

مبایل ناشر: 09155712699 و 09151710741

هند ماهواره راداری RISAT-1 به فضا فرستاد

هند ماهواره  ای راداری برای پایش پوشش گیاهی و همچنین بلایای طبیعی در همه شرایط آب و هوایی با نام RISAT-1 به فضا فرستاد. به این صورت هند فن آوری سنجنده های راداری را نیز بومی کرد و به نوعی پیشتازی خود در آسیا و جهان را حفظ نمود. این فن اوری تا به حال در اختیار کشورهای آمریکا، کانادا، چین، ژاپن و اتحادیه اروپا بوده است.

نخست وزیر هند به خاطر این پرتاب موفقیت آمیز به دست اندرکاران این پروژه تبریک گفت و از آن به عنوان نقطه عطفی در فن اوری فضایی هند یاد کرد. این ماهواره 1858 کیلویی سنگین ترین ماهواره ای است که تا به حال توسط موشکهای هندی PSLV به فضا برده شده است.  این ماهواره  حاصل تلاشی ده ساله است که قادر است در شرایط اب و هوایی بد و همچنین شبها از زمین تصویر برداری نماید.

 

تا قبل از این هندیها به کانادا به خاطر سنجنده های راداریش وابسته بودند. سازمان فضایی هند می گوید ارتفاع فعلی ماهواره 480 کیلومتر است که در صورت نیاز به مداری خورشید آهنگ با ارتفاع 536 کیلومتر برده خواهد شد. هندیها در سال 2009 نیز ماهواره ای راداری به نام  RISAT-2 از اسراییل با هزینه 110 میلیون دلار خریداری کرده بودند که به منظور اهداف نظامی مورد استفاده قرار می گرفت ولی هند اعلام کرده است که هدف این ماهواره جدید غیر نظامی و در حیطه کشاورزی است.

 

به هر حال همچنان که بارها هم گفته ایم باید از تجارب گرانبهای دیگران درس گرفت. اختراع دوباره چرخ دیگر هنر نیست .....  

 

 

معرفی مجله هندی Coordinates

مجله Coordinates در زمینه تعیین موقعیت٬ ناوبری و نقشه برداری به صورت ماهانه در هند منتشر می شود. این نشریه با سابقه ۸ ساله٬ تا کنون 88 شماره را با موضوعات و مقالات مختلف به زبان انگلیسی به چاپ رسانده است. ضمنا این نشریه جزء حامیان همایش ژئوماتیک امسال می باشد.

آخرین شماره از این نشریه را می تونید برای ماه آوریل در زیر دانلود کنید:

http://mycoordinates.org/pdf/apr12.pdf

این هم نشانی سایت مجله:

http://mycoordinates.org/