ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

غلطنامه کتاب مبانی سنجش از دور

با سلام

کتاب مبانی سنجش از دور اینجانب و آقای دکتر رضایی به چاپ دوم رسید. البته در این چاپ غلط نامه ای همراه کتاب منتشر کرده ایم تا ان شائ الله فرصتی مناسب که کتاب را بازبینی و بازنویسی کلی نماییم. با توجه به این که برخی کتاب فروشیها غلط نامه کتاب را در اختیار خریداران قرار نمی دهند  در اینجا آدرس دانلود این غلط نامه را قرار داده ایم.

http://www.speedyshare.com/files/24808595/errorrs.pdf 

 

موفق باشید 

فاطمی

حرکت به سوی تولید توتال های ناز!

با ارائه قابلیتهای مختلف و تغییر توتال استیشنها، اکنون نوبت به تغییر در طراحی ظاهر توتال استیشن ها رسیده و تولید توتال استیشن های ناز در دستور کار قرار گرفته است.

توتال استیشن سری Focus30 تولید شرکت نیکون تحت لیسانس تریمبل، از این نوع می باشد. شما هم این توتال ناز را در زیر ببنید:


آخرین محصول لایکا هم آمد

با ورود به سایت ژئوسیستم لایکا و شنیدن موزیک شور و هیجانی و تبلیغ دستگاه image station مدل Viva TS15 , Viva TS11 متوجه خواهید شد که دستگاه جدید چقدر با ارزش است اسم این دوربین شبیه به گوشی vivaz سونی اریکسو است!):

- ویندوز CE ورژن 6.0

- دوربین دیجیتال 5 مگاپیکسلی از کارخانه کارل زایس

- سیستم تشخصیص و تعقیب اتوماتیک

- برد بسیار بلند 10 کیلومتر

- وزن بسیار کم حدود 5.5 کیلوگرم و ....


البته از سری محصولات Viva تولید گیرنده های GPS مدل GS10, GS12 , GS15 و دستگاه های اسمارت استیشن نیز انجام شده که علاقه مندان می توانند به نشانی زیر مراجعه کنند:

http://www.leica-geosystems.com/en/Leica-Viva_79268.htm



رشد جهانی GNSS

رشد جهانی GNSS

این روزها مردم کشورهای دنیا و به خصوص نقشه برداران که به دنبال تعیین موقعیت دقیق تر هستند با شنیدن خبر تکمیل شدن سیستم روسی تعیین موقعیت جهانی GLONASS که به همین زودی اتفاق خواهد افتاد و پرتاب ماهواره های QZSS ژاپن خوشحال شدند. این دو خبر همراه با پیشرفت روز افزون سیستم آمریکایی GPS باعث شده است تا بازار GNSS (Gobal Navigation Satellite System) داغتر شود. فن آوری GNSS هر روز دقت بیشتری در تعیین موقعیت و ناوبری خواهد داشت.

در همین ماه در نمایشگاهی در آلمان غولهای دنیای ژئوماتیک دور هم گرد آمدند تا آخرین دستاوردهای خود را در زمینه فن آوری GNSS به نمایش بگذارند. شرکتهایی نظیر Leica Geosystems, Trimble, Ashtech, JAVAD, Sokkia, Topcon, Hemisphere GPS, FOIF.

محصولات متنوع این شرکتها در این نمایشگاه نشان میداد  که رویکرد تازه شرکتها به سمت تولید دستگاههای کوچکتر و سبکتر که بتوان در دستگاههای مختلفی از آنها استفاده نمود؛ می باشد. در این میان چینیها حضور چشمگیری در این زمینه دارند و دستگاههای متنوعی را برای کاربران ارایه کرده اند..

توتال استیشن جدید شرکت تاپکون

اخیرا شرکت تاپکون تولید توتال استیشن های رباتیک سری MSرا با خصوصیات زیر شروع کرده است:

- دقت بالای اندازه گیری طول (0.6 میلیمتر) و دقت بالای اندازه گیری زاویه (0.5 ثانیه)

- برد سیستم تشخیص و تعقیب اتواتیک تا فاصله 600 متر

- صفحه نمایش 3.5 اینچ رنگی و لمسی

- سیستم عامل ویندوز CE ورژن 5.0


تصویر هلال ذیقعده بوسیله CCD

این هلال با تلاش بسیار زیاد مارتین السایزر در مونیخ آلمان دیروز حدود 40 دقیقه قبل از غروب آن در هوای نیمه ابری تهیه شده است. شاهکار زیبایی است.


روز دختر شنبه است یا یکشنبه!

بعضی ها فکر می کنند که نمیشه دو ماه پشت سرهم ۲۹ روزه بشه. اما تقویم سال ۱۳۸۹ ماه رمضان و شوال رو ۲۹ روزه زده و به این بهانه یک توضیح علمی و یک توضیح فقهی داریم:

نظر کلیه کارشناسان رؤیت هلال و معیارهای رؤیت پذیری (حتی معیار خوش بینانه مهندس عوده) مبنی بر رؤیت پذیر نبودن هلال ذیقعده در غروب روز جمعه ۱۶ مهر در سراسر ایران می باشد. اما با توجه به اینکه تقویم ماه شوال را  29 روزه تمام کرده و اول ذیقعده را روز شنبه 17 مهر اعلام کرده است، این نکته قابل ذکر است که مبنای این اعلام، بر اساس رؤیت هلال در روز بوده است. زیرا نظر فقهی رهبر انقلاب این است که رویت هلال قبل از غروب خورشید هم می تواند ملاک اثبات اول ماه باشد.

بر اساس پیش بینی های علمی این هلال ممکن است از ساعت 13 تا ساعت 17 با چشم مسلح رؤیت شود. ابزار لازم برای رؤیت این هلال حداقل 10 اینچ می باشد. این هلال دارای جدایی 11.3 درجه، ارتفاع 18 درجه و فاز 0.98 درصد در زمان هم ارتفاعی (15:58) می باشد. رؤیت این هلال کار ساده ای نیست. پیشنهاد می شود این هلال را در زمان ماکزیمم ارتفاع یعنی حدود ساعت 12 جستجو کنید تا شاید در ارتفاع 43 درجه به علت شفاف بودن آسمان، رؤیت آن ساده تر صورت انجام شود.

هر چند گروه های رصدی کشور روز جمعه به سراغ این هلال می روند اما اگر رویت آن فراهم نشد  امکان دارد که ماه شوال را ۳۰ روزه در نظر بگیرند! لذا از هم اکنون نمی توان در مورد زمان روز دختر و تولد حضرت معصومه اظهار نظر کرد. یعنی شنبه روز اول ذیقعده است یا یکشنبه؟

سازمان فضایی به نهاد ریاست جمهوری پیوست

این متن و تیتر آن عینا از سایت رسمی تابناک با آدرس
 http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=123403   برداشت شده است. البته خود خبر جالب و به کار ما مربوط می شود. ولی خداییش ما که از متن خبر چیزی نفهمیدیم. یعنی متوجه نشدیم که چرا این تغییرات اتفاق می افتد و به دنبال چه نتیجه ای هستیم. فقط برای وضعیت فضایی کشور آرزوی توفیق روز افزون داریم.

سازمان فضایی به نهاد ریاست جمهوری پیوست
این سازمان با تمام تعهدات، وظایف، اختیارات، مسوولیت‌ها، منابع مالی و امکانات و تجهیزات وابسته به نهاد ریاست جمهوری اداره می شود.
شورای عالی اداری در جلسه اخیر خود انتزاع سازمان فضایی ایران از وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات را تصویب و این سازمان را به نهاد ریاست جمهور ملحق کرد.

به گزارش ایرنا، شورای عالی اداری به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور و به منظور ارتقای فعالیت‌های فضایی، حضور فعال و منسجم در عرصه رقابت های فضایی و تمرکز اختیارات، امکانات و نیروهای متخصص در یک مجموعه واحد مقرر کرد که سازمان فضایی ایران از مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منفک شود.

این سازمان با تمام تعهدات، وظایف، اختیارات، مسوولیت‌ها، منابع مالی و امکانات و تجهیزات وابسته به نهاد ریاست جمهوری اداره می شود.

بر اساس این مصوبه همچنین پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی با تمامی تعهدات، وظایف، اختیارات، مسوولیت‌ها، منابع انسانی و مالی و امکانات و تجهیزات موجود در پژوهشگاه هوافضا ادغام می شود و وابسته به سازمان فضایی ایران اداره خواهد شد.

شورای عالی اداری، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور را مسوول حسن اجرای این مصوبه کرده است.

دو خبر کوتاه از آسیا

دو خبر کوتاه از آسیا

اولین ماهواره تعیین موقعیت ژاپن در مدار قرار گرفت. این ماهواره که Michibiki نام دارد ابتدا قرار بود در 20000 مایلی سطح زمین قرار بگیره ولی پس از پرتاب در ارتفاع 24202 مایلی سطح زمین بر فراز قاره آسیا قرار گرفت.

 

هندیها هم قول داده اند که با فن آوری فضایی خود به کمک کشتیهای دچار دردسر شده در کل اقیانوسها بیایند. این کشور که اخیر ماهواره سنجش از دوری Resourcesat-2 را به فضا فرستاد یک دستگاه سیستم خودکار شناسایی (Automatic Identification System) نیز روی آن نصب کرده است که برای ردیابی کشتیها و ارسال پیغام هشدار در صورت مشکل دار شدن آنها به کار می رود.

 

به این ترتیب آسیا با سرعت بسیار در زمینه علوم ژئوماتیک پیش می رود حداقل باعث افتخارمان که هست!

کارگاه بین المللی اختفاء


قرار است کارگاهی تخصصی در زمینه اختفاء ستارگان با ماه (قمر زمین) در گنبد کابوس برگزار شود. این کارگاه در تاریخ ۲۶ تا ۲۸ آبان به مسئولیت آقای آتیلا پرو  و به کمک انجمن نجوم ایاران و انجمن نجوم نجما برگزار می گردد. هنوز اطلاعات دقیقی از این کارگاه در زمینه اساتید دوره- زبان دوره- هزینه و دیگر جزئیات از سایت آن اعلام نشده اما علاقه مندان می تواند ثبت نام را زودتر انجام دهند:


http://www.iota-me.com/


دانلود پوستر:

http://parsaspace.com/files/9948808884/nagma.jpg.html