ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

میلاد مبارک

میلاد رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) و حضرت امام صادق (ع) بر همگان مبارک باد.



فراخوان مقاله برای همایش ژئوماتیک 93 تا 15 بهمن

سازمان نقشه‌برداری کشور، بیست و یکمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک 93 را در اردیبهشت‌ماه سال آتی برگزار خواهد کرد. لذا از تمامی پژوهشگران حوزه‌های مختلف مهندسی نقشه‌برداری و علوم ژئوماتیک دعوت کرده است مقالات کامل خود را حول محورهای ذیل به دبیرخانه همایش ارسال نمایند.

 -  ژئودزی                                         -  کاداستر       
-  هیدروگرافی                                    -  مدیریت بحران
-  فتوگرامتری                                     -  محیط زیست  
-  سنجش ازدور                                  -  آمایش سرزمین
-  سیستم‌های اطلاعات مکانی             -  عمران و آبادانی
-  نقشه‌برداری کاربردی وکارتوگرافی       -  منابع طبیعی و کشاورزی
-  ژئودینامیک                                     -  تجارب کاربران اطلاعات مکانی
-  ژئوفیزیک                                       -  ایده‌هاوتکنولوژی‌های نوین نقشه‌برداری

  

آغاز پذیرش مقالات:

22 / 10 / 92

آخرین مهلت ارسال مقالات:

15 / 11 / 92

اعلام نتایج پذیرش مقالات:

20 / 12 / 92

 http://ncc.org.ir/HomePage.aspx?TabID=6022&Site=conf93.ncc.org&Lang=fa-IR

خوشه کهکشانی جدید

وقتی صحبت از خوشه ها در آسمان می کنیم، می توان از خوشه معروف پروین که مجموعه ای از ستارگان کنار همدیگر است مثال زد. اما زمانی که چند کهکشان کنار همدیگر قرار می گیرند، تشکیل یک خوشه کهکشان می دهند و چه زیباست چنین خوشه ای. اخیرا تلسکوپ هابل توانسته است چنین خوشه ای در فاصله ۱۲ میلیارد سال نوری تصویر برداری کند و در آن خوشه ۳۰۰۰ کهکشان را آشکار سازی نماید. این مجموعه از قدیمی ترین ساختار جهان پس از وقوع مهبانگ می باشند. ناسا این مجموعه را پاندورا نامیده و مکان آن در صورت فلکی پیکر تراش( درمیان صورت نهنگ و عنقا ) و در زمینه کهکشان آبل 2744 قرار دارد. این نشانه وری، اولین نشانه روی عمیق هابل به سوی ٓکی از ۶ خوشه کهکشانی است که در طول سه سال گذشته بوسیله تلسکوپ گرانشی صورت گرفته است.

کهکشان

همایش علوم و فناوری های نوین در کشاورزی دانشگاه آزاد میبد

 به اطلاع می رساند اولین همایش ملی کاربرد علوم و فناوری های نوین در کشاورزی و منابع طبیعی در دانشگاه آزاد میبد در تاریخ  15 اسفندماه 1392 برگزار می شود. دوستانی که تمایل به ارسال مقاله یا شرکت در کارگاه های آن هستند می توانند به ادرسهای زیر مراجعه نمایند.

همایش:  http://conf.maybodiau.ac.ir/agri1/fa/

کارگاه: http://conf.maybodiau.ac.ir/agri1/fa/edu_workshop.php

 کنفرانس در زمینه های GIS و سنجش از دور با رشته های علوم ژئوماتیک مرتبط می باشد. ضمنا مهلت ارسال مقالات تنها تا 30 دیماه جاری می باشد.


پایگاه مکانی اطلاعات پروفیل خاک ایران


ای میل زیر از طرف آقای عباس گلی ارسال شده است که می تواند برای محققین مخصوصا در زمینه سنجش از دور مفید باشد.

به نام خدا
سلام
از طرح "پایگاه مکانی اطلاعات پروفیل خاک ایران"حمایت کنید...
سالیانه بیش از 140 هزار نمونه خاک در بیش از 150 آزمایشگاه دولتی و خصوصی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد که متاسفانه در جایی بایگانی و ذخیره نمی شود.
ارزش ریالی این اطلاعات بیش از  سی - چهل میلیارد ریال می باشد
و ارزش تحقیقاتی آن از ده ها میلیارد تومان فراتر خواهد رقت...
که متاسفانه در جایی ذخیره و بایگانی نمی شود.

شما می توانید اطلاعات پروفیل های خاک جمع آوری شده تا کنون را در لینک ذیل ملاحظه کنید
در این طرح سعی شده است اطلاعات پروفیل های خاک ایران تحت وب به صورت مکانی ارائه داده شود (Web-GIS).
کافی است اطلاعات خاک مطالعه شده در پروژه های تحقیقاتی خود را با درج مختصات در این سامانه ثبت کنید..

این سایت از سوی ستاد فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست ریاست جمهوری مورد تایید می باشد.

آدرس سایت

پرتاب SkySat-1

در همین وبلاگ چندی پیش درباره مجموعه ماهواره ها صحبت کردیم. موضوعی که چند سالی است مورد نظر سازمانها و شرکتهای فضایی قرار گرفته است. مجموعه ماهواره ها از چند ماهواره مشابه یا تقریبا مشابه تشکیل می شوند که می توانند با تصویر برداری در زمانهای مختلف از یک منطقه مشکل قدرت تفکیک زمانی را حل کنند. در این رابطه شرکت Skybox قصد دارد 24 ماهواره  کوچک مشابه تصویر بردار را در فضا قرار دهد. اگر چنین اتفاقی روی دهد انقلابی در این زمینه خواهد بود. اولین ماهواره از این مجموعه با نام SkySat-1 در تاریخ 21 نوامبر 2013 با یک موشک روسی به فضا پرتاب شد. قدرت تفکیک این ماهواره زیر متر است و برخی نمونه تصاویر اولیه آن در سایت مربوطه به آدرس (http://firstimagery.skybox.com) قرار داده شده است. این ماهواره قابلیت اخذ تصاویر ویدیویی با دقت مناسب را نیز دارد. SkySat-1 کوچکترین ماهواره تصویر بردار با قدرت تفکیک زیر متر است که تا به حال به فضا پرتاب شده است. وزن این ماهواره ها حدود 100 کیلوگرم و حجم آنها در حد یک یخچال مینیاتوری خواهد بود.

این ماهواره در 21 نوامبر 2013 با یک راکت روسی به فضا پرتاب شد. فیلم پرتاب انرا از این آدرس می توانید ببینید (http://www.skybox.com/news/dnepr-rocket-successfully-launched)

وزن و فن اوری استفاده شده در این ماهواره ها به گونه ای است که شرکت ادعا می کند هزینه کل 24 ماهواره  کمتر از یک ماهواره با قدرت تفکیک بالا می باشد. ارتفاع پرواز 600 کیلومتری را قدرت تفکیک یک سنجنده آرایه ای (دو بعدی) جبران می کند.

یک نمونه از اولین تصاویر دریافتی این ماهواره را در زیر مشاهده می­کنید


 

 

 

هلال سیاره زهره در پایان سال 2013

با آغاز عزیمت زهره به سوی آسمان صبحگاهی، کم کم هلال زهره نازک تر می گردد. در آخرین روز سال 2013 (سه شنبه 10 دی) این سیاره با ارتفاع حدود ۱۴ درجه تا ۱.۵ ساعت بعد از غروب خورشید در آسمان خواهد بود. در این زمان تنها ۴ درصد سطح زهره روشن است و درخشندگی آن از قدر 4.4- می باشد. به نظر می رسد دیدن این سیاره با ابزارهای نجومی تا 18 یا 19 دی به سختی امکان پذیر باشد. اما بعد از ۱۰ روز غیبت حدود اواخر دی ماه در آسمان صبحگاهی و در شرق ظاهر خواهد شد. تصویر زیر شکل اهله این سیاره را در اول، ۱۶ و ۳۱ دسامبر نشان می دهد:

  Venus on May 31, 2012