ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ثبت نام ویژه دوره آنلاین آموزش نجوم

پیشنهاد ویژه به مناسبت شبهای گالیله ای

** اگر در یک دوره ستاره شناسی ثبت نام کنید، یک دوره ستاره شناسی دیگر (جز ستاره شناسی سطح 2) به انتخاب خودتان به همراه یک دوره پیشنهادی ما و یک کارت مشاهده آنلاین کیهان به عنوان هدیه دریافت خواهید نمود.

توجه: دوره های اینترنتی آموزش نجوم و آموزش ستاره شناسی موجود در eLearnever به دلیل استفاده از برجسته ترین اساتید هر رشته، مراعات استانداردهای بین المللی و همراهی برنامه های رصد آنلاین، از جمله پرطرفدارترین دوره ها به شمار می روند. لذا به منظور جلوگیری از سردرگمی کاربران در انتخاب دوره مورد نظر، اطلاعاتی ارائه می گردد.  

برای اطلاعات بیشتر به نشانی زیر مراجعه نمایید: 

http://elearnever.net/index.php?page=astronomy 

 

 

پروژه شبهای گالیله ای در تفت

 

پروژه شبهای گالیله ای در تفت

 

شب‌های گالیله را باید بخش دوم پروژه موفق و جهانی 100 ساعت نجومی دانست. این پروژه در فروردین ماه سال جاری برگزار شد و آنچنان با محبوبیت مواجه گشت که کمتر کسی گمان می‌کرد به چنین موفقیتی دست یابد. حتی طراحان برنامه هم گمان نمی کردند ده‌ها کشور و در هر کشور ده‌ها گروه به جمع برگزارکنندگان این برنامه بپردازند و در بخش‌های مختلف آن مشارکت کنند.

اعضای فعال انجمن نجوم دانشگاه آزاد تفت از رشته های نقشه برداری، معماری، کامپیوتر، حقوق و ... تصمیم به برگزاری یک برنامه آموزشی نجوم در مورد سیاره مشتری و اقمار آن و همچنین بر پایی رصد عمومی با تلسکوپهای خود در تفت نمودند. این برنامه در روز شنبه از ساعت 18 تا 21 در محدوده ورودی دانشگاه برگزار می گردد. 

 

 

معرفی دو فعالیت جدید اینترنتی در علوم ژئوماتیک

فعالیتهای جدید دوستداران و علاقه مندان به علوم ژئوماتیک روز به روز در حال گسترش و در راستای پیشرفت این علم و آسان شدن دسترسی به اطلاعات و داده ها صورت می گیرد. در زیر به معرفی دو کار جدید می پردازیم : 

 

۱- فضای مجازی دانلود عمران- نقشه برداری شاهرود: این فضا که با استفاده 4shared آماده شده است، برای دانلود جزوات، سوالات، آیین نامه ها و نرم افزارها و دیگر اطلاعات مفید در زمینه نقشه برداری می باشد. مجری و طراح آن مهندس بهرام صفائی مدیر گروه کارشناسی نقشه برداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود می باشد. این فضا بیشتر مورد استفاده دانشجویان آن دانشگاه و مورد استفاده دیگر دانشجویان و اساتید و فارغ التحصیلان می باشد. برای اتصال به این فضای مجازی به نشانی زیر مراجعه نمایید: 

 http://www.4shared.com/dir/21017205/b77d2db0/sharing.html 

 

2- فروشگاه آنلاین محصولات نقشه برداری: این فروشگاه نیز به همت مهندس پاکنهاد آماده شده است و ایشان هدف خود را برای راه اندازی این فروشگاه به صورت زیر اعلام می دارند: 

"پس از استقبال دوستان عزیز از وب سایت جامع نقشه برداری بر آن شدیم تا خدمتی دیگر را به جامعه مهندسین نقشه بردار ایران عرضه نماییم. فروشگاه آنلاین محصولات نقشه برداری با هدف ارائه محصولات نقشه برداری با کمترین هزینه و  زمان ممکن به مهندسین محترم نقشه بردار شروع به کار کرده است. در این فروشگاه از سیستم خرید پستی پرداخت استفاده شده است بدین صورت که پس از سفارش، مشتری محصول انتخابی را درب منزل از مامور پست دریافت کرده و وجه کالای خریداری شده را به مامور پست پرداخت می کند. هدف ما اعتلای جامعه مهندسی نقشه برداری است و در این راه دست شما را به گرمی می فشاریم."  برای ورود به نشانی زیر مراجعه نمایید: 

http://www.shop.surveying.ir/fa/index.php

  

 

شبهای گالیله ای در پیش است

از پنجشنبه تا شنبه هفته آینده (۳۰ مهر تا ۲ آبان ۸۸) پروژه جهانی شبهای گالیله ای برگزار می گردد.  

شب‌های گالیله را باید بخش دوم پروژه موفق و جهانی 100 ساعت نجومی دانست. این پروژه در فروردین ماه سال جاری برگزار شد و آنچنان با محبوبیت مواجه گشت که کمتر کسی گمان می‌کرد به چنین موفقیتی دست یابد. حتی طراحان برنامه هم گمان نمی کردند ده‌ها کشور و در هر کشور ده‌ها گروه به جمع برگزارکنندگان این برنامه بپردازند و در بخش‌های مختلف آن مشارکت کنند.

گروه های نجومی برای برنامه ریزی و ثبت برنامه خود هر چه سریعتر اقدام نمایند:  

http://galileannights.org 

 http://persiangalileannights.blogspot.com/ 

برای دریافت اطلاعات در این زمینه و حتی اسلاید هماهنگ مشتری برای این برنامه می توانید به سایت فوق مراجعه نموده و یا از نشانی زیر آنرا دانلود نمایید: 

http://galileannights.org/Resources/jupiter_persian.ppt 

 

 

۱۱۳ روز مأموریت پر دردسر فضاپیمای LCROSS

 

 

113 روز مأموریت پردردسر فضاپیمای اکتشافی یخ در ماه بلاخره دیروز پس از برخورد موفقیت آمیز، با حفره ماه به پایان رسید. 

پیمودن 9 میلیون کیلومتر در این مدت برای رسیدن به مدار و سرعت مناسب همراه با از دست دادن اتفاقی بخش اعظمی از سوخت خود و تغییرات در طراحی مسیر و محل برخورد و ... همگی یک طرف و در نهایت برخورد های هر دو قطعه راکت و فضا پیما به صورت موفقیت آمیز با حفره کابئوس نیز یک طرف.  که یک روز بزرگ تاریخی در نجوم محسوب می شود.

گزارشهای نشان می دهد در لحظه برخورد فضا پیما سرعتی معادل حدود 2.4 کیومتر بر ثانیه را داشته است. 

دانشمندان این پروژه اکنون مشغول آنالیز و بررسی صدها کیلوبایت تصاویر بدست آمده از این برخورد برای میزان یخ موجود در این حفره از ماه هستند.  

برنامه لحظه به لحظه این پروژه را از شب قبل از برخورد ببنید: 

  • 5:30p.m. - Venue opens to the public for parking and seating
  • 7:00 p.m. – Evening program (no ticket required)
    Flight to the Moon presentation
    Additional LCROSS animations and videos
  • 7:30 p.m. - Guest Speakers:
    S. Pete Worden, NASA Ames Center Director
    Charlie Duke, Apollo 16 Astronaut (Moonwalker)
    Victoria P. Friedensen, Advanced Capabilities Exploration Systems Mission Directorate, NASA
  • 9:00 p.m. – Intermission
  • 9:30 p.m. - Movies begin (Tickets required): 9:30 p.m. Fly me to the Moon, G
    11:00 p.m. The Dish, PG-13
    12:50 a.m. October Sky, PG
  • 2:30 a.m. Kenji Williams, violin and visual performance
  • 3:15 a.m. - Pre-Impact Coverage on NASA-TV (no ticket required).
    Spacecraft data
    Expert commentary
  • 4:30a.m. - Impact Coverage on NASA-TV:
    Spacecraft data
    Expert commentary
    Video streams from Earth-based observatories
    And more!
  • 6:00 a.m. – Event ends. All personnel and property removed by 6:30 a.m.

باز هم صدا و سیما در ارائه خبرهای علمی گل کاشت

بازهم صدا و سیما در ارائه خبرهای علمی گل کاشت 

تابستان قبل در تلوزیون یک خبرنگار با آب و تاب می گفت در یک پدیده نادر، در برزیل برف بارید. آنقدر خندیدم که حد نداشت. چون این موضوع بسیار ساده که زمستان نیم کره جنوبی با تابستان نیمکره شمالی یکی است، در کتابهای اول دبیرستان آمده است!

دیشب اخبار سراسری اعلام کرد که سازمان فضایی ناسا قصد دارد یک موشک به سطح ماه بفرستد تا احتمال وجود یخ را در خاک ماه بررسی نماید. بنده که تا دیروز به دنبال این بودم که یک جوریی Facebook را باز کنم تا لحظه به لحظه برخورد فضا پیما با حفره کابوئوس را نگاه کنم، از پخش این خبر مفتضح بسیار ناراحت شدم.

به خاطر اینکه 29 خرداد 88 این موشک به فضا پرتاب شد و فضاپیما و مدارگرد LCROSS و LRO پس از 4 روز در مدار قرار گرفتند. دیروز جمعه نیز برخورد ساعت 15 و 1 دقیقه و 19 ثانیه به وقت رسمی ایران، صورت گرفته است. حال صدا و سیما خبر 4 ماه قبل را دیشب و همزمان با تمام شدن پروژه اعلام کرده است! ای کاش صدا و سیما در پخش اخبارعلمی از دانشگاه ها کمک می گرفت و یا افراد بی سواد را استخدام نمی کرد.   

این هم یک تصویر از محل برخورد:

 

 

 

فضاپیمایLCROSS ، یازده ثانیه زودتر برخورد می کند.

سازمان فضایی ناسا اعلام کرد زمان دقیق برخورد فضاپیما LCROSS و مدارگرد LRO ، یازده ثانیه زودتر از زمان قبلی است. 

 زمان دقیق برخورد به وقت ایران برای برخورد راکت، ساعت 15 و 1 دقیقه و 19 ثانیه فردا جمعه می باشد. 

و زمان دقیق برخورد فضاپیما به وقت ایران ساعت 15 و 5 دقیقه و 45 ثانیه فردا جمعه می باشد.  

   

 

حیف که در این زمان، 4 ساعت از غروب ماه گذشته و ما نمی توانیم مثل امریکا و افریقا شاهد این برخورد از روی زمین باشیم.  اما خوشبختانه ناسا اعلام کرده که این برخورد در Face book و سایتهای اینترنت قرار خواهد داد. البته اگر این سایتها فیلتر نباشند! موفق به دیدن این برخورد خواهیم بود.

 تلسکوپ فضایی هابل و ده ها تلسکوپ زمینی منتظر این برخورد تاریخی برای اثبات یخ از نوع آب در اعماق خاک حفره های ماه هستند. 

 دانشمند از طریق شبیه سازی و مدلسازی پیش بینی می کنند تا پس یک دقیقه از برخورد نور و گرمای انفجار وجود دارد. 

پس از 10 دقیقه یخ مورد انتظار تصعید خواهد شد و در نهایت پس از یک ساعت دود و خاکستری که تا کیلومترها در اطراف دهانه کابئوس در جنوب ماه پخش شده است، فروکش خواهد کرد: 

  

 

نرم افزار نقشه برداری جاده ابریشم

با نظری که آقای سعید کرامتی در وبلاگ گذاشته بودند با وبلاگ ایشان آشنا شدیم که در نوع خود جالب است. عینا متنی که از وبلاگ ایشان گرفته شده است را برای معرفی وبلاگ ایشان قرار می دهیم.

نرم افزار نقشه برداری جاده ابریشم

http://www.jade-abrisham.blogsky.com/

 

سلام
من سعید کرامت دانشجویی مهندسی نفشه برداری ساکن کرج هستم به دلیل علاقه زیاد به برنامه نویسی و نرم افزار درحال ساخت وتوسعه یک نرم افزار نقشه برداری کاملا فارسی وباقابلیت های زیاد که بتواند نیازهای نقشه برداران عزیز را حل کنه و ساده و قابل اطمینان  باشد
همان طور تاریچه نشان می دهد که جاده ابریشم یک جاده تجاری وارتباطی بوده.برهمین اساس  یک   نرم اقزار نقشه برداری طراحی نموده و نام آن را جاده ابریشم نامیدیم

در حال حاضر یک نسخه ازمایشی از ان ساخته شده و امید بر ان دارم که بتوان نسخه به روزتر وبا امکانات بالاتر به جامع    نقشه برداران معرفی گردد.ودر این خصوص از تمامی اساتید ، دانشجویان ،برنامه نویسان و علاقمندان به این کار  خواهشمند است با ارائه پیشنهادات ،مشکلات وتجربیات خود مارا یاری کنند 

از قابلیت های این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره کرد 

1.    تماما فارسی 

2.    مشاهده تصاویر رقمی به صورت سه بعدی(در بخش فتوگرامتری) 

3.    محاسبه مساحت ومحیط انواع اشکال هندسی  

4.    دارای محیط گرافیکی برای ترسیم اشکال 

5.    پشتیبانی از dxf 

6.    محاسبه طول و عرض جغرافیایی 

7.    و غیره 

دانلو نرم افزار جاده ابریشم(نسخه 1.2) فارسی

 به دلیل استفاده از فونت خاصی ،امکان دارد در کامپیوتر شما مشکل فونتی وجود داشته باشد.که برای رفع این مشکل می توانید از بسته فونت های فارسی استفاده کنید

عبور ماه از روی خوشه پروین

  

عبور ماه از روی خوشه پروین 

فردا شب ماه از روی خوشه پروین عبور خواهد کرد. 

حوالی ساعت ۲۲ فردا شب (۱۵ مهر) ماه به محدوده خوشه پروین نزدیک می شود. 

ساعت ۲۳:۳۸ اولین برخورد ظاهری ماه با ستاره Merope که قدر حدود 4 را داراست، انجام می شود (محاسبات برای یزد و اطراف آن).  حدود ساعت 57 دقیقه بامداد نیز این ستاره از قسمت تاریک ماه طلوع خواهد کرد.

البته ماه در این عبور از فاصله بسیار کم ستاره electra عبور خواهد کرد.  

ساعت 20 دقیقه بامداد ماه به ستاره Alcyone از قدر3 خواهد رسد و تا ساعت 1:43 بامداد از پشت ماه خارج خواهد شد. 

در این بین دیگر ستارگان ریز صورت فلکی خوشه پروین یا M31 با ماه برخورد ظاهری خواهند داشت و بعد از حدود یک ساعت و 20 دقیقه هر یک از پشت ماه خارج خواهند شد. 

ما برای رصدگرانی که بخواهند با تصویر برداری از این اختفای زیبا آثار جدیدی خلق نمایند، آرزوی موفقیت می کنیم. 

 

 

۵ روز و ۲۱ ساعت تا برخورد LCROSS با ماه

فضا پیما LCROSS که در خرداد ماه مأموریت خود را به سوی ماه شروع کرد، پس از طی مسیر از قبل تعیین شده، به کمک یک نقطه فرار جاذبی در مسیر خود در مجاوت ماه، توانست یک مدار مناسب پیدا کرده و آماده برخورد با ماه شود: 

شمارش معکوس و برنامه ها از قبل تعیین شده، با کمی تغییر برای برخورد راکت حامل و خودش با یکی از حفره های ماه به قطر حدود 100 کیلومتر آغاز شده است. 

برنامه ای که با هدف تعیین آب و یخ در اعماق خاک این حفره ها از طریق مشاهدات یک مدارگرد در سطح ماه و تلسکوپهای زمینی در ایالات متحده، کانادا و مکزیک و ... صورت خواهد گرفت. 9 اکتبر ساعت 4 به وقت امریکا منتظر چنین حادثه ای هستیم که برای اولین بار بشر آنرا پیشنهاد و اجرا می کند.  

از نشانی زیر اخبار مربوطه را پیگیری کنید: 

http://www.nasa.gov/mission_pages/LCROSS/main/