ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ماهواره راداری آلمانی TerraSAR-X

ماهواره راداری آلمانی TerraSAR-X به فضا پرتاب شد . این ماهواره توسط موشکی از بایکونور قزاقستان در مداری قطبی در ارتفاع 514 کیلومتری قرار گرفت. این ماهواره یک سنجنده راداری SAR در باند X با قدرت تفکیک حدود 1 متر با خود حمل می کند. این ماهواره قرار است 5 سال عمر داشته باشد.
پرتاب این ماهواره 1.3 تنی به خاطر مشکلاتی که پرتابگر روسی داشت بارها به تعویق افتاده بود. TerraSAR-X اولین ماهواره آلمانیهاست که با مشارکت بخش خصوصی ساخته می شود. سرمایه گذاری و فروش داده های ماهواره بر عهده بخش خصوصی (شرکت Astrium) و بخش علمی و فنی آن بر عهده DLR (مرکز فضایی المان) خواهد بود.
به این ترتیب علاوه به دستیابی به قدرت تفکیک بسیار بالا برای داده های راداری، بخش خصوصی هم به طور فزاینده ای به فن آوری سنجش از دور علاقه نشان می دهد. علت اصلی این قضیه بازدهی خوب سرمایه گذاری در بخش فن آوری سنجش از دور است. چیزی که نه تنها در آلمان بلکه در اکثر نقاط جهان به آن رسیده اند. این متن را با کلامی از شیخ اجل سعدی به پایان می بریم که سخت مناسب حال است!!!:
ای که گفتی مرو اندر پی خوبان زمانه
ما کجاییم در این بحر تفکر تو کجایی!!!

سایت دانشنامه ستاره شناسی هفت آسمان

گاهی اوقات با وجود کمبود امکانات در بعضی شهرهای کشورمان، به علت علاقه و پشتکار جوانان ایرانی، می بینیم چقدر کارهای بزرگ انجام می شود. نمونه این فعالیتها، سایت دانشنامه ستاره شناسی هفت آسمان متعلق به آقای لاوری لیسانس فیزیک از شهر بوشهر می باشد. خودتان قضاوت کنید:

http://haftaseman.ir/

 

شاتل اندور در کنار ایستگاه فضایی پهلو گرفت

شاتل فضایی اندور پس از زدن معلقی در فضا به منظور عکسبرداری از سطح تحتانی آن در کنار ایستگاه بین المللی فضایی پهلو گرفته است.این عمل آکروباتیک که با سرعت کم انجام شد امکان تهیه عکس های دیجیتال از سپر ضدحرارتی زیر شاتل را فراهم کرد.مهندسان ناسا پس از رفتن شاتل به فضا باید مطمئن شوند که تکه های عایق که در جریان پرتاب روز چهارشنبه از مخزن سوخت کنده شد به بدنه شاتل برخورد نکرده و به آن آسیب نزده باشد.در مجموع تصور می شود که 9 تکه چوب پنبه (عایق) از مخزن سوخت جدا شده باشد که ظاهرا سه عدد آنها به شاتل برخورده است. امیدواریم اتفاق خاصی نباشد بالاخره برای ما هم دارند زحمت می کشند!!!

منبع سایت BBC

استانداردهای دقت


سلام دوستان
گرچه همیشه می گوییم این تابستان دیگر تمامی کارهای عقب مانده را انجام می دهیم ولی مثل همیشه گرفتاریهای مختلف باعث شده است تا به وبلاگ هم نرسیم. گرچه شما با گذاشتن نظراتتان ما را دلگرم می کنید. اینبار سایت بسیار جالبی به شما معرفی خواهیم کرد که موضوع اصلی آن در کشور ما بسیار مغفول مانده است. سایتی برای استاندارد دقت های مختلف.


http://www.fgdc.gov/standards/standards_publications

دراین سایت شما می توانید مطالب جالبی برای انواع استانداردها دریافت کنید. اکثر استانداردها مربوط به اطلاعات مکانی است که البته به زبان انگلیسی تدوین شده اند.
مجموعه آنها می تواند برای محققین، سازمانهای کاری و تحقیقاتی و شرکتهای مختلف مفید واقع شود. این مجموعه به صورت رایگان بوده و خوب به راحتی آنها را می توانید دریافت کنید. اگر چرخی هم در سایت مذکور بزنید بد نیست! چیزهای جالب دیگر هم در این رابطه پیدا خواهید کرد.

سیل و اردوی نقشه برداری

چندی قبل یک خبر از وقوع حادثه سیل و از دست دادن یک اکیپ نقشه برداری در کاشان صحبت کردیم. این بار از وقعوع حادثه سیل برای خودمان در اردوی نقشه برداری دانشگاه شاهرود در منطقه فارسیان آزاد شهر برایتان خبر داریم.

این سیل با یک بارندگی شدید یک ساعته از ساعت ۱۹ تا ۲۰ روز شنبه ۱۳ مرداد ماه ۱۳۸۶ شروع شده و در نتیجه آن با افتادن ده ها تیر برق فشار قوی در منطقه و قطع شدن فیبر نوری در مسیر رودخانه برق و تلفن  قطع شد و بسیاری از شالیزارها تخریب و جاده ارتباطی با شاهرود قریب به ۳ کیلومتر از بین رفت. بر اساس نظر راهداری منطقه حداقل یک ماه این جاده مسدود خواهد بود. لذا با توجه به از بین رفتن امکانات زیر بنایی در منطقه و عدم امکان زندگی در آنجا مجبور به انتقال اردو به محل دانشگاه در شاهرود شدیم و در عرض ۱۲ ساعت کلیه امانات را از طریق جاده گرگان به شاهرود (جنگل اولنگ) منتقل کردیم. این هم یک عکس از آن:

sd12

 

پایان ضمانت ۵۰ ساله یک پل!

در مسیر شاهرود به آزاد شهر که  گردنه های بسیار زیادی دارد، در بین روستاهای تیل آباد و فارسیان پلی وجوددارد که به گفته مقامات محلی، این پل را 50 سال قبل یک شرکت آلمانی ساخته است و امسال ضمانت نامه پایان قرارداد را تحویل داده و این شرکت دیگر مسئولیتی در قبال این پل ندارد. این هم عکس این پل که در فاصله 7 کیلومتری محل اردوی کارورزی نقشه برداری قرار دارد:

farsiyan 

با خود فکر می کردیم که اگر از شرکتهای ایرانی بودند، همان دو سه سال اول از هم پاشیده بودند و اگر هم باقی می ماندند، مسئولیت ضمانت و گارانتی را قبول نمی کرند! پس از آنها یاد بگیریم.

معمای شیب در نقشه برداری!

 

ضمن تبریک میلاد مولود کعبه، حضرت علی (ع) از آنجا که به علت شرکت در اردوی کارورزی چند روزی بود که وبلاگ را به روز نکرده بودیم، یک معمای بدون شرح را برای حل تقدیم می داریم:

 

error1 

 

راهنمایی: حل این معما به مسأله شیب در نقشه برداری مربوط است! موفق باشید.

 

نقشه های قابل نصب بر روی تلفن همراه

 

نقشه های قابل نصب بر روی تلفن همراه

 

سازمان نقشه برداری کشور، پس از سال تحویل 1386، عیدی نقشه برداران را تعدادی نقشه های نرم افزاری قابل نصب بر روی تلفن همراه قرار داد و این فایلها را بر روی سایت سازمان منتشر کرد. برای دریافت این فایلها می توانید به لینکهای زیر مراجعه نمایید.

 

 

Tehran Mobile-سیستم اطلاعات همراه تهران

 

Qeshm Mobile - نقشه همراه جزیره قشم

 

Iran Road Mobile - نقشه همراه راههای ایران

 

Mashhad Mobile - نقشه همراه شهر مشهد

 

 

 

 

 

http://www.ncc.org.ir/HomePage.aspx?TabID=4506&Site=NccPortal&Lang=fa-IR