ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

یلدا طولانی ترین شب سال در کجاست؟

یلدا، طولانی ترین شب سال در کجاست؟

فردا اول دیماه و 21 دسامبر، میل خورشید به مینیمم مقدار خود حدود منفی 23.442 درجه خواهد رسید. در این زمان که از نظر نجومی رسیدن زمین به نقطه انقلاب زمستانی است، در نیم کره شمالی بلندترین شب سال و در نیم کره جنوبی بلند ترین روز سال را تجربه خواهند کرد. البته استوا در تمام طول سال، شب و روز برابر دارد.

هر چه از استوا به قطبین می رویم، بر مدت زمان این اختلاف افزوده می شود. برای مثال طول شب یلدا را برای چند نقطه کشورمان و دیگر کشورها بدون لحاظ اثر شکست و پارامترهای دقیق محاسبه کرده ایم که می توانید مقایسه کنید:

شهر

کشور

طول شب یلدا

پونتا آرناز

شیلی

7 ساعت و 18 دقیقه

هوبارت

استرالیا

8 ساعت و 50 دقیقه

کاپتان

افریقای جنوبی

9 ساعت و 44 دقیقه

تریواندروم

هند

12 ساعت و 30 دقیقه

مکه

عربستان

13 ساعت و 18 دقیقه

چابهار

ایران

13 ساعت و 36 دقیقه

شیراز

ایران

13 ساعت و 54 دقیقه

کرمان

ایران

13 ساعت و 57 دقیقه

یزد

ایران

14 ساعت و 5 دقیقه

اصفهان

ایران

14 ساعت و 9 دقیقه

تهران

ایران

14 ساعت و 25 دقیقه

مشهد

ایران

14 ساعت و 28 دقیقه

تبریز

ایران

14 ساعت و 39 دقیقه

ماکو

ایران

14 ساعت و 46 دقیقه

پاریس

فرانسه

15 ساعت و 59 دقیقه

مسکو

روسیه

17 ساعت و 14 دقیقه

لولیا

سوئد

21 ساعت و 40 دقیقه

به وضوح دیده می شود بین کوتاهترین شب در ایران (نزدیک چابهار) و بلندترین شب در ایران (شمال ماکو) حدود 70 دقیقه اختلاف است. امشب طول شب نیم کره جنوبی ها، تقریباً نصف طول شب ما در نیم کره شمالی است! ساکنان مناطق شمالگان نظیر لولیا در سوئد، در این سرمای زمستان کمتر از 3 ساعت روز خواهند داشت!

عده ای اعتقاد دارند شب یلدا، شب زایش خورشید و یا شب عروسی ماه و خورشید است. امیدواریم از تصاویر زیر لذت ببرید در این شب از تفکر غافل نشوید. 

 

 

 

 

 

عید غدیر خم مبارکباد

عید غدیر، عید الله اکبر و عید آل محمد و ارزشمندترین و والاترین عید اسلامى‏است. هیچ روزى در طول سال، فرخنده ‏تر و مبارک‏ تر از این روز مقدس نزد شیعیان اهل‏ بیت نیست. امام صادق سلام الله ‏علیه مى‏فرماید:

«ان یوم غدیر خم بین الفطر و الاضحى و الجمعه کالقمر بین الکواکب...»؛ روزعید غدیر خم در میان سه عید فطر و قربان و جمعه، مانند درخشندگى ماه در میان ‏ستارگان است. چه تعبیر ظریفى امام دارد که عید غدیر را تشبیه به ماه کرده است و دیگر اعیاد را به ستاره؛ زیرا در این روز بزرگ بود که خداوند اعلام کرد: امروز دین را بر شما تکمیل کردم و نعمتم را بر شما به اتمام رساندم «الیوم اکملت‏ لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتى و رضیت لکم الاسلام دینا»؛ نعمت ‏بزرگ اسلام که از هر نعمتى ارزنده ‏تر و گرانبهاتر است، کامل نمى‏شود و محقق نمى‏گردد جز با ولایت على‏علیه السلام « و ما نودى بشى‏ء مثل ما نودى بالولایه‏». 

ادامه مطلب: http://www.tebyan.net/Religion_Thoughts/Articles/Miscellaneous/2005/1/27/21617.html 

 

 

 

 

دستورالعمل‌های همسان نقشه‌برداری – ابنگاری

سلام

جلد هفتم دستورالعمل‌های همسان نقشه‌برداری – مربوط به ابنگاری (هیدروگرافی) هم رسید. برای دانلود آن می توانید از لینک زیر استفاده کنید

 

http://tec.mporg.ir/saman/Zavabet/download.aspx?fname=Code119-7.pdf

آماده سازی نمایشگاه انجمن­های علمی به روایت تصویر

 

آماده سازی نمایشگاه انجمن­های علمی به روایت تصویر

در دانشگاه آزاد واحد تفت، دانشجویان نقشه برداری و اعضاء انجمن علمی نجوم پیشتاز بقیه گروه ها از یکماه قبل کار خود را شروع کردند. استارت شروع کار نمایشگاه از روز پنجشنبه 21 آذر زده شد تا نمایشگاه برای 23 ام آماده شود. هیچ امکاناتی وجود نداشت. اما بچه ها توانستند از کاه، کوه بسازند! روز جمعه چندان کارها پیشرفت نداشت و مسئولین نیز همکاری نکردند. روز شنبه تا حدودی جبران شد. گروه های دیگر هم وارد صحنه شدند.

بچه های انجمن نقشه با تأمل و صبر زیاد کارها را پیش می بردند: 

 

 

بچه های انجمن نجوم با امید و پشتبانی نیروهای بیرونی از سوی اجرام سماوی کار را تمام شده می دیدند! 

  

 

بچه های معماری، هنوز اندر خم این کوچه بودند. اما با قدرت برای خلق یک طراحی ویژه کار می کردند: 

 

 

بچه های تربیت بدنی هم برای نصب تبلیغات خود، رکورد صخره نوردی را شکستند! 

  

 

نگرانی بسیار زیاد انتظامات در ابتدا با پا درمیانی ما حل شد، اما بعد چند خاطره هم آفرید: 

  

 

بلاخره این کشتی گیر وردوی 86 هم با کاتر، کار دست خودش داد و زحماتش با 7 تا بخیه، به یادگار نشست: 

  

 

منتظر بازدید شما از نمایشگاه در سوله آزمایشگاه های دانشگاه هستیم.

تعرفه نقشه برداری سال 1387

در اینجا لینک تعرفه نقشه برداری سال 1387 را برای همه دوستان قرار می دهیم. امیدواریم که با توجه به وضع بازار نقشه برداری از آن بهره کافی راببرند!!


http://tec.mporg.ir/saman/Zavabet/download.aspx?fname=100-86193.pdf


در اطرافمان چه خبر است؟

در این روزها   مهمترین خبر در زمینه علوم ژئوماتیک در کشورمان پرتاب موشک کاوش 2 بود. پرتاب این موشک با استقبال داخلی و نگرانیهای خارجی همراه بود. غربیها این فعالیتهای کشورمان را در راستای تولید موشکهای قاره پیما می دانند ولی ایران اعلام کرده است که با پرتاب این موشکها راه را برای پرتاب چند ماهواره سنجش از دوری و مخابراتی هموار می کند. ما هم امیدواریم و منتظر...

 

و البته در  اطراف کشور ما نیز جرقه های کوچک و بزرگی زده شده است که می تواند برای ما سرمشق، هشدار دهنده یا درسی مفید باشد.

 

و اول از همه افغانستان:

با خبر شدیم که یک کارگاه آموزشی تحت نظارت سازمان مدیریت اطلاعات افغانستان در سطح متوسط برای کارمندان سازمانهای مختلف افغانستان برگزار شده است. هدف اصلی این دوره آموزشی بالا بردن قابلیتهای سازمانهای مختلف در استفاده از GIS,GPS و سنجش از دور می باشد. این دوره از 9 تا 20 نوامبر در کابل توسط یک شرکت اروپایی برگزار شد. و البته قابل توجه ما که هم زبان مشترک داریم هم مرز مشترک هم سالهاست که برادران افغان را بدون مالیات و عوارض و غیره با همه امکانات پذیرا هستیم و هنوز امکان تشکیل چنین کلاسهایی را نداریم. البته پر واضح است که پروژه های بعدی نیز که پردرآمد هم خواهند بود توسط همین شرکتها انجام خواهد شد و کشور ما از قافله رقابت عقب خواهد ماند.

 

و دوم پاکستان:

 

در همین ماه شرکت Genasys قراردادی را جهت ایجاد سیستمهای LBS (Location Based Services) با پاکستانیها امضا کرده است. این شرکت اسپانیایی قرار است با همکاری چند شرکت دیگر برای پاکستانیها چندین پروژه را  در سال 2009 در این رابطه راه اندازی نماید. خوب این هم یک طرف دیگر....!

 

و سوم هند:

هندیها هم تازه از گیجی حمله های تروریستی بمبئی درآمده اند و مطالب جالبی را در این موضوع فهمیده اند. یکی از مهمترین این موضوعات که به ما هم ربط پیدا می کند اظهارات رئیس پلیس بمبئی است. وی اظهار داشت یکی از دلایل عدم موفقیت و پلیس و البته موفقیت تروریستها نداشتن نقشه های دقیق و به روز از دو هتلی بود که در دست تروریستها قرار داشتند. البته در مقابل در دست تروریستها   نقشه های دقیق و به روز قرار داشت و به همین خاطر پلیس در بسیاری از عملیاتهای غافل گیری ناکام ماند.

حال در این گیر و دار مدیر یک شرکت آمریکایی به نام ، Spar Point Research،  اعلام کرده است که با تکنولوژی لیزر اسکن می تواند مدل سه بعدی ساختمانهای مهم را تهیه و در اختیار پلیس قرار دهد. البته وی برای توجیه بیشتر هندیها اعلام کرده که این مدلهای سه بعدی می تواند به کار سازمانهای کمک رسانی نظیر آتشنشانی نیز بیاید. و به این می گویند از آب کره گرفتن که البته در عالم تجارت بسیار به جا و درست است و ما نیز باید یاد بگیریم...

 

موفق باشید

همایش­های سال جهانی نجوم

همایش­های سال جهانی نجوم

همانطور که مطلع هستید، سال 2009 از طرف سازمان ملل به نام سال بین المللی نجوم نام گذاری شده است. با خبر شدیم دانشگاه های شیراز و مرکز تحصیلات تکیملی زنجان با برنامه ریزی سه همایش و گردهمایی، می­خواهند در شروع این سال یک فعالیتی کرده باشند. اطلاعیه های فراخوان مقاله و ثبت نام در این همایشها در زیر آمده است.

 

 

اما آنچه که در هر دو اطلاعیه به صورت یک نقص دیده می شود، موضوعات این همایش می باشند. شاید کمتر علمی مثل نجوم است که شاخه ها و موضوعات متعدد و فراوانی دارد. امید که این نقیصه نیز رفع گردد.

یک تولد، یک سانحه، تأسیس یک رشته

 

یک تولد، یک سانحه، تأسیس یک رشته

در این چند روز اتفاقاتی افتاده که هر یک زیبایی خاص خود را دارد. همکار عزیزمان جناب مهندس فاطمی با تولد فرزندشان، پدر شدند و جا دارد به ایشان و خانواده یشان صمیمانه تبریک عرض نماییم.جالبه بدونید که تولد فرزند ایشون با سالروز تولد سایتمون مقارن شده است!

 

 

 

بنده از یک حادثه شدید رانندگی جان سالم بدر بردم و از این بابت خدا را شکر می کنم که این حادثه تنها خسارت مالی به دنبال داشته که آنهم بیمه می پردازد.

 

 

اما خبر سوم تأسیس دوره کارشناسی ناپیوسته نقشه برداری در دانشگاه آزاد واحد شاهرود می باشد که امسال در تکمیل ظرفیت دانشجو خواهد گرفت. 

با احترام- رستمی

آمار بازدید کنندگان در ۳ سال گذشته

چهارمین سال فعالیت را در حالی شروع می کنیم که تا کنون حدود ۱۲۷ هزار بازدید کننده داشتیم. رشد صعودی تعداد بازدید کنندگان در زیر دیده می شود: 

۸۴-۸۵:   ۱۴ هزار 

۸۵-۸۶:   ۳۷ هزار

۸۶-۸۷:   ۶۶ هزار 

 این آمار نشان می دهد که کسانی هستند که مرتبا مطالب سایت را دنبال می کنند. با تشکر از همگی   

با تشکر 

رستمی- فاطمی  

 

 

 این هم یک عکس از مراسم اختتامیه اردوی کارورزی نقشه برداری علی آباد 

به ترتیب از راست: سید قاسم رستمی- بهرام صفائی- سید باقر فاطمی- حمید مهرابی

ژئواینفو ۳ ساله شد.

سلام دوستان

ژئواینفو ۳ ساله شد.


بالاخره توانستیم پس از ۳ سال هنوز علیرغم تمامی گرفتاریها (که هر روز هم بیشتر می شوند) و تمامی دردسر هایی که کار در وب برای انسان به وجود می آورد بر قول خود پایبند باشیم و این وبلاگ را به لطف خدا و محبت تمامی دوستانی که ما را با ابراز نظر دلگرم می کردند و می کنند به سال چهارم برسانیم.


در ۸ آذر ۱۳۸۴ گمان نمی کردیم که مطالب این وبلاگ با استقبال قابل توجه شما علاقه مندان مواجه شود و اینگونه ما را دلگرم سازید. در آستانه سال چهارم باز از خداوند استمداد یاری داریم و از شما عزیزان انتظار همراهی. دوست داریم شما نیز در هرچه بارور شدن دنیای ژئوماتیک کمک کنید کاری که گذشتگان ما کمتر کردند و ما هنوز که هنوز است چوب عدم منابع مناسب و صحیح را در این رشته می خوریم. پس خواهش می کنیم تا اگر شما نیز خبرُ مقاله و یا هرگونه نوشته مرتبط دارید در اختیار این وبلاگ قرار دهید تا به نام خودتان در وبلاگ درج گردد.

موفق و سربلند باشید.