ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

معرفی چند کتاب جدید در زمینه نقشه برداری

اخیرا انتشارات ماهواره -گروه ورنال- اقدام به انتشار چند کتاب مفید در زمینه نقشه برداری نموده است. بضی از این کتاب های را در زیر مشاهده می کنید. برای تهیه آنها می توانید با شماره تلفن های زیر تماس بگیرد:

09196270578، 09382858821، 02188351183

برای دیدن دیگر کتابهای می توانید به نشانی زیر مراجعه نمایید:

http://www.vernal.ir/ 

معرفی سایت جدید ؛انقلاب مهندسی ایران؛

اخیرا یکی از فعالان عرصه اطلاع رسانی و خدمات الکترونیکی نقشه برداری به نام مهندس عشورزاده اقدام به طراحی و راه اندازی سایتی نموده است که در نوع خود بی نظیر است. در این سایت که با هدف راپه مطالب نوین و کاربردی در زمینه پروژه های عمرانی است شما می توانید مطالب و تجربیات خود را بدون هیچ واسطه ای و مستقیما وارد سایت نمایید. علاقه مندان می توانند از طریق نشانی زیر با ایشان همکاری نمایند:

http://eroi.ir/


عرض تسلیت


فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت امام حسین ع و خاندان و یارانش را به همه آزادگان جهان تسلیت عرض میکنیم


حذف نام عمران نقشه برداری در دفترچه کنکور کارشناسی ارشد


متن زیر را آقای دکتر مجردی که از دلسوزان، قدما و علمای رشته نقشه برداری هستند ارسال کرده اند و به نظرم قابل تامل آمد. به همین خاطر از دوستان می خواهیم که به آن توجه کنند.



بسمه تعالی

همکاران و دوستان گرامی

 

پیرو اطاع رسانی هایی که در ماه های اخیر راجع به جدایی گرایش نقشه برداری از عمران شده است.

همچنانکه که در صفحه 21 دفتر چه آزمون سراسری سال 93 کارشناسی ارشد ملاحظه می کنید به طور غیر قانونی نام رشته ما و گرایشهای ما را تغییر داده اند 

و کلمه عمران را از تمامی گرایشها حذف نموده اند. در صورتیکه متحدانه جلوی چنین حرکتی را نگیریم این حرکت ادامه یافته و در دفترچه آزمون کارشناسی نیز رشته ما تحت نامی غیر از مهندسی عمران قرار می گیرد عواقب آن:

 1-  پذیرش دانشجوی ضعیف، و فارغ التحصیلی آنها  در مهندسی غیر عمران- جلوگیری از ثبت نام فارغ التحصیلان در آزمونهای  نظام مهندسی و نهایتا حذف ما از نظام مهندسی عمران.

2- همچنانکه استحضار دارید هم اکنون نیز  مدرک کارشناسی ارشد سنجش از دور  و سیستم اطلاعات جغرافیایی مورد قبول  نظام مهندسی نیست.

3-قابل توجه اینکه در بازنگری درسهای کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی عمران درسهای سنجش از دور و  GIS در برنامه های درسی رشته های مهندسی زلزله، مهندسی آب-سازه های هیدرولیکی،مهندسی و مدیریت منابع آب، مهندسی سواحل،بنادر و سازه های دریایی و مهندسی محیط زیست آمده است که این موضوع بیانگر اهمیت و کاربرد رشته ما در پروژه های عمرانی می باشد  

4- بدین ترتیب در آینده نتنها یک فارغ التحصیل مهندسی عمران مدعی انجام امور نقشه برداری است بلکه مدعی انجام پروژه های سنجش از دور و  GIS هم هست و بدین ترتیب خسارات جبران ناپذیری بر کشور تحمیل می شود. از آنجا که رشته ما واقعا تخصصی است و در پروژه ها می بایست متخصصین نقشه برداری در جایگاه واقعی خود انجام وظیفه نمایند این موضوع مشکلات زیادی را برای کشور عزیزمان بوجود می آورد. 

خواهشمند است پیگیری نمائید. 

موفق باشید

تصویر ماهواره ای از طوفان دیروز فیلیپین

شاید تصور کردن سرعت تندبادی با ۳۷۸ کیلومتر بر ساعت که ارتفاع امواج دریا را به ۱۵ رسانده باشد، برای ما سخت و دردناک باشد. دیروز این طوفان در جنوب شرق آسیا و در فیلیپین و لائوس و ویتنام به وقوع پیوست که پیش بینی شده است قدرت آن 3.5 برابر قدرت طوفان مرگبار کاترینا می باشد. تصویر ماهواره ای زیر، توده ۸۰۰ کیلومتری ابرهای این طوفان بر فراز فیلیپین را نشان می دهد:

توفان

جزئیاتی از خورشید گرفتگی فردا

همزمان با طلوع خورشید در مناطق مرکزی ایالت متحده امریکا (ساعت 16:51 به وقت ایران) خورشید گرفتگی آغاز خواهد شد. ابتدا در اقیانوس اطلس و شرق برمودا کسوف به صورت حلقوی و سپس به صورت کلی در یک خط به پهنای کمتر از ۵۸ کیلومتر خواهد بود. در هنگام ظهر به وقت محلی(ساعت17:33 به وقت ایران)، خورشید گرفتگی به اوج خود رسیده و بیشترین میزان گرفت کلی حدود 99 ثانیه در جنوب غرب کشورهای غنا و ساحل عاج در اقیانوس اطلس می باشد.  علاوه بر اینکه بعضی مناطق مرکزی افریقا نیز شاهد کسوف کلی خواهند بود، در دیگر مناطق کسوف به صورت جزئی قابل مشاهده است: 

متاسفانه در این زمان در بعضی مناطق ایران یا خورشید غروب کرده و یا در حال غروب می باشد. لذا بیشترین گرفت در جنوب غرب ایران و خوزستان اتفاق می افتد که حدود نیم ساعت از گرفت جزئی را خواهند دید و حداکثر  تا 30 درصد سطح خورشید بوسیله ماه پوشانده می شود. در تهران و مناطق مکرزی کمتر از 15 درصد گرفتگی قابل مشاهده است. در مناطق شرقی و جنوب شرق و شمال غرب کشور امکان دیدن این گرفتگی وجود ندارد. 

همانطور که خورشید ناقص در امریکا طلوع می کند، در ایران هم خورشید به صورت ناقص غروب خواهد کرد. درست مثل تصاویر زیر که شکل طلوع خورشید در میامی با شکل غروب خورشیید در اهواز و خرمشهر شبیه است:

November 3rd's partial solar eclipse at sunrise

از گوشه و کنار جهان

روسیه اعلام کرد ارسال سیگنال توسط یکی از ماهواره های روسی Glonass دچار مشکل شد و آژانس فضایی روسیه اعلام کرد که تا رفع مشکل، ماهواره در حالت تعمیرات باقی می ماند. این ماهواره Glonass 728 است که از یکم ژولای امسال ارسال سیگنال توسط آن مختل شده است.


در همین حال اسراییل اعلام کرد که موفق شده است قراردادی همکاری با آژانس فضایی اروپا در زمینه فن آوری تعیین موقعیت فضایی به امضا برساند. به موجب این قرارداد همکاری صنایع و دانشمندان اسراییلی می توانند در پروژه های مرتبط با ناوبری ماهواره ای در اروپا شرکت داشته باشند. این اولین قرارداد همکاری اسراییل و اروپا در این زمینه است.


پلیس آمریکا به گلوله های GPS مجهز شد. این گلوله ها به  هدف مورد نظر شلیک می شوند و موقعیت آن را به صورت آنی برای پلیس ارسال می کنند. فعال سازی هر گلوله بسیار آسان و با فشار یک دکمه از داخل ماشین پلیس خواهد بود. گلوله ها به گونه ای طراحی شده اند که در سرعت های بالا نیز کار کنند و مشکلی در کارکرد خود نداشته باشند.


و در آخر، کشورهای آسیایی در کنفرانس آسیایی سنجش از دور (ACRS) با حضور 23 کشور آسیایی و 8 کشور غیر آسیایی در بالی اندونزی شرکت کردند. در این کنفرانس چالشها و فرصتهای کاربردهای سنجش از دور برای پشتیبانی از یک توسعه پایدار در منطقه به بحث گذاشته شد. در این کنفرانس که صدها کارشناس از کشورهای مختلف گرد هم آمدند، راه کارها و راهبردهای توسعه فن آوری سنجش از دور در منطقه مورد بحث قرار داده شد و تجربیات منطقه ای و جهانی ارایه گردید.

عید غدیر بر همه آزادگان جهان مبارک باد