ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

مقایسه محصولات شرکت های ژاپنی

 

مقایسه محصولات شرکت های ژاپنی سوکیا، تاپکون، پنتاکس و نیکون

با توجه به خبر قبلی مبنی بر تلفیق دو شرکت ژاپنی سوکیا و تاپکون، در ادامه جهت مقایسه به معرفی چند محصول شرکتهای ژاپنی می پردازیم:

توتال استیشن GPT-9000A (تاپکون): این توتال استیشن اتوماتیک دارای سیستم های پیشرفته زیادی از جمله سیستم کنترل از راه دور و سیستم تشخیص و تعقیب رفلکتور بر اساس تکنولوژی x-trck می باشد. این سیستم دارای یک دستگاه کنترل با چندین کانال مختلف برای استفاده از امواج مادون قرمز و سیستم بی سیم بلوتوث می باشد. دارای سیستم عامل ویندوز CE.NET 4.2 با پردازنده اینتل 400 مگاهرتزی و 128 مگابایت SDRAM داخلی و 256 مگابایت حافظه فلش بوسیله پورت USB از خصوصیات مهم دیگر این سیستم پیشرفته می باشد.

GPT-9000A 

توتال استیشن NET 1200 MON MOS (سوکیا): این توتال استیشن قابلیت اندازه گیری دقیق یک سیستم سه بعدی را برای پیاده کردن سازه های عظیم را دارد. علاوه بر امور جابجایی و تغییر شکل ساختمانها، برای مونتاژ و کنترل کشتی، هلیکوپتر، پل، تونل و سد کاربرد بسیار زیادی دارد. قدرت تفکیک این دستگاه 1/0 میلیمتر و 1/0 ثانیه و دقت طولیابی 0.8mm+1PPM و دقت 2 ثانیه برای زوایا دارد. وزن این دستگاه تنها 1/6 کیلوگرم می باشد. مهمترین خصوصیات این دستگاه ها، مقاوم و ضد ضربه بودن، دارای صفحه کلید کنترل انتخابی از راه دور SF14 (37 کلیده انتخابی با تکنولوژی مادون قرمز) و همچنین کارت حافظه 8 مگا بایتی تا 72000 نقطه ظرفیت می باشد.

 NET 1200

توتال استیشن W800 (پنتاکس): روی این مدل سیستم عامل ویندوز CE NET 4.2 نصب بوده و دارای نرم افزار CAD برای نمایش و ترسیم نقشه به  کمک قلم نوری در هنگام کار با دستگاه می باشد. این دستگاه دراای 64 مگا بایت حافظه داخلی و 128 مگا بایت کارت حافظه فلش می باشد.  وزن دستگاه در حدود 3/6 کیلوگرم می باشد. مطابق با شکل زیر نرم افزار Carlson SurvCE بر روی دستگاه و روی کامپیوتر قابل نصب می باشد. 

 W-800

توتال استیشن DTM 302 (نیکون): این نوع توتال استیشن دارای اپتیک قوی با بزرگنمایی 33 برابر که در شرایط خوب می تواند تا 40 کیلومتر دید را بر قرار کند. با استفاده از نرم افزار داخلی قوی نیکون کلیه عملیات نقشه برداری به سادگی قابل اجراست. از جمله ترفیع- تقاطع- اندازه گیری محیط و مساحت، تقسیم خطوط و پیاده کردن نقاط قابل انجام است. با وجود بدنه محکم فلزی این دستگاه، و استاندارد IPX6 (از استاندارد IEC 526) در مقابل رطوبت، این دستگاه ها همراه با باطری فقط 5/5 کیلوگرم وزن دارد. خصوصیت دیگر این نوع دوربین­ها، کار با آنها در محدوده دمای 40- تا 60 درجه سانتیگراد می باشد.

DTM-302 

 

 

Topcon و Sokkia ادغام شدند

باز هم خبری از ادغام شرکت های بزرگ در دنیای علوم ژئوماتیک. و البته اینبار در آسیا.

بازار رقابت در دنیای ژئوماتیک هر روزه داغ تر می شود و اینبار به عنوان یک سورپریز خبر ادغام دو شرکت مهم ژاپنی سوکیشا و تاپکون  فعال در زمینه تولید تجهیزات نقشه برداری تایید شد. اگرچه دو شرکت از ادغام صحبت می کنند ولی عملا سوکیشا زیر مجموعه ای از شرکت تاپکون خواهد شد. شرکت تاپکون با مبلغی حدود 194 میلیون دلار 32 میلیون سهم از سهام شرکت سوکیشا را که تقریبا 94 درصد سهام سوکیشا می شود خریداری نمود.

شرکت های زاپنی در این سالهای اخیر از سه جانب تحت فشار زیادی قرار گرفته بودند: شرکت های آمریکایی و مارکهای معتبرشان، شرکتهای اروپایی و مارکهای پرطرفدارشان و شرکتهای چینی و قیمت های پایینشان. و در جهت مبارزه با چالش پیش رو ، کاهش هزینه ها، سرعت بخشیدن به تحقیقات و پروژه ها ادغام می تواند یکی از بهترین چاره ها باشد.

شرکتهای مذکور اعلام کرده اند که تا اطلاع بعدی تغییری در نوع علایم تجاری و حتی فروشندگان داده نخواهد شد و در این مرحله تلاش برای توسعه فعالیتهای تجاری و تحقیقی خواهند داشت.  و البته  که این تصمیم درست است که خاص افراد معقولی نظیر ژاپنی هاست. ( حالا فکر کنید که اگر کمی از ژاپن دور شویم و به کشورهای جهان سومی نزدیک شویم، چه بحثی بر سر علامت اختصاصی پیش می آمد و...)

خبرهای این دوساله که در Geoinfo هم منعکس شده اند همه حاکی از ادغام شرکتها و انحصار بیشتر در دنیای نقشه برداری است و این گرچه نوید شرکتهای قدرتمند تری می دهد که احتمالا محصولات متنوع تر و قدرتمند تری را تولید خواهند کرد ولی انحصار بازار و اعمال منویات خود به کاربران نیز می تواند حاصل چنین روندی باشد. امیدواریم که خوبتر شود . ان شاء الله..!

زمین مورد حمله یک سنگ آسمانی قرار گرفت

 

زمین مورد حمله یک سنگ آسمانی

حوالی ساعت 4 و 30 دقیقه صبح دیروز، سه شنبه 20 فروردین 1387 (برابر با ساعت 22 به وقت آرژانتین)، یک تکه سنگ بزرگ در حدود 15 متر قطر به صورت یک شهاب در آسمان آرژانتین نمایان شده و به زمین برخورد کرد. نور شدید حاصل از شعله ور شدن این شهاب سنگ و سپس صدای انفجار و زمین لرزه پس از برخورد آن با زمین، هزاران نفر از مردم آرژانتین را به شدت ترساند. اطلاعات به دست آمده از شاهدان حاکی است این شیئی پس از ورود به جو زمین به قطعات کوچک تری تجزیه شده و احتمالا بخشی از آن در مرکز استان اینتریوس (Entre Ríos) آرژانتین یا خاک اروگوئه سقوط کرده است. تصویر زیر با استفاده از نرم افزار گوگل ارث نشان دهند محل تقریبی برخورد می باشد:

Argentina 

 

انتشار آلبوم عکس­های هلال ماه

 

انتشار آلبوم عکس­های هلال ماه

آقای علیرضا بوژمهرانی از رصدگران پیشکسوت و با تجربه ساکن اصفهان، در زمینه رؤیت هلال و عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری، پس از سالها عکاسی از هلال های زیبای ماه در طول 6 سال گذشته، تصمیم به انتشار عکسهای خود کرده است. دوستان علاقه مند می توانند برای مشاهده این آلبومها به نشانی زیر مراجعه نمایند. و در ادامه نشانی وبلاگ ایشان را مشاهده می کنید:

http://www.isfahan.ir/amehrani

http://amehrani.persianblog.ir/

این هم یک نمونه از کار اخیر ایشان:

mehrani 

 

اعلام مقالات پذیرفته شده همایش ژئوماتیک 87

 

اعلام مقالات پذیرفته شده همایش ژئوماتیک 87

سازمان نقشه برداری کشور تعداد 46 مقاله شفاهی و 104 مقاله پوستری را پذیرفته است. برای اطلاع از عناوین و نویسندگان مقالات پذیرفته شده به لینکهای زیر مراجعه نمائید.

geomatic87 

مقالات شفاهی

http://www.ncc.org.ir/HomePage.aspx?TabID=4600&Site=NccPortal&Lang=fa-IR

مقالات پوستری:

http://www.ncc.org.ir/HomePage.aspx?TabID=4599&Site=NccPortal&Lang=fa-IR

شاتل اِندور در فلوریدا به زمین نشست


شاتل فضایی اندِوِر پس از انجام طولانی ترین ماموریت در نوع خود به ایستگاه بین المللی فضایی با موفقیت در ایالت فلوریدا به زمین نشسته است.فرود شاتل ناسا به خاطر هوای نامساعد در مرکز فضایی کندی در کیپ کاناوِرال با کمی تاخیر انجام شد.خدمه شاتل در جریان ماموریت 16 روزه خود نخستین قسمت یک آزمایشگاه تحقیقاتی ساخت ژاپن را نصب کرده و یک روبات ساخت کانادا را مونتاژ کردند.این روبات برای جابجایی و نصب عناصر و قطعاتی که در آینده تحویل ایستگاه خواهد شد مورد استفاده خواهد بود.

منبع : سایت فارسی BBC