ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

آیا ما به GPS بیش از حد وابسته شده ایم؟

متنی که در ادامه می آید ترجمه خلاصه شده ای از یک مقاله است که موضوع آن به نظر جالب آمد.

آکادمی سلطنتی مهندسی انگلیس اخیرا گزارشی داده از میزان وابستگی مردم به GPS و نتیجه گیری کرده است که این وابستگی بیش از حد است و با توجه به این که سیگنالهای ماهواره ای در معرض تغییرات ناشی از طبیعت و حتی انسانها می باشد ریسک این وضعیت بالا رفته است.

گزارش آکادمی مذکور اعلام می دارد که امروزه کاربردهای زیادی بر اساس GPS توسعه یافته اند که هیچ نوع روش جایگزین دیگری نیز برای آنها تدارک دیده نشده است. البته در 3 دهه اخیر آمریکا سیستم ناوبری خود را توسعه داده و خدمات رسانی خود را بی وقفه دنبال کرده است ولی به هر حال فکر کردن به حادثه ای غیر قابل پیش بینی که این سرویس دهی را مختل کند نامعقول نیست.

در این سه ده مشکلات متعددی از پیش پای این سیستم و کابران آن برداشته شده است نظیر: دسترسی به سیگنال در مکانهای دوردست، امکان استفاده در حالت کینماتیک با دقت بالا و ...  . با ظهور مشابه روسی این سیستم (GLONASS) ریسک تکیه بر یک سیستم تنها نیز کاهش یافته است. در کنار این ، سیستمهای اروپایی (GALILEO) و چینی  (COMPASS) مشابه نیز در راهند و بنابراین سیستم باز هم تقویت می شود. کافی است تا کاربر گیرنده ای مجهز برای دریافت سیگنالهای این سیستمهای جدید داشته باشد.

یکی از مهمترین مخاطرات در این زمینه دسترسی افراد غیر مسئول و تبهکاران به شبکه های اطلاعات و زیر ساختهای فن آوریهای ماهواره ای می باشد. تخریب این سیستمها گاه می تواند به جان مردم آسیب برساند. علاوه بر این مردم با عادت کردن به استفاده از این فن آوری به خطرات آن کمتر توجه می کنند. مثلا موقعی که سیستمهای ناوبری ماشین بر اساس GPS اختراع شد اطلاعات آنها در مورد راهها کامل نبود و مردم با اعتماد کامل به این سیستمها گاه به مقصد درست نمی رسیدند.

ما هر رورزه در خطر از کار افتادن سیستمها و زیر ساختها هستیم. تصادفات و تغییرات آب و هوایی می توانند جاده ها را از کار بیندازند و مردم را به خطر بیفکنند و این موضوع می تواند در هر زمینه ای اتفاق بیفتد. بنابراین باید به این امر واقف باشیم ، راههای جایگزین را بدانیم تا مواقع لزوم از آنها استفاده نماییم. باید روزی بدون GPS را تصویر کنیم شاید بیاید!

۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) شب یوری در پیش است

ساعت ۶ و ۷ دقیقه صبح (به وقت مسکو) ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ یوری گاگارین روسی (۲۷ ساله) به مدار ۳۰۰ کیلومتری زمین رفت و به عنوان اولین فضانورد انسان نامش در تاریخ ثبت شد. وی علارغم دریافت نشانهای متععد از کشورهای مختلف پس از 7 سال در سن 34 سالگی در اثر یک سانحه پروازی درگذشت.

امسال پنجاهمین سال این واقعه تاریخی مهم با برگزاری برنامه های توسعه و آموزش نجوم در سراسر دنیا گرامی داشته می شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به وبلاگ پارک ملی کویر و سایت ویکیپدیا در زیر مراجعه نمایید:

http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%8C%D9%88%D8%B1%DB%8C_%DA%AF%D8%A7%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%86

http://parkemelliyekavir.blogfa.com/

برگزاری این مراسم از سوی مرکز غیر دولتی در لوس آنجلس از سال ۲۰۰۰ دنبال می شود. به دلیل واقع شدن این واقعه با شب در امریکا (ساعت 19) آنرا شب یوری نامیده اند. سایت شب یوری با 500 برنامه از 70 کشور جهان در زیر آمده است.  فعلا در ایران بجنورد و زاهدان برنامه اجرا می کنند و بیشترین برنامه های مربوط به استرالیا می باشد.

http://yurisnight.net/

معرفی سایت کنترل ترافیک تهران

علاقه مندان تهرانی به نقشه ها و اطلاعات آنلاین در مورد ترافیک شهر تهران می توانند به سایت شرکت کنترل ترافیک زیر نظر شهرداری تهران مراجعه و از خدمات آن استفاده نمایند:


http://oldtrafficcontrol.tehran.ir/

 

http://www.tehrantraffic.com/trafficmap/map.asp


تصاویر ماهواره ای ژاپن

در زیر لینکی که یکی از دوستان در باره تصاویر ماهواره ای ژاپن پیش و پس از زلزله ارسال کرده است را قرار داده ایم.


نشانگر موس را روی عکس به چپ و راست حرکت دهید تا وضعیت را قبل و بعد از زلزله مشاهده نمایید.



http://www.liberation.fr/seisme-japon-mars-2011-avant-apres.htm

l