ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

رمضان مبارک

فرا رسیدن  ماه  مبارک رمضان بر همه میهمانان سرای رحمت الهی مبارک باد

ماهواره CARTOSAT 2B هند به فضا پرتاب شد.

ماهواره CARTOSAT 2B هند نیز این ماه به فضا پرتاب شد. این ماهواره به دنبال پرتاب CARTOSAT 2A در سال 2008 میلادی در مدار قرار قرار گرفت. هندهیها همراه با این پرتاب 9 ماهواره دیگر  را هم  در مدار قرار دادند و به این ترتیب یک رکورد به جای گذاشتند.  ماهواره CARTOSAT 2B تصاویر سیاه و سفیدی با قدرت تفکیک 1 متر اخذ  خواهد کرد که برای کارهای کاداستر محلی، ارزیابی، تهیه نقشه، طراحی های شهری به کار خواهند رفت. این ماهواره در مداری با ارتفاع 637 کیلومتر قرار گرفته است که پیش بینی می شود قدرت تفکیک زمانی 4 روزه داشته باشد.

اولین ماهواره از این سری با نام CARTOSAT 1 در سال 2005 به فضا پرتاب شد تا خواسته های جدید که در دنیای سنجش از  دور پدید آمده بود را جوابگو باشد. CARTOSAT 2 نیز ماهواره ای با قابلیت چند دید ی بود که می توانست تصاویر استریو اخذ نماید تا در تولید DEM از آنها استفاده شود.  CARTOSAT 2B نیز ماهواره است قابل هدایت و فرمان پذیر، بنابراین می تواند تصاویر کنار گذر نیز اخذ کند که عملا تصاویر استریو اخذ می کند.  موشکی که CARTOSAT 2B را به فضا برد PSLV - C15 نام دارد که 17 باری است  هندیها از این نوع وسیله برای ارسال موفقیت امیز ماهواره هایشان استفاده می کننند. .

خوب عملا هند را می توان یکی از قویترین اعضای باشگاه فضایی جهان به حساب آورد که هم در ارسال ماهواره و هم در ساخت ان مستقل و قدرتمند است. با توجه به جایگاه هند در ساختار سیاسی جهان به نظر می رسد برای گرفتن کمک و اجرای پروژه های مشترک با این کشور مشکل کمتری وجود داشته باشد تا کشورهایی نظیر چین و روسیه که عملکرد بد آنها در پروژه های متعدد بارها به اثبات رسیده است.