ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

همایش ژئوماتیک ۹۱ و دانلود مقالات سالهای قبل

حدود نیمی از مقالات همایش ژئوماتیک سال ۹۱ پذیرفته شده است. از حدود 460 مقاله٬ 83 مقاله شفاهی و 161 مقاله پوستری می باشد. طبق معمول بیشتر مقالات با موضوع سنجش از دور و GIS بوده و بر خلاف هر سال٬ امسال محل برگزاری در دانشگاه شهید بهشتی می باشد. برای دریافت فایل لیست مقالات پذیرفته شده و دانلود مقالات سالهای قبل به نشانی های زیر مراجعه نمایید:


مقالات پذیرفته شده در بخش Geodesy

مقالات پذیرفته شده در بخش GIS & RS

مقالات پذیرفته شده در بخش فتوگرامتری

 مقالات پذیرفته شده در بخش انگلیسی

لینکهای دانلود کل مقالات همایش ژئوماتیک سالهای قبل

مجموعه مقالات ژئوماتیک 90 : ژئوماتیک ، ضرورت الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت

مجموعه مقالات ژئوماتیک 89 : نقشه و اطلاعات مکانی، زیر ساخت مدیریت منابع

مجموعه مقالات ژئوماتیک88 :نقشه واطلاعات مکانی،ضرورت تحقق چشم انداز بیست ساله

مجموعه مقالات ژئوماتیک 86 : نقشه های مبنایی: اساس زیرساخت داده های مکانی

مجموعه مقالات ژئوماتیک 86 : نقشه های مبنایی: اساس زیرساخت داده های مکانی

مجموعه مقالات ژئوماتیک 85 : نقشه و اطلاعات مکانی در خدمت مدیریت بحران

مجموعه مقالات ژئوماتیک 84 : نقشه و اطلاعات مکانی برای توسعه دانایی محور

مجموعه مقالات ژئوماتیک 83 : جایگاه نقشه و اطلاعات مکانی در مدیریت و تصمیم‌گیری

مجموعه مقالات ژئوماتیک 82 : پنجاه  تولید نقشه و اطلاعات مکانی

مجموعه مقالات ژئوماتیک 81 : نقشه و اطلاعات مکانی لازمه توسعه پایدار

مجموعه مقالات ژئوماتیک 80 : نقشه و اطلاعات مکانی برای همه


 

منبع لینک دانلودها:سایت سید محمد ایازی 

http://www.ayazi.ir/



مزایای تصاویر راداری چیست؟

چندی پیش به مقاله ای برخوردم که مزایای تصاویر راداری را شرح می داد به نظرم آمد ترجمه ان می تواند برای آشنایی با این نوع تصاویر که هنوز در کشور ما کم استفاده هستند مفید باشد......

 مزایای تصاویر راداری چیست؟

با پرتاب ماهواره هندی Risat-1 که سنجنده ای راداری را در خود دارد موضوع تصاویر راداری و مزایای آنها داغ شده است. در آسیا سرزمینهای بسیاری وجود دارند که پوشیده از ابر و مه هستند و تصاویر راداری مناسب این مناطق هستند علاوه بر این مزایای دیگری را نیز می توان برای این گونه تصاویر بر شمرد.

فن آوری رادار با آنتن مصنوعی (SAR) از طریق ارسال و تمرکز پالسهای امواج مایکروویو و آنالیز امواج بازگششتی عمل می کند. امروزه قدرت تفکیک مکانی سیستمهای راداری بسیار بهبود پیدا کرده است و در محیط آزمایشگاهی در حد میلیمتر و در عمل در حد متر (نظیر ماهواره های  Radarsat-2 و TerraSAR-X  ) رسیده است.

پایش و بررسی دائم وقتی ممکن است که هیچ مانعی و ناپیوستگی در تصویر برداری نباشد. سیستمهای راداری در زمان شب و روز، در انواع شرایط آب و هوایی قادر به اخذ تصویر هستند و نسبت به تصاویر نوری تاثیر کمتری می پذیرند. به همین خاطر مناسب پروژه های کشف تغییرات می باشند.

تصاویر راداری از سطح آب نیز می توانند اطلاعات جالبی را برای دانشمندان فراهم آورند. با وضعیتی که کشتیها و قطعه های یخ روی تصاویر راداری مشاهده می شوند می توان اطلاعاتی نظیر اندازه، جهت و سرعت حرکت آنها را محاسبه نمود.


دیگر مزایا و کاربردهای تصاویر راداری به طور خلاصه عبارتند از:

 ·        قابلیت تولید داده های سه بعدی بدون نیاز به تصاویر استریو

·        تهیه نقشه از مناطق دائما ابری

·        با استفاده از داده های چند زمانه راداری می توان جابه جاییهای پوسته زمین را محاسبه نمود.

·        قابلیت تصویر برداری در بازه های زمانی کوتاه به علت وسعت بالای منطقه برداشتی توسط سنجنده

·        قابلیتهای منحصر به فرد در زمینه پایش جنگل، سیل و مناطق ابگیر

این داده ها علیرغم استفاده های موردی هنوز در ایران ناشناخته هستند و می توان به عنوان یک پتانسیل تحقیقاتی موثر به آنها نگاه کرد

ماموریت ماهواره ای کشف نفت به کمک داده‌های ثقل

ماموریت ماهواره ای کشف نفت به کمک داده‌های ثقل


پروژه GETECH در لیدز انگلستان برروی کشف هیدروکربن هایی نظیر نفت به کمک داده‌های ثقل با قدرت تفکیک بالا٬ مطالعات خود را شروع کرده است. پس از ۹ ماه مطالعه اولیه٬ چگونگی و مقیاس اندازه گیری های اقیانوسی حاصل از داده‌های ثقل گردش سه دور مأموریت قطبی ماهواره Cryo-Sat2 از سال گذشته بوسیله آژانس فضایی اروپا تعیین خواهد شد. مأموریت یک سال گذشته این ماهواره منجر به تولید ۵۰ درصد داده اضافه تر نسب به مأموریت های قبلی ماهواره های ثقل سنجی شده است. ضمناً این ماهواره بایک تکنیک راداری جدید می‌تواند داده‌های با دقت بیشتری را برای مناطق حساس جمع آوری کند. روش کار این ماهواره مشابه باERS1 , GEOSAT می باشد.

قرار است از سال ۲۰۱۳ به کمک این مطالعه٬ تحقیقات را برای حاشیه خشکی ها در فاصله ۵۰۰ کلیلومتری ساحل دریاها در سراسر دنیا انجام دهند. برای این منظور از داده‌های ماهواره جیسون-۱ در اقیانوسها نیز استفاده خواهد شد. مطالعات برای چهار دریای خزر٬ دریای بارنت نروژ٬ دریاهای شمال کلمبیا و ونزوئلا مورد توافق قرار گرفته است. امیدواریم نتایج این کشفیات در دریای خزر به ضرر ایران نباشد.

به استحضار علاقه مندان می رساند که ماهواره cryo-sat2 در ۸ آوریل 2010 در مداری به ارتفاع 717 کیلومتر قرار گرفت و روز یکشنبه هفته آینده دومین سالگرد مأموریت خود را پشت سر می گذارد.