ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

اولین تصاویر ماهواره TerraSAR-X

سنجنده های  راداری جزء سنجنده های فعال سنجش از دور محسوب می شوند. این نوع سنجنده ها با ایجاد امواج مایکروویو و ارسال آن به سمت عوارض و دریافت بازگشتهای متوالی بدون نیاز به نور خورشید و فارغ از شرایط آب و هوایی می توانند تصویر برداری کنند.

داده های راداری تا امروز هنوز مقامی معادل تصاویر نوری برای خود کسب نکرده اند و لی خبرهای جدیدی که درباره این دسته از تصاویر به گوش می رسد امیدهای فراوانی را ایجاد کرده است. خبر زیر یکی از آنهاست....

جدیدترین ماهواره راداری اروپایی به نام ، TerraSAR-X ،  اولین تصاویر خود را از نقاط مختلف جهان ارسال نموده و اولین سفارشات برای تصاویر آن اعلام شده است. تصاویر دریافتی قدرت تفکیک در حدود متر  (وضعیت 150 MHz) را به دست داده اند. البته مهندسان اعلام کرده اند که دقتهای زیر متر نیز در وضعیت 300 MHz با موفقیت حاصل شده ولی تا کنون در اختیار عموم قرار نگرفته است. اولین تصاویر این ماهواره با چنبن دقتهای مکانی بسیار امیدوار کننده است.

خبرهای رسیده حاکی از عملکرد درست و کامل بخش نیروی ماهواره است که خود خبر مسرت بخشی است چرا که این به این معنی است که می توان مدت زمان تصویر برداری را در یک پرید بیشتر کرد. ایستگاههای دریافت تصاویر این ماهواره در آفریقای جنوبی و کانادا قرار خواهند داشت.

سازندگان این ماواره با دقت بالا گرچه بیشتر استفاده آن را نظامی پیش بینی کرده بودند ولی اکنون اعلام کرده اند که در صورت تقاضا می توان کاربردهای غیر نظامی را هرچه بیشتر پوشش داد. این مسئله از این جهت مهم است که TerraSAR یک ماهواره خصوصی – دولتی است. و در نهایت هزینه های آن باید به صورتی  (حداقل برای بخش خصوصی ) قابل برگشت باشد. هزینه شروع این پروژه که قرار است دنباله دار باشد را دولت (مخصوصا آلمان) پرداخت نموده است ولی ادامه پروژه از سود های حاصل از فروش تصاویر ممکن خواهد بود که پیش بینی شده چیزی حدود 100 میلیون یورو در 5 سال آینده باشد.

اگرچه بخش قابل توجهی از این هزینه را اتحادیه اروپا تقبل کرده است ولی بخش اعظمی از آن را منابع بین اللمللی ( مشتریان بالقوه) تامین خواهند نمود. اعلام شده است که سیاست مدیران این پروژه فروش تصاویر در بازار های دنیاست (نظیر ژاپن، استرالیا، و ژاپن).

خوب رسیدن به قدرت تفکیک حدود متر برای تصاویر راداری چالشها و همچنین افقهای تازه ای را فرا روی دانشمندان سنجش از دور قرار می دهد. به این صورت باید منتظر بود و دید که این تصاویر چه قابلیتها و شاید چه نیازها را در دنیای سنجش از دور مطرح می سازند.

این مسابقه فضایی فعلا داغ داغ  ادامه دارد و ......  ؟!

معرفی کتاب فیزیکال ژئودزی دکتر نجفی

 

معرفی کتاب فیزیکال ژئودزی دکتر نجفی

 

پس از سالهای تدریس درس فیزیکال ژئودزی توسط آقای دکتر نجفی در دانشگاه های تبریز، تهران و خواجه نصیرطوسی، بلاخره یکی از دانشجویان تبریزی ایشان جناب آقای مهندس راست بود جزوه درسی ایشان را پس از تکمیل توسط دکتر نجفی، جمع آوری و به یک کتاب مناسب و مرجع در این زمینه تبدیل کردند.

physical-nagafi 

این کتاب توسط انتشارات سازمان نقشه برداری در فروردین امسال به چاپ رسیده و 45000 ریال قیمت دارد.

 

تأسیس رشته کارشناسی نقشه برداری در دانشگاه آزاد واحد قزوین

 

تأسیس رشته کارشناسی پیوسته نقشه برداری در دانشگاه آزاد واحد قزوین

 

دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین به علت عدم پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی، پس از تصویب رشته کارشناسی پیوسته نقشه برداری در مهرماه 1386، از بهمن ماه امسال با پذیرش ۶۲ نفر دانشجو آغاز به کار می کند.

 

http://www.qazviniau.ac.ir/

 

این دانشگاه از سال ۱۳۸۲در مقطع کاردانی اقدام به پذیرش دانشجو در این رشته کرده بود که انتظار می رود تا سال آینده دوره کاردانی به کارشناسی هم به رشته های این دانشگاه اضافه شود. به این ترتیب این دانشگاه ششمین دانشگاه آزادی است که در مقطع کارشناسی پیوسته دانشجوی نقشه برداری پس از دانشگاه های آزاد واحد جنوب، میبد، تفت، استهبان و بناب دانشجو پذیرش می کند.

کنفرانس زنده

سلام. این روزها بازار تصاویر ماهواره ای هم داغه و هم فعال. شرکت لایکا که متولی نرم افزار ERMapper هم شده یک کنفرانس زنده اینترنتی گذاشته می تونند همه افراد در اون شرکت کنند. موضوع سمینار Image Web Server است که در کنار اون موضوعات مختلفی در سمینار مطرح می شود. این کنفرانس در 14 نوامبر یعنی چهارشنبه 23 آبان در ساعت 13.5 به وقت ایران  برگذار می شود. کنفرانس به صورت صوتی است و برای همه رایگان. متن اعلا ن آنرا به طور کامل در ادامه مشاهده می کنید.

 

 

Web Seminar: Imagery throughout the enterprise with Image Web Server


Europe:  Tuesday 13 November, 3pm GMT
United States:  Tuesday 13 November, 1pm EST (GMT -5)
Asia / Australasia (AP):  Wednesday 14 November, 12pm (GMT +10)

 

Duration:  approximately 30 minutes


The value of using spatial imagery in GIS systems today is unquestionable. Traditional GIS systems are very effective for managing and analyzing vector information but are barely adequate for managing hundreds of gigabytes or terabytes of spatial imagery.

 

Image Web Server is a specialized application that quickly and efficiently distributes large volumes of geospatial image data to thousands of concurrent users. For quick image accessibility, Image Web Server is your solution for your desktop, web, mobile or server needs.


Join us for this FREE web seminar to discuss current imagery trends, management, distribution, extraction, integration and use of GIS applications and business processes. Take advantage and we'll show you how to increase the value of your geospatial information.

 
To join this web seminar:
Please visit the following URL when the Web Seminar is scheduled to commence:
https://leica-gis.webex.com/mw0302l/mywebex/default.do?siteurl=leica-gis&service=1
1. Click "Join now" next to the "Imagery throughout the Enterprise" meeting.*
2. You will be asked to enter your name and email address.
3. Upon joining the meeting you will be given information so you can dial-in to a teleconference for audio. 
Make sure that the date on the page is displaying the correct date.

Web Seminar uses WebEx Technology:
The use of WebEx requires some additional software components to be installed.  This takes approximately 2 minutes.  If you do not currently have this software installed, you can:
1. Attend the meeting event a few minutes early to go through the install process.
2. Join a demonstration webEx at any time at:
http://www.webex.com/dailydemo/index.php?m=true&biz=gen&TrackID=1008648&hbxref=

تصویر مجانی با ماهواره هندی

با تشکر از مهندس محمد رضا جعفری، استاد دانشگاه صنعتی اصفهان خبری که ایشان برای geoinfo ارسال کرده اند را عینا درج می کنیم:

 

سازمان تحقیقات فضایی هند درصدد است که در ماه ژانویه آتی یک ماهواره حسی راه دور موسوم به THIRD WORLDپرتاب کند که تصاویر تهیه شده توسط این ماهواره به طور رایگان و آزاد در اختیار دانشگاهها و سازمانهای تحقیقاتی در کشورهای در حال توسعه قرار میگیرد.

به گزارش سرویس «فنآوری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس پروژههای ماهواره های کوچک در سازمان تحقیقات فضایی هند در این زمینه گفت: تنها مبلغی که کاربران باید برای دسترسی به امکان استفاده از خدمات این ماهواره بپردازند، برای تهیه یک آنتن دیش ٧/٣ متری است که هزینه چندانی هم ندارد. تصاویر دریافتی از این ماهواره برای تحقیقات، نقشه کشی و مدیریت بلایای طبیعی قابل استفاده است.

ماهواره THIRD WORLD یا TWSAT که در ارتفاع حدود ٦٣٠ کیلومتری به دور زمین خواهد چرخید فقط ١٠٠ کیلوگرم وزن دارد.  این ماهواره که سه سال طول عمر خواهد داشت، از پایگاه بانگالور هند کنترل خواهد شد.

برنامه های هفته جهانی فضا

برنامه های هفته جهانی فضا

تمام سازمان‌ها و نهادهای خصوصی، دولتی و نهادهای غیرانتفاعی و حتی افراد و شهروندان عادی می‌توانند در برگزاری برنامه‌های این هفته نقش داشته باشند. هماهنگ کننده برگزاری برنامه‌های این هفته، سازمان فضایی ایران است و افراد علاقه‌مند می‌توانند نظرات و پیشنهادات خود را با روابط عمومی این سازمان به شماره تلفن 22093431 021 در میان گذارند. برنامه کلی این هفته عبارتست از:

روز

تاریخ

عنوان روز

مجری

شنبه

19 آبان 1386

فضا، سیاستگزاری و راهبردها

سازمان فضایی ایران

یکشنبه

20 آبان 1386

فضا و تبادل اطلاعات

شرکت مخابرات ایران

دوشنبه

21 آبان 1386

فضا و علوم ژئوماتیک

سازمان جغرافیایی کشور

سه شنبه

22 آبان 1386

فضا، آموزش، تحقیقات و فناوری

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

چهارشنبه

23 آبان 1386

فضا و دیدبانی زمین

سازمان هواشناسی کشور

پنج شنبه

24 آبان 1386

فضا و بنگاه های خصوصی

سازمان فضایی ایران

جمعه

25 آبان 1386

فضا و شناخت مرزهای نو

انجمن نجوم ایران

http://www.isa.ir/

 SPACE WEEK

کشف یک سیاره جدید

 

کشف یک سیاره جدید

 

ناسا دیروز اعلام کرد سیاره جدید کشف شده در یک مدار به دور ستاره ای شبیه به خورشید در فاصله 41 سال نوری می چرخد. منجمین بیان می کنند این اولین سیاره کشف شده است که در یک سیستم پنچگانه به دور ستاره 55 صورت فلکی سرطان (خرچنگ) می چرخد. 255 سیاره کشف شده قبلی، همگی در سیستم های سه تایی یا کمتر کشف شده بودند.

 

در این سیاره احتمال وجود منطقه قابل سکونت با آب مایع و دمایع معتدل می رود که شبیه به سیاره  زحل نسبت به زمین بوده و لذا بطور مشابه دارای موجود زنده نمی باشد. این سیاره 45 برابر زمین جرم داشته و هر 266 روز به دور ستاره مرکزی آن می چرخد. 4 سیاره دیگر این مجموعه از سال 1996 تا 2004 میلادی کشف شده بودند.

http://www.nasa.gov

ماهواره ها یخهای قطبی را تصویربرداری می کنند

معبر شمال غربی یکی از مهمترین راههای دریایی است که اروپا و آسیا را به هم متصل می نماید.این معبر از کناره کانادا و گرینلند شروع شده و تا آبهای شمال غربی انگلستان ادامه می یابد. این معبر قرنها به واسطه وجود یخها غیر قابل عبور بود.برای اولین بار این معبر بدون یخ گزارش شده است. افزایش دمای کره زمین و به دنبال آن دریاها باعث ذوب کوه­ های یخی گردیده است. طبق گزارشات آژانس فضایی اروپا یخهای قطب شمال به کوتاهترین ارتفاع خود رسیده اند.

مرکز فضایی دانمارک در همین راستا با استفاده از تصاویر ماهواره ای، سطح پوشیده شده از یخ را حدود 3 میلیون کیلومتر مربع تخمین زده اند که حدود یک میلیون کیلومتر مربع از آمار سال 2006 کمتر است. آمار نشان می دهند که کاهش سطح یخی زمین به طور متوسط در ده سال گذشته چیزی حدود 100000 کیلومتر مربع در سال بوده است. و بنابراین این کاهش یک میلیون کیلومتری در یک سال بسیار قابل توجه است. و این مسئله می تواند هشداری باشد که یخها بسیار زود تر از آنچه که قبلا فکر می شد ذوب شوند و بنابراین نیاز به بررسی دقیقتری از انچه که اتفاق می افتد داریم.

اگر وضع به همین منوال پیش رود و یخهای قطبی با همین سرعت ذوب شوند؛ قطب شمال تا سال 2040 م از یخ خالی خواهد شد. چنانچه معبر دریایی مذکور شد. سازمان فضایی اروپا در همین راستا تصمیم گرفته است تا ماهواره CryoSat-2 را در سال 2009 م به فضا پرتاب کند. قرار است این ماهواره در طول سه سال فعالیت خود تصاویر  و داده هایی به زمین ارسال نماید که فرایند ذوب یخهای قطبی را قابل بررسی دقیق تر نماید.

برای این تلاش پیشاپیش آرزوی موفقیت می نماییم و همچنین برای یخهای قطبی هم سرمای هرچه بیشتر! که هر چیزی به جای خویش نیکوست ....

شروع ثبت نام اینترنتی آزمون کارشناسی ارشد1387

 

شروع ثبت نام اینترنتی آزمون کارشناسی ارشد1387

 

سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد از امروز شنبه 12 آبان تا 30 آبان ثبت نام از طریق کارت اعتباری 72000 ریالی دریافت شده از باجه های پستی به همراه دفترچه راهنما و مراجعه به بخش ثبت نام اینترنتی سایت سازمان سنجش (http://82.99.202.139/E_regis/Arsh87/distr.php) ثبت نام در رشته های مختلف کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی انجام می شود. مواد امتحانی و ضرایب آن در رشته نقشه برداری عبارتند از:

 

 arshad_1387

تعرفه خدمات نقشه برداری سال 1386

 

تعرفه خدمات نقشه برداری سال 1386

 

هرساله تعرفه خدمات نقشه برداری از طریق سازمان مدریت و برنامه ریزی در نیمه نخست سال منتشر می شد. اما امسال دیرتر از سالهای قبل این تعرفه در تاریخ 23مهرماه در 15 صفحه تصویب و سپس توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی نهاد ریاست جمهوری منتشر شده است. برای دریافت فایل PDF مربوطه از لینک زیر استاده نمایید:

Tarafe86 

 

http://tec.mporg.ir/saman/Zavabet/download.aspx?fname=100-95830.pdf

 

با اضافه شدن یک صفحه نسبت به سال قبل، از جمله تغییرا ت اساسی در این تعرفه را می توان به اضافه شدن 4 بند دستور العمل (بند های 13، 15، 21 و 22) در خصوص موارد زیر اشاره کرد:

-         روش محاسبه هزینه عملیات به هنگام سازی نقشه های به مقیاس مختلف

-         نحوه محاسبه هزینه اکیپ کاری GIS

-         نکاتی برای محاسبه هزینه پردازش تصاویر در تهیه مدل رقومی زمین (DEM)

-         اشاره به جلد دوم دستورالعمل همسان نقشه برداری برای تهیه نقشه تصویری قائم